Smake på grøt

Gutten vår er nesten 4mnd og vi tenker å prøve snart. Han spiser stort sett hver time så har et håp om at han kanskje holder ut litt lenger når vi starter med litt fast føde. Gulper også mye, så håper det kan hjelpe til med å holde maten nede. Han er tydelig ivrig etter å spise. Gir han medisin som storkoser seg med, smatter og tar tak i sprøyten selv :p Håper han er like ivrig på mat.
Ja er det samme jeg tenker. Skal du gi med skje eller tar du litt grøt pulver i flasken?

Vi er med i et allergiforsknibgsørosjekt og har begynt litt. Peanøttsmør fra uke 12, kumelk 13, hvetegrøt uke 14 og eggerøre 15. Mini er 15 uker denne uka og han skal få dette til seks mnder.

Får kun bittelitt på ei skje eller finger, men mandag-torsdag. Tenkte å begynne med litt fruktmos i grøt i tillegg. Fortsetter med dette og øker på når han forstår dette med svelging.

Tenker å lage grøten selv, brukt oppskrift herfra
http://www.mammanett.no/baby/mat/babygrot
Wooow!!! Imponert

Er det noen som tenker å gi grøtpulver i flasken? Til de som flaskenærer da.

I utgangspunktet ikke. Vil skille mellom mat og drikke når vi begynner med grøt/grønnsaker. Synes det er greit at mat kommer fra skje og drikke fra flaske.

Snuppa vår får nå litt grøt hver kveld, hun elsker det 4 mnd i morgen ❤️

Tenker at det blir litt feil å gi mat på flaske. Syns de skal lære seg å spise mat fra skje/bestikk med en gang. Bedre å bruke den tiden det tar å lære dem det enn å ta det lette alternativet.

Vi tenker å begynne med litt mat over jul. Han blir 4 mnd i midten av januar. Han får kun mme nå. 150 ml 5 ganger/dag. Sover 12 timer uten mat på natten. Det sies vel at babyene er utviklet og klar for fast føde når de sover natten gjennom, så ser ikke noe problem med å starte med litt fast føde snart.

Vi har begynt me grøt hver kveld :) begynte ganske tidlig me grøt han... Snart 4 mnd. Han sover litt mere på natta, men ellers e d bare oppskrytt at d hjelpe på søvn å at dæm sover hele natta da... D skjedde i allefall ikke me vårres gutt :p
Han har enda ikke tatt natt, så d sir jo litt.

Når tenker folk å starte å gi babyen litt grøt? Hvertfall smake litt. Jeg bruker mme så det anbefales fra 4 Mnd. Og hva slags grøt/merke er best?

Hvor har du det fra at det anbefales å starte tidligere med grøt for mme-barn? Kan ikke finne noe, blei nysgjerrig for jeg delammer og veit i såfall ikke hva jeg skal gjøre. I heftet om spedbarnsernæring fra helsedirektoratet får jeg inntrykk av at også barn som får mme burde vente med annen kost til fylte seks måneder, men det står ikke akkurat svart på hvitt :rolleyes:

Hadde i utgangspunktet tenkt til å vente med fast føde til hun hadde fylt seks måneder. Jeg kan jo spørre helsesøster når vi er der på fem-månederskontrollen, da. Men jeg gir nok uansett ikke før da. Om ikke du har en god kilde på det med fire måneder på barn som får mme :)

Hvor har du det fra at det anbefales å starte tidligere med grøt for mme-barn? Kan ikke finne noe, blei nysgjerrig for jeg delammer og veit i såfall ikke hva jeg skal gjøre. I heftet om spedbarnsernæring fra helsedirektoratet får jeg inntrykk av at også barn som får mme burde vente med annen kost til fylte seks måneder, men det står ikke akkurat svart på hvitt :rolleyes:

Hadde i utgangspunktet tenkt til å vente med fast føde til hun hadde fylt seks måneder. Jeg kan jo spørre helsesøster når vi er der på fem-månederskontrollen, da. Men jeg gir nok uansett ikke før da. Om ikke du har en god kilde på det med fire måneder på barn som får mme :)

Vi spurte HS og hun sa 4 mnd til oss som det tidligste. Er babyen fornøyd og legger bra på seg, så er det vel ikke noe poeng å begynne med fast føde. Man kan også begynne om babyen er veldig interessert når dere spiser. Ved 6 mnd er det vel for å sakte bygge opp glutentoleransen til barnet.

Det er vell hovedsaklig viss barnet har behov for mer mat, og da er det bedre å kjøre på med fast føde i stedet for å øke mengden med melk :)

Her har gutten vår fått smake litt grøt i går og i dag. Han elsker det! Smatter og tunga går i ett sett. Smiler og griper ivrig etter skjeen :) Blir 4mnd på mandag, og ser ut til å tåle det fint. Foreløpig kun gitt 1-2 skjeer tyntflytende.

Jeg delammer også og fått beskjed om det samme. Begynner med litt grøt nå snart og planen er da å skrote flaska :)

Tenker på grøt her også! Gutten vår er snart 14 veker, men er vel litt tidleg enno?
Men ammer oftere og tydelig at behovet auker! Men så lenge han får det han treng /har nok melk og han er fornøgd,så Bør vel gråten vente?

Back
Topp