Skal du ha med mat på føden?

Jeg skal ha med :) Er veggis + har en del allergier så jeg må sørge for å ha noe småmat som fungerer. Skal ha PKS så da blir jeg 5 dager på sykehuset minst, så da er det viktig at jeg har noe å spise på. Vi bor såpass langt fra sykehuset at vi begge skal oppholde oss der, så å sende gubben hjem etter mat er ikke et alternativ.
De fleste sykehus kan man få så kalt «ønskemat» altså om man har allergier eller er veggis så får man mat som er tilpasset
Ville forhørt meg med sykehuset dere skal på hvordan praksis er der
Så slipper dere ha med ett helt lager:p;)
 
De fleste sykehus kan man få så kalt «ønskemat» altså om man har allergier eller er veggis så får man mat som er tilpasset
Ville forhørt meg med sykehuset dere skal på hvordan praksis er der
Så slipper dere ha med ett helt lager:p;)

Hehe :) Jeg vet at de har litt på lur, men jeg har vært med på dette før og ikke fått servert mat riktig tiltross for at det er spesifisert hva jeg kan spise og ikke. Utallige turer frem og tilbake til sykehuskjøkkenet før det blir noe å spise. Så jeg kommer til å ha med meg noe småmat så jeg er garantert å få noe jeg tåler og kan spise.
 
Gidder ikke drasse på noe. Selv om det er dyrt i kiosken på sykehuset så får det heller stå til den korte tiden. Mannen kan og ta med seg noe i tiden etter fødsel om jeg får ligge på barsel hotell. Hverken spiste eller drakk noe etter sist fødsel som vi hadde pakket med oss.
 
Skal ha med noen mellombarer og energidrikk til selve fødselen. Drikker ikke noe serlig koffein til vanlig, men av erfaring kan en slik være godt under fødsel :p Og mellombarer er greit å trykke i seg.

Regner med at det ikke er noe problem på barsel, om jeg får vegetarmat da. Men tror de pleier å være flink å tilrettelegge for slikt de fleste steder? Jeg er veldig glad i sånne ting som nøtter og frukt og grønnsaker, så burde jo ikke være så vanskelig :p Holder meg som regel til "rene råvarer" isteden for erstatninger fordi jeg liker smaken bedre. Om de så ikke kan tilrettelegge for vegetar får jeg få mannen til å lage til noe mat til meg og ta med :)

Må absolutt tro at de kan tilrettelegge for vegetar, her på sykehuset kan man faktisk få vegansk også (ikke prøvd selv), og er kanskje neppe en kulinarisk opplevelse, men syns det er kult at man har mulighet til og velge :)
 
Må absolutt tro at de kan tilrettelegge for vegetar, her på sykehuset kan man faktisk få vegansk også (ikke prøvd selv), og er kanskje neppe en kulinarisk opplevelse, men syns det er kult at man har mulighet til og velge :)
Nei, burde ikke være noe problem egentlig :) Har aldri hatt noe spesielt problemer med det før ihvertfall nesten uansett hvor jeg har vært. De fleste steder har vegetaralternativer nå for tiden! Greit for meg :p
 
Må absolutt tro at de kan tilrettelegge for vegetar, her på sykehuset kan man faktisk få vegansk også (ikke prøvd selv), og er kanskje neppe en kulinarisk opplevelse, men syns det er kult at man har mulighet til og velge :)


Ja, men vegetar i kombinasjon med matallergier og intoleranse er det mye vanskeligere å få litt utvalg for og også få mat som de har gjort noe feil med. Har tidligere sendt mye mat ut av rommet fordi det var feil, bare for å få noe annet som er feil istedet. Enda man krysser og skriver på matskjema.

Så med så mange dager innlagt så kommer jeg til å ha med noe i backup. Er godt vant for jeg må gjøre det samme på reiser også. Så her kommer jeg ikke til å spise noe jeg får servert uten at jeg garantert ser at jeg ikke blir syk av det. KS i kombi mef mageproblemer har jeg ikke lyst til å utsettes for.

