Skravletråd sommer

Tre uker til ferien.d

Tre uker. Det er sannelig ikke lenge.

Vi har få konkrete planer, bare mange ønsker vi skal få inn. Tid med bestemor. Tid med Besten. Tid med tante og lille fetter. Bryllupet til en annen tante. Camping. (Meget væravhengig, telt-camping) Og kanskje en bytur.

Dette medfører så mye baggasje (mest grunnet den campingen, som medfører et diiiigert telt, soveposer og liggeunderlag, stoler og bord, kjøkkenutstyr og kjøleboks, tarp, levegg og kanskje et ekstra telt. (Det tar nesten ingen plass da altså, og er for at eldstemann skal bli med, og få litt privatliv) sånn i tillegg til at vi skal jo ha klær til bryllup og forøvrig klær for 3-4 ukers norgesferie, dvs, alt fra bikini til ullgenser eller fleece.

Så derfor er i igang med en prosess om å kjøpe en henger. Var innom en forhandler i dag som kan klargjøre en på kort tid om vi bestemmer oss. Han mente vi ikke trenger brems på for en sånn liten sak, men det hadde vi absolutt tenkt. Han mener jo også at "det er fort gjort å ta be" og jada det er et lastsikringkurs på 2 timer og 5 obligatoriske kjøretimer med tinnvurdering. Består en det har man b96 og tar man oppkjøringen er det be. Fint det, da kan man dra tyngre, men selv om det er fort gjort så er det gjerne ikke gjort på disse tre ukene.

Jeg googlet det for en måned tid siden, det er en kjøreskole som faktisk har sikkerhetskurs nå i juni. På mandag. Det overlapper elegant med foreldremøtet vi skal være på for opplysning om oppstart på ungdomskolen for mellomste, så nei.

Men vi kan for all del vurdere det til høsten altså, eller våren eller altså før neste sommer eller før neste bil eller whatever. Men nå må vi ha en henger som fungerer med en bil som maksimalt kan lovlig dra tillatt totalvekt 995 kg for oss som har rent B sertifikat. Og det betyr at vi ser hovedsakelig på 750 hengere. En 1000 som kan ned-registreres er selvsagt også mulig. Men vi trenger ikke noe stort.
Vi bare tror vi vil ha bremser på den og sansynligvis et låsbart lokk.
 
Vi er ikke gode på å bestemme oss. Har snakket om henger i et år. Konkret og eksakt et par uker.
Men det har aldri vært nærmere.

Men altså. Merke.
Ikke gaupen her vi landet på. Kort drag.
Tysse snakket vi om, men forhandleren var stengt i går så vi dro på den som var åpen, som selger brenderup.
Tredal her vi sett på, de er dyrere. Trolig også bedre, men hva trenger vi ?
Viser det jo at forhandleren av Tredal i området er der vi var i går, men de hadde to spesial hengere utstilt og har ikke Tredal i nettbutikken sin.

Så. Lokk? Flatt lokk som Tredal har, med mulighet for sykkelstativ på ?
Sånn kåpe, et litt høyere plastlokk?
Presenning er rimeligere og enklere å ta helt av for å frakte høyere ting, men kan ikke låses hvilket er litt greit i enkelte tilfeller. Ikke på campingplassen, vi låser jo ikke teltet heller og legger ikke elektronikk eller verdisaker igjen (låser det i bilen om alle går, eller tar med oss i bilen når vi kjører )

Men vi parkerer jo i bysentrum, utenfor kjøpesenter og whatnot i løpet av ferien og lett paranoid som vi kanskje er så liker vi av og til å kunne låse. Men mest av alt er fast lokk fordi det er tett, presenningen vil det lettere blir små hull i på sikt. Den vil bli strukket med en dam på midten etc. Det regner jo ofte.
 
Last edited:
Regn ja.

Det var fint i går. Det regner i dag. Vått og grått. Drypp, drypp, drypp.

Langtidmeldingene melder mye regn fremover også.

Håper det blir en bra sommer der vi reiser. At vi får noen fine campingturer og sånn.
 
Siste skoleuka starter. Innlevering av bøker på ungdomsskolen, barneskolen har ikke fått beskjed om det enda.

Snart ferie. Det blir bra.
 
Det skal i alle fall bli såååååå mye bedre neste mandag når ikke trøtte unger må dras ut av senga og pushes i mat! Jeg er såååååååå klar for ferie !
 
