**SKRAVLETRÅD**

Status
Stengt for ytterligere svar.
Fordelen med det kurset hun går på, er at hun da vil være mer klar for det neste, uten å være så redd som han er. Dog da altså, det er fra fem år, så det er 2,5 år til hun kan delta på det.
Men du kan jo da dra på litt svømming for morro skyld til hun blir 5 :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er bortkjemt fortiden siden vi bor til svigers mens huset pusses opp så jeg får ikke borti vaskemaskina:p vasker klær viss hun ber meg om det ja, men hun jobber skift så hun vasker som regel når vi er på jobb. Men blir utrolig godt å flytte i desember, har de beste svigers men best å bo for oss selv.

Skjønner hva du mener, både at det er kjekt med slik hjelp, men at det blir godt å flytte. ja.

Men du kan jo da dra på litt svømming for morro skyld til hun blir 5 :)

Ja, vi kommer nok til å gå på svømming innmellom etter kursene, antakelig går de nok et kurs eller to til, for hans del har jeg nå litt lyst å ha ham gjennom hele greia, men han trenger nok minst to kursrunder bare på å passere første nivå.

Vi får se, en ting om gangen.

Skjønner hva du mener, både at det er kjekt med slik hjelp, men at det blir godt å flytte. ja.
Eneste privatlivet vi har er på spverommet pg bade så det blir ubeskrivelig godt. Å dele 1 tv på 4 er kjedelig, særlig når svigermor som bestemmer, å hun SKAL se ALLE nyheter på tv2 og NRK. Heldigvis ser hun ikke på nyhetskanalen :)

Ja, vi kommer nok til å gå på svømming innmellom etter kursene, antakelig går de nok et kurs eller to til, for hans del har jeg nå litt lyst å ha ham gjennom hele greia, men han trenger nok minst to kursrunder bare på å passere første nivå.

Vi får se, en ting om gangen.
Går nok seg til regner jeg med :)

Eneste privatlivet vi har er på spverommet pg bade så det blir ubeskrivelig godt. Å dele 1 tv på 4 er kjedelig, særlig når svigermor som bestemmer, å hun SKAL se ALLE nyheter på tv2 og NRK. Heldigvis ser hun ikke på nyhetskanalen :)

Det er slitsomt ja. Jeg er veldig glad i både mine foreldre og mine svigerforeldre, men jeg synes egentlig at et par ukers ferie er det meste jeg holder ut der...

Det er slitsomt ja. Jeg er veldig glad i både mine foreldre og mine svigerforeldre, men jeg synes egentlig at et par ukers ferie er det meste jeg holder ut der...
Ser den. Blir vell ikke så vi drar dit på besøk med engang vi har flyttet nei :p

Det er kjekt med eget, ja.

Jeg gruer meg til grining og trassalder dor jeg er ikke så tålmodig. Kan det læres? Eller blir man det når man får barn?

Saken er den at dette med trass er ikke min styrke. Men det går i rykk og napp.

En del lærer man seg å rett og slett overhøre. Også hjelper det å være to, så jeg sier rett og slett fra til min mann at NÅ er jeg så sint at om jeg må takle denne trassungen her litt til er jeg redd at jeg kommer til å tippe over, så da tar han den, mens jeg heller tar den andre. På samme måte tar jeg den som trasser mest når han nærmer seg grensen. På den måten forlenger vi vår felles tålmodighet.

I en del sammenhenger bare rett og slett "kobler jeg ut" og har tidenes tålmodighet og ro. Når det er over derimot, så trenge jeg da å avreagere. typisk: jeg har stoooor ro i tidkrevende levering i bhg. Jeg skravler hull i hodet på mannen de første fem minuttene av kjøreturen etterpå for å prosessere.

Jeg har ro og tålmodighet i svømmehallen, tar den redde toåringen i babybassenget mens de andre smårollingene flyter på mage og rygg. Tar henne forsiktig med tilbake når de skal blåse bobler, og får henne til å flyte litt da, og kommer i mål med at hun tilslutt elsker å hoppe fra kanten og ned i armene mine.

Jeg sitter rolig på kanten av badebassenget mens femåringen styrer ivei, smiler lett til instruktøren og sier at jeg vet at jeg skulle vært der borte sammen med de andre foreldrene, men det går jo bare ikke når han er så redd.
Også avreagerer jeg ved å trekke meg tilbake og skrive lange innlegg om det her, mens mannen styrer med ungene når vi kommer hjem.

Smart :) flott å ha en mann til å hjelpe seg. Det er jo deres barn også.

