Skravletråd

Gjorde det heller ikke første gangen, trodde det var vanlig prosedyre, men fikk til svar på legekontoret at det ikke var nødvendig :p
Har kun målt hcg med blodprøve når jeg har blødd..
Du kan be legen om å få sjekke hcg i blodet om du er engstelig, usikker på hva jeg selv ønsker å gjøre denne gangen :)
Ok :hungry: Er alltid engstelig for at noe kan gå galt når jeg er gravid :bag: Men får prøve å jobbe med tankene og ikke trenge blodprøve :bag:
 
Tar dere blodprøve for å sjekke hcg-stigning? Gjorde ikke det første gang jeg var gravid og har egentlig ikke tenkt til det nå heller, men ser at så mange gjør det? :oops:
Nope, eg har ingen planer om det:)
 
Måtte jobbe litt lenger i dag og sambuaren min skulle ha middagen klar når eg kom heim. Han var så vidt begynt når eg kom inn døra..
Trur han har lært no å ikkje tulle med sultne, gravide damer:hilarious:
 
Folk som spør direkte (spesielt med andre rundt) er værste jeg vet, for alt de vet kan man ikke få barn eller nettopp ha mistet. Jeg har fått spm en gang, rett etter jeg og sambo møttes, jeg svarte "Nei, jeg har bare spist litt mye i det siste, men takk som påpeker jeg ser gravid ut...". Selv om det ikke var det hun mente var svaret nok til å sette både nysgjerrigper'en og de rundt ut og flippe situasjonen til min fordel siden hun som spurte ble "the bad guy" og jeg fikk være i fred :smiley-angelic006 Hører med det var en tante som spør og graver om ALT uten noen form for filter, så hun trengte å bli satt på plass litt.

Åh, den likte jeg! Svigerinna mi er «av samme ulla» som din tante, og jeg skal jammen ta en variant av det du sa hvis hun skulle finne på å spørre foran resten av svigers :D
 
Noen flere som bekymrer seg rundt å være gravid nå under corona-epidemien? Kommer dere til å ta noen ekstra forholdsregler (utover de vanlige smittevernrådene)?
 
Noen flere som bekymrer seg rundt å være gravid nå under corona-epidemien? Kommer dere til å ta noen ekstra forholdsregler (utover de vanlige smittevernrådene)?

Jeg tenker litt på dette. Jeg vet ikke om jeg tør å ta vaksinen, i alle fall ikke før det er mer informasjon om denne opp mot graviditet. Det var et større oppslag i VG i dag om komplikasjoner i svangerskap ved Covid-19 og det var størst risiko i tredje trimester. Jeg spriter hendene og vi har svært lite omgang med andre. Jeg har ett barn i barnehage, så hun er vel største risikofaktoren i min tilværelse.
 
Vi får ikke vaksinen som gravid @Eskimo28 :) Det er ikke etisk forsvarlig å teste på gravide, så en vaksine blir ikke godkjent for gravide når den er såpass ny.

Jeg tar mine forhåndsregler, avstand, ikke sosial, hjemmekontor så langt jeg kan, munnbind på ute blant folk, spriting og håndvask og rengjøring av alle utsatte flater om vi har besøk. Sambo jobber i barnehage, så han spriter tlf og hiver klærne i vask når han kommer hjem og hopper rett i dusjen. I skrivende stund står det også gaver fra jobb og barn i barnehagen på boden for at ev. virus på overflaten skal dø. Muligens litt hysterisk, men så langt har det fungert!

Har ett håp om at smittetallene kan gå ned til sommeren så sambo kan få oppleve en ultralyd og ikke de strengeste tiltakene på føden og barsel.
 
Noen flere som bekymrer seg rundt å være gravid nå under corona-epidemien? Kommer dere til å ta noen ekstra forholdsregler (utover de vanlige smittevernrådene)?

