Smaksprøve

Hei,
Ifølge min helsesøster skal ikke barn ha fast føde før de har fylt fire måneder - samme gjelder også sviskemos. Dette fordi enzymer som skal til for å bryte ned ikke er tilstede.

Hvordan reagerte barnet ditt?

Hvordan type grøt gir dere? Hjemmelaget eller kjøpt?

Min helsesøster sa at det var ikke noe problem, er kun en knapp uke til 4 mnd datoen.

Ingen spesiell reaksjon , bortsett fra god tømming 2 timer etter sviskemosen.
Og det var jo det vi var ute etter.. :-)

Vi ga veldig veldig lite i dag (3-4skjeer) , og vet ikke om det har hatt noen virkning.. men ble tømt rimelig godt to timer etterpå :-)
3-4 skjeer? Det var da fryktelig mye. Spiste babyen alt det? Vi begynte å la vår smake denne uka, da hun fylte 4 mnd på lørdag. Da har hun bare vært borti skjeen med munnen[emoji53]

3-4 skjeer? Det var da fryktelig mye. Spiste babyen alt det? Vi begynte å la vår smake denne uka, da hun fylte 4 mnd på lørdag. Da har hun bare vært borti skjeen med munnen[emoji53]

Hun smattet i seg det som kom inn i munnen ja :-) var mye som kom utenfor også da.. Hehe :-) så kanskje hun fikk i seg en totalt.

Og btw så ga vi sviskemos drikke, pga løsere konsistens.

Frøkna her er 20 uker og har ikke fått smaksprøver av noe enda, da hun spiser 120 ml mme hvert måltid og vi har tenkt at hun har veldig mye å gå på ift melk. Men, siste nettene virker hun langt mer sulten, spiser oftere og mer urolig. Greia er at hun ble født 3,5 uke før termin, jeg er derfor usikker på om man skal korrigere alder og se på det som utviklingssprang eller om jenta rett og slett har behov for mer mat etter 4,5 mnd på mme... Tenker vi vertfall kan begynne så smått med smaksprøver, likevel er jeg redd for å starte for tidlig dersom tarmen er umoden ift korrigert alder... Alt man skal bekymre seg for :P

Frøkna her er 20 uker og har ikke fått smaksprøver av noe enda, da hun spiser 120 ml mme hvert måltid og vi har tenkt at hun har veldig mye å gå på ift melk. Men, siste nettene virker hun langt mer sulten, spiser oftere og mer urolig. Greia er at hun ble født 3,5 uke før termin, jeg er derfor usikker på om man skal korrigere alder og se på det som utviklingssprang eller om jenta rett og slett har behov for mer mat etter 4,5 mnd på mme... Tenker vi vertfall kan begynne så smått med smaksprøver, likevel er jeg redd for å starte for tidlig dersom tarmen er umoden ift korrigert alder... Alt man skal bekymre seg for :P

Sniker litt. Jenta vår var sånn ved 4-4,5 mnd ag hun virka mer sulten, urolig på natta osv. Begynte med litt mat, men fikk ingen bedring av det, så slutta igjen. Ga seg etterhvert, så tror rett og slett det var et utviklingssprang. Så hvis du vil ha is i magen mtp mat så kan du nok ha det en stund. Mye som skjer i den alderen. :)

Sniker litt. Jenta vår var sånn ved 4-4,5 mnd ag hun virka mer sulten, urolig på natta osv. Begynte med litt mat, men fikk ingen bedring av det, så slutta igjen. Ga seg etterhvert, så tror rett og slett det var et utviklingssprang. Så hvis du vil ha is i magen mtp mat så kan du nok ha det en stund. Mye som skjer i den alderen. :)

Takk for svar! Ja, det er det jeg har tenkt også! Sliter generelt med nattesøvnen selv, og hyppig mating i tillegg og eksamen neste uke må jeg innrømme at jeg har vært frista til å prøve grøten... Men når morgenen kommer så holder magefølelsen igjen! Da avventer vi litt og ser :)

Dere som har begynt med smaksprøver; delammer/fullammer dere? Hvorfor begynte dere evt?

Delammer. Lillemor har aldri hatt tid til å ligge i ro-fått i seg mindre og mindre melk. Vektkurven gikk ned, prøver da ved 4 mnd å gi smaksprøver så hun skal venne seg til fast føde. Har en kjempeaktiv blid krabat som har elsket å fått smake både pære, avokado og grøt☺️ Helt lik sine to søsken som begynte ved samme tid.

Delammer. Lillemor har aldri hatt tid til å ligge i ro-fått i seg mindre og mindre melk. Vektkurven gikk ned, prøver da ved 4 mnd å gi smaksprøver så hun skal venne seg til fast føde. Har en kjempeaktiv blid krabat som har elsket å fått smake både pære, avokado og grøt[emoji5]️ Helt lik sine to søsken som begynte ved samme tid.
Storesøster her fikk smaksprøver fra 4 mnd og elsket mat. Fullammer baby her og hun legger på seg greit. Men har gitt to teskjeer med smaksprøver med en ukes mellomrom og hun er tydelig klar for fast føde. Men blir så usikker når anbefalingene er fullamming i 6 mnd og hun legger på seg ok..

