Nja det var hun donorkoordinatoren som sa det, visstnok kunne hun egentlig ikke si noe men fikk inntrykk at dette handler om kravet om anonymitet for donor. Kan hende at dersom donor hadde svart hår og grønne øyne og var under 160 høy at hun ikke ville sagt noe. Spurte om alder også, men det kunne hun ikke opplyse om sa hun.
Jeg har også tenkt en del på hvordan og når og vi skal fortelle om dette til et evt barn. Vi har jo to ivf barn fra før, har liksom tidligere tenkt at det ville være vanskelig for dem, men nå er det så naturlig for meg/oss at jeg/vi nesten har glemt at det er noe vi må/bør fortelle. Kjøpte Anna Fiske sin bok «hvordan lager man en baby» og der var det en side som handlet om der hvor mammaen og pappaen ikke klarte å lage barn «naturlig», og fortalte det til eldste som er 8 år i sommer mens vi leste boken, altså at vi måtte ha litt hjelp av en lege til å lage henne. Hun virket ikke som hun reagerte noe særlig. Hjelper kanskje at tegnkngene av voksne som har samleie for å lage barn er så ekle at det kanskje var en lettelse at det i stedet var en lege involvert for å lage henne
Tenker jeg skal fortelle det på samme måte til yngste som er 6 år snart.
Vil jo selvfølgelig være noe fundamentalt forskjellig å fortelle til et barn at egget ikke kommer fra meg, men samtidig ser jeg for meg at vi kan fortelle det på litt samme måte. Kan jo hende at det hjelper litt at søstrene har blitt til med IvF og at dette da bare blir et steg videre.
Hørte på en podcast med en dansk dame som er barn av sæddonasjon, hun sa at moren og faren hennes hadde laget en bok om hvordan hun ble til og at de i familien hadde lest mye i den og snakket om det. Og hvor de hadde formidlet at de hadde fått hjelp av en lege, som hadde fått sædceller av en «snill mann». Synes det hørtes ut som en fin måte. Å gjøre det til en hyggelig historie om hvordan familien ble til liksom.