Skjønner ikke... nav utbetaling i desember

Men altså, du sier det ikke er forskjell på å kjøpe for den ene eller andre utbetalingen. Det kan jeg være enig med deg i.
Men prøv å se dette;
Jeg får foreldrepenger fra nav og fikk hele min utbetaling nå nylig. (De som fått uføretrygd og sykepenger skal også ha fått tidligere akkurat i desember.)
Min mann er på aap og får halve av månedens utbetaling før og halve etter julaften

Det jeg tenker mange synes hadde vært ok er å også som aap- og dagpengemottaker kunne få hele utbetalingen for måneden før julaften for derfra å kunne prioritere desembers utgifter med hele utbetalingen sin, og så igjen få utbetalt etter vanlig 14dagers syklus etter jul.
Jeg vet ikke om dette ble forståelig?

For mange er store deler av desembers matbudsjett (både gode middager og ekstra godt ellers) konsentrert rundt 24 desember og dagene rundt. Jeg har ingen problem med å forstå at når man da får én utbetaling to uker før, som kanskje pleier å vare i ganske nøyaktig 2 uker, så kan det være ønskelig å få resten før jul for å få lov til å bruke penger som strengt tatt er sine på akkurat disse dagene.

Jeg forstår ikke navs prioritering når det blir slik. I fjor kunne man levere meldekort tidligere og få utbetaling tidligere, men det har visst med antall helligdager på hverdager å gjøre.

Ja at de i desember kunne fått en utbetaling? Jeg har hørt noe om at det er en grunn for at det er hver 14. Fordi enkelte innen de gruppene ikke klarer å planlegge og få det til å strekke til neste utbetaling om det er så sjelden som en gang i mnd. Og så ber de om penger på sosialen fordi de ikke har helt nødvendige ting som mat. Vet ikke om det stemmer. Men det er vel en grunn for at det er hver 14 dag?

Jeg tenker bare at hvis jeg visste det ikke kom penger før tredje juledag, måtte jeg handlet det jeg trengte fram til den dagen av de 2-3 siste utbetalingene før jul. Ja du skjønte poenget mitt :)

Ja at de i desember kunne fått en utbetaling? Jeg har hørt noe om at det er en grunn for at det er hver 14. Fordi enkelte innen de gruppene ikke klarer å planlegge og få det til å strekke til neste utbetaling om det er så sjelden som en gang i mnd. Og så ber de om penger på sosialen fordi de ikke har helt nødvendige ting som mat. Vet ikke om det stemmer. Men det er vel en grunn for at det er hver 14 dag?

Jeg tenker bare at hvis jeg visste det ikke kom penger før tredje juledag, måtte jeg handlet det jeg trengte fram til den dagen av de 2-3 siste utbetalingene før jul. Ja du skjønte poenget mitt :)

De gruppene? Litt stigmatiserende er det ikke? Innen for denne gruppen er det folk som deg og meg. Som har jobbet å mistet sin jobb, noen fordi de er syke, noen for de det har vært nedbemanning på arbeidsplassen, noen fordi de har fått sparket osv.
Vil heller tro det er to utbetalinger for i tilfelle situasjonen endrer seg, så er det lettere å stoppe pengene enn at folk skal tilbake betale noe de har fått for mye av eller for lite.

De gruppene? Skjer det automatisk noe med folk om de mister jobbene sine eller blir syke?
Jeg vet ikke hva du har hørt, men det er iallefall ikke noe jeg har hørt som nav-ansatt.
Dagpenger og AAP er de mest midlertidige ytelsene i navsystemet, sett bort fra økonomisk sosialhjelp. Situasjoner kan endres fort, og det er enklere å utbetale ut fra innmeldte timer enn å redusere i etterkant/måtte tilbakebetale. Man får som veileder bedre oversikt over oppfølging hver enkelt bruker trenger når meldekortene kommer oftere enn en gang i mnd.
Min erfaring som veileder både på sosialhjelp og sykefraværsoppfølging er at de som har ytelser sjelden trenger mer, det er de uten rettigheter som står for de fleste søknadene.

