Skravletråd - oktober 21 :)

God morgen! Flere våkne grublere her nå?
Jeg har begynt å tenke på fødsel allerede jeg. Har fra før to raske fødsler. Førstemann brukte 6 timer fra første rie til han var ute. Med siste rakk jeg såvidt å komme på sykehuset (20 min kjørevei og ungen kom ut en knapp halvtime fra vi parkerte).
Nå driver jeg og krisemaksimerer; hva om denne blir en styrtfødsel hjemme med to barn til stede? Kan jo ikke ha dem borte i ukesvis i tilfelle heller :bored:

Jeg var våken, men prøvde desperat å leve i fornektelse. :P Dattera på 3 lå å 'koste' så fryktelig, så var ikke lett å sovne igjen. Nå har hun fått film og frokost, så hun sitter og koser seg.
Jeg spekulerer også på fødsel. Får bare ta det som det kommer. Første kom 11t etter første rie, andre kom 5t etter første rie; så jeg vet jeg må komme meg fort til sykehus i alle fall. Kan ikke vente og se. Men fødslene mine har vært veldig enkle og fine, sånn sett; så om jeg må tilkalle backup og føde på badet hjemme, så tror jeg at jeg overlever det. Er mer redd for å måtte føde i bilen. Er 45 min til nærmeste sykehus med fødeavdeling. Sist gang ble jeg innlagt på sykehus før fødsel (skulle evt settes i gang om det ikke startet med stripping og klyster, pga lite fostervann), så slapp heldigvis å gå å vente hjemme for å være sikker på at fødselen var i gang.

Menmen, får ta det som det kommer. Jeg har mange delmål å komme til før jeg egentlig kan planlegge rundt fødsel skikkelig :P

I morgen er jeg 5+0. Om ca 2 uker må jeg ha TUL for å sjekke om det er liv laga (og sånt). Om enda 3 uker etter det, ønsker jeg NIPT.. om ytterligere 2-4 uker deretter, ønsker jeg en til TUL for å sjekke ståa før jeg forteller alle om graviditeten. Etter DET, kan jeg begynne planlegge resten :p

Jeg har begynt å tenke på fødsel allerede jeg. Har fra før to raske fødsler. Førstemann brukte 6 timer fra første rie til han var ute. Med siste rakk jeg såvidt å komme på sykehuset (20 min kjørevei og ungen kom ut en knapp halvtime fra vi parkerte).
Nå driver jeg og krisemaksimerer; hva om denne blir en styrtfødsel hjemme med to barn til stede? Kan jo ikke ha dem borte i ukesvis i tilfelle heller :bored:

Ja, dette har jeg også tenkt på. Men det jeg har tenkt mest på er faktisk at jeg er redd for fødselen. Jeg fikk panikkanfall under fødsel (aldri hatt det før, og aldri etterpå) med nr. 2 og stresset både meg selv og babyen stort. Ikke har jeg rukket noe smertestillende noen av gangene, selv om jeg under fødslene har bedt om det. Har tenkt før at jeg ikke trenger. Så selv om begge de tidligere fødslene har gått kjapt, er det dette jeg går og tenker på..

Ja, dette har jeg også tenkt på. Men det jeg har tenkt mest på er faktisk at jeg er redd for fødselen. Jeg fikk panikkanfall under fødsel (aldri hatt det før, og aldri etterpå) med nr. 2 og stresset både meg selv og babyen stort. Ikke har jeg rukket noe smertestillende noen av gangene, selv om jeg under fødslene har bedt om det. Har tenkt før at jeg ikke trenger. Så selv om begge de tidligere fødslene har gått kjapt, er det dette jeg går og tenker på..

Du får passe på å ta dette opp tidlig med JM ♥️
Jeg kjenner jeg har litt angst for KS.. De to forrige fødslene gikk veldig greit sånn, men tanken på KS ligger i hodet, og den blir jeg ikke vendt på med..

