Skravletråd

Må ha vært litt av en overraskelse! Hadde du noen tanker om at det kunne være tvillinger?

Må ha vært litt av en overraskelse! Hadde du noen tanker om at det kunne være tvillinger?
Jeg har blitt gravid med ivf. På grunn av historikk med mange forsøk uten ønsket resultat ble det denne gangen satt inn to egg. Så vi visste at det kunne skje, men jeg hadde aldri trodd at det faktisk skulle skje :happy090 Men begge er selvsagt hjertelig velkommen om alt går bra :Heartpink

Jeg er 11+6 i dag og på babyverden står det «noen har gått opp et kilo eller to, mens andre har gått ned, begge deler er helt normalt». Så har du meg som har gått opp et sted mellom 4-6 kg…. Føler seg ikke så høy i hatten når man leser sånn hehe…
Føler med deg! Vekten min har også alltid skytet i været det første trimesteret pga kvalmen. Spiser og spiser og spise for å holde den i sjakk :hilarious: Det har alltid utjevnet seg ut i svangerskapet :love017

Jeg er 11+6 i dag og på babyverden står det «noen har gått opp et kilo eller to, mens andre har gått ned, begge deler er helt normalt». Så har du meg som har gått opp et sted mellom 4-6 kg…. Føler seg ikke så høy i hatten når man leser sånn hehe…
Du er ikke alene! Men det er ingen spesielt god følelse.. jordmoren min sa det var like normalt å gå opp en del mer i 1. trimester, og at det ofte flater litt mer ut etter hvert.. men man hører jo om de som går opp 10 kilo i løpet av hele svangerskapet, og andre får opp over 40kg! Så alt er jo normalt :happy:

Føler med deg! Vekten min har også alltid skytet i været det første trimesteret pga kvalmen. Spiser og spiser og spise for å holde den i sjakk :hilarious: Det har alltid utjevnet seg ut i svangerskapet :love017
Du er ikke alene! Men det er ingen spesielt god følelse.. jordmoren min sa det var like normalt å gå opp en del mer i 1. trimester, og at det ofte flater litt mer ut etter hvert.. men man hører jo om de som går opp 10 kilo i løpet av hele svangerskapet, og andre får opp over 40kg! Så alt er jo normalt :happy:
Sist svangerskap gikk jeg opp 20 kg. Så jeg kommer sikkert til å gå opp en del nå og. Men det som er litt ubehagelig er at startvekten min nå er bare noen få kg fra sluttvekten min sist. Uff. Men merker at jeg ikke behøver å spise like mye nå som jeg måtte de første ukene, så håper jo det jevner seg ut bittelitt. Kan føle på ekstremt sult men så orker jeg ikke spise så mye som jeg hadde trodd. Men merker jo enda at når jeg blir sulten blir jeg ekstremt sulten , eller når jeg føler meg uggen så må jeg bare ha et eller annet, om det er noen kjeks, litt chips eller en banan eller yoghurt eller brødskive.. haha… men kjenner jeg gruer meg til legetime i morgen. Skal ta blodprøver i forbindelse med at jeg er 12 uker.. da må jeg jo si hvor mye jeg veier. Vurderer å pynte litt på det… noen som vet hva mer man gjør på den kontrollen? Må man ha med urin prøve?

Sist svangerskap gikk jeg opp 20 kg. Så jeg kommer sikkert til å gå opp en del nå og. Men det som er litt ubehagelig er at startvekten min nå er bare noen få kg fra sluttvekten min sist. Uff. Men merker at jeg ikke behøver å spise like mye nå som jeg måtte de første ukene, så håper jo det jevner seg ut bittelitt. Kan føle på ekstremt sult men så orker jeg ikke spise så mye som jeg hadde trodd. Men merker jo enda at når jeg blir sulten blir jeg ekstremt sulten , eller når jeg føler meg uggen så må jeg bare ha et eller annet, om det er noen kjeks, litt chips eller en banan eller yoghurt eller brødskive.. haha… men kjenner jeg gruer meg til legetime i morgen. Skal ta blodprøver i forbindelse med at jeg er 12 uker.. da må jeg jo si hvor mye jeg veier. Vurderer å pynte litt på det… noen som vet hva mer man gjør på den kontrollen? Må man ha med urin prøve?
Har forstått det slik at en skal ha med urinprøve på alle timer relatert til svangerskap som ikke kun er ultralyd

