Skravletråd ❤️

Så var det min tur til å få litt panikk fordi jeg har missa en innholdsfortegnelse her... Heiv på ei ansiktsmaske for fukt og tenkte at der blir bra for den tørre huden min, men fikk ikke med meg at det var retinol i den. Riktignok som nest siste ingrediens på ei ganske lang liste, men fortsatt. Tipper det blir å plage meg et par dager...

Tok av maska og vaska huden godt etterpå, men nå blir jeg å være litt småkvalm resten av dagen fordi jeg kan ha skada lille :sad010

Så var det min tur til å få litt panikk fordi jeg har missa en innholdsfortegnelse her... Heiv på ei ansiktsmaske for fukt og tenkte at der blir bra for den tørre huden min, men fikk ikke med meg at det var retinol i den. Riktignok som nest siste ingrediens på ei ganske lang liste, men fortsatt. Tipper det blir å plage meg et par dager...

Tok av maska og vaska huden godt etterpå, men nå blir jeg å være litt småkvalm resten av dagen fordi jeg kan ha skada lille :sad010
Skjønner at du er utrolig, du vil jo ikke gjøre noe som skal skade den. Samtidig tenker jeg det er _mye_ som skal til. Man bør unngå visste ting, men om det skjer en gang ved et uhell så er det en forsvinnende liten risiko for at det går galt.
Tenk på alle de landene som har en anbefaling at de ikke skal drikke mer enn en enhet alkohol om dagen i svangerskapet feks. Og alle de mødrene som røyket på 50, 60, 70 tallet før man fikk vite at det var skadelig for fosteret. De visste jo ikke bedre. Og som regel gikk det jo bra (min mor røyket også i ny og ne da hun var gravid med meg).

Så jeg tenker: ikke bruke retinol verken i daglig hudpleierutine eller i ansiktsmasker el, men skjer det ved et uhell har det med _all_ sannsynlighet gått bra.

Skjønner at du er utrolig, du vil jo ikke gjøre noe som skal skade den. Samtidig tenker jeg det er _mye_ som skal til. Man bør unngå visste ting, men om det skjer en gang ved et uhell så er det en forsvinnende liten risiko for at det går galt.
Tenk på alle de landene som har en anbefaling at de ikke skal drikke mer enn en enhet alkohol om dagen i svangerskapet feks. Og alle de mødrene som røyket på 50, 60, 70 tallet før man fikk vite at det var skadelig for fosteret. De visste jo ikke bedre. Og som regel gikk det jo bra (min mor røyket også i ny og ne da hun var gravid med meg).

Så jeg tenker: ikke bruke retinol verken i daglig hudpleierutine eller i ansiktsmasker el, men skjer det ved et uhell har det med _all_ sannsynlighet gått bra.
Ja, her må jeg prøve å sette logikken over følelsene mine. Fant ei på nett som hadde fått ok fra sin lege til å bruke retinol i små doser gjennom svangerskap, så dette må jo være en føre var-regel. Men æsj, liker ikke å ha gjort noe feil :arghh:

Takk for gode ord - det hjelper på!

Ah legen her hadde ikke ledig før neste torsdag, så vet ikke om jeg kommer til å få tilbud om TUL engang. Ganske irritert på meg selv for at jeg var så overbevist om at det var MA at jeg ikke gadd å bestille tidligere. Har jo nå funnet fosterlyd og vet det har vært liv så føler meg litt dust :hilarious: menstermin 1 juni så ikke sikkert hun ser vitsen i å henvise til tul, og da må jeg gå privat for vil sjekke nakkefold

Ah legen her hadde ikke ledig før neste torsdag, så vet ikke om jeg kommer til å få tilbud om TUL engang. Ganske irritert på meg selv for at jeg var så overbevist om at det var MA at jeg ikke gadd å bestille tidligere. Har jo nå funnet fosterlyd og vet det har vært liv så føler meg litt dust :hilarious: menstermin 1 juni så ikke sikkert hun ser vitsen i å henvise til tul, og da må jeg gå privat for vil sjekke nakkefold
Oh noo! Kan du ikke ringe jordmor og se om de har ledig noe tidligere? Jeg ville ringt legen, jeg. Hadde aldri gitt opp TUL uten en liten kamp :smiley-angelic006

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor regner jeg med de hadde skviset meg inn. Ring å forklar. Det ordner seg vel.

Har nå vært syk over en uke, med TUL på mandag. Redd jeg må avlyse. KAN jo ikke avlyse!!!!

Når fikk dere neste time hos jordmor? Jeg var første gang i uke 11, tok blodprøver i uke 13 og ultralyd i uke 14, men har ingenting satt opp før ordinær ultralyd i uke 20. Har ikke fått noe time etter det heller forøvrig.

