Skjønner ikke... nav utbetaling i desember

Vi bor i Norge, våkn opp og hver litt raus mot andre personer. Rammer det deg hardt om andre får ønsket sitt oppfylt å får gitt sin 16 åring gave den 24 og ikke den 27? Rammer det deg hardt at personene som ønsker utbetaling før jul får det? Alle får penger litt tidligere i desember, hvorfor kan ikke det gjelde de som får penger fra nav også?
Helt sikker på at de klarer selv å finne ut hvor mye penger de må sette av for å betale noen regninger i januar. De trenger ikke oss til å fortelle de det ;)

Det er da strengt talt ikke vi her inne som skal være rause, alle unner vel andre godt, det er jeg rimelig sikker på og alle fortjener em flott jul med kjente og kjære :) mat på bordet og julegaver under treet :)

Men vanlige arbeidstakere får jo ikke lønna si før i desember de heller. Så det gjelder på langt nær alle, og de som får dagpenger, aap osv har vel skattefri utbetaling 2 uker før jul, har de ikke? (Rett meg gjerne om jeg tar feil) så da har de jo fått noe ekstra før jul de og, på lik linje med andre :) i tilegg får jo alle med barn barnetrygden før jul, så de kommer godt med vil jeg tro (sånn mtp at noen nevner gaver til barna sine osv som argument)

nå synes jeg det er tullete å få mer penger i desember uansett jeg da. da betaler man jo bare mer skatt resten av året.
Og nei, det rammer ikke meg hardt. Men jeg ser ikke at det er noe å klage over heller

Du kan betale mindre skatt hele året og full skatt i desember. Ingen tvinger deg til halvskatt ;)
Men jeg skrev ikke noe om skatten, skrev at de fleste av oss får utbetaling tidligere i desember og klarer oss fint til januar likevel. Hvorfor skal du og jeg uttale oss om hvordan andre skal gjøre dette når vi faktisk ikke er dem?

nå synes jeg det er tullete å få mer penger i desember uansett jeg da. da betaler man jo bare mer skatt resten av året.
Og nei, det rammer ikke meg hardt. Men jeg ser ikke at det er noe å klage over heller

Det er fint for deg at du ikke bryr deg, men kjipt for barn som gjerne ønsker å feire tradisjonell norsk jul.

Alle andre får lønningen sin før jul, så hvorfor ikke NAV brukere også? Slik har det vært før, og det er helt naturlig å forvente det i år. Kanskje hadde man planlagt at de skulle komme før jul som omtrent alle oss andre som har arbeidsinntekt.

Hva med å vise litt forståelse for andres situasjon? Ok, det gikk fint for dere, men det betyr ikke at det er forutsetningen for alle andre.

Det er da strengt talt ikke vi her inne som skal være rause, alle unner vel andre godt, det er jeg rimelig sikker på og alle fortjener em flott jul med kjente og kjære :) mat på bordet og julegaver under treet :)

Men vanlige arbeidstakere får jo ikke lønna si før i desember de heller. Så det gjelder på langt nær alle, og de som får dagpenger, aap osv har vel skattefri utbetaling 2 uker før jul, har de ikke? (Rett meg gjerne om jeg tar feil) så da har de jo fått noe ekstra før jul de og, på lik linje med andre :) i tilegg får jo alle med barn barnetrygden før jul, så de kommer godt med vil jeg tro (sånn mtp at noen nevner gaver til barna sine osv som argument)

Jo, de som har lønningsdag 28. får denne 15. desember. De med lønningsdag 12. får den til vanlig tid.

.[/QUOTE]
Vi bor i Norge, våkn opp og hver litt raus mot andre personer. Rammer det deg hardt om andre får ønsket sitt oppfylt å får gitt sin 16 åring gave den 24 og ikke den 27? Rammer det deg hardt at personene som ønsker utbetaling før jul får det? Alle får penger litt tidligere i desember, hvorfor kan ikke det gjelde de som får penger fra nav også?
Helt sikker på at de klarer selv å finne ut hvor mye penger de må sette av for å betale noen regninger i januar. De trenger ikke oss til å fortelle de det ;)
Så enig
Ja takk til mer raushet!

Det er fint for deg at du ikke bryr deg, men kjipt for barn som gjerne ønsker å feire tradisjonell norsk jul.

Alle andre får lønningen sin før jul, så hvorfor ikke NAV brukere også? Slik har det vært før, og det er helt naturlig å forvente det i år. Kanskje hadde man planlagt at de skulle komme før jul som omtrent alle oss andre som har arbeidsinntekt.

Hva med å vise litt forståelse for andres situasjon? Ok, det gikk fint for dere, men det betyr ikke at det er forutsetningen for alle andre.
Der sier du det
Selv om noen klarer detfint så betyr ikke det alle gjør det
Alle er vi forskjellige

Sorry, ingen forståelse her i gården

Joda mange vanlige arbeidstakere får lønnen før i des
Å jo her inne kan man vise i raushet i forhold til hva man skriverom dette
Det er veldig sårt for de som ikke får pengene de få dagene før

Merkelig.... for det kan da ikke gjelde alle, jobzone og adecco ansatte (altså de som er ansatt i vikarbyråer) får lønn hver 14 dag og ei vennine av meg som jobber via de får ikke lønn før 28, vikarene på jobben hos oss (ikke ansatt via vikarbyrå) får lønn siste virkedag hver måned, de får ikke før i desember.

Dette gjelder nok ansatte i stat og kommune. ikke alle som få tidligere o privat sektor, det er jo opp til arbeidsgiver å bestemme

Det var det jeg mente også, kjenner folk som er ansatt i vikarbyråer som får hver 14 dag, de får ikke før jul.

