Skravletråd

Jeg ble fortalt av legen min at alle rutinemessige kontroller/timer som omhandler graviditeten er gratis. Nå var jeg og tok rutinemessige blodprøver idag, og fikk akkurat faktura på det.
Skal vi betale for det? Ikke store summen, så jeg betaler gledelig, men ble overraska. :happy:
Har ikke betalt for blodprøver under svangerskap og frem til 6 ukers kontrollen. Så ville kontaktet dem for å høre.
Har måttet betale for den glukosedrikken og UL bilder da, men virker som det varierer :smiley-ashamed004

Jeg ble fortalt av legen min at alle rutinemessige kontroller/timer som omhandler graviditeten er gratis. Nå var jeg og tok rutinemessige blodprøver idag, og fikk akkurat faktura på det.
Skal vi betale for det? Ikke store summen, så jeg betaler gledelig, men ble overraska. :happy:
Da jeg tok blodprøvene sa de på labben til meg at siden jeg var gravid kunne jeg bare gå uten å betale. Kan jo være det er variasjoner mellom kommunene, men tenker det er verdt en tlf opp for å høre?

Har aldri betalt for noen ting når jeg har vært gravid. Ikke glukose belastning heller

Har ikke betalt for blodprøver under svangerskap og frem til 6 ukers kontrollen. Så ville kontaktet dem for å høre.
Har måttet betale for den glukosedrikken og UL bilder da, men virker som det varierer :smiley-ashamed004
Da jeg tok blodprøvene sa de på labben til meg at siden jeg var gravid kunne jeg bare gå uten å betale. Kan jo være det er variasjoner mellom kommunene, men tenker det er verdt en tlf opp for å høre?
Har aldri betalt for noen ting når jeg har vært gravid. Ikke glukose belastning heller

Ringte og sjekka opp, det var en feil fra legekontoret sin side. :happy:

Hvor engasjerte er fedrene? Jeg var forberedt på lite engasjement siden dette er nr 4, men altså; han har ikke spurt EN gang om hvordan det går eller hvordan formen er eller noe :wtf: :bag::hungover:
Han spør ikke så mye mer en din. De tenker liksom ikke så mye over det i starten. Og det blir mere virkelig når magen kommer, er med på UL :)

Eneste gangen jeg har merket noe fra mannen var når vi skulle på Ahus på UL, var et par som trillet nyfødt baby forbi og han bare "Awww så søt" hahah.. Sånn har han aldri sagt før, og han gleder seg mere nå når vi fikk sett det lille menneske sammen :Heartred

Må oppdatere litt, for han er veldig flink til å støtte opp her hjemme. Han vasker, rydder, og løfter alt som er tung. Går tur med hunden, ut med han minste osv.. Så han avlaster meg en del, men han spør ikke om formen min. Men, det er jeg flink til å snakke om selv :laughing002

Men det her er ting jeg ikke tenker så mye over, for han er veldig flink sånn fra før av. Så det er en naturlig del av hverdag vår når jeg også ikke er gravid :)

Last edited:
Hvor engasjerte er fedrene? Jeg var forberedt på lite engasjement siden dette er nr 4, men altså; han har ikke spurt EN gang om hvordan det går eller hvordan formen er eller noe :wtf: :bag::hungover:
Nå er det første gang for oss å vente barn, så min er overraskende interessert synes jeg. Han har lest seg opp på hva jeg kan spise og ikke, han ringer av og til når han er ute på farten og spør om det er noe jeg trenger eller ønsker meg på butikken. Synes han viser mer omsorg enn han pleier. Men han er (HELDIGVIS) ikke for på heller.
Jeg har ikke matlyst eller energi, så han lager middag hver dag, gjerne etter hva som kan friste ganen min. Jeg føler meg som verdens mest bortskjemte, men jeg vet at jeg hadde gjort det samme fir han, om det var han som var dårlig. :love7
Også har han såklart lest at vi ofte har det verst i 1. trimester, så jeg antar han kanskje har laget seg en nedtelling. :hilarious::hilarious:

Vi venter nr 3, og han er like engasjert. Leser seg opp på det han ikke har lest fra før, vi snakker mye rundt det, det er han som finner ut av alt med bilstoler og vogn osv. Han masserer føttene mine ofte, da de hovner opp, og han smører meg når jeg har dusja siden huden min blir så tørr mens jeg er gravid. Ofte så lager han også mat jeg kan spise mens han er på jobb, og tar gjerne begge barna med ut i parken eller til butikken for at jeg skal sove lur.