Den som kan spise det en vil og bestemme kostholdet sitt selv er heldig :)
 
Nei, burde ikke være noe problem egentlig :) Har aldri hatt noe spesielt problemer med det før ihvertfall nesten uansett hvor jeg har vært. De fleste steder har vegetaralternativer nå for tiden! Greit for meg :p

Vegetar i kombinasjon med matallergier og intoleranser er verre. Ser mange ikke har fått med seg at jeg ikke bare er vegeterianer, men har en del jeg faktisk kan bli syk av. Har dårlig erfaring med at sykehuskjøkkenet greier å få det riktig, så det blir backupmat med så mor ikke blir syk på sykehuset :) Orker ikke det etter fødsel og KS :p
 
Ja, men vegetar i kombinasjon med matallergier og intoleranse er det mye vanskeligere å få litt utvalg for og også få mat som de har gjort noe feil med. Har tidligere sendt mye mat ut av rommet fordi det var feil, bare for å få noe annet som er feil istedet. Enda man krysser og skriver på matskjema.

Så med så mange dager innlagt så kommer jeg til å ha med noe i backup. Er godt vant for jeg må gjøre det samme på reiser også. Så her kommer jeg ikke til å spise noe jeg får servert uten at jeg garantert ser at jeg ikke blir syk av det. KS i kombi mef mageproblemer har jeg ikke lyst til å utsettes for.

Den som kan spise det en vil og bestemme kostholdet sitt selv er heldig :)

Huff! Så travelt. Jeg har ikke så mye erfaringer med mat på sykehus for å være ærlig. Lager mesteparten av mat fra bunnen av hjemme, og spiser også generelt sett sjeldent ute.. så ja, lite erfaring med hva man får servert. En av (de mange) grunnene til at jeg sluttet med kjøtt var fordi jeg ble faktisk forferdelig dårlig av det. Hadde forferdelige magekramper som var merkelig likt rier. Helt forferdelig. Ble borte når jeg kuttet ut kjøtt, tilfeldig eller ei. Det skjer en sjelden gang innimellom, og da mistenker jeg at jeg har fått i meg noe "ikke så logisk kjøtt" (gelatin, buljong etc) servert fra noen på besøk som ikke er helt "opplyst" (i mangel på bedre ord) og så videre :p

Men utrolig dårlig at det ikke blir bedre etterfulgt med matallergier på sykehus da! Man skulle jo tenke seg at det var en av plassene de virkelig tok slikt på alvor?
 
Huff! Så travelt. Jeg har ikke så mye erfaringer med mat på sykehus for å være ærlig. Lager mesteparten av mat fra bunnen av hjemme, og spiser også generelt sett sjeldent ute.. så ja, lite erfaring med hva man får servert. En av (de mange) grunnene til at jeg sluttet med kjøtt var fordi jeg ble faktisk forferdelig dårlig av det. Hadde forferdelige magekramper som var merkelig likt rier. Helt forferdelig. Ble borte når jeg kuttet ut kjøtt, tilfeldig eller ei. Det skjer en sjelden gang innimellom, og da mistenker jeg at jeg har fått i meg noe "ikke så logisk kjøtt" (gelatin, buljong etc) servert fra noen på besøk som ikke er helt "opplyst" (i mangel på bedre ord) og så videre :p

Men utrolig dårlig at det ikke blir bedre etterfulgt med matallergier på sykehus da! Man skulle jo tenke seg at det var en av plassene de virkelig tok slikt på alvor?


Jeg får også magekramper av rødt kjøtt! Blir liggende å vri meg i smerter og svetter som en gris fordi det er så vondt. Blir ikke bedre før det er passert ut av systemet og da er jeg ganske ødelagt i et par dager etterpå. Så jeg har vært veggis over halvparten av livet. Ble naturlig for meg. Hadde en kollega før som også hadde dette problemet.

Jeg blir dårlig av andre matsorter også, så ja, det er dårlig at kjøkkenet ikke får det til når det er spesifisert hva jeg ikke kan spise og de til og med har fått menyforslag av meg. Ikke alle som bryr seg om å lese tydeligvis. Er jo mange skift på et sykehus så.

