Skravletråd



jente09 + jente12 skrev:
Jeg tar meg ikke nær av at noen kritiserer at jeg bare gir flaske. Jenta mi  var for svak til å suge den første tida, så pumpa og gav henne det lille som var allikevel var ikke det nok. Etter 3 uker så hadde ho knapt nok gått opp i vekt og hs anbefalte å gi mme. 

Vet at mange her inne jobber veldig for amming, og det er jo selvfølgelig bra. Men det er jo også mange (IKKE HER INNE) på andre forum som hetser de som ikke ammer. Poenget mitt er at man ikke dømme hverandre om man ammer eller gir flaske. Det kan ligge personlige eller medisinke grunner bak. Heller respektere valgene til hverandre.


Ja ikke sant? Man må jo gjøre det man må, og det er ikke alltid at pupp er best. Og det kan man ikke si noe på så lenge man ikke vet bakgrunnen.

Men når jeg mener at noen gir opp for fort, så mener jeg dem som jeg vet har sugevillige barn, nok melk, barnet går opp i vekt osv, men som gir seg så fort det er en dag med litt tull. Og DET mener jeg er litt sløvt. Og da gir de seg uten å søke råd og ammeveiledning hos hs først feks.

Men jeg kritiserer aldri valget, jeg bare lurer litt på hvorfor de gir seg så fort.
 


jente09 + jente12 skrev:
Jeg tar meg ikke nær av at noen kritiserer at jeg bare gir flaske. Jenta mi  var for svak til å suge den første tida, så pumpa og gav henne det lille som var allikevel var ikke det nok. Etter 3 uker så hadde ho knapt nok gått opp i vekt og hs anbefalte å gi mme. 

Vet at mange her inne jobber veldig for amming, og det er jo selvfølgelig bra. Men det er jo også mange (IKKE HER INNE) på andre forum som hetser de som ikke ammer. Poenget mitt er at man ikke dømme hverandre om man ammer eller gir flaske. Det kan ligge personlige eller medisinke grunner bak. Heller respektere valgene til hverandre.


Var det samme her med at hun var for svak til å suge, så jeg måtte pumpe meg men melke produksjonen gikk liksom aldri over 90 ml og holdt seg som regel på 50 til hvert måltid så måtte gå mme også. 
Etter 5 uker med pumpe, prøve og amme for så å gi henne mat ble for mye så sluttet og hun tok faktisk og spiste det jeg hadde som regel i 2 mnd etterpå.

Tror de som dømmer har hatt det fryktelig lett og ikke trengt å slitet i det hele tatt. For man kan faktisk ikke amme for enhver pris, da går det ut over livskvaliteten til babyen også, for den trenger en avslappet og tilfreds mamma
 
Angående amming og flasker må jeg si meg ganske enig med Klatremus her. Amming er ikke lett, og mange gir opp for fort. Ei som fikk barn ei uke før meg kunne fortelle at hun hadde kjøpt inn flasker og mme før barnet var født. Med førstemann hadde hun nemlig slitt litt i starten og gitt opp etter tre dager. Denne gangen hadde hun måtte vært på barsel en dag ekstra fordi hun nekta å prøve mer enn to dager. Jeg vet hun her er veldig spesiell fra før av, så jeg klarte ikke å holde kjeft. Sa til henne at det tok 5 dager før melka mi kom og at jeg ikke kunne forstå at hun ga seg med en gang. Tror jeg tråkka på noen tær der, men hun er imot amming så da mener jeg viser skuls. Har faktisk ikke snakket med henne etter det, og det passer meg utmerket ;)
 
Jeg sleit en del med førstemann da hun var prematur. Tok to uker før hun klarte å suge selv og pga kuvøse fikk vi ikke den gode starten andre har. Delammet i 8,5 mnd og var fornøyd med det :)
 
Jeg hadde absolutt en baby som kunne suge. O'boy kunne han suge (au!), men melka kom ikke fort nok, og i nok grad. Han var vel kanskje litt grisk av seg? =P Så det endte med at han ikke ville ta puppen.
Han vrælte av sult, vi la han til, han luktet mat, men når det da ikke kom mat med engang så skjønte han ikke helt hva som var greia. Og han vrælte mer. Endte med at han gikk ned masse i vekt.