Dette gjør han fordi han oppriktig har omsorg for meg som partner, og for at vi skal fungere sammen som en familie så er det best at det blir tilrettelagt for at alle skal ha det behagelig. Noe annet høres leit ut, synes jeg. Hva svarer han om du forteller han at formen din er dårlig? Lager han middag om du sier du er for sliten?

Like mye om ikke mer engasjert enn meg :p Mer enn sist, for nå vet han hva han går til, så da er han nok ikke nervøs. Han tar over mye på hjemmebane nå når jeg er mer sliten, beskytter meg mer fra 2-åringen som herjer, ordner all mat jeg vil ha. Han spør vel egentlig ikke om formen ogsånn, men jeg forteller det jo hele tiden, og han hører etter og snakker med meg om det. Han er positiv når jeg føler meg litt negativ :Heartred I dag fikk jeg plutselig mage fra morgenen av, da klappet han meg på magen :hilarious: I ettermiddag sa jeg at jeg følte meg svær, han bare "du er det" :laughing021 nå er jo ikke jeg en sånn som blir sur for det, jeg har lengtet etter mage nå!
Har mine første timer hos lege og jordmor + OTUL i august, han prøver å få vært med på alle.
I tillegg jakter han mer aktivt på bolig enn meg, er like henrykt over barnevognen vi skal ha, og generelt enig i alt av utstyr vi skal kjøpe denne gangen :joyful:

Vi venter nr 3, og han er like engasjert. Leser seg opp på det han ikke har lest fra før, vi snakker mye rundt det, det er han som finner ut av alt med bilstoler og vogn osv. Han masserer føttene mine ofte, da de hovner opp, og han smører meg når jeg har dusja siden huden min blir så tørr mens jeg er gravid. Ofte så lager han også mat jeg kan spise mens han er på jobb, og tar gjerne begge barna med ut i parken eller til butikken for at jeg skal sove lur.

Dette gjør han fordi han oppriktig har omsorg for meg som partner, og for at vi skal fungere sammen som en familie så er det best at det blir tilrettelagt for at alle skal ha det behagelig. Noe annet høres leit ut, synes jeg. Hva svarer han om du forteller han at formen din er dårlig? Lager han middag om du sier du er for sliten?
Haha, nei da blir det brødskiver :hilarious: han her gjør ingen ting inne, eller med unga... gjør mye ute da...og avlaster meg litt ift fysisk jobb.. vi har firma sammen

Her er litt variert. Han er engasjert, for han ønsker babyen såååå sterkt! Og det er han som har sent link om bilstol, og tenkt på hvor stellebord skal stå i nye huset osv. Når eg virkelig viser at eg er dårlig, så skjønner han det. Han lager middager hver dag når han er hjemme, og spør ofte hvordan det går. Men han sliter med å forstå hvor tungt det er å være gravid, dårlig og aleine med 4åringen (han jobber 3 på og 3 av turnus på sjøen) og så blir han så utrolig lett smittet av humøret mitt i stedet for å dempe det. Så hvis eg sier en dag at eg er skikkelig dårlig humør, (noe kompisene har sagt at de misunner han at eg sier i fra om istedet for å bare være sur) så blir han sur i stedet for å dempe, og forstå. Når eg er sliten, så legger han seg heller ned han og i stedet for å engasjere 4åringen.

