Skravletråd

Hei :Heartred Helt ny her, førstegangsmamma som testet positivt for én uke siden! Så hyggelig med et forum for oss med termin i november. Kjenner på så utrolig mange tanker og følelser nå, og mye går man jo bare og tenker på alene når ikke så mange vet… Har fått første jordmortime i uke 10, når har dere? Synes det er sååå lenge til:dead:
Gratulerer :Heartred
Første jordmortime er nå på tirsdag, 7+3. Tok kontakt med dem for 3 uker siden. Time hos legen for blodprøver tar jeg nok nærmere uke 12.

Hei :Heartred Helt ny her, førstegangsmamma som testet positivt for én uke siden! Så hyggelig med et forum for oss med termin i november. Kjenner på så utrolig mange tanker og følelser nå, og mye går man jo bare og tenker på alene når ikke så mange vet… Har fått første jordmortime i uke 10, når har dere? Synes det er sååå lenge til:dead:
Gratulerer så mye og velkommen hit til termingruppa. Jeg fikk positiv test i går og er overlykkelig :Heartred Hyggelig at du vil dele svangerskapstida her inne sammen med oss. Forumdamen her er så hjelpsomme og koselige så her det det bare å lufte alt du tenker på, lurer på eller hva det enn måtte være :HeartredFørste jordmortime blir nok litt prat for å bli kjent med deg og din situasjon og fylle ut div papirer. Da får du også helsekortet ditt som skal være med til alle konsultasjoner hos lege/jordmor/sykehus osv. Jordmor svarer også på spørsmålene dine hvis du lurer på noe. Urinprøve blir sikkert også kontrollert.
Jeg skal til første time hos min gynekolog som også er utdannet innen svangerskapsomsorg 30.mars(6+3) så hun utfører både kontroller og ultralyd.

Hadde glemt at hvis man reiser seg litt for raskt, så får man så vondt i lyskeområdet! Slet med det hele forrige graviditet også
Hoff, det er så innmari vondt. Det skjer her også.

Mine barn er 22, 21 og 17 år. Men førstemann tok fødselen 9 timer, med nr to tok det 4 timer og med sistemann 2 timer. Fikk beskjed av jordmora at jeg skulle ringe ambulanse ved minste tegn til start av fødsel hvis jeg skulle ha flere barn senere fordi jeg tydeligvis halverer tiden for hver gang. Men, så til spørsmålet. Er kroppen nullstilt nå etter så mange år tro eller er det fare for styrtfødsel denne gang også? Mener å ha hørt at man blir regna som "førstegangsfødende" igjen hvis det går over et visst antall år. Noen som vet? Skjønner at man ikke kan forutsi slikt men ble bare litt nysgjerrig på om noen har erfaring eller tanker rundt det

Kom til å tenke på et liiiite problem jeg kommer til å få på jobb. Jobber som BPA og vi er å svømmer 1 dag i uka. Da er det ikke akkurat lett å pakke seg inn i vide gensere :wacky: Får håpe magen ikke popper altfor tidlig :bag:

Kva skjer her no? Normalt pleier eg å vere nær koma kl 21 på kvelden, men i dag har det vert null problem å halde seg våken. Nett komt meg i seng til og med. Er det eit godt eller dårleg teikn? :wacky:

Velkommen i gjengen! Åh, så spennende som førstegangs, husker den følelsen. Er selv gravid for tredje gang, mista nr 2 i uke 12.

Har første time hos lege 6+3, men det er litt for andre ting jeg følges opp for og. Første jordmortime i 10+1. Er du over 35? For hvis du er det, så skal jo jordmor henvise til NIPT om du ønsker, og ikke minst TUL (tidlig ultralyd), så kanskje greit å sjekke med henne om hun kan gjøre det før du skal dit. Fastlege kan også henvise til det.

Det pleier dessuten å være ganske lenge mellom første og neste jordmortime, og så blir de oftere mot slutten. Mener standarden er ti besøk, men du kan velge å ha flere eller færre.

Mine barn er 22, 21 og 17 år. Men førstemann tok fødselen 9 timer, med nr to tok det 4 timer og med sistemann 2 timer. Fikk beskjed av jordmora at jeg skulle ringe ambulanse ved minste tegn til start av fødsel hvis jeg skulle ha flere barn senere fordi jeg tydeligvis halverer tiden for hver gang. Men, så til spørsmålet. Er kroppen nullstilt nå etter så mange år tro eller er det fare for styrtfødsel denne gang også? Mener å ha hørt at man blir regna som "førstegangsfødende" igjen hvis det går over et visst antall år. Noen som vet? Skjønner at man ikke kan forutsi slikt men ble bare litt nysgjerrig på om noen har erfaring eller tanker rundt det
Mener jeg har hørte at etter 6 år er kroppen som "førstegangsfødende". Jeg fødte nr3 7år etter nr 2, min kropp hadde ikke glemt hvordan det skal gjøres:)

Velkommen i gjengen! Åh, så spennende som førstegangs, husker den følelsen. Er selv gravid for tredje gang, mista nr 2 i uke 12.

