Skravletråd

Og jeg er helt enig, 7.5 av 10 et mye! Skjønner godt du føler deg fortvilet :sorry: :Heartred

Ja, tidligere hadde man vel aktiv sykemelding? Så vanskelig, spesielt når du ikke vet helt hva det kommer av. Hormoner får man jo ikke gjort så mye med, men er det muskulært kan jo naprapat, fysioterapeut osv hjelpe kanskje?
Ja, skjønner ikke hvorfor de tok vekk det egentlig. Så vil jeg jo ikke være borte fra jobb heller :( får se hva legen sier, det blir jo ikke for alltid. Men en uke nå og kanskje redusert for å finne ut hvor denne j-skapen kommer fra.. leser jo om migrene, der står det at hormoner kan påvirke, selvfølgelig.. hormoner, som om ikke de gjør nok?! :dead:

Ja, det er noe som heter avventende sykemelding, men har ikke lest hva det er. Om det bare 100 % eller ingenting. Tenkte om du prøvde halv dag, fant ut at det ble for mye, så kunne du ta en dag i uken. Men på den andre siden er det sikkert ikke noe problem å avtale en annen prosent over telefon, om du først er på fysisk konsultasjon. I disse corona tider er det litt andre regler på dette. Hør med legen din, da er det jo lettere å gjøre om om du trenger høyere prosent.

Nei, etter å ha lest tenker jeg ikke det var det jeg så for meg. Tenkte avventende i litt annen mening. Men, ja. Som du sier er det i ikke for alltid, kanskje trenger du 100 % til du får det under kontroll, så evt trappe sakte opp for å se når det ikke fungerer på jobb og hjemme?

Nei, etter å ha lest tenker jeg ikke det var det jeg så for meg. Tenkte avventende i litt annen mening. Men, ja. Som du sier er det i ikke for alltid, kanskje trenger du 100 % til du får det under kontroll, så evt trappe sakte opp for å se når det ikke fungerer på jobb og hjemme?
Ja, må bli noe sånt. Bruke uka nå til behandling og se hva som funker. Må høre med legen først da. Men passer jo aldri å være borte, jeg som var innstilt på et smertefritt aktivt svangerskap. Men når kollegaer spør hva som er galt for jeg ser nedstemt ut, da er det ikke bare jeg som merker det :smiley-ashamed005 og de vet ingenting, så de bør vel få vite nå.. Takk for googling! :shy:

Ja, må bli noe sånt. Bruke uka nå til behandling og se hva som funker. Må høre med legen først da. Men passer jo aldri å være borte, jeg som var innstilt på et smertefritt aktivt svangerskap. Men når kollegaer spør hva som er galt for jeg ser nedstemt ut, da er det ikke bare jeg som merker det :smiley-ashamed005 og de vet ingenting, så de bør vel få vite nå.. Takk for googling! :shy:
Om du er 50 eller 100 % sykemeldt er det du som bestemmer hvor mye du vil bruke av sykemeldingen. Eks 50%, om du kjenner at du kan jobbe mer så gjør du det og retter det når du skal sende sykepenger, om det er for lite ber du lege øke opp. Mange er veldig låst til % av sykemeldingen , blir symbolsk, i stedet for å kjenne på om en trenger mer/ mindre.

Sånn at du vet det fins en mulighet. Viktigste er dialog mellom deg og lege og deg og arbgiver, om det kan gjøres sånn på arb.plassen din :)
Noen kan jo ha kortere dager og, men ikke alle kan dele en sykemelding inn sånn.

Hvilken app? Jeg tenker veldig på det, vi har fastpris som for ut i januar. Venter på desember lønnen så vi får betalt det som ligger på vent, og kan sette av alt et evt overskudd til strømmen fremover.. Vi har 300 kvadrat hus, må ha så mye plass med så mange, men fryser og fyrer for livet. Vasker klær en dag i uken, og.. Ja. Reduserer, men føler ikke vi sløser fra før. Brukte 3000 kWh i november, og ser at i januar i år var vi oppe i 5000 kWh. Det blir type 10.000 kr i strøm og nettleie med de prisene som er nå :(
Det er en app strømselskapet vi har, som vi bruker til å se forbruket vårt

Jeg er så følsom for tiden, nesten sånn jeg var etter jeg fødte sønnen vår for 4 år siden. Jeg gråter og gråter om noen spør meg noe med kritisk blikk… og blir så flaut etterpå. Sagte opp jobben i dag, da kom det masse tårer og ble helt satt ut. Hjelp!! Har su noen tips? Vil ikke være sånn… er ganske følsom til vanlig og, men nå er det litt mye :confused:

Jeg er så følsom for tiden, nesten sånn jeg var etter jeg fødte sønnen vår for 4 år siden. Jeg gråter og gråter om noen spør meg noe med kritisk blikk… og blir så flaut etterpå. Sagte opp jobben i dag, da kom det masse tårer og ble helt satt ut. Hjelp!! Har su noen tips? Vil ikke være sånn… er ganske følsom til vanlig og, men nå er det litt mye :confused:

Her også! Gråter så lett og blir så lett rørt, og rimelig sensitiv for kritikk. Tror bare det er litt sånn det er. Tok det opp hos jordmor på mandag, og fikk beskjed om at det er normalt. Prøv å være snill med deg selv og hvil når du kan! :Heartred

Jeg fikk først tilbud om avventende sykemelding at jeg kunne jobbe det jeg orket når jeg orket.
Men det var veldig vanskelig når en jobber i barnehage og de andre på jobb er avhengig av å vite i forkant om en kommer eller ikke..
Så fikk vanlig 100% sykemelding, siden jeg såvidt klarte å ta vare på meg selv, når jeg bare var hjemme... :yuck:

Om du er 50 eller 100 % sykemeldt er det du som bestemmer hvor mye du vil bruke av sykemeldingen. Eks 50%, om du kjenner at du kan jobbe mer så gjør du det og retter det når du skal sende sykepenger, om det er for lite ber du lege øke opp. Mange er veldig låst til % av sykemeldingen , blir symbolsk, i stedet for å kjenne på om en trenger mer/ mindre.