Helt klart.

som jeg har sagt en del ganger, jeg egner meg ikke som alenemamma. Jeg trenger nemlig noen å dele på oppgavene med.

Og jeg har en mann som er en veldig god far. En mann som uten å mukke godtok med eldste at å skifte bleier om natta var hans greie. Han bare ba om at han da fikk bruke bleier han klarte å ta på å blinde, sånn siden han er halvt blind uten linser. (vi hadde ulike typer tøybleier, og han ville altså bruke de enkle med borrelås. Det var helt ok)

Jeg ammer på natta (og dagen, selvsagt, men det er en annen greie) men å amme gjør jeg i haøvsøvne, vi samsover, jeg trenger knapt våkne for å amme. Amming frigir dessuten hormoner som gjør moren trøtt. Så da sover jeg glatt videre uten å ha mulighet for å innen natta er omme fortelle hvor mange ganger det har vært gjort. men å bytte bleie, det innebærer å stå opp, ut av senga, inn på badet, stå, våken, og derved rett og slett vanskelig å sovne etterpå. Jeg er sånn skapt at er jeg VÅKEN, så sovner jeg ikke like lett igjen etterpå. Mannen derimot, han sovne før hodet treffer puta, om han så har vært våken en time. Så, han bytter nattebleier.

Det er jo uansett bare en kort periode når babyen er veldig liten, men poenget er at vi deler på oppgavene slik vi best egner oss begge to. Det er ikke et poeng at begge skal gjøre alt (han kan uansett ikke amme, og de to vi har til nå tok aldri flaske) men at vi begge bidrar, at vi deler på de oppgavene ingen liker, og at vi deler på de oppgavene begge liker, og at vi deler mellom oss de oppgavene en ikke liker mens den andre fint takler, slik gjør vi med husarbeidet, barna og alt egentlig. Det fungerer stort sett bra. (Bedre med ungene enn huset for tida, det skal velsies, at jeg ikke gjør nok der nei...)

Det med svømming er jo veldig viktig, så det er bare å holde ut :-) Yngste her hos meg kan heller ikke svømme, men er ikke spesielt redd for vann i ansiktet osv. Han "svømmer" med armringer på, men trenger en del mer trening. Vi har gått på kurs med eldste, og kommer til å gjøre det med yngste også, men tenkte å vente til neste høst når han begynner i 1.klasse. Fram til da blir det noe koseturer til svømmehallen for å bli litt mer trygg før kurset :-) Jeg kjenner på meg at han ikke er helt klar for kurs ennå, da de kursene de har her er uten at foreldrene er med i vannet, vi sitter på land.

Det er jo veldig bra :) her så vil ikke sambo bytte bleie når den tid kommer. Men han gjør det nok når han får en. Men han er så tander, typen damer fiser, raper og driter ikke.. Men med meg i hus så må han bare skjønne at vi damer er mennesker vi å!

Jepp, vår eldste var nok ikke helt klar for kurs med foreldrene på land, han har bare vært i bassenget en gang før egentlig , og er ikke særlig fan av vann i ansiktet, her skulle de helst hoppe fra kanten og ut i bassenget mange ganger, og dykke under med åpne øyne og telle fingrene til instruktøren eller se fargen på en ring. Han er ikke helt der, nei

Jeg har jo egentlig meldt ham til vanntillvenning, ikke hvalkurs, vi får se hvordan dette blir etterhvert. Jeg håper han venner seg til å være i vannet, om han ikke kommer så langt at han hopper og teller fingre enda, så håper jeg det skjer i løpet av... vel, en eller annen gang. JEG er jo heller ikke den som er så glad i å hoppe uti eller å ha åpne øyne under vann, men jeg innser at det er veldig gunsig fio en svømmeteknikk etterhvert som ikke gir like stiv nakke som min...

Det er jo veldig bra :) her så vil ikke sambo bytte bleie når den tid kommer. Men han gjør det nok når han får en. Men han er så tander, typen damer fiser, raper og driter ikke.. Men med meg i hus så må han bare skjønne at vi damer er mennesker vi å!

SÆRLIG som det hadde vært aktuelt med en pappa som nekter å bytte bleier. Det går ikke nei. De må funke de også, det er deres unger også.

Helt klart.

som jeg har sagt en del ganger, jeg egner meg ikke som alenemamma. Jeg trenger nemlig noen å dele på oppgavene med.

Sånn er jeg også :-) Klarer ikke alt selv, så selv om jeg er veldig selvstendig, så er det godt å ha noen å dele ansvaret med.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp