Skravletråd

Jeg er 21+1 idag å har allerede begynt å merke at magen tar sin plass, når man skal bøye seg ned å ta opp ting fra gulvet for eksempel å den lille herremannen I magen er allerede en ramp utav en annen verden, og sparker som en gal når mor prøver å slappe av litt
Ja å når mor skal opp å stå å faktisk gjøre noe fornuftig så legger vi full trykk på Blæra så mor ikke gjør annet en å springe på do for å gi fra seg en liiiiten skvett

Nå har jeg vært veldig heldig med svangerskapet føler jeg selv, er førstegangs gravid og har verken spydd eller vært kvalm gjennom den tiden som har gått nå. Kunn hatt ømme bryst faktisk, ja også de ubehagelig ligamentsmertene
Men har nå begynt å slite med luftsmerter og sure oppstøt, noen som har gode tips?? Har bestilt gaviscon fra farmasiet å håper det kommer iløpe av uka men det hjelper sikkert ikke mot luftsmerter?
Unngår å dra bort på besøk på ettermiddagen /kveldstid da det eneste som gir mindre smerter er å ligge rett på ryggen å la lufta komme seg ut...

Er tatt ut av jobb av nav så går hjemme døgne rundt. Gikk opp for meg helt plutselig at jeg faktisk er over halvveis

Jeg er 21+1 idag å har allerede begynt å merke at magen tar sin plass, når man skal bøye seg ned å ta opp ting fra gulvet for eksempel å den lille herremannen I magen er allerede en ramp utav en annen verden, og sparker som en gal når mor prøver å slappe av litt
Ja å når mor skal opp å stå å faktisk gjøre noe fornuftig så legger vi full trykk på Blæra så mor ikke gjør annet en å springe på do for å gi fra seg en liiiiten skvett

Nå har jeg vært veldig heldig med svangerskapet føler jeg selv, er førstegangs gravid og har verken spydd eller vært kvalm gjennom den tiden som har gått nå. Kunn hatt ømme bryst faktisk, ja også de ubehagelig ligamentsmertene
Men har nå begynt å slite med luftsmerter og sure oppstøt, noen som har gode tips?? Har bestilt gaviscon fra farmasiet å håper det kommer iløpe av uka men det hjelper sikkert ikke mot luftsmerter?
Unngår å dra bort på besøk på ettermiddagen /kveldstid da det eneste som gir mindre smerter er å ligge rett på ryggen å la lufta komme seg ut...

Er tatt ut av jobb av nav så går hjemme døgne rundt. Gikk opp for meg helt plutselig at jeg faktisk er over halvveis

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver! Er også førstegangs og er bare noen dager foran deg.
Føler det går rimelig knirkefritt fra mårran av, men utover ettermiddagen kjenner jeg det godt i ryggen, sure oppstøt og mye luft. Og ja, for å ikke glemme spark/trykk mot blæra. Kunne nesten lagt inn kateter eller bare bodd på do :hilarious:
Har dessverre ingen tips, bare medfølelse og sympati :Heartred Her er is en liten vinner, hjelper akkurat der og da mot de oppstøtene hvert fall. Men svir jo i hele bringa og ender med en klump i halsen her. Prøver å liksomrape, men da er det større sjans for at det kommer opp litt syre og :banghead:

Har heller ikke noen gode råd, men lider med deg! Er 21+6 idag og denne uka har halsbrann kommet for fullt. Magesmertene klare jeg å unngå dersom jeg spiser ofte, men å spise ofte gir halsbrann. Så det blir litt av en vond sirkel :hilarious:

Halsbrann har jeg heldigvis ikke hatt. Men merker godt magen ja. Og følelsen av plutselig måtte veeeldig på do det ene øyeblikket for i det neste ikke kjenne noe nesten :rolleyes:

Var hos jordmor idag, å har nå begynt å sett på utstyr å ting man børr ha.. Men MÅ man ha alt det der utstyret? Skremmende hvor mye ting man kan få kjøpt, vil ikke kjøpe mer en nødvendig... Men som førstegangs fødende så blir man så rådvill.. Det er jo sååå mye forskjellig utstyr

Jeg er temmelig avslappet til utstyr. Men dette er nr.4 og husker litt hva som var nødvendig og ikke. Må ha vogn, seng, soveplass i stuen, elektrisk brystpumpe (får svært lett betennelse så må passe godt på), stellematte, klær o.l. (som vi har en del av).. Sikkert litt til, men tar litt etterhvert. :)