Jeg hadde 7-8 forskjellige jordmødre/sykehuspersonell som kom med diverse ekspertråd. Alle mente at dette skulle vi få til, men alle ble bare stående å klø seg i hodet tilslutt. De dyttet han på puppen, nærmest moste brystknoppen inn i den gråtende munnen. Endte med at han fikk brystvegring og begynte å hyle verre når han ble lagt til.

Så her har vi et tilfelle hvor jeg hadde nok melk i starten, jeg hadde en sugevillig gutt - men han/vi fikk aldri dreisen på det.
Og det var veldig sårt, for jeg ville virkelig få det til.

Det som irriterer meg litt er at det nok så lang tid før de kom ned til meg med gutten.
Jeg tok keisersnitt, men operasjonen gikk bra uten noen komplikasjoner - allikevel tok det over 2 timer før jeg fikk holde han og han ble lagt til brystet for å amme. Da var jo stakkaren helt utslått og trøtt og orket ingenting. 
Jeg tror at hadde jeg fått han på brystet tidligere, så hadde vi fått til amminga. 
Den er i grunn litt bittert!
Men jeg pumpet og gav han det lille jeg hadde av morsmelk i 3 mnd da, før det stoppet opp!
 
Hadde jeg fått valgt skulle jeg absolutt ammet barna min :) Men jeg har innovervendte brystvorter (og har prøvd ALT av metoder for å lokke dem ut! ) Og jeg er seinmelket (og ja jeg har prøvd det meste der også). Med eldste pumpa jeg i 3 mnd. Men brukte da 1 time på å tømme begge puppene. Her stod ikke strålen,men det dryppet. 
At barnet får mat er det viktigeste for meg,om det er fra pupp eller flaske :)
 


Mystiqe skrev:
Angående amming og flasker må jeg si meg ganske enig med Klatremus her. Amming er ikke lett, og mange gir opp for fort. Ei som fikk barn ei uke før meg kunne fortelle at hun hadde kjøpt inn flasker og mme før barnet var født. Med førstemann hadde hun nemlig slitt litt i starten og gitt opp etter tre dager. Denne gangen hadde hun måtte vært på barsel en dag ekstra fordi hun nekta å prøve mer enn to dager. Jeg vet hun her er veldig spesiell fra før av, så jeg klarte ikke å holde kjeft. Sa til henne at det tok 5 dager før melka mi kom og at jeg ikke kunne forstå at hun ga seg med en gang. Tror jeg tråkka på noen tær der, men hun er imot amming så da mener jeg viser skuls. Har faktisk ikke snakket med henne etter det, og det passer meg utmerket ;)


Hun hørtes rimelig spesiell ut!!!
 


Shadow skrev:


Mystiqe skrev:
Angående amming og flasker må jeg si meg ganske enig med Klatremus her. Amming er ikke lett, og mange gir opp for fort. Ei som fikk barn ei uke før meg kunne fortelle at hun hadde kjøpt inn flasker og mme før barnet var født. Med førstemann hadde hun nemlig slitt litt i starten og gitt opp etter tre dager. Denne gangen hadde hun måtte vært på barsel en dag ekstra fordi hun nekta å prøve mer enn to dager. Jeg vet hun her er veldig spesiell fra før av, så jeg klarte ikke å holde kjeft. Sa til henne at det tok 5 dager før melka mi kom og at jeg ikke kunne forstå at hun ga seg med en gang. Tror jeg tråkka på noen tær der, men hun er imot amming så da mener jeg viser skuls. Har faktisk ikke snakket med henne etter det, og det passer meg utmerket ;)


Hun hørtes rimelig spesiell ut!!!



Er sånn at flere unngår henne bevisst ;) Huff, er ikke fint å snakke stygt om folk, men hun er veldig drøy ;)
 
Tror jeg tar natta nå. Her snør det, så håper vi får testa vogna på vinterføre i morra :) kos dere videre, så tastes vi i morra tidlig igjen ;)
 
Uff.. ja snøen har kommet for fullt her i trøndelagen også! Er visst det største snøfallet på typ 50 år eller noe sånt!

Og jeg som ikke er noe gla i snø.