Helt greit at man burde handle frem til tredje juledag, men du fikk kanskje full lønn i desember og kan bestemme selv hvor mange % av den du bruker før og etter julaften?

Jeg ser heller ikke problemet, man trenger jo penger i romjula også!
Går fint ann å bruke normal mengde med penger selv om det er desember.
Det kommer som regel en del regninger i januar, så har man dårlig råd bør man bruke mindre i jula.

Julemat er veldig mye dyrere enn den vanlige maten et slikt lite budsjett vanligvis kan romme.
Når du er ganske fattig, er det å skulle ordne julekalender , julegaver, julepynt, juleavslutninger, kaker, merkelapper, gavepapir etc etc etc en uoverkommelig utfordring. Klart en trenger pengene før. Og det løses ikke med å bruke et kort med svindyre renter.

Vet ikke om du har kjent på å snu på krona... Nå tjener min husstand nesten to millioner i året, men i hele min barndom var jeg såkalt "fattig" barn i Norge. Og jeg har vært fattig studentalenemor i mange år. Trust me; en vet ikke hvor lite en har til disposisjon før en har gått i de skoene selv. Selv om mine barn nå kan gå rundt i dyre merkeklær og aldri mangle noe, glemmer jeg ALDRI smaken av fattigdom. Når du har kjent følelsen, gjør det at du aldri mer stiller spørsmål som får fattige til å føle at de feildisponerer eller ikke planlegger bruken godt nok så de har råd til alt . Det fordrer at det er nok å ta av....
Julemat har jo faktisk vært latterlig billig de siste åra med den priskrigen som har vært. Om man i det hele tatt spiser middag hjemme på julaften.
Julekalender med sjokolade koster 10 kr. Juleavslutninger er det ikke alle som har, og man trenger sjelden å bruke mye penger på det. Gaver kan kjøpes på salg og man kan pakke inn i avispapir.
Det trenger ikke koste mye med jul.
Jeg har aldri brukt spesielt mye penger i jula, men har aldri lidd noen nød.
Da er det heller nrk-lisensen i januar som er problemet.
Jeg har også vokst opp med en mor som hadde lite penger, men manglet aldri noe.

Jeg skriver ganske tydelig at jeg ikke skjønner og at det kanskje er jeg som er treig som har missa noe. Det er da ikke arrogant?

Altså mange (uansett inntekt) bruker som regel opp de pengene de har. Ikke alle har masse overskudd hver måned. Tenker ikke bare de som har dårlig råd, men helt normal inntekt og kanskje store utgifter av ulike årsaker. Selv om de får utbetalt alt den 12. Desember så skal jo disse pengene holde til 12. Januar. Tenker denne problematikken med å få det til å rekke ikke bare er for de som får utbetalt fra nav. Sant?

Om den ribba kjøpes inn for pengene utbetalt 3 uker før jul eller uka før jul spiller jo egentlig ingen rolle.

Altså vi har vel alle sett luksusfellen og rare måter å planlegge økonomi på? Har jeg et poeng, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Jeg skjønner hva du mener:)

Selv har jeg vært der, og jeg vet hvor vanskelig dette er.
Som lønnsmottager har man for det første mer utbetalt i måneden enn en som går på Nav. En som går på Nav har lite fra før av, mange har problemer med å i det hele tatt få det til å gå rundt. Hva med dem som har ekstra i huselie? Hva med dem som har ekstra mange i familien å kjøpe gaver til? Hva med dem som har barn?

Det er ikke maten her som er det verste, det er julegavene. Det er de som koster før jul, slik som for alle andre. Går man på Nav får man ikke kreditt, så det er ikke å "bare trekke Mastercardet og betale tilbake etterpå". For selv om de hadde Mastercard, hva om når de ikke har noe å betale tilbake med da?

Jeg var skikkelig letta når jeg fikk penger før jul, for da hadde jeg sjans til å kjøpe julegaver. Jeg levde på First Price spaghetti og hjemmelaget tomatsaus med 50gram kjøttdeig hver dag i en uke, og så hadde jeg hjemmelagde potetbåter og en halv kjøttpølse i en uke for å få det til å gå rundt de neste to ukene. Det kostet meg den nette sum av 120 kroner for 9 år siden! Og jeg hadde kjøpt mel på tilbud tidligere i desember så jeg bakte brød og hadde smør på.

