Skravletråd :)

Største problemet med melkeprodukter nå er vel at melk fortrenger jernopptak. Om bittelitt smøreost har noe å si vet jeg ikke.

Min nekter som sagt å spise noe som helst så..

Er vel kalsiumet som hemmer jernopptak og ikke melk i seg selv. Yoghurt og melkeprodukter som osteskiver og prim ville jeg ikke gitt før 10 mnd, men jeg tenker mengde og hyppighet på annet som f.eks smør, leverpostei og smøreoster. Det man liksom kan regulere i tykkelse og mengde. Nå kan ikke min få melk overhodet, men det var i hvert fall sånn jeg tenkte og gjorde med største.

Jeg syns det er kjempevanskelig å ferdes i denne smaksprøve/barnemat jungelen. Redd for å gi for lite, redd for å gi for mye. Redd for allergiske reaksjoner. Redd for det meste egentlig :P

Har du prøvd sitronsåpe?
Det har tatt alt av flekker her. Makrell, blod, tomatsaus osv.
Aldri prøvd gallesåpe jeg da.
Nei, ikke prøvd sitronsåpe. Gallesåpen pleide å ta mm-bæsjeflekkene, så jeg trodde den ville funke på gulrot...

Jeg ville ventet med det meste av det der både pga melk og ikke minst salt
Så hva mener du man skal gi som pålegg da...? Da er det jo ingenting igjen?

Jeg gir leverpostei og Berit Nordstrand sitt raps/kokossmør. Tenkte å prøve makrell i tomat en av dagene også. Jeg mener fordelene med f.eks. leverpostei(jern) og makrell(sunt fett) er større enn det lille av salt de får i seg og velger å gi uten betenkeligheter. (Såklart ikke i voldsomme mengder, men det blir det jo uansett ikke i denne alderen)

Null melk i majones, smør (melkefritt vel og merke, så margarin er vel mer riktig) og makrell i tomat.
Jeg antok selvsagt at smør var smør, og smøreost er melk og en god del salt i de fleste jeg kjenner.

Og det var i hovedsak salt jeg tenkte på, men mitt melkefrie melange er uten salt også da

Så hva mener du man skal gi som pålegg da...? Da er det jo ingenting igjen?

Jeg gir leverpostei og Berit Nordstrand sitt raps/kokossmør. Tenkte å prøve makrell i tomat en av dagene også. Jeg mener fordelene med f.eks. leverpostei(jern) og makrell(sunt fett) er større enn det lille av salt de får i seg og velger å gi uten betenkeligheter. (Såklart ikke i voldsomme mengder, men det blir det jo uansett ikke i denne alderen)
Jeg gir ikke pålegg når de er seks mnd, jeg venter faktisk mye nettopp pga dette til de er noen mnd eldre. Det er ikke mye salt som skal til før det er mye for en så bitte liten baby.

Så ja, jeg gir leverpostei og makrell i tomat og (jernberiket) prim som pålegg til små folk. Men ikke seks mnd gammel. 8-10 (prim først fra ti pga melk) men så begynner jeg altså bevisst ikke med pålegg til en så liten baby da. I så fall hadde jeg brukt sånne ting som vi ellers gir dem, fruktmos f.eks. Mener å huske jeg brukte sånn baby-fruktmos som "syltetøy" f.eks

Jeg er litt sær da, jeg holder dem unna så mye salt som mulig når de er små. Og makrell i tomat, 1,3, leverpostei 1,7 og smøreost 2,5 (de variantene jeg akkurat dekket bordet med) serveres altså ikke til babyen min i sommer. Pga salt.( Og underordnet melk)

Jeg syns det er kjempevanskelig å ferdes i denne smaksprøve/barnemat jungelen. Redd for å gi for lite, redd for å gi for mye. Redd for allergiske reaksjoner. Redd for det meste egentlig :P
Senk skuldrene, det går stort sett bra

Vi har vel hver våre ting vi er opptatt av. Noen unngår melk pga allergi, så lenge det ikke er påvist /grunn til mistanke skal du ikke bekymre deg for det.

