*Skravletråd September*

Kostbart å dra innom sånne aktører som ikke dekkes skikkelig av Helsenorge..
Ja det er kostbart men i jentas tilfelle så må hun pga 2 tenner som vokser ut opp på de 2 nye tennene. Så de tenner som er framme har allreden begynt og bli skeive og de 2 nye gir mye press på de som er ute. Skall prøve tenke at det blir bedre etter hvert når vi skall betale en sum her og der i løpet av 2 år så skall det betales 20000kr.
De som blev betalt sist kontroll 1300kr og dagens sum er ikke med i den 20000kr det er i tillegg. Hjelper på når det er en sum over tid.

Ja det er kostbart men i jentas tilfelle så må hun pga 2 tenner som vokser ut opp på de 2 nye tennene. Så de tenner som er framme har allreden begynt og bli skeive og de 2 nye gir mye press på de som er ute. Skall prøve tenke at det blir bedre etter hvert når vi skall betale en sum her og der i løpet av 2 år så skall det betales 20000kr.
De som blev betalt sist kontroll 1300kr og dagens sum er ikke med i den 20000kr det er i tillegg. Hjelper på når det er en sum over tid.
Ja er kostbare saker det der.. min eldste virker som om det går OK tannmessig, men mellomste har noe tenner som hun biter opp i ganen. Kan bli bedre etterhvert, for er bare melketenner enda, men hvis ikke, så må det reguleres litt

Eldste her har gått med regulering i halvannet år nå, skissert 2-2,5 år da han begynte. Jeg tenkte i starten at jeg skulle samle på alle kvitteringene og se om det kom sånn ca p ådet som ble estimert da vi startet, men har heller gått for å lukke øynene og betale. Det sakl vist nokke på sånn 16-18K før vi er ferdige.

Søstra er henvist for vurdering hun også...

Han hadde det for trangt, en tann kom ut over en annen, og dessuten overbitt som var så stort at det sammen med den trangheten vippet ham opp i gruppe b. Han har sånnsett arvet tann-problematikken både fra meg og mannen,

Hun er i alle fall overbitt, trolig minst like mye som ham, men virker ikke som om hun har et så trangt da. Hun har i så fall bare arvet farens tannproblematikk ;) (Og bare deler av den)

Minstemor har pr i dag dypt bitt, ikke helt så hun biter i ganen tror jeg, men ikke langt ifra. Men hun har begynt å få de permanente tennene etterhvert nå, så da får vi se hvordan det utvikler seg. Ingen av oss har DET.

Last edited:
Leibålskappe må vi prøveå få sydd. Få dem til å høre/sjekke litt på tur i helga om det er noen som har, fr å tenke evt like, for jeg ser det er jo et parulike "design" en kan gå for. Min mor er flink å sy, så alle fire speiderene (to er mine, og to er min bror sine, spørs om vi ikke bare må sy en til mi yngste også, som kan bli speider neste år) kan sy seg leirbålskappe hos henne i høst, de har sydd genser der alle mann (Hettegenser for gutta, og egentlig relstivt mye forskjellig av klær for jentene) så såpass skal de klare.

Men guttungen mener at speiderkappe syr man MED speideren, ikke på egenhånd? Men, atte 1) denne speideren her driver ikke med aktiv merke-greier eller veldig konkrete aktiviteter og 2)trenger man ikke symaskin? Jeg tenkte de kunne sy dem med med mamma

Eldste her har gått med regulering i halvannet år nå, skissert 2-2,5 år da han begynte. Jeg tenkte i starten at jeg skulle samle på alle kvitteringene og se om det kom sånn ca p ådet som ble estimert da vi startet, men har heller gått for å lukke øynene og betale. Det sakl vist nokke på sånn 16-18K før vi er ferdige.

Han hadde det for trangt, en tann kom ut over en annen, og dessuten overbitt som var så stort at det sammen med den trangheten vippet ham opp i gruppe b. Han har sånnsett arvet tann-problematikken både fra meg og mannen,

Hun er i alle fall overbitt, trolig minst like mye som ham, men virker ikke som om hun har et så trangt da. Hun har i så fall bare arvet farens tannproblematikk ;) (Og bare deler av den)

Minstemor har pr i dag dypt bitt, ikke helt så hun biter i ganen tror jeg, men ikke langt ifra. Men hun har begynt å få de permanente tennene etterhvert nå, så da får vi se hvordan det utvikler seg. Ingen av oss har DET.
Dypt bitt, ja.. er det mi har. Men får se hva som skjer, ikke mistet tenner engang enda, så.
Tror eldste bare har litt skjeve tenner, men ingenting som jeg tror må rettes på.