Ganske likt som mine to første fødsler. 7 timer fra første ri med førstemann, to timer med andremann som kom 30 min etter me ankom sjukehuset. Eg stressa med at me ikkje skulle rekke det med tredjemann. Me budde enda lengre unna sjukehuset, så eg og mannen budde hos broren min og kona kvar helg i ein mnd:facepalm: Siste helga kom ungen, og det gjekk rolig og fint for seg, tok 5 timer fra første rie. Angra litt i ettertid, for det blei mykje tid vekke fra dei andre to. Denne gangen er eg usikker kva eg gjer. Alle fødsel er jo ulike. Dei seier ofte at andremann er ekstra rask, og det stemte for meg. Så det kan jo hende det stemmer for deg og. Men eg tenker at med 20 min kjørevei, og erfaring med å kjenne igjen når fødselen starter, skal det gå fint:) Snakk med jordmor om det på forhånd, og lag deg ein plan:Heartred

Fødsel har jeg faktisk ikke tenkt så mye på ennå. Har ikke bestemt meg for fødested heller, men er ennå tidlig. Jeg er engstelig for selve fødselen, men tror det har å gjøre med at det er første barnet og jeg ikke aner hva jeg går til. Tenker å snakke med lege og jordmor om det så tidlig som mulig slik at de kan møte meg på bekymringene mine og hjelpe meg til at dette blir en bra opplevelse :) Håper jeg får ha partneren min med meg. Korona gjør at jeg får ekstra bekymringer for at han ikke får være med så mye som vi begge trenger.

Fødsel har jeg faktisk ikke tenkt så mye på ennå. Har ikke bestemt meg for fødested heller, men er ennå tidlig. Jeg er engstelig for selve fødselen, men tror det har å gjøre med at det er første barnet og jeg ikke aner hva jeg går til. Tenker å snakke med lege og jordmor om det så tidlig som mulig slik at de kan møte meg på bekymringene mine og hjelpe meg til at dette blir en bra opplevelse :) Håper jeg får ha partneren min med meg. Korona gjør at jeg får ekstra bekymringer for at han ikke får være med så mye som vi begge trenger.

Tror kanskje du gjør lurt i å ikke overtenke det i alle fall! Ikke begynn å søk etter fødselshistorier; de fleste fødsler går jo helt fint, men om du begynner å google, så finner du som regel bare de som er skremmende. :P

Tror kanskje du gjør lurt i å ikke overtenke det i alle fall! Ikke begynn å søk etter fødselshistorier; de fleste fødsler går jo helt fint, men om du begynner å google, så finner du som regel bare de som er skremmende. :p

Holder meg unna Google og artikler om sånt på Facebook så langt det er mulig. Er jo som du sier det går som regel bra :) Er ikke vits å bekymre meg uten grunn. Prøver å bare la det gå sin gang og så får jeg heller snakke med jordmor hvis jeg merker at dette er noe jeg trenger hjelp til. Tror jeg tar en tur til lege om noen uker for å få drøfte alle tankene mine, for de er det mange av. Og de tror jeg at jeg skal ta med forloveden min eller helsepersonell :)

Holder meg unna Google og artikler om sånt på Facebook så langt det er mulig. Er jo som du sier det går som regel bra :) Er ikke vits å bekymre meg uten grunn. Prøver å bare la det gå sin gang og så får jeg heller snakke med jordmor hvis jeg merker at dette er noe jeg trenger hjelp til. Tror jeg tar en tur til lege om noen uker for å få drøfte alle tankene mine, for de er det mange av. Og de tror jeg at jeg skal ta med forloveden min eller helsepersonell :)

God plan :) !
Jeg har hatt to kjempefine fødsler, så.. for min del har jo 100% av fødslene jeg har vært med på, gått supert. :) Kjenner selvsagt jeg har noen tanker til den neste, men det er ikke selve fødselsopplevelsen jeg ser mørkt på, men.. hva skal jeg si, forbehold rundt det, som gjør at det er en bitteliten risiko for KS. Akkurat dét tenker jeg ta opp selv med lege og JM, så vi lettere kan unngå det, OG sånn at jeg blir vendt på med tanken OM det skulle bli nødvendig. :)

