Vegansk bør jo tilbys overalt mtp melkeallergi. Det er tross alt en allergi, mens vegetarianer er selvvalgt
Vegansk er jo ikke bare for melkeallergi? Det er jo helt uten animalske produkter, som kjøtt, egg, melk og honning? Går jo an å få melkefritt uten at det er vegansk
Men helt enig i at vegansk burde være overalt, det er faktisk lovpålagt i barnehager blant annet fordi det anses som et livssyn på samme måte som at muslimer ikke spiser svin
Så skulle bare mangle! Veganisme handler også om mer enn bare hva man spiser. Veganere holder seg som regel unna lær, pels, fyretestede produkter, ull, dun og alt annet som kommer fra dyr i den grad det er mulig. Vil si at vegansk som regel er selvvalgt på samme måte som vegetarianere. Men, det betyr selvfølgelig at man burde tilrettelegge for dem uansett, synes jeg!
Og forresten, jeg tåler ikke kjøtt
Får magekramper som bare f**** og vrir meg i smerter, så at jeg er veggis er ikke 100% selvvalgt selv om jeg trolig hadde valgt det uansett
Og laktoseallergi er faktisk det som er normen, for vi mennesker er ikke laget for å fordøye kumelkproteiner
Teknisk sett er det ikke en allergi, det er oss som tåler melk det er noe galt med. Det er jo tross alt ment til babykalver, ikke for mennesker. De fleste andre steder i verden tåler folk faktisk ikke melk! Det er bare vi norske (og en god del andre vestlige land) som faktisk har tilvent oss det. Så, det er vi som tåler kumelk det er noe galt med, for det er faktisk en genetisk mutasjon som gjør at vi ikke er "allergiske"
"I Vest-Europa anslås forekomsten av primær
laktoseintoleranse å være på mellom to og åtte
prosent. I Syd- og Øst-Europa har 30-80
prosent laktoseintoleranse, og i land rundt ekvator er forekomsten av primær
laktoseintoleranse mellom 75 og 100
prosent. Det betyr at svært få tåler å drikke melk etter småbarnsalderen" -
https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/laktoseintoleranse/
Jeg synes forøvrig man burde tilpasse både laktose/melkeallergi, veganisme, vegetar, glutenallergi og andre intoleranser/behov på offentlige steder som sykehus