Så kjedelig at du opplever han som lite engasjert. Mannen her er heller ikke så god på å spørre om hvordan det går, men han er lydhør hvis jeg forteller at jeg er sliten/trøtt/overstimulert. Han er faktisk mer engasjert nå med nr 3 enn han var med nr 2. Nr 1 var en stor omveltning, og en ekstremt viljesterk jente som har krevd mye av oss. Det tok lang tid før mannen var klar for nr 2, og han var nok bekymret for om det ville bli det samme igjen. Han var derfor ikke med på noen av ultralydene, tross jeg hadde en SA før nr 2 satt hvor jeg også var alene på UL. Men nr 2 har vært mye mildere, og han har gjort mange endringer både for seg selv, for parforholdet og familielivet siden vi hadde en knekk i fjor som holdt på å koste forholdet. Nå er han bedre på å være oppmerksom, tar mere initiativ til matlaging, underholde barna, gi meg pauser for å hente meg inn osv. Han ber egentlig bare om at jeg sier ifra tydelig og selv ber om pauser, gir beskjed hvis jeg ikke orker delta til ting og lignende. Ellers reagerer han litt som beskrevet over her - han blir muggen hvis jeg er muggen, og jeg blir fort muggen hvis jeg blir overstimulert eller presser meg selv.

Enig med Mymlens over her! Jeg synes det er å forvente at mennene tar sitt når vi er gravide. Siden de ikke kan gjøre noe med baby vil jo det si lage mat, ta de andre barna og legge til rette. I perioder hvor mannen har noe krevende i livet stiller jo jeg opp på den måten. Har heldigvis en mann som skjønner det ansvaret og går inn i det med hud og hår. Veldig takknemlig for det samtidig som jeg synes det er en selvfølge. :dance008 Men også helt enig i at det er vår jobb å si ifra/forklare for det er jo ikke lett å skjønne hvordan det er når man aldri har vært gjennom det.

Ikveld er planen AC/DC-konsert! :gen014
Mitt problem: Fort sulten, fort mett og tidvis sterke smerter i korsrygg som plager meg når jeg står og går mye. :dead:
Jeg kommer til å ta Paracet så sent som mulig for ryggen sin del.
Men veldig usikker på dette med mat. Jeg har virkelig ikke lyst til å måtte kjøpe mat i disse bodene, føler det er begrensa med hygiene på slike plasser.. Men jeg vet jeg kommer til å bli sulten, og det er ikke lov å ta med mat inn. Noen med gode råd? :hilarious::cool:

Ikveld er planen AC/DC-konsert! :gen014
Mitt problem: Fort sulten, fort mett og tidvis sterke smerter i korsrygg som plager meg når jeg står og går mye. :dead:
Jeg kommer til å ta Paracet så sent som mulig for ryggen sin del.
Men veldig usikker på dette med mat. Jeg har virkelig ikke lyst til å måtte kjøpe mat i disse bodene, føler det er begrensa med hygiene på slike plasser.. Men jeg vet jeg kommer til å bli sulten, og det er ikke lov å ta med mat inn. Noen med gode råd? :hilarious::cool:
Jeg hadde puttet eplebåter og gulrotstaver i en pose og lagt i bhen :hilarious:

Da har jeg hatt første legetime! Fikk fylt ut helsekortet. Fikk han også til å kjenne på høyre bryst, tror jeg egentlig bare har noe hovne melkekjertler elns der, men han henviste meg uansett til UL.
Nå skal jeg spise litt Burger King før jeg går og tar blodprøver på en bedre lab enn legekontoret :hilarious:

Da har jeg hatt første legetime! Fikk fylt ut helsekortet. Fikk han også til å kjenne på høyre bryst, tror jeg egentlig bare har noe hovne melkekjertler elns der, men han henviste meg uansett til UL.
Nå skal jeg spise litt Burger King før jeg går og tar blodprøver på en bedre lab enn legekontoret :hilarious:
Jeg gikk på en mcdrive smell i dag. Hadde knekkebrød med leverpostei på jobb, og det gjorde bare ikke susen. Så MC-en på vei hjem :dead:

Hei alle sammen, jeg lurer på en liten sak:)

Gravid med nr 3, men dem 2 andre så har legetimen vært gratis men nå har jeg fått regninger 2 ganger.. flere som må betale?

Back
Topp