Skravletråden

Hva gjorde dere på første svangerskapskontroll? I tillegg til henvisning til TOUL. Legen min mener blodprøve ikke er rutine da - men syns jeg har lest at det er det? Skal på mandag
Blodprøver, urinprøve, blodtrykk, og fylle ut helsekort (og henvise da). Jordmor gjorde også litt kartlegging av «hvem vi er» og hva våre forventninger er, åpna for spørsmål etc. Dette var i uke 9.

Blodprøver, urinprøve, blodtrykk, og fylle ut helsekort (og henvise da). Jordmor gjorde også litt kartlegging av «hvem vi er» og hva våre forventninger er, åpna for spørsmål etc. Dette var i uke 9.
Takk for svar! Spurte om jeg skulle ta med urinprøve og, men neida trengte ikke.. høres slapt ut egentiig

Hva gjorde dere på første svangerskapskontroll? I tillegg til henvisning til TOUL. Legen min mener blodprøve ikke er rutine da - men syns jeg har lest at det er det? Skal på mandag
Vel jeg vet hos legen for sykemelding for litt siden og sa da at jeg hadde en jordmortime en uke senere.
Legen min spurte om jordmor ville ta blodprøver etc, og jeg sa at jeg tror det bare er en samtale.
- Okay, sa legen min. Kan du komme den 21. mars?
«Jeg sykemelder deg frem til da og når du kommer så ta med urinprøve og så tar vi blodprøver.»
Jordmor fylte ut helsekortet og søkte fødeplass (uke 8), sjekket blodtrykk, skrev søknad for svangerskapspenger og legen skal altså ta blodprøver neste uke (uke 9+2).

Så vidt jeg har skjønt er blodprøvene ganske viktig og har tatt det på alle første kontroller jeg har hatt så langt.
De sjekker blodtype, immunisering, sykdommer, vitaminer osv.

Vel jeg vet hos legen for sykemelding for litt siden og sa da at jeg hadde en jordmortime en uke senere.
Legen min spurte om jordmor ville ta blodprøver etc, og jeg sa at jeg tror det bare er en samtale.
- Okay, sa legen min. Kan du komme den 21. mars?
«Jeg sykemelder deg frem til da og når du kommer så ta med urinprøve og så tar vi blodprøver.»
Jordmor fylte ut helsekortet og søkte fødeplass (uke 8), sjekket blodtrykk, skrev søknad for svangerskapspenger og legen skal altså ta blodprøver neste uke (uke 9+2).

Så vidt jeg har skjønt er blodprøvene ganske viktig og har tatt det på alle første kontroller jeg har hatt så langt.
De sjekker blodtype, immunisering, sykdommer, vitaminer osv.
Ok, høres ut som jeg skal være tydelig med legen min om at han må ta blodprøve. Også tar jeg med urinprøve, den leveres til helsesekretærene uansett.

Men når tar de blodprøver på dere da?
Siden neste to kontrollene er på sykehuset så da blir det ikke blodprøver før i uke 24?

Blodprøvene skal tas mellom uke 8 og 12. Mener bestemt at det er ganske viktig altså. Tror jeg hadde blitt ganske urolig hvis legen min mente at jeg ikke skulle ta blodprøver :smiley-ashamed004

Jeg var hos jordmor, hun sa ingenting om urinprøve. Det synes jeg var litt rart. Men blir sikkert neste gang :smiley-ashamed004

Har andre svangerskapskontroll om en ukes tid, regner med det blir tatt noe da. Men er jo over uke 12 da, så syns det er litt rart at det ikke har skjedd noe før..

Mornings! Ny uke og nye muligheter. :happy:

Kjenner jeg hadde en tøff helg, var utrolig mye dårlig, både kvalm og sliten. Så det var litt kjipt når jeg egentlig skulle hente energi. Men tok hjemmekontor i dag og det føles bedre. Deilig å slippe å snakke med kolleger akkurat i dag.

Mornings! Ny uke og nye muligheter. :happy:

Kjenner jeg hadde en tøff helg, var utrolig mye dårlig, både kvalm og sliten. Så det var litt kjipt når jeg egentlig skulle hente energi. Men tok hjemmekontor i dag og det føles bedre. Deilig å slippe å snakke med kolleger akkurat i dag.
Blir mye hjemmekontor her også for tiden.. i dag meldte jeg meg inn syk fakrisk, fikk ikke sove i natt pga hodepine

Jeg har heldigvis sovet bedre de siste par nettene. Men våkner fremdeles midt på natta hver natt da, men bruker heldigvis ikke så lang tid på å sovne igjen.

Var hos legen i dag, han mente fortsatt det var for tidlig med blodprøver 8+0, at de ikke skulle tas før neste kontroll uke 13. Først da fikk man gyldige svar ifølge han.. merkelig

Var hos legen i dag, han mente fortsatt det var for tidlig med blodprøver 8+0, at de ikke skulle tas før neste kontroll uke 13. Først da fikk man gyldige svar ifølge han.. merkelig
Har selv fått beskjed om at jeg ikke kan få ta blodprøver før 10+0. Så sånn blir det her... Synes det er rart at det er så ulikt!

Har noen tanker om for/imot NIPT?
Dette er første barnet, og jeg er nå 8+4. Har ikke private tilbud her jeg bor, og er ikke over 35, så får ikke offentlig. Har første ul en gang mellom uke 12-13, offentlig. Har første jordmortime først 15+5. Synes det er sent!

Men, NIPT, må isåfall reise bort for å ta det, og vet ikke nårtid det er best å gjøre det?

Lurer iallefall bare på deres tanker rundt det, for må ta et valg veldig snart og eventuelt bestille reise for å få tatt. Tanker for, imot? :sorry:

Har noen tanker om for/imot NIPT?
Dette er første barnet, og jeg er nå 8+4. Har ikke private tilbud her jeg bor, og er ikke over 35, så får ikke offentlig. Har første ul en gang mellom uke 12-13, offentlig. Har første jordmortime først 15+5. Synes det er sent!

Men, NIPT, må isåfall reise bort for å ta det, og vet ikke nårtid det er best å gjøre det?

Lurer iallefall bare på deres tanker rundt det, for må ta et valg veldig snart og eventuelt bestille reise for å få tatt. Tanker for, imot? :sorry:
Svarer deg her også, da du skrev litt mer her.

Har tatt med alle 3, og fikk svaret på siste i dag! Du trenger ikke å reise, du kan bestille hjem kit fra Ultralydklinikken i København. Er selv under 35 år, og har aldri fått den dekket, så har betalt ut av egen lomme.

Jeg synes absolutt den er verdt det, du får også vite mye mer enn du gjør via NIPT i Norge. Har mistet flere ganger før, og vil heller vite før uke 12 om babyen er levedyktig eller alvorlig sykt. For vår del, har vi to andre små å ta hensyn til også, så for oss har det ikke vært noe å tenke på en gang :Heartred

Back
Topp