* Skravletråd - assistert befruktning *

Jeg har aldri tatt nesespray, så vet ikke hvordan det er. Men i stimulering generelt har kroppen min reagert litt ulikt fra gang til gang. Progynova har gitt meg kvalme, cyklogest blir jeg veldig trøtt av (kjent bivirkning), sprøytene har ikke vært så veldig ille sånn bivirkningsmessig. Hormonell har jeg blitt, men dette er nok også litt mentalt fordi jeg er i forsøk. Jeg har klart det meste mens jeg gikk på sprøyter, men når jeg startet på cyklogest (fryseforsøk) så har jeg vært delvis sykemeldt, fordi det har vært skummelt å kjøre bil og at jeg nesten sovner på jobb. Så har jobbet korte dager.

Jeg tror vi reagerer ulikt, så det er viktig at du kjenner på hva du selv klarer. Sjefen min sa at i et langt arbeidsliv er dette en kort periode, så man skal ta det helt med ro. Kroppen tåler mye, men hodet skal også henge med ❤️
Enig med over her, veldig fint sagt av sjefen din jeg har ikke helt oversikt over alle disse ulike medisinene enda, men har sett en lang liste med ting jeg skal ha etterhvert. Noterer meg dine erfaringer med ulike merker. Jeg har vanligvis sterk psykisk PMS, så jeg er forberedt på skikkelig nedtur, merker det allerede.. lett å ville være hjemme fra jobb, men jeg blir nok egentlig mer deppa av det…Håper jeg orker trening, det er nok det beste jeg kan gjøre. Ikke snakket med sjefen enda, men bør vel gjøre det snart
 
Takk for at du deler dine erfaringer ❤️ Jeg forstår selvsagt at det er veldig ulikt for alle, men det hjelper å høre hva som fungerer for deg. Jeg har allerede merket bivirkninger på dag 1, så jeg tror der blir noen tunge uker lurer også på hvorfor jeg må ha lang protokoll, når så mange ikke har det., men det får jeg vel spørre legen om.. kan godt være jeg tar kontakt etter som dagene går, tusen takk❤️
Masse lykke til med forsøket, og alle bivirkninger! :)
Kan ikke si noe om hvorfor du har lang protokoll, men jeg får det ikke fordi min AMH er alt for høy, og det er en mye større sjans for overstimuleringssyndrom (OHSS) med lang enn med kort protokoll :) Når min AMH i tillegg gjør at jeg er i absolutt risikogruppen for å få det, så er det vanlig at man kun blir satt på kort for å ikke doble risikoen :)
Har lest om mange som har veldig god effekt av lang protokoll, altså!
Håper det kan funke for deg også :)
Bare å ta kontakt hvis du føler for det ;)
 
Enig med over her, veldig fint sagt av sjefen din jeg har ikke helt oversikt over alle disse ulike medisinene enda, men har sett en lang liste med ting jeg skal ha etterhvert. Noterer meg dine erfaringer med ulike merker. Jeg har vanligvis sterk psykisk PMS, så jeg er forberedt på skikkelig nedtur, merker det allerede.. lett å ville være hjemme fra jobb, men jeg blir nok egentlig mer deppa av det…Håper jeg orker trening, det er nok det beste jeg kan gjøre. Ikke snakket med sjefen enda, men bør vel gjøre det snart
Det som er viktig å huske på er at vi reagerer ulikt på medisinene. Noen får mange og store bivirkninger, mens andre ikke merker noe til dem. Da er det også litt ulikt hva man orker og klarer mens man stimulerer. Jeg hadde nok ikke så store bivirkninger, men var mest påvirket mentalt. Dette er jo en stor prosess, og det er mye tanker som svirrer rundt i hodet. Hvordan vi løser de store tankene er litt ulikt, og for meg ble fred og ro, uten for mange mennesker rundt meg en god løsning. Orket ikke å møte alle kollegaer hele tiden. For andre kan mange mennesker gjøre at man glemmer tankene litt. Så du må nesten finne det som passer for deg. Men du skal vite at uansett hva du trenger, så er det sånn du skal få det tilrettelagt. Ikke skjemmes over å ta en (eller flere) egenmeldingsdag om du trenger det. Det mentale er like viktig å ta hensyn til som om du skulle hatt influensa.