Var hos jordmor idag, å har nå begynt å sett på utstyr å ting man børr ha.. Men MÅ man ha alt det der utstyret? Skremmende hvor mye ting man kan få kjøpt, vil ikke kjøpe mer en nødvendig... Men som førstegangs fødende så blir man så rådvill.. Det er jo sååå mye forskjellig utstyr
Det du må ha med ein gong tenker eg
Klær
Stelleplass
Soveplass
Bilstol

Resten kan du skaffe etter kvart

Trenger egentlig ikke så mye.
Mye er jo praktiske ting men ikke nødvendig.
-Klær i 56, passer de fleste nyfødte ok
-Bleie, sinksalve, babyolje og tørrservietter. Stellematte er greit å ha.
- Paracett til baby( stikkpiller) og febertemrometer, saltvannsdråper er og greit å ha
-Trygg soveplass som sprinkelseng, vugge eller babynest. Babydyne, laken, gjerne lammeskinn. Babysengesett 65×80 eller en større størrelse som 80×100.
- Barnevogn , babyteppe, myggnetting, regntrekk. Stelleveske.
- Bilstol
-Badebalje, gjerne med nyfødtinnlegg.
- Ammeinnlegg til deg selv, store bind, paracett.

Veldig fin liste over! Vi har også hatt en caboo bæresele klar om det blir uro (og hendene blir slitne :hilarious:), og vippestol ble brukt hyppig fra nyfødt her (babybjørn sin har liggestilling og kan brukes fred nyfødt). Men vi har jo mange barn fra før, og har litt andre behov (for to hender fri :p). Har også hatt god nytte av amme bh til føden allerede, og multi mam kompresser til ømme brystvorter :bag:

Det kommer jo veldig ann på hvilket behov du/dere har. Ting man må ha er;
- stelleting (bleier, tørre stellekluter, babyolje, inotyol, gulpekluter, stellematte, q-tips)
- klær
- dyne, sengetøy og pledd

Så ser man jo etter hvert hva mer man trenger. Bir du midt i oslo og bare tar kollektiv trenger man jo ikke bilstol f.eks. Men vogn er lurt. Trenger ikke bæresele, bedside crib, babynest, ammepute, vippestol osv før man eventuelt ser behovet for det. Jeg så heller ikke noe behov for leker og babygym før ungen var sånn 2 mnd.

Hva er utstyret som man bør ha? (i følge jordmor?)

Butikken er åpen etter at babyen er født å. Folk er veldig villige til å handle med på tur for å sniffe baby hvis det er noe du trenger. Jeg fikk forespørsel om å handle med purilan for venninnen min. Mannen måtte på butikken for å kjøpe bukser til datteren vår da jeg var på sykehuset, fikk låne klær i 44 da jeg fikk høre at det ikke var noe vits med klær i mindre enn 56, men hun druknet jo :laughing002
Fine lister over her. Jeg er ikke den som handler veldig mye nå, i tillegg handler jeg alle store ting brukt. 3. mann, attpåklatt, helt klart siste, vet heller ikke kjønn. Så:
-Vogn
-Stellebord (med balje da vi ikke har badekar)
-Bedsidecrib (vi skal ikke ha sprinkelseng)
-Tripptrapp med newboarnseat (hadde ikke dette til første, men var praktisk å få han opp i høyden med gal lillesøster)
-Dagseng blir vogn tenker jeg, hvis jeg ser det ikke funker så finner jeg en brukt en på Finn. Det er jo sommer, masse tid ute..
-Har kjøpt noen nøytrale klær i 50 og 56, en pysj i 44.
-dyne, laken og trekk. Kanskje en koselig babyteppe/pledd.

jeg tok med noen sånne hvite ‘laken’ fra sykehuset faktisk, de var så myke :angelic:

flasker, mme og div til det må nok jeg ha ettersom jeg mest sannsynlig ikke kan amme. Men dette ville jeg ikke kjøpt hvis planen var å amme.

Har meldt meg inn på sånne ‘babypakker’, så får en del stelleprodukter det som jeg tenker jeg tester ut før jeg kjøper mer.