Joda mange vanlige arbeidstakere får lønnen før i des
Å jo her inne kan man vise i raushet i forhold til hva man skriverom dette
Det er veldig sårt for de som ikke får pengene de få dagene før

Mange ja, men ikke alle slik det blir skrevet flere steder i denne tråden.

De gruppene? Litt stigmatiserende er det ikke? Innen for denne gruppen er det folk som deg og meg. Som har jobbet å mistet sin jobb, noen fordi de er syke, noen for de det har vært nedbemanning på arbeidsplassen, noen fordi de har fått sparket osv.
Vil heller tro det er to utbetalinger for i tilfelle situasjonen endrer seg, så er det lettere å stoppe pengene enn at folk skal tilbake betale noe de har fått for mye av eller for lite.

Vel det er personer som jobber med mennesker som sliter med å være i arbeid som har fortalt meg at dette er et problem. Om det stemmer vet jeg ikke som sagt. Nei det er ikke stigmatiserende. Jeg skrev NOEN innenfor disse gruppene. Og noen har problemer med dette, det er forskjell på folk.

De gruppene? Skjer det automatisk noe med folk om de mister jobbene sine eller blir syke?
Jeg vet ikke hva du har hørt, men det er iallefall ikke noe jeg har hørt som nav-ansatt.
Dagpenger og AAP er de mest midlertidige ytelsene i navsystemet, sett bort fra økonomisk sosialhjelp. Situasjoner kan endres fort, og det er enklere å utbetale ut fra innmeldte timer enn å redusere i etterkant/måtte tilbakebetale. Man får som veileder bedre oversikt over oppfølging hver enkelt bruker trenger når meldekortene kommer oftere enn en gang i mnd.
Min erfaring som veileder både på sosialhjelp og sykefraværsoppfølging er at de som har ytelser sjelden trenger mer, det er de uten rettigheter som står for de fleste søknadene.

Helt greit at man burde handle frem til tredje juledag, men du fikk kanskje full lønn i desember og kan bestemme selv hvor mange % av den du bruker før og etter julaften?

Det var et spørsmål der på hvorfor det er hver 14. dag. Takk for svar :)

Jeg har selv vært uten utbetalinger over flere måneder, så takk jeg skjønner hvordan det er å planlegge;)

Hmmm.

"Jeg forstår ikke hvordan du har det, men jeg forstår at det oppleves vanskelig for deg." Det er ikke verre enn det igrunn. Å godta at andre sliter i en situasjon en selv mestrer.
Å vite at selv om man ikke forstår så betyr ikke det at man nødvendigvis har rett. At noen ting som virker trivielt for noen oppleves essensielt for andre.

Men hvem er "vi andre" til å sitte å synse så mye om hva andre skal få tilgjengelig av penger når? Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss bruker over 50% av pengene vi bruker i desember før julaften.
De som er på sykepenger, foreldrepenger og uføretrygd har alle fått sine utbetalinger tidligere fordi det er desember, er det og feil/uforståelig i deres øyne?
Jeg skjønner ikke hvorfor man unner deler av de som har ytelser å ha sine utbetalinger tilgjengelige før jul, men ikke alle.
Du quotet ei som sier hun har opplevd å ha lite penger. Hvorfor er hun da plutselig "vi andre"? Det er jo ikke slik at alle innenfor samme situasjon har samme oppfatning og mening om ting. Bare fordi de i avisoppslagene synes dette er en håpløs situasjon, så er det ikke sikkert alle i en slik situasjon synes det.

Dette handlet ikke i utgangspunktet for min del om å ikke unne noen noe. Men helt rent praktisk planlegging av økonomi. Når jeg fikk utbetalt lønn 20. Desember så ventet jeg ikke med å handle til da. Det jeg i utgangspunktet stilte spørsmål til var om dette ikke bare gjaldt de på nav, men alle. Skal man bruke mer penger enn vanlig og ikke har noe til over - ja da må man begynne tidligere.

Vi må ikke unne andre noe vet du, de som får penger på nav er en så stigmatisert gruppe mennesker. De fleste mener tydeligvis at de burde bli umyndiggjort for de vet ikke sitt eget beste når det gjelder økonomi.
Les over. Jeg tenker dette gjelder alle som bruker opp lønna si månedlig.

Merkelig.... for det kan da ikke gjelde alle, jobzone og adecco ansatte (altså de som er ansatt i vikarbyråer) får lønn hver 14 dag og ei vennine av meg som jobber via de får ikke lønn før 28, vikarene på jobben hos oss (ikke ansatt via vikarbyrå) får lønn siste virkedag hver måned, de får ikke før i desember.

Synes du vikarbyråer er et godt argument for at norske arbeidsgivere ikke flytter lønnsdatoen i desember?
Disse vikarbyråene er med på å ødlegge det norske arbeidsliv, og er ikke ett godt argument.
Har jobbet i privat sektor også, i resturantbransjen en av de verste bransjene med lønns og arbeidsforhold. Til og med de flyttet lønnsdatoen i desember.
Dette er helt vanlig i norskarbeidsliv, selv om vikarbyråer ikke gjør dette ;)

Synes du vikarbyråer er et godt argument for at norske arbeidsgivere ikke flytter lønnsdatoen i desember?
Disse vikarbyråene er med på å ødlegge det norske arbeidsliv, og er ikke ett godt argument.
Har jobbet i privat sektor også, i resturantbransjen en av de verste bransjene med lønns og arbeidsforhold. Til og med de flyttet lønnsdatoen i desember.
Dette er helt vanlig i norskarbeidsliv, selv om vikarbyråer ikke gjør dette ;)

Poenget mitt er at det finnes mange som ikke får lønn tidligere i desember, Har selv vært ansatt i serveringsbransjen ( er utdannet kokk) og har aldri i min tid der opplevd å få lønn før i desember.

Back
Topp