Jeg unngår i større grad salt. Litt smør på skiva etterhvert er greit nok, men de ferske små kroppene trenger ikke få så mye enda. Det blir nok etterhvert. De er så små

Senk skuldrene, det går stort sett bra

Vi har vel hver våre ting vi er opptatt av. Noen unngår melk pga allergi, så lenge det ikke er påvist /grunn til mistanke skal du ikke bekymre deg for det.

Jeg unngår i større grad salt. Litt smør på skiva etterhvert er greit nok, men de ferske små kroppene trenger ikke få så mye enda. Det blir nok etterhvert. De er så små
Salt er jo egentlig ikke bra for noen. Men litt blir det jo. Mi spiser ikke brød enda, så da er egentlig ikke pålegg (med salt) det største problemet. Vurderte om ho skulle få smake på kokt kjøtt her om dagen, men der var kokt i buljongvann og der er det mye salt.

Er det sånn at jo nærmere de er året, jo færre restriksjoner er det?

Det meste gjelder til de er et år, melk litt sånn "litt ok fra ti mnd" også er det liksom hakket mindre ille med litt salt ved 11 mnd enn 6 liksom. Og ja, salt spiser vi alle for mye av, definitivt.

Når vi begynner med middag så får hun egen mat uten salt. Mannen lager en deilig suppe med kylling og søtpotet (og en del annet) som jeg tenker hun skal få, men han koker det med buljong så han må ta av litt til henne først. Buljong er mye salt ja

Nei, ikke prøvd sitronsåpe. Gallesåpen pleide å ta mm-bæsjeflekkene, så jeg trodde den ville funke på gulrot...
Kjedelig at det ikke gikk bort. Usikker på om det går da ja, har ikke prøvd akkurat gulrot selv :/

Neste baby skal bli født i april/mai hvis jeg får planlegge. Da har jeg kanskje en sovebaby så mor kan sole seg. Eller vent, den sovebabyen har da en storesøster som sikkert ikke vil sole seg. Hmm,,

Neste baby skal bli født i april/mai hvis jeg får planlegge. Da har jeg kanskje en sovebaby så mor kan sole seg. Eller vent, den sovebabyen har da en storesøster som sikkert ikke vil sole seg. Hmm,,
Ble lite soling her etter jeg fikk barn, til tross for at storesøster er født i april :p
Får vel vente til de er større tenker jeg ;)

Jeg gir ikke pålegg når de er seks mnd, jeg venter faktisk mye nettopp pga dette til de er noen mnd eldre. Det er ikke mye salt som skal til før det er mye for en så bitte liten baby.

Så ja, jeg gir leverpostei og makrell i tomat og (jernberiket) prim som pålegg til små folk. Men ikke seks mnd gammel. 8-10 (prim først fra ti pga melk) men så begynner jeg altså bevisst ikke med pålegg til en så liten baby da. I så fall hadde jeg brukt sånne ting som vi ellers gir dem, fruktmos f.eks. Mener å huske jeg brukte sånn baby-fruktmos som "syltetøy" f.eks

Jeg er litt sær da, jeg holder dem unna så mye salt som mulig når de er små. Og makrell i tomat, 1,3, leverpostei 1,7 og smøreost 2,5 (de variantene jeg akkurat dekket bordet med) serveres altså ikke til babyen min i sommer. Pga salt.( Og underordnet melk)
Ja, salt er det. Det er det jo ingen tvil om. Den leverposteien jeg bruker har 1,5g per 100g. Hele pakken er 180g. En halv skive om dagen blir da en forsvinnende liten mengde?
"I følge nordiske anbefalinger bør barn under to år maksimalt få i seg 0,5 gram salt per megajoule per dag, noe som tilsvarer rundt 2,2 gram salt om dagen." Da bør den halve skiven være innafor.

Back
Topp