Skravletråd donasjon

Hei. Jeg blir 44 i sommer og Ser dere har egne barn fra før av. Jeg var i Danmark nå og prøvde med ivf og fikk ut to egg, men ingen ble befruktet og vurderer ED. Men er så redd jeg kommer til å tenke at det ikke er mine gener osv. jeg vet jo at jeg kommer til å elske dette som mitt osv. har tre egne barn, men ønsket av å få et siste barn har vært i fire år. Prøvd og prøvd, men ikke fått til så er eneste utveien. Min søster er født ED og ser jo på henne som min, men tenker jo av og til på det biologiske. Men jeg kjenner jo på at dette ønsket er så sterkt. Har dere tanker om dette?
Hei!
Jeg er 45 nå og endelig blitt gravid med eggdonasjon, 13+1 i dag. Har også tenkt mye på dette men for meg føltes det til slutt mer egoistisk å tenke på egne gener enn det å unnfange et friskt barn (høy alder, høy risiko). Tenker heller positivt på det med gener. Donorene går gjennom strenge kontroller og vår donor var også kun 22 år. Jeg valgte imidlertid Spania da jeg hadde ønske om at donor burde matche meg mest mulig utseendemessig og fordi de har strenge regler for hvem som kan være donor. De er et av de landene hvor det er strengest ift match når det gjelder utseende. Jeg er i tillegg mørk og tror det gikk lettere å finne donor i Spania enn det hadde gjort i Finland f.eks. Har et barn fra før med samme far og er spent på om de to kommer til å ha noen likheter. Uansett er det viktigste for meg å få en frisk baby, og tror ikke vi hadde fått til noe med mine egne uansett siden vi ikke fikk til i tiden før vi startet med ED. Ønsker du et barn, ville jeg definitivt gått for eggdonasjon. Du kommer nok heller til å angre om du ikke fikk dersom barneønsket er stort❤️masse lykke til og spør bare om du lurer på noe❤️
 
Ja, tenker å ta en endometrie test hos aleris. Dyrt, men sikkert verdt det :) så skal jeg først prøve å få noe sjekket offentlig.
Ja, det ville jeg absolutt ha gjort❤️
Jeg tok undersøkelser etter første misslykkkede ED forsøk, da fant de ut at jeg skulle ta en ekstra medisin for å hindre kramper man kan få når mensen nærmer seg. Og på andre forsøk satt det. Satte inn to og er nå gravid med en❤️
 
Ja, det ville jeg absolutt ha gjort❤️
Jeg tok undersøkelser etter første misslykkkede ED forsøk, da fant de ut at jeg skulle ta en ekstra medisin for å hindre kramper man kan få når mensen nærmer seg. Og på andre forsøk satt det. Satte inn to og er nå gravid med en❤️
Kramper i for av spasmer på en måte? Jeg har hatt det begge gangene nå… akkurat som at livmoren gjør et «hopp» «byks» «spasme» vanskelig å forklare… så kommer de milde menssmertene etter det igjen… noe nytt hele tiden skjønner jeg ;) gratulerer med dagen forresten❤️
 
Hei :) flere som måtte «konse» veldig på dagen i går rundt alle barnevognene? :( kom en bølge på meg, men klarte å avlede meg selv på et merkelig vis… jenta mi på 19 ville gå i toget å vise frem den nye festdrakten sin ❤️ var da pent nødt ❤️ (hun har moderat mental utviklingshemning). Nå er hun 50% hjemme å vi har mulighet til dette nå først :) men kjente et øyeblikk i går at det faktisk var tungt. Å jenta mi vil veldig bli storesøster også…
 
Kramper i for av spasmer på en måte? Jeg har hatt det begge gangene nå… akkurat som at livmoren gjør et «hopp» «byks» «spasme» vanskelig å forklare… så kommer de milde menssmertene etter det igjen… noe nytt hele tiden skjønner jeg ;) gratulerer med dagen forresten❤️
Har ikke kjent noe selv men ble forklart dette av legen i Spania. Før innsett måtte jeg ligge helt i ro i 30 min med sånn greie som måler, og etter det ble det bestemt at jeg skulle ta medisin den første tiden etter innsett. Medisinen het: Inacid Retard 75mg. Det var et grep som ble gjort etter at jeg mistet to toppratet blastoer i første forsøk med topp ratet slimhinne og hormonverdier. Det gikk jo bra. Vet ikke om det var det som gjorde det. Ett egg ble festet og holdt seg av to stk❤️men ingen av de var like godt ratet som på første forsøk.
 