Uff her har jenta oxå overbitt.
Eldste er vel på vei til kjeveortoped oxå. Blev enige med tannpleie at vi venter 1år og evt sender henvisning. Minsteman går vel samme spår hahaha. De har arve det fra pappen og familien der.

Jeg titta inn på kfum kfuk - siden og det gradsopplegget og sånn som det legges opp til der.... nei, min 9. klassing har ikke bestått "aspirantgraden" som er det første man gjør når man blir vandrer, i 5. klasse.... som ikke skal ta lenger enn et semester. De driver ikke med sånt, de bare... vel, gjør jo ting. padler kano, kims lek, de spikker, de lager mat på bål, nå sist uke var de eldste på seiltur....

(Men nei, jeg har ikke tenkt å begynne å etterspørre at de faktisk... vel, tar speidermerker på speideren, for før jeg vet ordet av det må jeg være speiderleder også da....)

Men eldstemann har selv tenkt at han har lyst å spørre om det egentlig, for han har lyst på merker

(Men nei, jeg har ikke tenkt å begynne å etterspørre at de faktisk... vel, tar speidermerker på speideren, for før jeg vet ordet av det må jeg være speiderleder også da....)

Men eldstemann har selv tenkt at han har lyst å spørre om det egentlig, for han har lyst på merker
Mine tar masse merker, men tror ikke de henger seg sånn opp i gradene. Jeg er selv leder for de minste og de elsker jo merker.

Noen år tas det initiativ til felles leirbålkappe syiing, andre år ikke.alle må jo uansett gjøres ferdig hjemme. Vil mormor hjelpe de så kjør på.

Mine tar masse merker, men tror ikke de henger seg sånn opp i gradene. Jeg er selv leder for de minste og de elsker jo merker.

Noen år tas det initiativ til felles leirbålkappe syiing, andre år ikke.alle må jo uansett gjøres ferdig hjemme. Vil mormor hjelpe de så kjør på.
Mormor vil.

Ingen av speiderene i gruppa deres har. Han så en nå da han var på peff kurs sist helg. Men om de fire (mine to, og de to søskenbarna) og dessuten yngste mi som sikkert begynner til neste år, får seg, så sprer det seg kanskje.

Men ja. Kjedelig å ikke ta merker egentlig. De gjør aktiviteter, vi leste gjennom noen merker i går, men de er altså ikke i nærheten av å få tatt noen av dem sånn enkelt. For det jobbes ikke systematisk med det, og nå som de er vandrere er det litt mer som må på plass virker det som. Og man kan vel ikke bare ta løs på egenhånd og gjøre det alene og kjøpe speider merke på nett sånn uten at det er via speideren i det hele tatt. Da forsvinner jo poenget

At jeg helst vil unngå å bli speider leder har to grunner. Jeg har grunnet et par kommentarer litt problemer med å forholde meg helt voksent mot en av de andre lederene. Og jeg kan null og nada om speider. Eller friluftsliv. Spikking. Bål. Alt.

Jeg lærte i går at de har en scouts own eller hva det heter på slutten av hvert møte. En liten speidergudstjeneste sa guttungen. Han går i 9. Klasse nå og har gått i speideren siden 4.

Også henger vi litt i stroppen som det er, han er fotballtrener, jeg er korpsleder, i år (igjen) er han i fau. Det er fint med en og annen aktivitet der vi bare kan levere ungene og hente dem igjen.

Torsdag snart er det helg. Sol ute. Skall øyeblikk vaske vinduer i første etasje. Denne uken gikk veldig fort. I kveld er det foreldremøte for mellomste. Det tar pappen seg av men må minnes på.

De er nå klassisk da. Ørten år etter at fagforeningen vår byttet bank har jeg denne uken endelig tatt tak i at vi burde flytte etter og få bedre renter og betingelser på både lån og sparing.

Jeg sendte søknad, mannen fylt ut sin del, jeg fylt ut legitimering, han skal gjøre sin innen 5 dager, så ringer de meg innen høstferien er over. Jeg vet ikke om han faktisk har tatt sin legitimering enda, men nå kom et nytt punkt inn på lista vi får snakke om i kveld. Det kom nemlig mail om at... tada, fagforeningen bytter bank (og forsikring, vi burde kanskje ta en runde på dem også, det har vi heller ikke i den forrige avalen heller, men...) fra 1.1.23

Skal vi FAKTISK bytte bank, for tre mnd? Og så bytte igjen, om tre mnd?

