Skrikekur/ trøst etter klokka

Det er barnemishandling, så nope, det skjer ikke!
 
Helt uaktuelt her.. De fleste anbefaler ikke dette lenger.
 
Godt å høre at det er flere som ikke synes det er noen god idé.!

Vi kommer aldri til å gjøre noe sånt, men merker press fra besteforeldregenrasjonen som mener at babyen min ikke har vondt av å ligge å skrike litt:bored::bored: hjelper ikke at svogeren og familien kjører skrik og trøst etter klokka på gutten sin og har gjort det siden han var rett over halvåret stakkars :(
Han begynte å sove natta gjennom etter det, så de bruker liksom det som bevis på at det funker.

Vi er inne hos gutten vår med én gang han forsøker å kommunisere at han trenger oss, og legging foregår stort sett ved at vi stryker på han til han sover. Han gråter i blant rett før han sovner, spesielt ved utviklingstrinn eller når det har skjedd mye på dagen, men han er aldri alene når han gråter og blir det mye vugger jeg han i søvn.

Har noen besteforeldre som har kommet med sånne kommentarer opp gjennom her også.. slitsomt. Men før var jo dette helt normalt, og sånn de gjorde det. De bare har ikke fått med seg at dette frarådes av de fleste psykologer, pedagoger osv i dag. Min farmor spurte til slutt min mor som er pedagog om det virkelig er sånn at man ikke skal la dem ligge å gråte lenger [emoji85] Akkurat som at hun ikke kunne tro det. Nå maser hun ikke mer..
 
Hva tenker du om skrikekurer/ gå inn til barnet for å trøste etter klokka fremfor å signal fra babyen?

Nei, barnemishandling driver vi ikke med her.
Vi trøster når barnet trenger trøst, og lar barnet avgjøre når det er nødvendig. :)
Det er så gammeldags og utdatert som det får blitt når det anbefales å ignorere og forsømme barna på den måten, og det er skremmende at det fortsatt skjer. :/
 
Hadde ikke klart å gjennomføre noe sånt.. Da hadde det blitt skrikekur for min del også.. Og ja, det er slitsomt til tider uten søvn og baby som ikke vil sove, men sånn er det bare av og til, tenker jeg da
 
Godt å høre at det er flere som ikke synes det er noen god idé.!

Vi kommer aldri til å gjøre noe sånt, men merker press fra besteforeldregenrasjonen som mener at babyen min ikke har vondt av å ligge å skrike litt:bored::bored: hjelper ikke at svogeren og familien kjører skrik og trøst etter klokka på gutten sin og har gjort det siden han var rett over halvåret stakkars :(
Han begynte å sove natta gjennom etter det, så de bruker liksom det som bevis på at det funker.

Vi er inne hos gutten vår med én gang han forsøker å kommunisere at han trenger oss, og legging foregår stort sett ved at vi stryker på han til han sover. Han gråter i blant rett før han sovner, spesielt ved utviklingstrinn eller når det har skjedd mye på dagen, men han er aldri alene når han gråter og blir det mye vugger jeg han i søvn.
Stakkars barn , de sovner ikke fordi skrikekur fungerer så bra
 
Mitt barn skal aldri oppleve å ligge å gråte alene uansett hvor trøtte vi her
Et av mine første triste minner var når jeg lå og gråt og gråt hos min dagmamma uten at hun kom. Jeg sluttet der da jeg var 2,5 år, så må ha vært veldig traumatiserende siden jeg husker det :(
Å bli traumatisert på den måten skal lillegutt slippe.

Noen som har sett supernanny? Engelsk program der en nanny kommer å «løser» problembarn hjemme. Pleier ikke de å bruke skrikekur? Snakker sååå bra om det. Men husker jeg stusset over at foreldrene måtte sitte utenfor soverommet å høre på at barnet hylte etter dem
 
Var en periode hvor eldste gråt når hun sovnet, men hun var mer hysterisk om jeg satt hos henne enn om jeg gikk ut. Det er vel det nærmeste jeg kommer, og jeg stod og så på henne omtrent hele tiden. Nå må vi sitte hos henne til hun sovner.

Med minstemann så er det mye bedre for alle parter å dra frem puppen. Har vært et par ganger jeg har gått tur med hunden og han hyler hysterisk når jeg kommer tilbake. Eldste har aldri vært i nærheten av det ihvertfall. Helt forferdelig å høre på, og ikke noe jeg kommer til å la han gjøre alene til han sovner stakkars. Frem med puppen da, og han roer seg med det samme. Bedre søvn for alle, og ingen dårlig samvittighet.

Så lenge barnet krever trøst/kos så skal h*n få det.
Har heldigvis ikke blitt anbefalt av noen å bruke skrikekur.
 
Mitt barn skal aldri oppleve å ligge å gråte alene uansett hvor trøtte vi her
Et av mine første triste minner var når jeg lå og gråt og gråt hos min dagmamma uten at hun kom. Jeg sluttet der da jeg var 2,5 år, så må ha vært veldig traumatiserende siden jeg husker det :(
Å bli traumatisert på den måten skal lillegutt slippe.

Noen som har sett supernanny? Engelsk program der en nanny kommer å «løser» problembarn hjemme. Pleier ikke de å bruke skrikekur? Snakker sååå bra om det. Men husker jeg stusset over at foreldrene måtte sitte utenfor soverommet å høre på at barnet hylte etter dem

Jo jeg husker en episode der ungen skrek I'm dying mom! Fordi han var så desperat og ingen av dem fikk lov å gå inn. Helt vanvittig!
 