Skjønner det! :Heartred Men helt ærlig er nok dette noe du tenker mer på enn andre. Og legen din ser jo alle slags kropper og dømmer deg ikke for din vekt, det er bare et tall. Og du er nok selv klar over om vekten din utgjør en evt. helserisiko i svangerskapet, og om det skulle utgjøre det er det jo veldig fint og faktisk ikke pynte på det. Ellers vil jeg regne med at det bare er blodtrykk, urinprøve og ellers blodprøver som gjøres, - og forhåpentligvis et spørsmål om hvordan det går med deg:love7
Selv gikk jeg opp ca 25 kg forrige svangerskap, og ble både stressa og lei meg over disse vektanbefalingene. Jeg passet nøye på hva jeg spiste og var aktiv under hele svangerskapet, men vekten levde sitt eget liv (og jeg hadde ikke masse ødemer). I etterkant er jeg lei meg for at jeg brydde meg så mye om det, for jeg fikk en frisk baby og min vekt før og etter er det siste babyen tenkte på!

Jeg synes også det er vanskelig og ikke tenke på dette. Men prøver hele tiden å si til meg selv at jeg må slappe av og ikke være så streng med meg selv og at det forhåpentligvis bedrer seg etter første semester. Det blir jo også dobbelt så ille om man skal skamme seg i tillegg til å spise litt usunt!

Jeg har også er startnekt mer enn jeg normalt sett veier, og pyntet nok litt påbudet på første kontroll.. på andre kontroll hadde jeg da gått opp 5 kg fra startvekt, og begynte å gråte foran jordmor.. fortalte da at jeg syns det er veldig ubehagelig, vondt og vanskelig! Sa at jeg helst ikke ville veie meg mer om det er mulig, da jeg kjenner at jeg fort havner i et dårlig mønster, med negative tanker og ønske om slanking.. håper jeg blir bedre tatt imot da jeg har vært ærlig.

Jeg har også er startnekt mer enn jeg normalt sett veier, og pyntet nok litt påbudet på første kontroll.. på andre kontroll hadde jeg da gått opp 5 kg fra startvekt, og begynte å gråte foran jordmor.. fortalte da at jeg syns det er veldig ubehagelig, vondt og vanskelig! Sa at jeg helst ikke ville veie meg mer om det er mulig, da jeg kjenner at jeg fort havner i et dårlig mønster, med negative tanker og ønske om slanking.. håper jeg blir bedre tatt imot da jeg har vært ærlig.
Uff så vondt. Jeg veide meg aldri hos lege eller jordmor sist svangerskap, var aldri et spørsmål en gang, de spurte bare sånn ca hva jeg veide hver gang.. veide meg hjemme. Syns det er ille med fokus på vekt jeg og. Har vært i veldig destruktive mønstre selv når det kommer til vekt, vil helst unngå å komme dit igjen ❤️

Uff så vondt. Jeg veide meg aldri hos lege eller jordmor sist svangerskap, var aldri et spørsmål en gang, de spurte bare sånn ca hva jeg veide hver gang.. veide meg hjemme. Syns det er ille med fokus på vekt jeg og. Har vært i veldig destruktive mønstre selv når det kommer til vekt, vil helst unngå å komme dit igjen ❤️
Så godt du slapp sist, krysser fingrene for det denne gangen også:Heartred er vel i hovedsak for å være obs på mye vann i kroppen osv at dem vil sjekke, men ikke noe gøy, spesielt ikke om man kan slite litt i forhold til vekt i utgangspunktet.

Jeg er 9+5 og har allerede gått opp for jeg har gått fra å spise ett måltid om dagen til å spise hele tiden… Både ser og kjenner at jeg har økt en del, men tenker det er helt naturlig mtp hvor mye og ofte jeg spiser. Det viktigste er at lille får det den trenger :love7

Legen kunne ikke si noe om det sa han. Men det var to kammer. Og de hadde hver sin plommesekk, som vel betyr hver sin morkake. Er i uke 9. Skal tilbake på TOUL om 3 uker. Har du fått vite hvilke type du venter? Hva er din termin?

Legen kunne ikke si noe om det. Men det var to kammer. Og de hadde hver sin plommesekk, som vel betyr hver sin morkake. Er i uke 9. Skal tilbake på TOUL om 3 uker. Har du fått vite hvilke type du venter? Hva er din termin?
Jeg venter toegget - har termIn 3/7 :) fint å vite at de har egen hule med hver sin morkake :Heartpink

Back
Topp