Jeg fikk heldigvis litt julegodt av foreldrene mine i "julestrømpe" selv om jeg var voksen, og storesøsteren min hadde bakt julekaker som del av julegave. Så jeg kunne "kose" meg i jula jeg også.

Jeg blir helt matt av at noen kan tenke slik som dette.
Jeg tenker at har man ikke råd til julegaver, så får man la være å kjøpe da.
Det var en jul pappa nesten ikke hadde nåla i veggen, for kona hadde gått fra han og han måtte betale barnebidrag for 3 unger. Vi hadde gamle kontormøbler på kjøkkenet, for hun hadde tatt med seg møblene.
Den jula fikk jeg en brukt tromme (pappas gamle) til jul. Jeg var 13 år.
Jeg skjønte at pappa ikke hadde råd, men jeg følte meg ikke mindre elsket av den grunn. Sånn var det bare.
Men jeg hadde klær på kroppen og mat i magen. Så ingen av oss led nød.

Jeg ser heller ikke problemet, man trenger jo penger i romjula også!
Går fint ann å bruke normal mengde med penger selv om det er desember.
Det kommer som regel en del regninger i januar, så har man dårlig råd bør man bruke mindre i jula.
Men hvem er "vi andre" til å sitte å synse så mye om hva andre skal få tilgjengelig av penger når? Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss bruker over 50% av pengene vi bruker i desember før julaften.
De som er på sykepenger, foreldrepenger og uføretrygd har alle fått sine utbetalinger tidligere fordi det er desember, er det og feil/uforståelig i deres øyne?
Jeg skjønner ikke hvorfor man unner deler av de som har ytelser å ha sine utbetalinger tilgjengelige før jul, men ikke alle.

Men hvem er "vi andre" til å sitte å synse så mye om hva andre skal få tilgjengelig av penger når? Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss bruker over 50% av pengene vi bruker i desember før julaften.
De som er på sykepenger, foreldrepenger og uføretrygd har alle fått sine utbetalinger tidligere fordi det er desember, er det og feil/uforståelig i deres øyne?
Jeg skjønner ikke hvorfor man unner deler av de som har ytelser å ha sine utbetalinger tilgjengelige før jul, men ikke alle.
Jeg har selv hatt dårlig råd og gått på dagpenger. Fikk ingen feriepenger i år. Da måtte vi være hjemme da, hadde ikke råd til ferie. Sånn er livet, tenker jeg.
Har man mat, klær og tak over hodet så er man ikke fattig.

Jeg har selv hatt dårlig råd og gått på dagpenger. Fikk ingen feriepenger i år. Da måtte vi være hjemme da, hadde ikke råd til ferie. Sånn er livet, tenker jeg.
Har man mat, klær og tak over hodet så er man ikke fattig.
Det handler heller ikke om å være fattig eller ikke.
Jeg har levd med en syk mann på AAP i tre år, så jeg kjenner godt til det man ikke får - som f.eks feriepenger. Jeg har heldigvis egen, full inntekt så vi klarer oss godt, mens andre på aap er enslige og har utgifter og ansvar deretter.

Det handler om en enkel endring i utbetalingsdato som kunne gjort julen finere og enklere for veldig mange, både voksne og barn. En endring som ble gjort i fjor til jul og i år til pinsehelgen/17 mai.
Jeg forstår ikke hvorfor det er noe noen kan være mot, men det er vel ikke alt man kan skjønne.

Jeg har levd med en syk mann på AAP i tre år, så jeg kjenner godt til det man ikke får - som f.eks feriepenger. Jeg har heldigvis egen, full inntekt så vi klarer oss godt, mens andre på aap er enslige og har utgifter og ansvar deretter.

Det handler om en enkel endring i utbetalingsdato som kunne gjort julen finere og enklere for veldig mange, både voksne og barn. En endring som ble gjort i fjor til jul og i år til pinsehelgen/17 mai.
Jeg forstår ikke hvorfor det er noe noen kan være mot, men det er vel ikke alt man kan skjønne.