Fikk med babynest med bedsidecriben, hadde ikke dette til mine to andre, men ser mange bruker det nå :)

holder veldig igjen for å shoppe mer, men vi trenger faktisk ikke mer!

Hva er utstyret som man bør ha? (i følge jordmor?)

Butikken er åpen etter at babyen er født å. Folk er veldig villige til å handle med på tur for å sniffe baby hvis det er noe du trenger. Jeg fikk forespørsel om å handle med purilan for venninnen min. Mannen måtte på butikken for å kjøpe bukser til datteren vår da jeg var på sykehuset, fikk låne klær i 44 da jeg fikk høre at det ikke var noe vits med klær i mindre enn 56, men hun druknet jo :laughing002
Fine lister over her. Jeg er ikke den som handler veldig mye nå, i tillegg handler jeg alle store ting brukt. 3. mann, attpåklatt, helt klart siste, vet heller ikke kjønn. Så:
-Vogn
-Stellebord (med balje da vi ikke har badekar)
-Bedsidecrib (vi skal ikke ha sprinkelseng)
-Tripptrapp med newboarnseat (hadde ikke dette til første, men var praktisk å få han opp i høyden med gal lillesøster)
-Dagseng blir vogn tenker jeg, hvis jeg ser det ikke funker så finner jeg en brukt en på Finn. Det er jo sommer, masse tid ute..
-Har kjøpt noen nøytrale klær i 50 og 56, en pysj i 44.
-dyne, laken og trekk. Kanskje en koselig babyteppe/pledd.

jeg tok med noen sånne hvite ‘laken’ fra sykehuset faktisk, de var så myke :angelic:

flasker, mme og div til det må nok jeg ha ettersom jeg mest sannsynlig ikke kan amme. Men dette ville jeg ikke kjøpt hvis planen var å amme.

Har meldt meg inn på sånne ‘babypakker’, så får en del stelleprodukter det som jeg tenker jeg tester ut før jeg kjøper mer.

Fikk med babynest med bedsidecriben, hadde ikke dette til mine to andre, men ser mange bruker det nå :)

holder veldig igjen for å shoppe mer, men vi trenger faktisk ikke mer!
Sånne hvite laken ( som før var babybleier), selger de faktisk på sparkjøp i 3 eller 5 pakning ( hvis vi tenker på det samme). Jeg har brukt de som underlag på stellematte, over skulderen osv :)

Sånne hvite laken ( som før var babybleier), selger de faktisk på sparkjøp i 3 eller 5 pakning ( hvis vi tenker på det samme). Jeg har brukt de som underlag på stellematte, over skulderen osv :)
Ja stemmer sikkert det! Veldig fine til de tingene du nevner der ;)

Same her! Dei heiter flanellbleier på spar kjøp, selges i 5 pk. Og dei er heilt like dei dei har på sjukehuset mitt i alle fall.

Inotonyl er og gull verdt :woot:

Yes! Trenger ikke de tynne greiene som Bepanthen osv. Inotyol leger en sår stump på 12 timer. Helt magisk.

Faktisk: tørre stellekluter i kombo med lunkent vann og olje av eget valg (baby, kokos el.l) + Inotyol ved litt sår har gjort at kommende storebror, som brukte bleie frem til rett før tre år, ALDRI fikk bleieutslett, aldri noen voldsom sårhet eller liknende, på tross av atopisk eksem. Killer kombo for sart hud :cool:

Yes! Trenger ikke de tynne greiene som Bepanthen osv. Inotyol leger en sår stump på 12 timer. Helt magisk.

Faktisk: tørre stellekluter i kombo med lunkent vann og olje av eget valg (baby, kokos el.l) + Inotyol ved litt sår har gjort at kommende storebror, som brukte bleie frem til rett før tre år, ALDRI fikk bleieutslett, aldri noen voldsom sårhet eller liknende, på tross av atopisk eksem. Killer kombo for sart hud :cool:
Og rein babyolje er supert for å vaske bort inotyolen, når ein får behov for det. Salven er jo ganske seig, og innimellom trengs det å få bort absolutt alt frå bleieområdet. Då er olje heilt supert!

Og rein babyolje er supert for å vaske bort inotyolen, når ein får behov for det. Salven er jo ganske seig, og innimellom trengs det å få bort absolutt alt frå bleieområdet. Då er olje heilt supert!

For å ikke snakke om beket :eek::rolleyes:

Back
Topp