Redd for akkurat det samme her med to styrtfødsler bak meg, derav en av dem prematur så krisemaksimerer jeg også allerede
Et alternativ i mitt hode er faktisk å planlegge en hjemmefødsel om baby vil holde seg inne lenge nok for det, med nr 2 så fikk jeg innvilget inngangsettelse i uke 39 pga angst for å ikke rekke frem men vi kom jo aldri så langt så har ikke jeg har ikke store trua på igangsettelse etter sist
Sist gang så gikk det så heftig for seg at barnevakten ikke rakk frem og den blivende storesøsteren sov seg gjennom fødselen 5 meter unna meg, så jeg fikk pent klappe igjen kjeften mens jeg presset ut lillebror i frykt for at hun skulle våkne å bli ødelagt for livet

Helt symptomfri i dag. Litt trøtt kanskje, men ellers Ingenting. Liker ikke.. Setter helst pris på symptomer i starten, gitt..!

Redd for akkurat det samme her med to styrtfødsler bak meg, derav en av dem prematur så krisemaksimerer jeg også allerede
Et alternativ i mitt hode er faktisk å planlegge en hjemmefødsel om baby vil holde seg inne lenge nok for det, med nr 2 så fikk jeg innvilget inngangsettelse i uke 39 pga angst for å ikke rekke frem men vi kom jo aldri så langt så har ikke jeg har ikke store trua på igangsettelse etter sist
Sist gang så gikk det så heftig for seg at barnevakten ikke rakk frem og den blivende storesøsteren sov seg gjennom fødselen 5 meter unna meg, så jeg fikk pent klappe igjen kjeften mens jeg presset ut lillebror i frykt for at hun skulle våkne å bli ødelagt for livet

Jeg har også vurdert hjemmefødsel som et alternativ :nailbiting: forhåpentligvis uten unger like ved, for jeg var IKKE stille under de to første iallefall imponerende av deg må jeg si

Jeg er på jobb. 10 min til jeg stenger. Unge på ca 14-15 har okkupert doen i ca 30 minutter.... Jeg kjenner ikke helt jeg gleder meg til å måtte banke på for å jage ham ut av doen. -_-

Jeg er i dag 4+5. Natt til i dag lå jeg og grublet mye... Dette er min første graviditet, og jeg er livredd for både graviditet og fødsel. Men, det jeg grublet på i natt var at jeg føler jeg har så lite symptomer. Er trøttere enn vanlig og blir kvalm om jeg ikke spiser ofte, men det er det :bored: Jeg følger babyverden sin app, og der står det at lite symptomer ikke nødvendigvis betyr at noe er galt, men jeg klarer ikke gi slipp på uroen.

Har hatt samtale med lege og JM - sistnevnte skal sende henvisning til tidlig UL, for at jeg skal få litt sinnsro, men det er jo allikevel UKER til.

Blodprøvene folk flest tar i uke 12 skal jeg ta neste uke (u6), fordi jeg er sååå redd blodprøver, så må bare få det overstått.

Jeg har vært livredd for graviditet og fødsel fra jeg var ca 15 (nå 30år), men nå som det (sannsynligvis) er noe inni meg, er jeg også livredd for å miste det. :(

Jeg er i dag 4+5. Natt til i dag lå jeg og grublet mye... Dette er min første graviditet, og jeg er livredd for både graviditet og fødsel. Men, det jeg grublet på i natt var at jeg føler jeg har så lite symptomer. Er trøttere enn vanlig og blir kvalm om jeg ikke spiser ofte, men det er det :bored: Jeg følger babyverden sin app, og der står det at lite symptomer ikke nødvendigvis betyr at noe er galt, men jeg klarer ikke gi slipp på uroen.

