Du quotet ei som sier hun har opplevd å ha lite penger. Hvorfor er hun da plutselig "vi andre"? Det er jo ikke slik at alle innenfor samme situasjon har samme oppfatning og mening om ting. Bare fordi de i avisoppslagene synes dette er en håpløs situasjon, så er det ikke sikkert alle i en slik situasjon synes det.
Dette handlet ikke i utgangspunktet for min del om å ikke unne noen noe. Men helt rent praktisk planlegging av økonomi. Når jeg fikk utbetalt lønn 20. Desember så ventet jeg ikke med å handle til da. Det jeg i utgangspunktet stilte spørsmål til var om dette ikke bare gjaldt de på nav, men alle. Skal man bruke mer penger enn vanlig og ikke har noe til over - ja da må man begynne tidligere.
Les over. Jeg tenker dette gjelder alle som bruker opp lønna si månedlig.
"Vi andre" var en måte å samle oss som ikke er i den situasjonen at vi blir berørt av akkurat det som nevnes i hovedinnlegget men som likevel velger å skrive noe om det, noe både hun og jeg gjorde. Ikke mer avansert enn det
Ellers har jeg svart på dette med å få full vs halvparten av utbetalingen flere ganger i løpet av tråden. De fleste som får lønn 20/12 får for en mnd og kan fordele den lønnen utover en periode på en mnd, de som fikk aap for to uker siden fikk for to uker og har dermed ikke samme forutsetninger for å fordele frem til dager man ønsker/det forventes å bruke mer enn vanlig.
Planlegging av økonomi er som regel enklere når man har noe til overs, noe en del av de med reduserte ytelser ikke har, men tror jeg er overflødig informasjon. Har man nylig havnet på dagpenger (som kan skje omtrent over natten) eller aap tar det tid å justere ned forbruk.
Mulig jeg bare er dårlig på å forklare.