Åpenhet med sjefen kommer man helt klart lengst med. Men de har ikke krav på å vite hvorfor du er borte. Jeg har vært helt åpen med mine ledere, og de har støttet meg i alt. Både fravær, en klem når jeg har det tungt, forståelse når jeg ikke orker et fellesmøte. Gull verdt for meg!
 
:Heartred Takk for at du deler dine erfaringer ❤️ Jeg forstår selvsagt at det er veldig ulikt for alle, men det hjelper å høre hva som fungerer for deg. Jeg har allerede merket bivirkninger på dag 1, så jeg tror der blir noen tunge uker lurer også på hvorfor jeg må ha lang protokoll, når så mange ikke har det., men det får jeg vel spørre legen om.. kan godt være jeg tar kontakt etter som dagene går, tusen takk❤️
Jeg ha lang protokoll nå etter 2 forsøk med kort solbrille funket. Stol på at de vet hva de gjør. Og de må prøve litt for å se hva som fungerer på deg. :Heartred
 
Masse lykke til med forsøket, og alle bivirkninger! :)
Kan ikke si noe om hvorfor du har lang protokoll, men jeg får det ikke fordi min AMH er alt for høy, og det er en mye større sjans for overstimuleringssyndrom (OHSS) med lang enn med kort protokoll :) Når min AMH i tillegg gjør at jeg er i absolutt risikogruppen for å få det, så er det vanlig at man kun blir satt på kort for å ikke doble risikoen :)
Har lest om mange som har veldig god effekt av lang protokoll, altså!
Håper det kan funke for deg også :)
Bare å ta kontakt hvis du føler for det ;)
Huff, jeg er ganske stresset mtp overstimulering, men jeg har AMH på 5, så da har du kanskje rett☺️ Ønsker deg masse lykke til også og takker for gode svar og innsikt. Ganske overveldende dette, selv om vi har ventet i 3 år!
 
Jeg ha lang protokoll nå etter 2 forsøk med kort solbrille funket. Stol på at de vet hva de gjør. Og de må prøve litt for å se hva som fungerer på deg. :Heartred
Ååå.. da håper jeg det blir riktig for deg denne gangen ❤️ Hvor er du i prosessen nå? Du har nok rett, best å stole på dem og deres fag, det er nok vanskelig å vite sikkert hva som er best..
 
Det som er viktig å huske på er at vi reagerer ulikt på medisinene. Noen får mange og store bivirkninger, mens andre ikke merker noe til dem. Da er det også litt ulikt hva man orker og klarer mens man stimulerer. Jeg hadde nok ikke så store bivirkninger, men var mest påvirket mentalt. Dette er jo en stor prosess, og det er mye tanker som svirrer rundt i hodet. Hvordan vi løser de store tankene er litt ulikt, og for meg ble fred og ro, uten for mange mennesker rundt meg en god løsning. Orket ikke å møte alle kollegaer hele tiden. For andre kan mange mennesker gjøre at man glemmer tankene litt. Så du må nesten finne det som passer for deg. Men du skal vite at uansett hva du trenger, så er det sånn du skal få det tilrettelagt. Ikke skjemmes over å ta en (eller flere) egenmeldingsdag om du trenger det. Det mentale er like viktig å ta hensyn til som om du skulle hatt influensa.

Åpenhet med sjefen kommer man helt klart lengst med. Men de har ikke krav på å vite hvorfor du er borte. Jeg har vært helt åpen med mine ledere, og de har støttet meg i alt. Både fravær, en klem når jeg har det tungt, forståelse når jeg ikke orker et fellesmøte. Gull verdt for meg!
Ja, takk ❤️ Det er vanskelig å si hvordan man reagerer, men så langt er det mest mentalt. Klarer ikke helt å avgjøre om jeg trenger folk rundt/distraksjoner eller fred og ro. Satt på hjemmekontor i går og blir nok tyngre til sinns av det. Jeg får utforske litt. Også snakket jeg med sjefen i dag, så da har jeg forberedt på at jeg kan bli litt borte/mer på hjemmekontor. Tror det skal litt til nå i dag for at en leder ikke er støttende, men alle er jo ikke så gode på kommunikasjon da
 