Har hatt samtale med lege og JM - sistnevnte skal sende henvisning til tidlig UL, for at jeg skal få litt sinnsro, men det er jo allikevel UKER til.

Blodprøvene folk flest tar i uke 12 skal jeg ta neste uke (u6), fordi jeg er sååå redd blodprøver, så må bare få det overstått.

Jeg har vært livredd for graviditet og fødsel fra jeg var ca 15 (nå 30år), men nå som det (sannsynligvis) er noe inni meg, er jeg også livredd for å miste det. :(

Over all sannsynlighet, så går det nok bra.
Vet ikke om det hjelper, men.. de forrige svangerskapene mine, var jeg relativt symptomfri frem til uke 6+0. Da ble jeg plutselig akutt kvalm, frem til uke 11.

Uansett, du er ikke alene. Forrige svangerskap gikk jeg med angst løpet gjennom, fordi jeg var så redd noe skulle skje.. ><

Over all sannsynlighet, så går det nok bra.
Vet ikke om det hjelper, men.. de forrige svangerskapene mine, var jeg relativt symptomfri frem til uke 6+0. Da ble jeg plutselig akutt kvalm, frem til uke 11.

Uansett, du er ikke alene. Forrige svangerskap gikk jeg med angst løpet gjennom, fordi jeg var så redd noe skulle skje.. ><

Takket være den kalkulatoren du la ut (% sjanse for abort), har jeg nå lettere for å se på de gode tallene, f eks i morgen (4+6) er det 80% sjanse for at det går bra.

Men godt å høre at andre og har lite symptomer i alle fall så tidlig. Frykter kvalmen, er redd for å spy, men man må visst bare omfavne symptomene man får - eller ikke får. :joyful:

Jeg tenker mye om dagen. Har 2 keisersnitt fra før og er veldig bekymret for om kroppen takler et tredje. Begynner å lure på hva jeg tenkte på når jeg ble gravid gir tredje gang. Er redd for at livmoren revner og det som verre er. Er operasjonssykepleier og det hjelper ikke akkurat på angsten heller..

Stikninger i magen idag også, trøtt og småuggen ila dagen. Ellers fin form. Er dog redd for at det kan gå galt og har tenkt mye på det gjennom de siste dagene. Klarer ikke helt glede meg over dette å tro at det faktisk er sant før jeg vet det går bra<3 Er 4+4 i dag

Jeg tenker mye om dagen. Har 2 keisersnitt fra før og er veldig bekymret for om kroppen takler et tredje. Begynner å lure på hva jeg tenkte på når jeg ble gravid gir tredje gang. Er redd for at livmoren revner og det som verre er. Er operasjonssykepleier og det hjelper ikke akkurat på angsten heller..

Konsultere litt med en lege eller andre som kan foreta en litt bedre vurdering av det? Kan ikke være greit å gå å bekymre seg for sånt... ♥️ trodde 3 KS skulle (aller oftest) gå bra, men flere enn det var større sjanse for komplikasjoner.. er det stor sjanse allerede etter 2?

Er litt redd angående detta jeg også, og jeg hadde en tynn livmor sist. Når de åpnet opp, så ble hun bekymret, for hadde jeg fått en rie, så var hun redd den hadde revnet:oops: Så får et risikosvangerskap denne gango_O Har hatt to vaginale fødsler og to planlagte keisersnitt:Heartbigred

Konsultere litt med en lege eller andre som kan foreta en litt bedre vurdering av det? Kan ikke være greit å gå å bekymre seg for sånt... ♥️ trodde 3 KS skulle (aller oftest) gå bra, men flere enn det var større sjanse for komplikasjoner.. er det stor sjanse allerede etter 2?
Nei, er nok litt yrkesskadert også. Har sett livmorrupturer på jobb og det er ikke hyggelig. I utgangspunktet er det som du sier at nr 3 er grensen. Kommer til å sterilisere meg under det siste keisersnittet om jeg kommer så langt.

Back
Topp