Jeg hadde tidlig ultralyd i dag og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Beklager lang tekst, men jeg må bare lempe av noen forvirra tanker.
Lang historie kort, jeg har ikke stor tillit til fastlegen min og han er noe beryktet i byen for å være uprofesjonell og gi en del ukorrekt informasjon. Dette hjelper lite nå når jeg plutselig er gravid.
Embryo syntes ikke på tidlig ultralyd i dag, antageligvis fordi jeg ikke er langt nok på vei. Siste menstruasjon startet 31 desember. Ifølge Babyverden sin kalkulator (hvor du også kan legge inn lengden på syklus), sier at jeg er 4+5. Det var kjempegreit, siden syklusene mine er lengre en normalen - nemlig 40 dager. Da gir det mening at embryo ikke syntes for det kan være altfor tidlig.
Fastlegen min derimot insisterte på at beregningen er feil og at mellomblødningen jeg hadde 31 januar er riktig dato. Det vil si at jeg er 2 uker på vei.
Dette henger ikke helt på grep for meg... Hvordan kan kroppen ha mens, slippe egg, bli befruktet, reise ned og feste seg i livmor, samt produsere nok HcG på 9 dager til at det slår ut på test?
Jeg tolket mellomblødningen som dagen egget muligens festet seg, ikke menstruasjon på én dag?
Jeg ønsker å stole på fastlegen min, men tidligere erfaringer med både meg selv og andre gjør meg skeptisk til hans råd. Dette svangerskapet var ikke planlagt og symptomer kom plutselig for én uke siden -dvs at jeg ikke så etter symptomer tidlig. For meg henger det ikke på greip at jeg er 2 uker på vei istedenfor 4+5. Spesielt siden Clearblue for én uke siden viste 1-2...
Jeg vet at termin kan flyttes mange ganger i løpet av svangerskapet og at dette bare er bagateller. Det er bare frustrerende å oppleve så mye mistillit til egen fastlege i en så uforutsett og sårbar tid. En god nyhet er at symptomene er tydelige og tester blir sterkere for hver dag, så jeg håper at embryo klarer seg godt til tross for min uro.
Åpen for råd og tanker