Hei :) flere som måtte «konse» veldig på dagen i går rundt alle barnevognene? :( kom en bølge på meg, men klarte å avlede meg selv på et merkelig vis… jenta mi på 19 ville gå i toget å vise frem den nye festdrakten sin ❤️ var da pent nødt ❤️ (hun har moderat mental utviklingshemning). Nå er hun 50% hjemme å vi har mulighet til dette nå først :) men kjente et øyeblikk i går at det faktisk var tungt. Å jenta mi vil veldig bli storesøster også…
Det er virkelig ikke lett å forholde seg til. Følte det ble litt lettere etter at jeg fikk ett barn i det minste. Men tror man bare må jobbe med seg selv og tillate seg selv å synes at det kan bli tungt. Har mange venninner som klager mye over svangerskapsplager og over småbarn. Jeg tror nok vi som har slitt litt med å få de barna vi til slutt får er mye mer takknemlig over ting. Viktig å ikke miste motet men å se for seg det vil skje mens man jobber aktivt for å få det til. Vi som til slutt ender med eggdonasjon har måtta gå den ekstra mila veldig mange gang, men selv for oss så går det som oftest til slutt om vi ikke bare gir opp. Men veien er lang og dyr..og for oss med høy alder føler man jo at tiden går i fra en, men plutselig en dag er man forhåpentligvis i mål❤️og i utlandet er ikke aldersgrensen som i Norge.
 
Har ikke kjent noe selv men ble forklart dette av legen i Spania. Før innsett måtte jeg ligge helt i ro i 30 min med sånn greie som måler, og etter det ble det bestemt at jeg skulle ta medisin den første tiden etter innsett. Medisinen het: Inacid Retard 75mg. Det var et grep som ble gjort etter at jeg mistet to toppratet blastoer i første forsøk med topp ratet slimhinne og hormonverdier. Det gikk jo bra. Vet ikke om det var det som gjorde det. Ett egg ble festet og holdt seg av to stk❤️men ingen av de var like godt ratet som på første forsøk.
Ahaaa, interessant. Dem gjør visst helt andre greier i Spania skjønner jeg.. det er vel noe antiinflamatorisk medisin? Googla den medisinen, men kom bare opp masse spansk :p
Skal starte med lapaskopi først å se om alt er i orden.. hatt litt «vondter» som bare blir verre.. gratulere med at det gikk nå ❤️
 
Har ikke kjent noe selv men ble forklart dette av legen i Spania. Før innsett måtte jeg ligge helt i ro i 30 min med sånn greie som måler, og etter det ble det bestemt at jeg skulle ta medisin den første tiden etter innsett. Medisinen het: Inacid Retard 75mg. Det var et grep som ble gjort etter at jeg mistet to toppratet blastoer i første forsøk med topp ratet slimhinne og hormonverdier. Det gikk jo bra. Vet ikke om det var det som gjorde det. Ett egg ble festet og holdt seg av to stk❤️men ingen av de var like godt ratet som på første forsøk.
Ahaaa, interessant. Dem gjør visst helt andre greier i Spania skjønner jeg.. det er vel noe antiinflamatorisk medisin? Googla den medisinen, men kom bare opp masse spansk :p
Skal få gjort lapaskopi for å sjekke om det er noe annet RUNDT livmora eller andre ting som kan ha oppstått til å begynne med :) så får jeg ta endometrie testen sånn rett før et eventuelt nytt eventuelt innsett ;) huff…. Mye man må finne ut av helt på egenhånd nesten :(
 
Ahaaa, interessant. Dem gjør visst helt andre greier i Spania skjønner jeg.. det er vel noe antiinflamatorisk medisin? Googla den medisinen, men kom bare opp masse spansk :p
Skal få gjort lapaskopi for å sjekke om det er noe annet RUNDT livmora eller andre ting som kan ha oppstått til å begynne med :) så får jeg ta endometrie testen sånn rett før et eventuelt nytt eventuelt innsett ;) huff…. Mye man må finne ut av helt på egenhånd nesten :(
Har ikke peiling, de sa det skulle forhindre i at krampene kom. Fikk også full sjekk av livmora før første innsett. Synes de var grundige for å sikre og utelukke ting. Jeg hadde jo historikk med egne egg men tydeligvis ikke noe annet galt enn kvaliteten på eggene. Ja mye å finne ut av, men lurt å sjekke det man kan for å øke sjansene. Tusen takk for gratulasjon, føler jeg er et eksempel på at man aldri må gi opp. Jeg var virkelig langt nede etter forsøket der alt liksom var tipp topp, donoren kjempe ung og likevel gikk begge som satt seg til grunne. Nu håper jeg bare at det holder seg løpet ut og har en veldig god følelse på at det vil gjøre det. Ikke gi opp med prøv ikke det samme om og om igjen uten å stille spm med hva som gikk galt er mitt råd❤️
 
Kom over denne artikkelen fra Forskning.no, sjekk så spennende! « Under svangerskapet vandrer celler fra fosteret inn i mors kropp og fra mors kropp inn i fosteret. Noen av disse cellene, såkalte stamceller, har evnen til å bli en del av kroppens organer og bli værende over lang tid.»