Ja, takk ❤️ Det er vanskelig å si hvordan man reagerer, men så langt er det mest mentalt. Klarer ikke helt å avgjøre om jeg trenger folk rundt/distraksjoner eller fred og ro. Satt på hjemmekontor i går og blir nok tyngre til sinns av det. Jeg får utforske litt. Også snakket jeg med sjefen i dag, så da har jeg forberedt på at jeg kan bli litt borte/mer på hjemmekontor. Tror det skal litt til nå i dag for at en leder ikke er støttende, men alle er jo ikke så gode på kommunikasjon da
Det er viktig å finne egen oppskrift ja ❤️ Jeg tror ikke en leder sier nei til forløpet nei, men forskjell på å si «ja» og «ok». Jeg har tidligere hatt leder (ikke ifbm ivf, men før) som gjorde det til et ork at vi hadde egenmeldingsdager. Alt gikk nærmest i stå når en var syk. Det virket sånn på oppførselen hvertfall. Han var jo støttende på en måte, jeg fikk jo innvilget egenmelding. Men altså, han hadde null forståelse. Og sånne ledere sitter det fortsatt rundt omkring. Dessverre for alle som er utsatt for dem.

Du har ansvar for din kropp, og det er du som kjenner hva du orker. Og det er ca så mye du skal gjøre ❤️
 
Ååå.. da håper jeg det blir riktig for deg denne gangen ❤️ Hvor er du i prosessen nå? Du har nok rett, best å stole på dem og deres fag, det er nok vanskelig å vite sikkert hva som er best..
jeg er på dag 4 med sprøyter og dag 19 med nesespray tror jeg.. :wacky:
ja håper virkelig det klaffer nå.
Er helt sykt hvor vanskelig det skal være for noen, selv om man er tilsynelatende frisk. Mens andre blir gravid bare du ser på de. :banghead:
 
jeg er på dag 4 med sprøyter og dag 19 med nesespray tror jeg.. :wacky:
ja håper virkelig det klaffer nå.
Er helt sykt hvor vanskelig det skal være for noen, selv om man er tilsynelatende frisk. Mens andre blir gravid bare du ser på de. :banghead:
Ok, da er du godt på vei mot egguttak da☺️ Håper skikkelig for deg! Helt enig, det er så rart at det bare ikke går.. særlig når man ikke vet hvorfor. Utrolig hvor lite de egentlig vet om dette (selv om vi også har kommet langt innen assistert befruktning!)
 
:Heartpink Ok, da er du godt på vei mot egguttak da☺️ Håper skikkelig for deg! Helt enig, det er så rart at det bare ikke går.. særlig når man ikke vet hvorfor. Utrolig hvor lite de egentlig vet om dette (selv om vi også har kommet langt innen assistert befruktning!
Ja er rart. Takk! vi får stå på og håpe på det beste i denne tida. Vi kan jo ikke styre det noe mere men er vel bedre å være positiv enn noe annet:Heartpink
 
I dag er jeg skikkelig oppblåst og har mye "murringer" i magen. Det er 6 dagen med hormoner i dag. Aldri vært så stinn og med så mye "murringer" i magen så tidlig på hormoner før. Håper det er ett godt tegn. Nesten litt ubehagelig å gå turer og sånn. Skal på kontroll på mandag, og er så spent! De andre forsøkene mine har jeg bare fått ut 3 og 4 egg. Det er derfor de satte meg på lang protokoll denne gangen, i håp om å få ut fler. Og når jeg kjenner meg stinn såpass tidlig, så øker jo håpet på at flere egg modnes samtidig nå ❤️
 
Hei folkens

Vi ble henvist til IVF i Porsgrunn 5.oktober. I dag stod det på Helse-Norge at søknaden er vurdert. Ringte sykehuset i Porsgrunn å spurte om de kunne fortelle meg om den var innvilget eller ei, fikk beskjed om at svar kom i posten. Er det ingen måte å finne ut om den er innvilget før brevet kommer?

Og er det noen som vet hvor lang ventetid det er i Porsgrunn for øyeblikket? Står ikke oppdatert på Helse-Norge.

God fredag
 
Det tok 6 mnd fra vi fikk brevet fra Porsgrunn til vi fikk samtale. Vet desverre ikke om hvordan ventetiden er nå, men virker som de har nok og gjøre. Lykke til :Heartred
 
Hei!

