Jeg føler meg urettferdig heldig i den sammenheng.
1 av 3 sa man før, nå Googlet jeg og det er faktisk nesten 40% som får kreft i løpet av livet. 4 av 10. 2 av 5
Vel og merke de fleste over 55 år.
Men altså.
Jeg har fire besteforeldre. Tre er døde, en lever og er passert 90. Hun fjerner vel og merke et par føflekker en gang hvert tiår, men ikke noe mer enn det. 2 av 5 får kreft. Ingen av mine fire besteforeldre.
Jeg har et utall tanter og onkler (mamma er en av ni søsken) som de aller fleste nå er over 55, flertallet passert 60 og et par endog 70. Mye kan sies om helsa til slekta mi, god er den ikke. Men det eneste jeg har er en... Var-en-gang-en-onkel, samboeren til min tante, far til hennes barn, men forholdet slutt før dette skjedde. Han fikk kreft. Lungekreft. Men lever den dag i dag, sånn 30 år senere.
Ellers har de mye rart av fysisk og tildels også psykisk sykdom, arvelig og miljø og what-not. Men kreft har de ikke fått enda i alle fall.
Det er lenge siden jeg har talt søskenbarna mine, men de fleste av dem er gift eller samboer og flertallet har også fått barn. Et par har endog barnebarn. Ingen av disse. Søskenbarn, partnere eller barn.
2 av 5 får kreft i løpet av livet. Det skal tilsi en 4-5 i alle fall i mine foreldres generasjon. Og 15-20 da i min med mine søskenbarn og deres partnere. Og ungene....
Joda, dels skyldes de høye tallene føflekkreft og andre varianter med gode prognoser. Men likevel
Hvor er våre 2 av 5?