Mitt barn skal aldri oppleve å ligge å gråte alene uansett hvor trøtte vi her
Et av mine første triste minner var når jeg lå og gråt og gråt hos min dagmamma uten at hun kom. Jeg sluttet der da jeg var 2,5 år, så må ha vært veldig traumatiserende siden jeg husker det :(
Å bli traumatisert på den måten skal lillegutt slippe.

Noen som har sett supernanny? Engelsk program der en nanny kommer å «løser» problembarn hjemme. Pleier ikke de å bruke skrikekur? Snakker sååå bra om det. Men husker jeg stusset over at foreldrene måtte sitte utenfor soverommet å høre på at barnet hylte etter dem
Supernanny blir jeg rett og slett kvalm av!

Jeg har også et minne om at jeg ved et tilfelle ble låst inne på soverommet for å sove, der jeg var helt hysterisk og gråt til jeg sovna. I følge mamma (som var den som låste døra) gråt jeg "bare" i maks ti minutter, men jeg husker det som en hel evighet. Var vel rundt to år, og det minnet sitter altså!
 
Moren min brukte skrikekur på min eldste bror. Da han var 6 uker. Og etter det sov han natten gjennom - men måtte ha alt lys på og døren åpen til han ble tenåring.. Det var liksom slikt alle skulle gjøre da, men med meg og de yngre gjorde hun ikke det, og vi sov med lys av og døren igjen. Vil tror det har noe å si altså..
 
Hårreisende og fullstendig uaktuelt. Selv om jeg er mamma til ei med vanvittig lakenskrekk som kan holde det gående i 2-3 timer til legging hver bidige kveld, og som deretter våkner alt fra 3 ganger i timen, til hver 2.5 time hele natta, så har vi aldri vurdert en skrikekur. Vi har prøvd snart alle andre søvntips, runda internett, "tømt" helsesøster, venner og familie for råd, lest bøker, forskning, hørt podcaster, foredrag osv, men ingen ting biter på sovestreikeren vår. Vi har testa mildere former, der vi har sittet sammen med henne, men ikke gitt henne respons på sutring og protester, men trøstet ved skikkelig gråt. Nå ser det ut som ting løsner, en kombinasjon av ammeslutt, eget rom, fullstendig synkronisert mamma- og pappaleggerutiner, og TRYGG metoden til lilleminis.
 
Supernanny blir jeg rett og slett kvalm av!

Jeg har også et minne om at jeg ved et tilfelle ble låst inne på soverommet for å sove, der jeg var helt hysterisk og gråt til jeg sovna. I følge mamma (som var den som låste døra) gråt jeg "bare" i maks ti minutter, men jeg husker det som en hel evighet. Var vel rundt to år, og det minnet sitter altså!

Nå begynte jeg å gråte. Det er virkelig ikke greit! :(
 
Nå begynte jeg å gråte. Det er virkelig ikke greit! :(
Nei, det er ikke det. Men det var det tipset hun fikk av helsesøster, så hun fulgte det. Hun har heldigvis lært mye, og når hun passet vesla en uke i fjor høst, samsov de, og det var aldri noe skriking. [emoji173]
 
Nei, det er ikke det. Men det var det tipset hun fikk av helsesøster, så hun fulgte det. Hun har heldigvis lært mye, og når hun passet vesla en uke i fjor høst, samsov de, og det var aldri noe skriking. [emoji173]

Åå så godt at hun endrer seg i takt med nye anbefalinger!
 
Liker ikke skrikekurer, men eneste som fungerte her var å aldri løfte han opp fra senga. Kos og stryking mens han er i senga og gå ut. Han slapper ALDRI av om jeg er på rommet hans. Sutrer i noen minutter før han skravler og legger seg for å sove. Før vi begynte med dette så skreik han i 3-4 timer i armene våre før han til slutt sloknet fordi han var utslitt av skriking.
 
Nei, vettu hva! Skrikekurer er fullstendig uaktuelt, noe jeg gjorde det klinkende klart for både gubben og alle som ville komme med "gode råd" om søvn før lillemor ble født. Han var 100% enig fra første stund, men en bestemor var absolutt ikke enig. Vi har heldigvis ikke hatt behov for at lillemor sover over hos denne bestemoren enda, men kjenner at jeg vegrer meg bare ved tanken på at hun en eller annen dagen sikkert skal det. For blir det gråting der er det sannsynligvis ikke aktuelt for den bestemoren å gå inn... :(
 
Nei, vettu hva! Skrikekurer er fullstendig uaktuelt, noe jeg gjorde det klinkende klart for både gubben og alle som ville komme med "gode råd" om søvn før lillemor ble født. Han var 100% enig fra første stund, men en bestemor var absolutt ikke enig. Vi har heldigvis ikke hatt behov for at lillemor sover over hos denne bestemoren enda, men kjenner at jeg vegrer meg bare ved tanken på at hun en eller annen dagen sikkert skal det. For blir det gråting der er det sannsynligvis ikke aktuelt for den bestemoren å gå inn... :(
Ingen som sier at bestemødre har noen rett til å passe barnebarna. Om de ikke respekterer deg og ditt barn, hadde jeg bare droppet det.
 
Ingen som sier at bestemødre har noen rett til å passe barnebarna. Om de ikke respekterer deg og ditt barn, hadde jeg bare droppet det.

Så lenge det er mulig kommer jeg til å nekte det, ja. Utsetter henne ikke for det unødvendig!
 
Back
Topp