Jeg har en jobb hvor jeg møter mange mennesker og ikke alltid kan holde avstand. Så jeg bruker munnbind og briller, samt spriter hender hele tiden og vasker hver gang jeg har mulighet. Mye mer nøye på å holde avstand nå. Ellers lever jeg som normalt. Jeg er overbevist om at koronaen vil roe seg før vi skal føde, det må jeg bare si til meg selv, er så sinnsykt lei denne pandemien :wtf:
 
Jeg har en jobb hvor jeg møter mange mennesker og ikke alltid kan holde avstand. Så jeg bruker munnbind og briller, samt spriter hender hele tiden og vasker hver gang jeg har mulighet. Mye mer nøye på å holde avstand nå. Ellers lever jeg som normalt. Jeg er overbevist om at koronaen vil roe seg før vi skal føde, det må jeg bare si til meg selv, er så sinnsykt lei denne pandemien :wtf:

Ja jeg håper også det kan roe seg nå når vaksinen kommer - selv om vi som er gravide ikke kan/skal ta den. Hvis alle andre vaksineres vil jo det hjelpe. Krysser fingrene skikkelig hardt for det! Har ikke engang orket å tenke på hvordan det blir hvis det fortsatt er smitteverntiltak på føde/barsel :hungover:

Og jeg kommer også til å holde avstand/holde meg hjemme som før (pluss sprite, vaske hender, munnbind osv). Har som Eskimo28 et barn i bhg, så føler det er der risikoen er størst... kan ikke akkurat holde 2,5-åringen hjemme i 8 mnd :wacky: Og vi er nylig ferdig med karantene med han fordi 2 ansatte på avd testet positivt. Glad jeg ikke visste jeg var gravid enda da :p
 
Vi får ikke vaksinen som gravid @Eskimo28 :) Det er ikke etisk forsvarlig å teste på gravide, så en vaksine blir ikke godkjent for gravide når den er såpass ny.

Jeg tar mine forhåndsregler, avstand, ikke sosial, hjemmekontor så langt jeg kan, munnbind på ute blant folk, spriting og håndvask og rengjøring av alle utsatte flater om vi har besøk. Sambo jobber i barnehage, så han spriter tlf og hiver klærne i vask når han kommer hjem og hopper rett i dusjen. I skrivende stund står det også gaver fra jobb og barn i barnehagen på boden for at ev. virus på overflaten skal dø. Muligens litt hysterisk, men så langt har det fungert!

Har ett håp om at smittetallene kan gå ned til sommeren så sambo kan få oppleve en ultralyd og ikke de strengeste tiltakene på føden og barsel.

Takk for informasjon om vaksinen! Da slipper jeg å føle meg kjip som ikke vil ta den:p
 
I dag har jeg bestilt meg legetime. Legen min er nesten håpløs å få tak i og hun har bare timer tre dager i uka. Så nå har jeg fått i midten av januar. Dere som har vært gravide før, hvor lang tid tar en sann time? Ser jeg har fått 15 minutter avsatt tid og syns det vieker veldig lite
 
I dag har jeg bestilt meg legetime. Legen min er nesten håpløs å få tak i og hun har bare timer tre dager i uka. Så nå har jeg fått i midten av januar. Dere som har vært gravide før, hvor lang tid tar en sann time? Ser jeg har fått 15 minutter avsatt tid og syns det vieker veldig lite
Første legekonsultasjon pleier vel ikkje vere før rundt veke 12, trur ikkje det er nødvendig før det:) Men trur ikkje du får ein lengre time grunna graviditet.
Eg hadde første timen med jordmor når eg var i veke 9 og der fekk eg ein heil time, så fekk masse informasjon og god til til spørsmål:)
 
Første legekonsultasjon pleier vel ikkje vere før rundt veke 12, trur ikkje det er nødvendig før det:) Men trur ikkje du får ein lengre time grunna graviditet.
Eg hadde første timen med jordmor når eg var i veke 9 og der fekk eg ein heil time, så fekk masse informasjon og god til til spørsmål:)
Inne på min kommune sin hjemmeside står det at man skal bestille time mellom uke 6 og 12. Kan forsåvidt ikke huske at det bare var 15 minutter hos fastlegen før. Mulig det er kortet ned pga. Corona og smittevern. Så du gikk kun til jordmor? :)
 
I dag har jeg bestilt meg legetime. Legen min er nesten håpløs å få tak i og hun har bare timer tre dager i uka. Så nå har jeg fått i midten av januar. Dere som har vært gravide før, hvor lang tid tar en sann time? Ser jeg har fått 15 minutter avsatt tid og syns det vieker veldig lite