Vi må ikke unne andre noe vet du, de som får penger på nav er en så stigmatisert gruppe mennesker. De fleste mener tydeligvis at de burde bli umyndiggjort for de vet ikke sitt eget beste når det gjelder økonomi.
Jeg vil bare legge til at frem til nå i desember har jeg brukt 70% av min lønn, og jeg får ikke lønn før i midten av januar. Men hver desember så går det mer penger enn vanlig, vi spiser litt ute, koser oss ekstra med god mat hjemme, drar på julemarked, teater og kino. Dette er ting vi ikke gjør hver måned, selv om man går på aap så har man sikkert lyst til å fordele sine penger på sin måte i desember uten at andre skal fortelle dem at du burde handlet julegaver i januar i fjor.
Og jeg vil igjen legge til at jeg kommer ikke til å begynne så tidlig med julegaver, jeg synes det er viktig at folk kan få byttet julegavene jeg har kjøpt :)

Men som ts skriver, man har jo regninger etter jul også. Om man får penger før, så blir det lenger enn 14 dager til neste utbetaling.
Og dagpenger har alltid blitt utbetalt 14 dager før, så da må man planlegge

Men som ts skriver, man har jo regninger etter jul også. Om man får penger før, så blir det lenger enn 14 dager til neste utbetaling.
Og dagpenger har alltid blitt utbetalt 14 dager før, så da må man planlegge
Men kanskje man da kan få velge om man må ha smalhans 24/12 eller 5/1(tilfeldig valgt dato), summene er jo de samme, det handler om når man får dem, og jeg vil tro de fleste ville valgt billig noen dager tidlig i januar fremfor akkurat juledagene hvis man fikk velge?
Alltid blir feil å si når det har blitt gjort unntak til høytid tidligere.

Men jeg orker ikke diskutere dette mer med deg :) jeg ser hva du og ts mener og er ikke enig. Jeg tror heller ikke vi blir enige, så jeg avslutter her. Håper du og dine får en god juletid :-)

Ja, men det trenger ikke koste penger å feire jul.

Vi bor i Norge, våkn opp og hver litt raus mot andre personer. Rammer det deg hardt om andre får ønsket sitt oppfylt å får gitt sin 16 åring gave den 24 og ikke den 27? Rammer det deg hardt at personene som ønsker utbetaling før jul får det? Alle får penger litt tidligere i desember, hvorfor kan ikke det gjelde de som får penger fra nav også?
Helt sikker på at de klarer selv å finne ut hvor mye penger de må sette av for å betale noen regninger i januar. De trenger ikke oss til å fortelle de det ;)

Vi bor i Norge, våkn opp og hver litt raus mot andre personer. Rammer det deg hardt om andre får ønsket sitt oppfylt å får gitt sin 16 åring gave den 24 og ikke den 27? Rammer det deg hardt at personene som ønsker utbetaling før jul får det? Alle får penger litt tidligere i desember, hvorfor kan ikke det gjelde de som får penger fra nav også?
Helt sikker på at de klarer selv å finne ut hvor mye penger de må sette av for å betale noen regninger i januar. De trenger ikke oss til å fortelle de det ;)
nå synes jeg det er tullete å få mer penger i desember uansett jeg da. da betaler man jo bare mer skatt resten av året.
Og nei, det rammer ikke meg hardt. Men jeg ser ikke at det er noe å klage over heller

Jeg tenker at har man ikke råd til julegaver, så får man la være å kjøpe da.
Det var en jul pappa nesten ikke hadde nåla i veggen, for kona hadde gått fra han og han måtte betale barnebidrag for 3 unger. Vi hadde gamle kontormøbler på kjøkkenet, for hun hadde tatt med seg møblene.
Den jula fikk jeg en brukt tromme (pappas gamle) til jul. Jeg var 13 år.
Jeg skjønte at pappa ikke hadde råd, men jeg følte meg ikke mindre elsket av den grunn. Sånn var det bare.
Men jeg hadde klær på kroppen og mat i magen. Så ingen av oss led nød.

Åhh... nå ble jeg litt rørt kjente jeg [emoji173]

Henger meg på nok en gang.

Back
Topp