Har første time hos lege 6+3, men det er litt for andre ting jeg følges opp for og. Første jordmortime i 10+1. Er du over 35? For hvis du er det, så skal jo jordmor henvise til NIPT om du ønsker, og ikke minst TUL (tidlig ultralyd), så kanskje greit å sjekke med henne om hun kan gjøre det før du skal dit. Fastlege kan også henvise til det.

Det pleier dessuten å være ganske lenge mellom første og neste jordmortime, og så blir de oftere mot slutten. Mener standarden er ti besøk, men du kan velge å ha flere eller færre.
Tusen takk, og gratulerer så mye tilbake! Må vel være mye tanker for din del også etter å ha mistet vil jeg tro. Min bror og hans samboer mistet prematurbaby i 2021, ble 3 uker gammel. De er nå gravide igjen og har termin i april :Heartred Sånt blir man utrolig rørt av! Men jeg kjenner på bekymringer selv, bare ved å ha hatt et sånt utfall i nær familie.

Jeg vurderer å få en legetime før jeg skal til jordmoren, mest for å få skjema om tilrettelegging av jobb ettersom jeg egentlig går tredelt turnus som sykepleier. Er under 35, så NIPT har jeg skjønt ikke er nødvendig for min del, men TUL vil jeg veldig gjerne på. Mye å sette seg inn i, men heldigvis mye fin informasjon på nettet også! :D

Kom over en post jeg la ut i oktober gruppa i 2021, og kjenner jeg må le litt av spådommen min her! :hilarious: Endte med å føde guttungen 17.september rett over midnatt! Akkurat som jeg skrev 5 dager før haha hva er oddsen for det? Håper nestemann også vil komme 3 uker før

Vedlegg

• 7D9B638B-9B98-4D94-9551-089B445290CC.jpeg
    7D9B638B-9B98-4D94-9551-089B445290CC.jpeg
    308,4 KB · Visninger: 29
Tusen takk, og gratulerer så mye tilbake! Må vel være mye tanker for din del også etter å ha mistet vil jeg tro. Min bror og hans samboer mistet prematurbaby i 2021, ble 3 uker gammel. De er nå gravide igjen og har termin i april :Heartred Sånt blir man utrolig rørt av! Men jeg kjenner på bekymringer selv, bare ved å ha hatt et sånt utfall i nær familie.

Jeg vurderer å få en legetime før jeg skal til jordmoren, mest for å få skjema om tilrettelegging av jobb ettersom jeg egentlig går tredelt turnus som sykepleier. Er under 35, så NIPT har jeg skjønt ikke er nødvendig for min del, men TUL vil jeg veldig gjerne på. Mye å sette seg inn i, men heldigvis mye fin informasjon på nettet også! :D
Skjønner godt at det gir deg mange tanker :Heartred

Jeg skal allerede på torsdag :) er da 5+5, synes det kanskje er litt tidlig :)

Har foreldrene mine på besøk fra i dag- onsdag. Såååå vanskelig å ikke si noe!!

Hei, alle! Jeg er 4+0 og førstegangsmamma jeg også :) Veldig kjekt med disse gruppene, da vi som ikke har vært gjennom dette tidligere kan lære litt av dere som har født før.

Jeg har bestilt time hos jordmor hos helsestasjon, og fikk time 5+3. Har forstått det som at med jordmor er det mest prat? Hvis jeg ønsker TUL, bestiller man dette privat? Ønsker TUL rundt uke 6 bare for å se at hjertet slår og alt er i orden.

Hei, alle! Jeg er 4+0 og førstegangsmamma jeg også :) Veldig kjekt med disse gruppene, da vi som ikke har vært gjennom dette tidligere kan lære litt av dere som har født før.

Jeg har bestilt time hos jordmor hos helsestasjon, og fikk time 5+3. Har forstått det som at med jordmor er det mest prat? Hvis jeg ønsker TUL, bestiller man dette privat? Ønsker TUL rundt uke 6 bare for å se at hjertet slår og alt er i orden.
På første timen er det å fylle ut svangerskapspapiret og sende inn henvendelse til TUL, som er mellom veke 11 og 14, om du ønsker det.
Ønsker du TUL før den tid, må du nok bestille sjølv privat.

Ellers er det mest prat på den første timen, om du lurer på noko, kva du sjølv kanskje bør huske på og når det er tid for blodprøver og kva som skjer seinare.

I starten er det mest snakk. Urinprøve og blodtrykk også. Etterhvert måles symfysen også.
Hvis ultralyd ønskes for egen del og det ikke er andre årsaker som tilsier noe bør sjekkes, må det nok bestilles og betales selv.
Vi hadde flere private ultralyder med første barnet.

Hei!
Sniker meg med i gruppa. Ganske tidlig. Er bare 3+4 :) Håper Spiren klorer seg fast og holder hele veien til termin!
Merker jeg er mer nervøs etter vi mistet i desember! Blir godt å ha noen andre å skravle med underveis! :happy:

Back
Topp