Med oss tok det 3 mnd fra brev til vi satt pp samtale. Etter samtalen tok det 3 dager før oppstart med medisiner❤️. En bekjent fikk vite her om dagen at samtalen hennes blir i april, (på samme sted) så det er litt forskjellig tydeligvis.
 
Hei alle sammen
Jeg har lest omtrent alt på disse sidene og endelig blitt medlem.. Litt om meg: 37 år, samboer 25 år. Jeg har to barn på 12 og 15 år og prøver nå på nr 3 med ny mann. Mannen har dårlig sædkvalitet og jeg drar jo på alderen. jeg har gått på bemfola i 5 dager og skal i dag også starte på fyremadel. UL til mandag som jeg gruer meg til‍ Noen som fikk bivirkninger av fyremadel? Ha det fint
 
Hei alle sammen
Jeg har lest omtrent alt på disse sidene og endelig blitt medlem.. Litt om meg: 37 år, samboer 25 år. Jeg har to barn på 12 og 15 år og prøver nå på nr 3 med ny mann. Mannen har dårlig sædkvalitet og jeg drar jo på alderen. jeg har gått på bemfola i 5 dager og skal i dag også starte på fyremadel. UL til mandag som jeg gruer meg til‍ Noen som fikk bivirkninger av fyremadel? Ha det fint

Fikk helst lokale bivirkninger, som svie og ømhet i stikket.
 
Hei jeg er ny her. Har sneket litt i forumet det siste året før jeg lagde meg bruker. Vi har prøvd i over ett år nå (16pp) uten en eneste positiv test. Påvist redusert sædkvalitet og er nå blitt henvist til ivf. Hvor lenge måtte dere vente på å bli vurdert i det offentlige? Og hvor lenge etterpå ble dere innkalt til time? Vurderer litt å få en vurdering privat også hvis dette tar veldig lang tid. Så på blodprøvene mine i henvisningen at jeg har en amh på 5. Ikke noe gyneklogen har diskutert med meg, da blodprøven ble tatt etter timen. Men leser jo at det er lavt, men akkurat innenfor refenseverdien ( er 30 år). Men det får jo meg til å lure på hvor lenge vi bør vente. Andre med erfaringer med amh på 5?
 
Hei jeg er ny her. Har sneket litt i forumet det siste året før jeg lagde meg bruker. Vi har prøvd i over ett år nå (16pp) uten en eneste positiv test. Påvist redusert sædkvalitet og er nå blitt henvist til ivf. Hvor lenge måtte dere vente på å bli vurdert i det offentlige? Og hvor lenge etterpå ble dere innkalt til time? Vurderer litt å få en vurdering privat også hvis dette tar veldig lang tid. Så på blodprøvene mine i henvisningen at jeg har en amh på 5. Ikke noe gyneklogen har diskutert med meg, da blodprøven ble tatt etter timen. Men leser jo at det er lavt, men akkurat innenfor refenseverdien ( er 30 år). Men det får jo meg til å lure på hvor lenge vi bør vente. Andre med erfaringer med amh på 5?
Hei :) Jeg hadde amh på 5 før dette forsøket og nå er jeg litt over 9 uker på vei med et lite mirakel. Det er håp selv om det er lav amh, det kan gå bra.
Ventetidene på samtale tror jeg varierer litt ut fra hvor dere er henvist. Du kan sjekke ventetider her; https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183
Det ble litt ventetid fra henvisning til samtale for oss, men når vi bare hadde vært på samtale så fikk vi begynne med behandling nesten med en gang.
 
Hei :) Jeg hadde amh på 5 før dette forsøket og nå er jeg litt over 9 uker på vei med et lite mirakel. Det er håp selv om det er lav amh, det kan gå bra.
Ventetidene på samtale tror jeg varierer litt ut fra hvor dere er henvist. Du kan sjekke ventetider her; https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183
Det ble litt ventetid fra henvisning til samtale for oss, men når vi bare hadde vært på samtale så fikk vi begynne med behandling nesten med en gang.
Takk for svar :) Godt å høre at det kan gå bra. Selvom vi har redusert sædkvalitet itillegg. Hvor mange forsøk måtte du ha før du ble gravid? Vi er blitt henvist til haukeland. Ser det er lang ventetid.
 
Back
Topp