Altså.. snø i desember og i jula - absolutt!
Men utover det, så kan snøen holde seg på fjellet, så kan jeg velge selv når jeg ønsker snø under beina.

Hva syns dere som vinter fra oktober til april??
 
Vist snøen får ligge,og veret er noe lunde,så synest jeg det er kjekt med vinter. Men som oftest her på sunnmøre,så snør det noen dager,så kommer det regn og det blir stålis og slaps. DET liker jeg ikke! ;) 
 
Hehe pappa bor ved et ski anlegg og der lager de jo falsk snø som selvfølgelig fyker igjennom skogen og til han!!! så der er det til tider masse snø men ikke noe hos naboen! heldigvis lite slafse føre der da og generelt egentlig på dette tiden av året i valdres, men kommer når snøen skal gå igjen da
 


MaryLou skrev:
slush-snø er det absolutt verste!


Hahaha! Slush-snø! Den var ny!
 
Da slutter jeg av! :) 
Ble 110 innlegg da i dag,så det sier jeg meg fornøgd med :) 
God natt damer :D
 


Sandbakk skrev:


MaryLou skrev:
slush-snø er det absolutt verste!


Hahaha! Slush-snø! Den var ny!


Jepp.. det gir meg regelrett "brain-freeze"!
Uff.. misunner deg Shadow, som sitter i varme Egypt akkurat nå.
Er veldig gla i Norge, men den evig lange vinteren som er her til lands kunne jeg vært foruten.



Det var snø i lufta på bursdagen min i år også her i Trondheim - og nevnte jeg at bursdagen min er 2. juni! Trodde jeg sku dævve når jeg så det!!
 


Sandbakk skrev:
Da slutter jeg av! :) 
Ble 110 innlegg da i dag,så det sier jeg meg fornøgd med :) 
God natt damer :D
God natt og takk for idag :D
 


MaryLou skrev:


Sandbakk skrev:


MaryLou skrev:
slush-snø er det absolutt verste!


Hahaha! Slush-snø! Den var ny!


Jepp.. det gir meg regelrett "brain-freeze"!
Uff.. misunner deg Shadow, som sitter i varme Egypt akkurat nå.
Er veldig gla i Norge, men den evig lange vinteren som er her til lands kunne jeg vært foruten.



Det var snø i lufta på bursdagen min i år også her i Trondheim - og nevnte jeg at bursdagen min er 2. juni! Trodde jeg sku dævve når jeg så det!!


hehe varmt er det ihvertfall til tider men ikke alltid, men 2 juni, den var veldig kjip!!! I valdres var det faktisk ikke så ille da, men det hjelper vel ikke deg antar jeg
 


Shadow skrev:


MaryLou skrev:

Det var snø i lufta på bursdagen min i år også her i Trondheim - og nevnte jeg at bursdagen min er 2. juni! Trodde jeg sku dævve når jeg så det!!


hehe varmt er det ihvertfall til tider men ikke alltid, men 2 juni, den var veldig kjip!!! I valdres var det faktisk ikke så ille da, men det hjelper vel ikke deg antar jeg


Jeg kommer jo egentlig fra Østfold og er vant til å være på stranda på bursdagen min, så det var litt nedtur, men det var heldigvis så lite at det ikke rakk å legge seg i det hele tatt eller noe sånt.
Men det hjelper ikke asså! Den var for drøy uansett!
 


MaryLou skrev:


Shadow skrev:


MaryLou skrev:

Det var snø i lufta på bursdagen min i år også her i Trondheim - og nevnte jeg at bursdagen min er 2. juni! Trodde jeg sku dævve når jeg så det!!


hehe varmt er det ihvertfall til tider men ikke alltid, men 2 juni, den var veldig kjip!!! I valdres var det faktisk ikke så ille da, men det hjelper vel ikke deg antar jeg


Jeg kommer jo egentlig fra Østfold og er vant til å være på stranda på bursdagen min, så det var litt nedtur, men det var heldigvis så lite at det ikke rakk å legge seg i det hele tatt eller noe sånt.
Men det hjelper ikke asså! Den var for drøy uansett!


Veldig drøyt syns jeg :D
 
Back
Topp