I praksis betyr jo det at vi flettes sammen begge veier, helt fra donor til barnet og oss som skal bli mødrene. Syntes dette var skikkelig fint å lese <3

Link til saken: https://shorturl.at/ZCNiS
 
Kom over denne artikkelen fra Forskning.no, sjekk så spennende! « Under svangerskapet vandrer celler fra fosteret inn i mors kropp og fra mors kropp inn i fosteret. Noen av disse cellene, såkalte stamceller, har evnen til å bli en del av kroppens organer og bli værende over lang tid.»

I praksis betyr jo det at vi flettes sammen begge veier, helt fra donor til barnet og oss som skal bli mødrene. Syntes dette var skikkelig fint å lese <3

Link til saken: https://shorturl.at/ZCNiS
Du kan også google epigenetikk. :)
 
Damen hos Medicus er virkelig på hugget. :laughing002 Vi venter på blodprøver som ble tatt på sykehuset og det har vært en masse meldinger fram og tilbake nå med utredningskoordinator. Jeg har vært litt bakoverlent og tatt det rolig i og med at vi enda ikke helt vet om det blir eggdonasjon eller om vi faktisk må tenke andre løsninger.

Vi regner ikke med at de finner noe genetisk galt med oss, men man vet jo heller aldri. Jeg har en sånn gnagende frykt for at noe er galt med samboer og som gjør at vi ikke får friske embryo. Da vil jo ikke eggdonasjon kunne hjelpe. Dette er ting jeg vil ta opp med lege hos Medicus når vi bare har fått svarene. Typisk at det skal ta så lang tid før vi får svar. Vi rekker neppe å sette i gang noe før sommerferien.
 
Damen hos Medicus er virkelig på hugget. :laughing002 Vi venter på blodprøver som ble tatt på sykehuset og det har vært en masse meldinger fram og tilbake nå med utredningskoordinator. Jeg har vært litt bakoverlent og tatt det rolig i og med at vi enda ikke helt vet om det blir eggdonasjon eller om vi faktisk må tenke andre løsninger.

Vi regner ikke med at de finner noe genetisk galt med oss, men man vet jo heller aldri. Jeg har en sånn gnagende frykt for at noe er galt med samboer og som gjør at vi ikke får friske embryo. Da vil jo ikke eggdonasjon kunne hjelpe. Dette er ting jeg vil ta opp med lege hos Medicus når vi bare har fått svarene. Typisk at det skal ta så lang tid før vi får svar. Vi rekker neppe å sette i gang noe før sommerferien.
Du er ikke alene om å ha en gnagende følelse om at det er noe med samboeren.,. Da det bare er jeg dom ha gjennomgått undersøkelser, operasjoner og blodprøver av både ditt og datt :eek:
 
Du er ikke alene om å ha en gnagende følelse om at det er noe med samboeren.,. Da det bare er jeg dom ha gjennomgått undersøkelser, operasjoner og blodprøver av både ditt og datt :eek:
Damen hos Medicus er virkelig på hugget. :laughing002 Vi venter på blodprøver som ble tatt på sykehuset og det har vært en masse meldinger fram og tilbake nå med utredningskoordinator. Jeg har vært litt bakoverlent og tatt det rolig i og med at vi enda ikke helt vet om det blir eggdonasjon eller om vi faktisk må tenke andre løsninger.

Vi regner ikke med at de finner noe genetisk galt med oss, men man vet jo heller aldri. Jeg har en sånn gnagende frykt for at noe er galt med samboer og som gjør at vi ikke får friske embryo. Da vil jo ikke eggdonasjon kunne hjelpe. Dette er ting jeg vil ta opp med lege hos Medicus når vi bare har fått svarene. Typisk at det skal ta så lang tid før vi får svar. Vi rekker neppe å sette i gang noe før sommerferien.
Synes akkurat dette er veldig vanskelig! Hos oss har de tidligere aldri funnet noe «galt» med meg, men det viste seg til slutt at mannen min har få svømmere, noe som _mest_ sannsynlig er grunnen til at vi aldri har blitt gravide på egenhånd. Nå klarte vi faktisk å få to barn med ivf i 2015 og 2018 altså, så er ikke noe alvorlig genetisk feil. Men har i mørke stunder følt litt på at jeg har dratt hele «baby making» lasset - vært kjempeopptatt av hva jeg har spist, googlet, gjort masse tester etc, mens han har vært liksom «ja, det er vel ingenting man får gjort med det»? Nå har vi gått i gang med ED og tenker jo at det er riktig der vi er nå, siden jeg fyller 45 i oktober og eggene statistisk sett ikke kan forventes å være så gode lengre. Men føles på en måte litt urettferdig hvis det opprinnelig er hans leveranse som har vært problemet og grunnen til at vi ikke har fått barn før. Dvs vi kunne jo kommet i gang med barn mye før og vært foran i løypa …
Sorry, dette ble en lang rant fra meg :Heartpink
 