15 minutter er vel egentlig en vanlig legetime, så høres normalt ut det. Legen min tar seg gjerne lengre tid enn oppsatt, tror kanskje hun setter av 20 min, men jeg har vært der både kortere og lengre tidligere :)
Jeg har ikke vært gravid før, men sendte en henvendelse til legekontoret hvor jeg skrev at jeg var gravid og spurte hvordan jeg skulle gjøre det mtp legen. Legen ringte meg samme ettermiddag med videosamtale og var så glad for at jeg var gravid, ga meg masse tips, fortalte meg litt om veien frem til svangerskapskontroll og sa jeg bare måtte ringe. Når jeg nå trengte en bekreftelse på at jeg var gravid til arbeidsgiver, ringte hun meg igjen på videosamtale i går og ordnet set. Hun er virkelig helt fantastisk. Kunne ikke fått en bedre lege :Heartred har satt opp kontroll 22/1, da er jeg ca 10 uker på vei :)
 
Sniker meg forsiktig inn hos dere. testet positivt med 2-3 i dag. 4+0❤️
 
15 minutter er vel egentlig en vanlig legetime, så høres normalt ut det. Legen min tar seg gjerne lengre tid enn oppsatt, tror kanskje hun setter av 20 min, men jeg har vært der både kortere og lengre tidligere :)
Jeg har ikke vært gravid før, men sendte en henvendelse til legekontoret hvor jeg skrev at jeg var gravid og spurte hvordan jeg skulle gjøre det mtp legen. Legen ringte meg samme ettermiddag med videosamtale og var så glad for at jeg var gravid, ga meg masse tips, fortalte meg litt om veien frem til svangerskapskontroll og sa jeg bare måtte ringe. Når jeg nå trengte en bekreftelse på at jeg var gravid til arbeidsgiver, ringte hun meg igjen på videosamtale i går og ordnet set. Hun er virkelig helt fantastisk. Kunne ikke fått en bedre lege :Heartred har satt opp kontroll 22/1, da er jeg ca 10 uker på vei :)
Så koselig at legen ringte deg. Her er det så enormt legemangel og ventelistene er kjempelange. Så jeg kan ikke bytte heller. Har tenkt på det før for hun er svært lite tilstede og man føler seg litt som en ting på et samlebånd. Og slik vil jeg jo ikke ha det når jeg er gravid for første gang.. :(
 
Tar dere blodprøve for å sjekke hcg-stigning? Gjorde ikke det første gang jeg var gravid og har egentlig ikke tenkt til det nå heller, men ser at så mange gjør det? :oops:
Sniker fra august her, jeg gjorde det aldri med førstemann, og tenker vel ikke gjøre det nå heller? :pjeg føler også «alle» gjør det?
 
Så koselig at legen ringte deg. Her er det så enormt legemangel og ventelistene er kjempelange. Så jeg kan ikke bytte heller. Har tenkt på det før for hun er svært lite tilstede og man føler seg litt som en ting på et samlebånd. Og slik vil jeg jo ikke ha det når jeg er gravid for første gang.. :(
Forstår deg godt. Ikke helt det samme, men da jeg var gravid med første (og før jeg ble gravid, da jeg har lavt stoffskifte og ville ha verdiene stabile var jeg «ofte» hos legen) var det en ny vikarlege omtrent hver gang jeg var der (tror jeg var innom 6-7 forskjellige leger), synes ikke det var noe trivelig å måtte gjenta meg selv hver gang da de tydeligvis ikke leste i journalen før jeg kom - så mye av legetimen bestod i at jeg måtte oppdatere legen på hva det gjaldt o_O. Noen var greie, andre omtrent fnyste av bekymringene mine. Så det var godt da jeg begynte å gå til jordmor - hun hadde mye bedre tid til meg enn legen, og har dypere (?) kunnskaper enn legen som har generell kunnskap.
 
Så koselig at legen ringte deg. Her er det så enormt legemangel og ventelistene er kjempelange. Så jeg kan ikke bytte heller. Har tenkt på det før for hun er svært lite tilstede og man føler seg litt som en ting på et samlebånd. Og slik vil jeg jo ikke ha det når jeg er gravid for første gang.. :(

så kjedelig.. Jeg tror nok det heller er normalen, mens legen min er unntaket. Hvis det er noen trøst :Heartred
 
Back
Topp