Hvordan begynner dere og gi smaksprøver? Og trapper opp lissom?

Jeg fullammer. Men her har vi en som skriker dag og natt og kan aldri være i ro. Han bruker så mye energi at vekten var begynt å flate ut. I tillegg er han liten. Så ble ambefalt å starte med grøt av helsesøster.

Hvordan begynner dere og gi smaksprøver? Og trapper opp lissom?
Altså, vi delammer, men ammer døgnet rundt utenom et måltid om dagen. Men her har vi bare lagt en dert med smaksprøve til hu, og da tar vi bare og lar henne smake på tuppen av skjeen. Det holder i massevis. Har ikke gjort det hver dag heller, starta denne uka. Latt hun smake 4 dager. Det er kanskje 1/3 av en teskje hun får i seg foreløpig. Så må man da la de smake videre, bare litt og litt, magen og tarmen må venne seg til det over lang tid[emoji4]

Altså, vi delammer, men ammer døgnet rundt utenom et måltid om dagen. Men her har vi bare lagt en dert med smaksprøve til hu, og da tar vi bare og lar henne smake på tuppen av skjeen. Det holder i massevis. Har ikke gjort det hver dag heller, starta denne uka. Latt hun smake 4 dager. Det er kanskje 1/3 av en teskje hun får i seg foreløpig. Så må man da la de smake videre, bare litt og litt, magen og tarmen må venne seg til det over lang tid[emoji4]
Takk :) tenkte kanskje og la han smake litt sviskemos, så som en ert på en skje en stund da? :)

Takk :) tenkte kanskje og la han smake litt sviskemos, så som en ert på en skje en stund da? :)
Jaja, bare å prøve[emoji4] du kan jo nesten bare dyppe skjeen oppi og la han smake på det. Hvis han liker det så gi mer, men ikke gi mer enn 1 teskje i starten, så kan du øke litt og litt[emoji4] jenta vår syns det smakte litt rart tror jeg, hun lagde grimaser og dytta det ut med tunga. Selv om jeg kjøpte mild havregrøt og blanda den godt ut med morsmelk [emoji23]

Storesøster her fikk smaksprøver fra 4 mnd og elsket mat. Fullammer baby her og hun legger på seg greit. Men har gitt to teskjeer med smaksprøver med en ukes mellomrom og hun er tydelig klar for fast føde. Men blir så usikker når anbefalingene er fullamming i 6 mnd og hun legger på seg ok..
Hei.
I utgangspunktet så er det riktig at det er det som er anbefalt. Det er anbefalt fast føde tidligst fra fire måneder dersom mor og barn ikke trives med amming.

Hvis din legger på seg greit og ammingen fungerer hadde jeg ventet til babyen er seks måneder gammel.

Har spørsmål til dere som har begynt med fast føde. Hvordan har utviklingen i vekten vært før introduksjon av fast føde? Og hvordan er den nå etterpå?

Har spørsmål til dere som har begynt med fast føde. Hvordan har utviklingen i vekten vært før introduksjon av fast føde? Og hvordan er den nå etterpå?

Vi har ikke begynt enda, men vi skal begynne nå da lille er 4mnd. Han får bare mme og er veldig interessert i maten vi andre spiser, så derfor skal vi prøve sakte men sikkert. Lille har fin utvikling på vekt, men helsesøster var helt for at vi skulle begynne fra 4mnd pga han er veldig aktiv og interessert :)

Frøkna her er 20 uker og har ikke fått smaksprøver av noe enda, da hun spiser 120 ml mme hvert måltid og vi har tenkt at hun har veldig mye å gå på ift melk. Men, siste nettene virker hun langt mer sulten, spiser oftere og mer urolig. Greia er at hun ble født 3,5 uke før termin, jeg er derfor usikker på om man skal korrigere alder og se på det som utviklingssprang eller om jenta rett og slett har behov for mer mat etter 4,5 mnd på mme... Tenker vi vertfall kan begynne så smått med smaksprøver, likevel er jeg redd for å starte for tidlig dersom tarmen er umoden ift korrigert alder... Alt man skal bekymre seg for :p

Siden hun var litt prematur ville jeg rådført meg med hs før innføring av fast føde. Er gjerne litt flere ting å ta hensyn til da - jmf det med alder og korrigert alder.

Siden hun var litt prematur ville jeg rådført meg med hs før innføring av fast føde. Er gjerne litt flere ting å ta hensyn til da - jmf det med alder og korrigert alder.
Premature barn skal følge fødselsdato når det kommer til fast føde :-) Altså ikke termin. 4 mnd på smaksprøver som alle andre :-)

Back
Topp