Skravletråd

Er det noen som har tatt corona vaksinen enda? Jeg har lyst å få tatt den snart men er i følge gynekologen i går 12+0 (regnet fra menstermin som er noe usikker da jeg ikke fikk mens etter pilleslutt) og babyen ble målt til 12+5.
Vet ikke helt om jeg bør vente til uke 14, eller om den kan tas neste uke når jeg har passert uke 12.. Legen min var usikker :confused:
 
Er det noen som har tatt corona vaksinen enda? Jeg har lyst å få tatt den snart men er i følge gynekologen i går 12+0 (regnet fra menstermin som er noe usikker da jeg ikke fikk mens etter pilleslutt) og babyen ble målt til 12+5.
Vet ikke helt om jeg bør vente til uke 14, eller om den kan tas neste uke når jeg har passert uke 12.. Legen min var usikker :confused:
Jeg har lest at man kan ta den fra 2. termin. Og 2. termin regnes vel fra 13+0? :)
 
Det er fra andre trimester de anbefaler å ta den, men hvordan var dette med trimesterne? :p Jeg innbilte meg det var type 13+3 eller nok slik, men gjorde et raskt søk og der er det litt ulik info, babyverden og store medisinske leksikon sier 13+0, NHI ser ut til å regne 13 uke som siste uke av 1 trimester, men her blir jeg usikker på om de mener at andre trimester begynner fra uke 14+0 eller at de mener at svangerskapsuke 14 er 13+0 til 13+6. :confused: Uansett så ser det ut til at hvis du venter til 14+0 i hvertfall er du innenfor.
 
Det er fra andre trimester de anbefaler å ta den, men hvordan var dette med trimesterne? :p Jeg innbilte meg det var type 13+3 eller nok slik, men gjorde et raskt søk og der er det litt ulik info, babyverden og store medisinske leksikon sier 13+0, NHI ser ut til å regne 13 uke som siste uke av 1 trimester, men her blir jeg usikker på om de mener at andre trimester begynner fra uke 14+0 eller at de mener at svangerskapsuke 14 er 13+0 til 13+6. :confused: Uansett så ser det ut til at hvis du venter til 14+0 i hvertfall er du innenfor.
I «helseoversikt» appen står det at 2. trimester starter 14+0:). Er vel den man skal forholde seg til?
 

Vedlegg

  • 35344B7A-3991-49AC-B4B6-122EED86F951.png
    35344B7A-3991-49AC-B4B6-122EED86F951.png
    1,1 MB · Visninger: 12
I «helseoversikt» appen står det at 2. trimester starter 14+0:). Er vel den man skal forholde seg til?
Kjenner den ikke, men hvis den er fra helsenorge eller andre offisielle kilder er vel det riktigst å forholde seg til :)
 
Skal dere ta influensavaksine? Jeg er fryktelig usikker. Hater alt som tilføres som jeg ikke har "kontroll" over... føler det er som når jeg skulle ta stilling til om jeg skulle ta covid vaksina. Er som å velge mellom pest eller colera føler jeg...
 
Skal dere ta influensavaksine? Jeg er fryktelig usikker. Hater alt som tilføres som jeg ikke har "kontroll" over... føler det er som når jeg skulle ta stilling til om jeg skulle ta covid vaksina. Er som å velge mellom pest eller colera føler jeg...
Jeg skal ta influensavaksinen. Egentlig neste mandag, men hvis jeg ikke er frisk til det, så må jeg utsette den litt :) men vil veldig gjerne ta den, da jeg frykter influensa mer denne perioden enn korona.. så tar jeg dose 2 i slutten av november :)
 
Tok den for 10 min. siden! Er 13+1 i dag..
 
Jeg tok den i forrige uke - 12 + 5. Etter å ha vært forkjølet nesten hele svangerskapet tar jeg lett imot vaksine mot alt jeg kan beskytte meg mot. Helt krise å være syk og dårlig når man har småbarn.
 
Skal dere ta influensavaksine? Jeg er fryktelig usikker. Hater alt som tilføres som jeg ikke har "kontroll" over... føler det er som når jeg skulle ta stilling til om jeg skulle ta covid vaksina. Er som å velge mellom pest eller colera føler jeg...
Jeg skal også ta den :) Blir vel neste uke når de har det på jobb. Jobber i helse så synes det er ansvarlig å ta den, og som andre sier vil jeg gjerne beskytte meg mot det jeg kan, de sier jo det kan bli en skikkelig sesong i år. :)
 
Jobber også innen helse og skal ta den, er bare vanskelig å få ut fingeren....har nok noe å gjøre med at jeg er rimelig overnervøs etter ma forrige vinter....
 
Jeg skal også ta influensavaksina :) Men jeg venter til desember, etter råd fra fastlegen. Den virker best den første tida etter den er satt, og da tror han jeg treffer høysesongen bedre. Dessuten funker den da bedre lenger ut i svangerskapet når det er mer risiko å få influensa også. Jeg tok den sist jeg var gravid også, og kjente ingenting til den :)
 
Hei. Eg sniker meg inn her i ein gammal skravletråd. Eg har egentlig termin 2.juni men blir mest sannsynlig satt i gang 2 veker før.
 
Hvor oppbevarer dere steriliserte smokker? Og når de er i bruk, er det noe anbefalinger på at man burde sterilisere dem med jevne mellomrom, såfall hvor ofte? Hilsen uvitende førstegangsfødende hehe:rolleyes:
 
Hvor oppbevarer dere steriliserte smokker? Og når de er i bruk, er det noe anbefalinger på at man burde sterilisere dem med jevne mellomrom, såfall hvor ofte? Hilsen uvitende førstegangsfødende hehe:rolleyes:
Jeg hadde de nok i smokkedekselet (de fra avent kom i hvertfall i et slik). Husker ikke hvor ofte jeg steriliserte i starten, bare at det sklei mer og mer etter hvert :hilarious:
 
Jeg hadde de nok i smokkedekselet (de fra avent kom i hvertfall i et slik). Husker ikke hvor ofte jeg steriliserte i starten, bare at det sklei mer og mer etter hvert :hilarious:

Ja kan se for meg at det fort kan skli ut:angelic::hilarious: noen av stokkene kom i boks men ikke alle. Vurderer kanskje kjøpe noe glasskrukke som jeg vasker godt/steriliserer også ha helt rene/ny-steriliserte smokker der.
 
Ja kan se for meg at det fort kan skli ut:angelic::hilarious: noen av stokkene kom i boks men ikke alle. Vurderer kanskje kjøpe noe glasskrukke som jeg vasker godt/steriliserer også ha helt rene/ny-steriliserte smokker der.
Det er sikkert en god ide! :) Når man skal ut er smokkedekslene veldig greie å ha, evt. en pose
 
Jeg hadde en rund liten plastboks til de andre barna. Men de ble aldri smokkebrukere:p
Nå har jeg bare kokt de, og lagt i en sånn medela steril melkepose. Så får vi se om fjerdemann vil bruke smokk:hilarious:
 
Back
Topp