Sånn at du vet det fins en mulighet. Viktigste er dialog mellom deg og lege og deg og arbgiver, om det kan gjøres sånn på arb.plassen din :)
Noen kan jo ha kortere dager og, men ikke alle kan dele en sykemelding inn sånn.
Fikk faktisk beskjed om at det ikke var slik det funket, at jeg kom til å bli trukket i lønn hvis jeg jobbet mer enn det stod på sykmeldingen.. lett..

Fikk faktisk beskjed om at det ikke var slik det funket, at jeg kom til å bli trukket i lønn hvis jeg jobbet mer enn det stod på sykmeldingen.. lett..
Hæ? Sa arbeidsgiver det ?
https://www.nav.no/no/person/arbeid...de/sykmelding-ulike-former/gradertsykemelding

Her står det at du kan jobbe mer enn den graderte sykemeldingen, du må da etterpå registrere det i søknaden om sykemelding, når du får den.
Jeg fikk beskjed av lege sist gang jeg gikk gravid, hun skrev symbolsk 95% sykemeldt sånn at jeg kunne jobbe det jeg klarte når formen tilsa det.

Du er gradert sykemeldt ?

Kanskje arbeidsgiver prøvde å si på en teit måte at du ikke får både lønn og sykepenger for de dagene / timene du klarer utenom sykemeldingen?

Kan være lege/ jeg tar feil på noe men da ville jeg ringt NAV tlf og sjekket .
NAV og arbeidsgiver vil jo at man skal jobbe mest mulig, så annet ville vært rart.

Last edited:
https://www.nav.no/no/person/arbeid...de/sykmelding-ulike-former/gradertsykemelding

Her står det at du kan jobbe mer enn den graderte sykemeldingen, du må da etterpå registrere det i søknaden om sykemelding, når du får den.
Jeg fikk beskjed av lege sist gang jeg gikk gravid, hun skrev symbolsk 95% sykemeldt sykemeldt jeg kunne jobbe det jeg klarte når formen tilsa det.

Kanskje arbeidsgiver prøvde å si på el teit måte at du ikke får både lønn og sykepenger for de dagene / timene du klarer utenom sykemeldingen?

NAV og arbeidsgiver vil jo at man skal jobbe mest mulig, så annet ville vært rart.
Mi erfaring er også at ein kan jobbe meir enn det sjukemeldingar tilseier, så melder du inn kor mykje du faktisk jobba når du søker om sjukepengar.

Gjorde det seinast i vår. Var i utgangspunktet 100% sjukemeldt men kom tilbake på jobb litt tidlegare i 50% for å få ein mjukare overgang.

Jeg fikk beskjed av lege sist gang jeg gikk gravid, hun skrev symbolsk 95% sykemeldt sykemeldt jeg kunne jobbe det jeg klarte når formen tilsa det.

Kanskje arbeidsgiver prøvde å si på el teit måte at du ikke får både lønn og sykepenger for de dagene / timene du klarer utenom sykemeldingen?

Hmm, sender den linken til lederen min jeg :)

Jeg fikk beskjed av lege sist gang jeg gikk gravid, hun skrev symbolsk 95% sykemeldt sånn at jeg kunne jobbe det jeg klarte når formen tilsa det.

Kanskje arbeidsgiver prøvde å si på en teit måte at du ikke får både lønn og sykepenger for de dagene / timene du klarer utenom sykemeldingen?

Fikk til svar at det ikke funker når man er lærer, at ettersom jeg ikke vet om jeg kommer før samme dag så var det vanskelig å tilpasse da de må ha vikarer. Ser den, egentlig. Bare kjipt for meg som vil jobbe, og som blir skikkelig dårlig når jeg blir det. Og det er jo en dag på jobb, 1-2 dager med hodepine, så jobb, så samme greia.. hadde vært godt om jeg da kunne ta det fra dag til dag

Fikk til svar at det ikke funker når man er lærer, at ettersom jeg ikke vet om jeg kommer før samme dag så var det vanskelig å tilpasse da de må ha vikarer. Ser den, egentlig. Bare kjipt for meg som vil jobbe, og som blir skikkelig dårlig når jeg blir det. Og det er jo en dag på jobb, 1-2 dager med hodepine, så jobb, så samme greia.. hadde vært godt om jeg da kunne ta det fra dag til dag
Skjønner :/ fikk ikke med meg at du er lærer.

Vil bare tipse om at Positiv Fødsel har 30% rabatt på fødselsforberedende kurs ut året. Sjekk Instagram @positivfodsel for meir info om kurset :)

Lenge sidan det har blitt skravla her så eg prøver meg på å starte opp litt. Er det nokon som gjer noko kjekt i helga?

Vi var på besøk hjå eit vennepar med ungar i same barnehage i går. Endte opp med å være der i 5 timar, det var skikkelig kjekt. Dei eldste ungane og pappaene var ute og akte mens minste ungen sov. Og damene satt inne og skravla og lagde litt middag.

Så mykje kjekk leik inne etterkvart og skikkelig god mat :happy: så deilig med besøk i ullundertøy og med lave skuldre, og å komme inn i ei stove som ikkje er strigla men som bærer preg av at det faktisk bur ungar der;)

Back
Topp