Smake på grøt

Jeg startet for noen uker siden med et par ts tynn grøt, prøvde ut både hipp og nestlé sine for 4 mnd. Reagerte litt på magen, men gikk fint. Så blandet jeg litt tykkere og gav ham et par ts av det- og DA ble han dårlig, gitt! Kastetvopp skikkelig i to omganger en 10-15 min tid etterpå, og dagen etter... Så har lagt hele vende-tarmen-til-mat prosjektet på is foreløpig. Storebror spiste fra ham var 3,5 mnd. Lillebror er øyeblikkelig 4 mnd. Men har en langt mer sensitiv tarm.

Dersom man kun gir mme er det vel anbefalt at man gir litt grøt dersom man gir så mye mme at man overstiger 1 liter/døgn, da det er den øvre grensen. Jeg ville konferert med hs uansett. Til oss sa hun at vi kunne starte med et par ts nå (straks 4 mnd, gir kun mme), for å venne han på det.

Nå har vi gitt søtpotet to dager på rad og hun liker det godt. :D Må bare øve litt på å bruke tunga riktig.

Nå har vi gitt søtpotet to dager på rad og hun liker det godt. :D Må bare øve litt på å bruke tunga riktig.

Tenker å prøve det i morgen her også :) Har fått grøt i noen dager nå, og liker det veldig godt :) Ser at han allerede etter 5 dager er blitt flinkere til å bruke tunga riktig.

Hvor har du det fra at det anbefales å starte tidligere med grøt for mme-barn? Kan ikke finne noe, blei nysgjerrig for jeg delammer og veit i såfall ikke hva jeg skal gjøre. I heftet om spedbarnsernæring fra helsedirektoratet får jeg inntrykk av at også barn som får mme burde vente med annen kost til fylte seks måneder, men det står ikke akkurat svart på hvitt :rolleyes:

Hadde i utgangspunktet tenkt til å vente med fast føde til hun hadde fylt seks måneder. Jeg kan jo spørre helsesøster når vi er der på fem-månederskontrollen, da. Men jeg gir nok uansett ikke før da. Om ikke du har en god kilde på det med fire måneder på barn som får mme :)
Jeg fikk det anbefalt på hs. At mme er ensformig på smak og det å gi litt grøt ved 4 Mnd er helt ok. Jeg tenker at hvis du vil vente så gjør du det. Det er ikke noe galt i det. Beste et vel uansett å rådføre seg med hs. Jeg har en stor baby som egentlig ikke trenger grøt. Men han har begynt å skal spise på natten igjen, så da er det ideelt her. Er ikke sånn for alle. Jeg rådførte meg masse med hs og skal spørre igjen ved fire Mnd kontrollen

Jeg fikk det anbefalt på hs. At mme er ensformig på smak og det å gi litt grøt ved 4 Mnd er helt ok. Jeg tenker at hvis du vil vente så gjør du det. Det er ikke noe galt i det. Beste et vel uansett å rådføre seg med hs. Jeg har en stor baby som egentlig ikke trenger grøt. Men han har begynt å skal spise på natten igjen, så da er det ideelt her. Er ikke sånn for alle. Jeg rådførte meg masse med hs og skal spørre igjen ved fire Mnd kontrollen
Jeg har også fått råd fra helsesøster om å starte med grøt ved 4mnd, vi gir kun mme. Jenta mi har helt siden fødsel gått lite opp i vekt, og er generelt veldig småspist. Derfor velger jeg å starte med grøt og grønnsaker nå. Men det må være opp til hver enkelt, alle bebiser er jo ulike.

Her har vi begynt med potet og gulrotmos, 1 stor ts på kveld. Resulterte i at han plutselig sov over 9 timer sammenhengen om natta. Så det fortsetter vi med, og han syns det er veldig godt. Bare golyder

Her har vi begynt med potet og gulrotmos, 1 stor ts på kveld. Resulterte i at han plutselig sov over 9 timer sammenhengen om natta. Så det fortsetter vi med, og han syns det er veldig godt. Bare golyder

9 timer høres herlig ut! Når på døgnet gir dere? Hvordan sov han før?

Mini er 4 mnd på onsdag, og jeg er ikke i nærheten av å tenke på å starte engang ;) Venter så lenge jeg kan før jeg introduserer noe. Er veldig spent på utfallet til den forskningen Isis er med på!!

Vi startet med smaksprøver av søtpotet (blandet med litt morsmelk) på mandag. Det var en slager! Hun blir sur når det ikke er mer.. hehe. Fra neste uke skal jeg blande inn moset brokkoli.. sånn vil jeg fortsette med forskjellige smaker. Tok bare to dager før hun skjønte det med skje og hvordan bruke tunga riktig. Moro å se hvor mye hun koser seg med å spise.

Hvor mye gir dere? Har gitt smaksprøver på grøt en uke nå, og har også fått smake søtpotet et par dager. Startet med en skje, og får nå 3 små skjeer to ganger hver dag. Han liker det veldig godt, og vil tydelig ha mer. Usikker på hvor mye han kan få når han bare er litt over 4mnd.

Last edited:
Hvor mye gir dere? Har gitt smaksprøver på grøt en uke nå, og har også fått smake søtpotet et par dager. Startet med en skje, og får nå 3 små skjeer to ganger hver dag. Han liker det veldig godt, og vil tydelig ha mer. Usikker på hvor mye han kan få når han bare er litt over 4mnd.
Har gitt 2-3 fulle teskjeer (blir jo bare litt hver gang). Holder meg der en stund til, men skal øke med samme mengde smaksprøver på ettermiddag snart. Mest for å starte en rutine med to måltider. Kommer nok ikke til å gi særlig større mengder før seks mnd. Vil bare at hun skal bli vant til mange smaker til den tid

Back
Topp