Forrige svangerskap jobbet jeg offshore og da var jeg egentlig hos jordmor i hver friperiode som jeg husker og oftere etter jeg ble satt på land, men er kanskje ikke så ofte hos jordmor i første og andre trimester til vanlig? :)

Når fikk dere neste time hos jordmor? Jeg var første gang i uke 11, tok blodprøver i uke 13 og ultralyd i uke 14, men har ingenting satt opp før ordinær ultralyd i uke 20. Har ikke fått noe time etter det heller forøvrig.

Forrige svangerskap jobbet jeg offshore og da var jeg egentlig hos jordmor i hver friperiode som jeg husker og oftere etter jeg ble satt på land, men er kanskje ikke så ofte hos jordmor i første og andre trimester til vanlig? :)
Jeg har kun vært hos lege, men fikk beskjed om at beste kontroll er i uke 24.

Har bare vært en snarttur innom legen for blodprøver, og tidlig ultralyd. Ingenting før ordinær ultralyd ca uke 19. Tenker jeg bestiller time ved behov, men føler at det er lite å gjøre hos jordmor/lege sånn generelt i denne perioden. Man får alltids time hvis man ønsker/trenger det.

Er i uke 14. Skal til jm igjen neste uke som blir min 3.gang hos henne siden uke 8. Følges opp litt tettere pga høye BT målinger og mye svangerskapsforgiftning i familien. Takknemlig for at det er god kapasitet der

Jeg var i uke 8 eller 9 og skal tilbake i uke 16. Så er det 24 som er neste :happy:

Jeg har tenkt til å bestille time til jordmor snart. Har bare vært en gang hos fastlegen i uke 7 i tillegg til OTUL. Også skal jeg jo til UL igjen i uke 18. Men de har bare telefontid på helsestasjonen fram til kl 11, så det er litt vanskelig å få ringt på dagtid. Uansett så blir det vel ikke noen time hos jordmor før på nyåret.

Samme her, var nå i uke 13 og har neste time i uke 24. OUL er om en måned, så det er greit for meg. Men hun sa det var mulig å bestille en mellomkontroll hvis man hadde behov for det.

Ikke lett å skille ting fra hverandre nei. Fikk også beskjed om at jeg hadde lav D-vitamin. Ble satt på medisin for det da. Googla symptomer, men kunne ikke akkurat si at jeg merker noe. Er trøtt, men er gravid. Har ikke engang vært like trøtt denne gangen som med de andre...
Uff ja det er litt sånn hva er gravid symptomer og ikke, litt diffuse symptomer og:schocked028

Tenkte å høre her inne om noen vet om de har frontliggende morkake? Fått kommentar på det 3 ganger nå,(vært på 3 ul og innlagt endel denne gangen) uten å egentlig fått svar og google er :wtf: har det noe å si? Har ikke hatt det i de 2 andre graviditetene :stop:

Tenkte å høre her inne om noen vet om de har frontliggende morkake? Fått kommentar på det 3 ganger nå,(vært på 3 ul og innlagt endel denne gangen) uten å egentlig fått svar og google er :wtf: har det noe å si? Har ikke hatt det i de 2 andre graviditetene :stop:
Det betyr bare at morkaken ligger mellom baby og magen din, så du vil trolig kjenne spark et par uker senere enn hvis den var mot ryggen din. Helt ufarlig. :)

Hadde det forrige graviditet :) det tok litt tid før jeg kjente spark, eller før jeg skjønte at det var spark. Og så tok litt lengre tid før samboer kjente det utenpå magen. Ellers så har det ingenting å si :D
Denne gangen har jeg morkake bak og kjente spark veldig tidlig !

Aah takk for svar dere <3 jeg har heldigvis kjent spark her og der en stund, lille liker å være heeeelt i sidene nederst på magen, så får med meg en del allerede:love017

Hadde det forrige graviditet :) det tok litt tid før jeg kjente spark, eller før jeg skjønte at det var spark. Og så tok litt lengre tid før samboer kjente det utenpå magen. Ellers så har det ingenting å si :D
Denne gangen har jeg morkake bak og kjente spark veldig tidlig !
Hvor tidlig kjente du det?
Altså er nesten helt sikker på at jeg har kjent spark siden uke 13 (dvs ca 12+5 eller noe). Er nå 13+5. Kan jo ikke utelukke at det er luftbobler og/eller leamus i magemusklene selvfølgelig, men det er isåfall veldig ofte. Har aldri hatt luftbobler så høyt oppe før. Men veldig rart, i mine forrige graviditeter har jeg ikke kjent noe før uke 18-19.

Back
Topp