Skravletråd

Jeg er så frustrert og sint nå. Ringte legen min i stad for å få legetime for resept på kvalmestillende og diskutere en mulig sykemelding. Jeg får aldri noe time av legen fordi legesekretæren heller tar den avgjørelsen med at jeg ikke trenger sykemelding fordi «hun var kvalm i 4 mnd når hun gikk gravid og det hjalp å drikke vann med salt i»????? Unnskyld meg?? Og ikke minst «du blir ikke noe mindre kvalm av å være hjemme». Jeg føler dette er helt på tryne og kan ikke forstå at det skal være lov engang? Dette er en legesekretær som jeg ikke engang tror er utdannet, vedkommende har bare hatt den jobben i en evighet. Sikkert siden den gang man ikke trengte utdannelse for slike jobber, bare bli opplært riktig.

Vet noen om andre muligheter for å få diskutert resept og sykemelding med lege uten at det er min egen fastlege? Kan private legeklinikker skrive ut sykemelding og resept?
Ifht. kvalmestillende - har du prøvd Postafen som er reseptfritt kvalmestilende?

Jeg jobber ikke engang, og jeg sliter ikke så mye med kvalme engang, men hadde ALDRI klart å jobbe sånn som jeg er nå! Jeg sover hele natten og nesten hele dagen. Så har MASSE forståelse for deg altså, og håper du får hjelp snarest!

Når ringte dere og booka time/første kontroll hos helsestasjonen/jordmor? Er 5+0 idag, og føler det er litt tidlig, men likevel, ul på sykehusene her er jo sprengt, så må kanskje tidlig for å få sendt henvisning til toul?

Når ringte dere og booka time/første kontroll hos helsestasjonen/jordmor? Er 5+0 idag, og føler det er litt tidlig, men likevel, ul på sykehusene her er jo sprengt, så må kanskje tidlig for å få sendt henvisning til toul?
lurer litt på det samme :smiley-ashamed004 jeg har med vilje ikke kontaktet verken legen min eller jordmor enda, og skal vente til etter privat ul neste fredag. Er da 7+0.
Jeg kontaktet både lege og jordmor/helsestasjonen tidlig sist, men etter jeg mistet i juni så orker jeg ikke å ta den samme ringerunden for å fortelle at jeg har mistet, hvis det blir tilfellet igjen... jeg vil se at det er et hjerte som slår denne gangen først :Heartred Vet ikke om gynekologen på Aleris kan sende inn til sykehuset at jeg er gravid og ordne med tidlig og ordinær ultralyd når jeg er der?

lurer litt på det samme :smiley-ashamed004 jeg har med vilje ikke kontaktet verken legen min eller jordmor enda, og skal vente til etter privat ul neste fredag. Er da 7+0.
Jeg kontaktet både lege og jordmor/helsestasjonen tidlig sist, men etter jeg mistet i juni så orker jeg ikke å ta den samme ringerunden for å fortelle at jeg har mistet, hvis det blir tilfellet igjen... jeg vil se at det er et hjerte som slår denne gangen først :Heartred Vet ikke om gynekologen på Aleris kan sende inn til sykehuset at jeg er gravid og ordne med tidlig og ordinær ultralyd når jeg er der?
Hm, det tror jeg de kan.
Jeg ringte inn nå, ble litt stressa av tanken på at det kan være fullt på toul i uke 11-13, og vil gjerne ha den i uke 11, eller så tidlig som mulig. Du får jo jordmor opp som en helsekontakt på helsenorge, så om det skjærer seg, sender jeg nok bare en melding der :cat: Jordmor skulle ringe meg i morgen, så da får vi sikkert sendt henvisning til toul uten at jeg må dra dit:Heartpink

Noen her som tilfeldigvis har fått barn i utlandet? Samboer skal muligens begynne i ny jobb, og da blir jo vi med. Kjenner meg både spent og engstelig på å ta barseltiden et annet sted :smiley-ashamed004

Sendte mail til helsestasjonen og sa hvor langt jeg var, så tenkte jeg at de satt opp time ut ifra det. Og det gjorde de :)

Hm, det tror jeg de kan.
Jeg ringte inn nå, ble litt stressa av tanken på at det kan være fullt på toul i uke 11-13, og vil gjerne ha den i uke 11, eller så tidlig som mulig. Du får jo jordmor opp som en helsekontakt på helsenorge, så om det skjærer seg, sender jeg nok bare en melding der :cat: Jordmor skulle ringe meg i morgen, så da får vi sikkert sendt henvisning til toul uten at jeg må dra dit:Heartpink
Jeg fikk utdelt tidlig UL 13+2, er det for sent?

