Etter hva jeg har forstått det så gjør du det litt motsatt av meg, lite fett, men rikelig meg karbohydrater...
Slik kroppen til mennesker er i dag har den vært i 75.000 år, men det er først de siste 50 årene man har slitt meg overvekt siden man har tilgang på mer fetende mat.
De vi higer etter er mat som inneholder 50/50 karbo og fett, det er også det man legger på seg av.
Vi har en kropp som prøver å legge på seg til trangere tider siden den ikke vet bedre.
Den ønsker karbohydrater som er den minst energikrevende formen for energi, men den kan ikke lagres.
Fett derimot kan lagres til senere bruk.
For meg fungerer det veldig godt å kutte ut karbo, for andre fett som er det du gjør.
Det viktigste er ikke hva man gjør, men at man holder seg til det.
Mange begynner også å bruke olje til å steke maten i når de skal gå ned i vekt istedenfor smør eller margarin.
Mange tenker også at olje er jo så sunt at det kan man bruke ubegrensede mengder av.
Det de ikke tenker på er at de fleste typer matoljer (oliven, mais, raps ++++) inneholder 800 kacl på 100 ml/ 1 dl/ 100 g mens smør og steke margarin har rundt 750 kacl for samme mengde ...
Jeg har aldri vært nazi når det kommer til kosthold[emoji4] selv når jeg prøver å gå ned kan jeg unne meg et kakestykke eller en sjokolade på lørdag og tenke at det bare betyr en ekstra runde med trening etterpå[emoji2]
Jeg orker ikke sette meg inn i lavkarbo eller andre kostholdendringer....hater å styre med mat, og hvis jeg må lage ulike middager til meg og til resten av huset så gir jeg opp[emoji28]
Og nei, resten av gjengen her er IKKE interessert i å spise annerledes[emoji28]