Synes akkurat dette er veldig vanskelig! Hos oss har de tidligere aldri funnet noe «galt» med meg, men det viste seg til slutt at mannen min har få svømmere, noe som _mest_ sannsynlig er grunnen til at vi aldri har blitt gravide på egenhånd. Nå klarte vi faktisk å få to barn med ivf i 2015 og 2018 altså, så er ikke noe alvorlig genetisk feil. Men har i mørke stunder følt litt på at jeg har dratt hele «baby making» lasset - vært kjempeopptatt av hva jeg har spist, googlet, gjort masse tester etc, mens han har vært liksom «ja, det er vel ingenting man får gjort med det»? Nå har vi gått i gang med ED og tenker jo at det er riktig der vi er nå, siden jeg fyller 45 i oktober og eggene statistisk sett ikke kan forventes å være så gode lengre. Men føles på en måte litt urettferdig hvis det opprinnelig er hans leveranse som har vært problemet og grunnen til at vi ikke har fått barn før. Dvs vi kunne jo kommet i gang med barn mye før og vært foran i løypa …
Sorry, dette ble en lang rant fra meg :Heartpink
Ja det er jo beintøft det vi har gått gjennom. Så jeg forstår absolutt tankegangen din. Jeg er skuffet over at vi da har hatt 6 uttak der jeg har gått på sprøyter og hatt smertefulle uttak og så har de ikke nevnt med ett eneste ord at kanskje det er noe med hans celler. Det har kun vært fokus på meg og at eggene har dødd i tur og orden. Kanskje har jeg egentlig hatt helt supre egg og kunne fått masse fine blastoer? Nå er jeg "bare" 38 og vi har fortsatt en mulighet for å bruke mine egg om vi da finner ut at det helt tydelig er han det er noe feil med. Men jeg kjenner på at jeg har fryktelig lite lyst til å gjennomføre en runde til nå. Veldig lite motivert for det etter alt vi har vært gjennom. Så jeg er fryktelig spent på om de finner noe på blodprøver som ble tatt av oss.
 
Ja det er jo beintøft det vi har gått gjennom. Så jeg forstår absolutt tankegangen din. Jeg er skuffet over at vi da har hatt 6 uttak der jeg har gått på sprøyter og hatt smertefulle uttak og så har de ikke nevnt med ett eneste ord at kanskje det er noe med hans celler. Det har kun vært fokus på meg og at eggene har dødd i tur og orden. Kanskje har jeg egentlig hatt helt supre egg og kunne fått masse fine blastoer? Nå er jeg "bare" 38 og vi har fortsatt en mulighet for å bruke mine egg om vi da finner ut at det helt tydelig er han det er noe feil med. Men jeg kjenner på at jeg har fryktelig lite lyst til å gjennomføre en runde til nå. Veldig lite motivert for det etter alt vi har vært gjennom. Så jeg er fryktelig spent på om de finner noe på blodprøver som ble tatt av oss.
Det skjønner jeg! Du har jo barn fra før ikke sant? Så litt rart om det plutselig skulle være noe så alvorlig galt med dine egg allerede nå i en alder av 38.. du er jo ikke så gammel liksom. «Håper» de finner noe og som kan fikses da! Kjedelig om det bare blir uforklart liksom. Uansett greit å få gjort alt av utredninger før dere går i gang med noen nye forsøk av ene eller andre sorten :love017
 
Da jeg gjorde ED fikk jeg beskjed om at unge friske egg til en viss grad kunne kompensere for litt dårligere sædkvalitet.

Jeg tror Lengtetid fikk en lignende beskjed, og de endret fra embryoadopsjon til kun ED etter det. https://www.instagram.com/lengtetid?igsh=N2JmMGEyaG9hZThv
Ja jeg har hørt det samme. Så min tanke er at hvis samboeren sine celler sliter litt så kanskje vi kan gå for ED pluss å kanskje ta sånn TESE eller hva det heter. Må innrømme at jeg ikke har helt kontroll over hva de forskjellige inngrepene der heter. Klart å foretrekke at han ikke må ha noe vonde inngrep, men om det kan være med på å gjøre at vi lykkes så er han med på det sier han. Jeg tror jeg helst vil rett på ED siden det da vil øke sjansene våre. Men får høre hva legen hos Medicus mener vi bør gjøre. Nå vil jeg ha en ordentlig prat med legen og spørre og fortelle alt vi har tenkt på og undersøkt.
 
Back
Topp