Jeg fikk utdelt tidlig UL 13+2, er det for sent?
Jeg syns det er litt sent ja, men det skal være mellom uke 11-14, så det er innenfor den tiden. jeg oppdaget en MA på toul i 2022, og det var i uke 13, også hadde de ikke tid til å få igang prosessen før det hadde gått en uke etter det igjen, så er nok litt preget av det. Men har bestilt med tul selv i uke 8 privat, så man kan også få dekket noe av det behovet på den måte også :happy:

Jeg syns det er litt sent ja, men det skal være mellom uke 11-14, så det er innenfor den tiden. jeg oppdaget en MA på toul i 2022, og det var i uke 13, også hadde de ikke tid til å få igang prosessen før det hadde gått en uke etter det igjen, så er nok litt preget av det. Men har bestilt med tul selv i uke 8 privat, så man kan også få dekket noe av det behovet på den måte også :happy:
Ååå det var vondt å høre om at du oppdaget MA så sent :sorry: :Heartpink Ja, for du tenkte i forhold til at om liv oppdages og man får satt i gang en evt abortprosess ja, ser den :Heartpink
Men jeg tenkte litt mtp nakkefold og NIPT er det innenfor med uke 14 da altså? For det var etter uke 14 at det var for sent å måle nakkefold?

Jeg har bestilt privat tidlig UL nå på mandag 8+5 for å sjekke om det er noe liv og røre der inne :Heartpink Så er med deg på den altså :Heartpink:smiley-angelic001

Noen her som tilfeldigvis har fått barn i utlandet? Samboer skal muligens begynne i ny jobb, og da blir jo vi med. Kjenner meg både spent og engstelig på å ta barseltiden et annet sted :smiley-ashamed004
Jeg fikk eldste i England, bodde der på den tiden da, så det var hjemme for oss. Spennende for dere da! Er det snakk om en periode bare, eller et lengre opphold?

Ååå det var vondt å høre om at du oppdaget MA så sent :sorry: :Heartpink Ja, for du tenkte i forhold til at om liv oppdages og man får satt i gang en evt abortprosess ja, ser den :Heartpink
Men jeg tenkte litt mtp nakkefold og NIPT er det innenfor med uke 14 da altså? For det var etter uke 14 at det var for sent å måle nakkefold?

Jeg har bestilt privat tidlig UL nå på mandag 8+5 for å sjekke om det er noe liv og røre der inne :Heartpink Så er med deg på den altså :Heartpink:smiley-angelic001
Takk for det :Heartpink jeg har også privat ul i uke 8, men det er jo mye som likevel kan skje mellom uke 8 og 11.

Vet ikke når det er for sent, men legene gjør jo noen vurderinger selv, jeg tror undersøkelsen skal være mellom 11+0 - 13+6, så du er nok innenfor :cat:

Takk for det :Heartpink jeg har også privat ul i uke 8, men det er jo mye som likevel kan skje mellom uke 8 og 11.

Vet ikke når det er for sent, men legene gjør jo noen vurderinger selv, jeg tror undersøkelsen skal være mellom 11+0 - 13+6, så du er nok innenfor :cat:
Ja mye kan skje mellom uke 8 og 11 :shy: Men tror du man kan be om plass tidligere på TOUL om man vil? Tviler på at jeg får tidligere plass på så stort sykehus som jeg sogner til :sorry:

Prøvde å treffe på tidlig privat UL så tidlig som mulig, men likevell ikke så sent at det ble for tett opp mot TOUL. Blir 4 uker i mellom :bag: Alt føles så lenge ut uansett hva man gjør føler jeg :hilarious:

Ja mye kan skje mellom uke 8 og 11 :shy: Men tror du man kan be om plass tidligere på TOUL om man vil? Tviler på at jeg får tidligere plass på så stort sykehus som jeg sogner til :sorry:

Prøvde å treffe på tidlig privat UL så tidlig som mulig, men likevell ikke så sent at det ble for tett opp mot TOUL. Blir 4 uker i mellom :bag: Alt føles så lenge ut uansett hva man gjør føler jeg :hilarious:
Ved sykehuset jeg fødte på var det såpass trangt om ul-timene at man kun fikk bytte time langt frem i tid, så det skal nok godt gjøres å få tidligere time med mindre det er et veldig stille sykehus eller det er særs god grunn til at man skal få sjekket fosteret enda tidligere enn normalen! Jeg måtte bytte fra uke 18 til uke 24 i forbindelse med oul under forrige graviditet fordi mannen ikke fikk vært med på den første timen vi ble tildelt, det var noen laaange uker :arghh:

Skjønner deg godt, jeg ringt og fikk flytta den frem sist, de må jo ta det psykiske med i beregningen også. De var først imot, og måtte diskutere veldig sterkt med sekretær, men de flyttet timen fra uke 13 til uke 11. Her hvor jeg bor er det ikke mulighet for privat ul, så nærmeste ul privat er 3 timer unna, så det er jo også er perspektiv de må se på :cat: Jeg tror ikke jeg ville stresset med det når det bare er fire uker mellom, om du kjenner ekstra på det, kan du jo ta en privat ul til. Jeg er også typen som bestiller nipt fra danmark fordi man får vite mer og kjønn, så kan kanskje si jeg er litt kontrollfreak:bag:

Skjønner deg godt, jeg ringt og fikk flytta den frem sist, de må jo ta det psykiske med i beregningen også. De var først imot, og måtte diskutere veldig sterkt med sekretær, men de flyttet timen fra uke 13 til uke 11. Her hvor jeg bor er det ikke mulighet for privat ul, så nærmeste ul privat er 3 timer unna, så det er jo også er perspektiv de må se på :cat: Jeg tror ikke jeg ville stresset med det når det bare er fire uker mellom, om du kjenner ekstra på det, kan du jo ta en privat ul til. Jeg er også typen som bestiller nipt fra danmark fordi man får vite mer og kjønn, så kan kanskje si jeg er litt kontrollfreak:bag:
Ja enig at man burde få hensyn til det psykiske, spesielt når man har vært igjennom mareritt tidligere :sorry:
Oi, 3 timer unna skjønner jeg ble tungvint ja :nailbiting: Men bra du har fått ordnet deg så får du kanskje mer ro i sjelen :Heartpink

Hei alle! Jeg vil bare si at det er utrolig koselig å finne tilbake til dette forumet igjen etter å ha totalt forduftet etter jeg fikk jenta mi i mai 2023. :love2 :hilarious: Jeg ble nylig nokså overrasket med en positiv test sist uke, og nå begynner det å sive inn at vi faktisk skal ha ett barn til! Vi er spente på nummer to, og jeg håper dette svangerskapet går like fint som det jeg hadde i 2022. :happy: Synes og det er ekstra gøy å se noen kjente navn igjen, i tillegg til at denne babyen også kommer i mai… bra timing detta gitt. :playful:

Sjokket om at jeg er gravid har begynt å legge seg.. Jeg føler meg så utakknemlig, det er så mange som virkelig prøver lenge og lengre på å bli gravid.. tester- er spent, blir kanskje lei seg eller glad...
Aldri opplevd å virkelig ønske det å bli gravid og prøve. Å ønsket om å prøve å bli gravid ved en siste graviditet har virkelig vært så høyt.

Selvom jeg trolig hadde hatet intenst å gang på gang få negative tester, så er den å bli gravid på prevensjon (kondom eller ppiller) også kjipt..
For det å plutselig få positive tester når man virkelig har gjort alt for å ikke bli gravid.

Føles så urettferdig både for min egen del men også de som har et intenst ønske.
Vet en venninne syntes at det er kjempe tøft etter å ha prøvd i typ 3år, så har jeg mistet en, født en og nå gravid.. mens hun ikke har opplevd en positiv test. Knuser meg.

Er selvfølgelig takknemlig for at kroppen min blir gravid, men håper noen greier å forstå

Akkurat samme skjedde med meg i vinter i uke 13. Vil aldri gjennom noe slikt igjen så sent, så nå har jeg også bestilt privat i uke 8. Har i tillegg en fantastisk jordmor som sier hun kan skrive i henvisningen til sykehuset at de burde prioritere meg tidlig denne gangen nettopp pga det psykiske. Spent på om de hører på henne! Så tøff du er som tok den diskusjonen selv :smiley-ashamed004

Back
Topp