(eller gå for den noe mindre optimale løsningen, byte til lokalbaken, som har verdi av å være lokalbank, men ikke like gode betingelser hverken på lån eller innskudd eller brukskonto) Vilkårene for den nye avtalen kjenner vi selvsagt ikke enda (renten er jo f.eks stadig stigende hver 6. uke så hvem vet) men jeg antar at vi mister den gode renta vi får muligheten til nå, straks den avtalen utløper.

Torsdag snart er det helg. Sol ute. Skall øyeblikk vaske vinduer i første etasje. Denne uken gikk veldig fort. I kveld er det foreldremøte for mellomste. Det tar pappen seg av men må minnes på.

Vasket vindu her om dagen jeg også ❤️ digg å få gjort.

Sliten.
Fått et par telefoner og måtte hjelpe mamma i dag.
Først stakk hesten vår av, og begynte rive gjerder hos naboens hester -_-
Løk..
Og så ringe mamma meg mens hun var kommet på jobb, at bukkene hadde greid å få av seg klavene. Også måtte jeg ordne stallen for kvelden..

Hjemme hadde jeg allerede bakt brød i dag, og vasket gulv og ryddet og byttet gulvmatte, og gått en lengre tur med ungene og hunden.

Så, det ble brått litt mye for meg, og nå er jeg helt kaputt.

Mellomste har overnattingsgjest og, men.. ungene klarer seg mye selv oppe; jeg trenger bare fore dem litt innimellom. :)

Sliten.
Fått et par telefoner og måtte hjelpe mamma i dag.
Først stakk hesten vår av, og begynte rive gjerder hos naboens hester -_-
Løk..
Og så ringe mamma meg mens hun var kommet på jobb, at bukkene hadde greid å få av seg klavene. Også måtte jeg ordne stallen for kvelden..

Hjemme hadde jeg allerede bakt brød i dag, og vasket gulv og ryddet og byttet gulvmatte, og gått en lengre tur med ungene og hunden.

Så, det ble brått litt mye for meg, og nå er jeg helt kaputt.

Mellomste har overnattingsgjest og, men.. ungene klarer seg mye selv oppe; jeg trenger bare fore dem litt innimellom. :)
Hørtes ut som en heftig dag.

Hørtes ut som en heftig dag.

Ja, egentlig. Jeg som trodde jeg skulle gjøre nesten ingenting i dag :p
Overnattingsgjesten (som er min brors samboers datter) fikk akutt panikk og mammasavn her i stad; men mammaen hennes er godt gravid, med to sovende unger i hus; og svarte ikke på messenger, så tipper hun har sovna. Min bror er på jakt, så da har hun null mulighet til å hente uansett. Jeg kunne KJØRT om det ble helt krise, men måtte jo da sannsynligvis ha vekt venninnen min. ><
Så, prøvde til slutt bare "ned og drikke litt vann, og gå på do, før vi prøver på nytt)

Oh, fikk svar nå! Men ikke hørt noe oppe på 20 minutter. Så håper det gikk bra. Regner med mi jente ville sagt fra om det ble mer gråt.

Ja, egentlig. Jeg som trodde jeg skulle gjøre nesten ingenting i dag :p
Overnattingsgjesten (som er min brors samboers datter) fikk akutt panikk og mammasavn her i stad; men mammaen hennes er godt gravid, med to sovende unger i hus; og svarte ikke på messenger, så tipper hun har sovna. Min bror er på jakt, så da har hun null mulighet til å hente uansett. Jeg kunne KJØRT om det ble helt krise, men måtte jo da sannsynligvis ha vekt venninnen min. ><
Så, prøvde til slutt bare "ned og drikke litt vann, og gå på do, før vi prøver på nytt)

Oh, fikk svar nå! Men ikke hørt noe oppe på 20 minutter. Så håper det gikk bra. Regner med mi jente ville sagt fra om det ble mer gråt.
Håper natta gikk bra

Håper natta gikk bra

Gikk heldigvis greit. Nå hadde hun lyst til å sove en natt til. Jeg måtte nesten si at jeg tror kanskje en natt var nok ><

Back
Topp