Det skal i alle fall bli såååååå mye bedre neste mandag når ikke trøtte unger må dras ut av senga og pushes i mat! Jeg er såååååååå klar for ferie !

Ja, det er sikkert tungt... Her fungere ungene som vekkerklokke og det har de gjort de siste året. Må innrømme at det er litt godt å slippe vekkerklokke, hender en sjelden gang de sover en halvtime lengere enn vanlig, men vi har begge kontorjobb med fleksibelarbeidstid så det løser seg.

Er regn her og i dag, er var av og på med regn hele helga så du måtte liksom ta med deg jakke om du ikke var rett utenfor huset. ser ut til at det blir bedre til helgen. Er meldt lyn og torden i ettermiddag, håper en av oss kommer hjem før det blir alt for ille. Hunden blir helt stressa av tordenvær.

Jeg tror jeg ville ha valgt lokk som følge av at det er tett og at du kan løse den. Usikker på valg av utforming på lokk, men om sykkel er viktig å ha med seg så ville jeg ha valgt flat lokk. Men så er det det at med at du får med deg mer med et litt høyere lokk. Er det mulig å få sykkelfest som du kan feste bakpå hengerne på en eller annen måte? Så gjør det valget enkelt vil jeg si. Da er det lett å gå for ovalt lokk for at du da kan få med deg mye mer.

Her blir ferieturen en uke hos mine forelder i midten av juli, for så tur til hytta i en ukes tid. Siste ferieuka vår har jeg litt lyst til å være hjemme og se om vi klarer å få lillesøster bleiefri før barnehagen åpner igjen (sommerstengt barnehage i tre uker her)
 
Ja, det er sikkert tungt... Her fungere ungene som vekkerklokke og det har de gjort de siste året. Må innrømme at det er litt godt å slippe vekkerklokke, hender en sjelden gang de sover en halvtime lengere enn vanlig, men vi har begge kontorjobb med fleksibelarbeidstid så det løser seg.

Er regn her og i dag, er var av og på med regn hele helga så du måtte liksom ta med deg jakke om du ikke var rett utenfor huset. ser ut til at det blir bedre til helgen. Er meldt lyn og torden i ettermiddag, håper en av oss kommer hjem før det blir alt for ille. Hunden blir helt stressa av tordenvær.

Jeg tror jeg ville ha valgt lokk som følge av at det er tett og at du kan løse den. Usikker på valg av utforming på lokk, men om sykkel er viktig å ha med seg så ville jeg ha valgt flat lokk. Men så er det det at med at du får med deg mer med et litt høyere lokk. Er det mulig å få sykkelfest som du kan feste bakpå hengerne på en eller annen måte? Så gjør det valget enkelt vil jeg si. Da er det lett å gå for ovalt lokk for at du da kan få med deg mye mer.

Her blir ferieturen en uke hos mine forelder i midten av juli, for så tur til hytta i en ukes tid. Siste ferieuka vår har jeg litt lyst til å være hjemme og se om vi klarer å få lillesøster bleiefri før barnehagen åpner igjen (sommerstengt barnehage i tre uker her)
Trolig går vi for det plastlokket med høyde ja, sykkel er ikke kjempeviktig og sykkelstativ på draget er trolig mulig å få til.

Meldes tordenvær i ettermiddag her også. Og været har virkelig vært av og på med sol og regn. Og slik skal det visst fortsette.

Ferieturen her blir visst først noen dager hjemme, naboens feriegjester her unger på alder med våre og kommer den uken, og da er det kjekt for ungene å treffes.
Så noen dager hos svigers, og så får vi håpe været tilsier en ukes tid på camping før bryllupet. (Hotell bryllupshelgen) Og så får vi de hva vi gjør den siste uken før jobb. 4 uker ferie på oss voksne. 8 for ungene som går på skole og slutter altså til helgen som kommer og begynner igjen 19. August.
 
Ohhh Gud hjelp meg. Klart og tydelig så får jag bekrefte at jag har betydd så mye for min avdøde søster. Blev ringt opp av forsikring selskap fra Sverige. Min søster har satt meg på at de skal betale ut til meg visst det skjer hun noe :sad010:sad010
Det er vondt det er så vondt.
Stor Gud du har en engel der hos deg som ser meg og hun er min fine søster. Min fine søster som var der for meg og er her med ekonomisk hjelp til meg nå når hun ikke fysisk er med meg.
 
Back
Topp