Her lages også mat fra scratch. Jeg må som regel sørge for å få i meg noe hjemme hvis vi er bedt bort. Utrolig mange som ikke gidder å lage noe til de som har annet kosthold. Selv spør jeg alltid hva gjester tåler/ ikke liker så alle skal få servering om jeg ber ihop til noe.
 
Må absolutt tro at de kan tilrettelegge for vegetar, her på sykehuset kan man faktisk få vegansk også (ikke prøvd selv), og er kanskje neppe en kulinarisk opplevelse, men syns det er kult at man har mulighet til og velge :)
Vegansk bør jo tilbys overalt mtp melkeallergi. Det er tross alt en allergi, mens vegetarianer er selvvalgt:)
 
Det ante jeg faktisk ikke, jeg kan sådan svært lite om sånt siden jeg spiser alt og reagerer ikke på noen form for mat eller matvare :)
Jeg er heller ikke allergisk, men samboer og eldste av ungene er:/ Så derfor er jeg nå av melkeprotein tilfelle babyen er allergisk. Er ca 40% sjanse. Lillebror i huset her er ikke allergisk:) Jeg savner allerede visse produkter og håper de har god kontroll på barsel....!
 
Er mange selvvalgte veganere også :) svigerinnen min er selvvalgt veganer. Var først vegetarianer. Ser dog hun spiser pizza og omelett innimellom hvis det «passer» henne. Eller kake i selskaper. Derfor gidder jeg ikke lage egen middag til henne om hun kommer. Jeg kan selvsagt lage en pizza uten kjøtt eller noen bønner til tacoen etc. Men gidder ikke lage ekstra når hun innimellom spiser det hun vil bortsett fra kjøtt. Har selv kuttet gluten/ meieri i perioder og da ble det ganske vanskelig å gå på middagsbesøk etc. Datteren min ble utredet for melkeprotein intoleranse og da laget jeg melkefritt 1 år uten problem. Ingen i familien merket noe på kaker eller vanlige middager. I dag finnes mange gode alternativer og erstatninger :)
 
Ei spekepølse.

rakk ikke spise noe under fødsel sist og syns maten på sykehuset var grei. Men jeg SKAL spise spekemat:shy:
 
Jeg får også magekramper av rødt kjøtt! Blir liggende å vri meg i smerter og svetter som en gris fordi det er så vondt. Blir ikke bedre før det er passert ut av systemet og da er jeg ganske ødelagt i et par dager etterpå. Så jeg har vært veggis over halvparten av livet. Ble naturlig for meg. Hadde en kollega før som også hadde dette problemet.

Jeg blir dårlig av andre matsorter også, så ja, det er dårlig at kjøkkenet ikke får det til når det er spesifisert hva jeg ikke kan spise og de til og med har fått menyforslag av meg. Ikke alle som bryr seg om å lese tydeligvis. Er jo mange skift på et sykehus så.

Her lages også mat fra scratch. Jeg må som regel sørge for å få i meg noe hjemme hvis vi er bedt bort. Utrolig mange som ikke gidder å lage noe til de som har annet kosthold. Selv spør jeg alltid hva gjester tåler/ ikke liker så alle skal få servering om jeg ber ihop til noe.

Nesten litt godt å høre at jeg ikke er den eneste :hilarious: Føler nesten ikke folk tror på meg! Men jeg blir helt slått ut av kjøtt.. Jeg også vrir meg i smerter og svetter. Ufattelig vondt! Blir dårlig av melkeprodukter også, men på langt nær så ille som kjøtt der rødt kjøtt er det verste!

Synes det er kjempedårlig at de ikke tilrettelegger bedre :( Burde ikke være vanskelig med utfylt matskjema.
Heldigvis er folk flink å tilrettelegge mat for meg, men jeg besøker jo bare de nærmeste :p
Og jeg er (minst) like flink å tilrettelegge tilbake. Tilrettelegger både for allergier og kresenhet hos de som kommer til meg :)
 
Vegansk bør jo tilbys overalt mtp melkeallergi. Det er tross alt en allergi, mens vegetarianer er selvvalgt:)

Vegansk er jo ikke bare for melkeallergi? Det er jo helt uten animalske produkter, som kjøtt, egg, melk og honning? Går jo an å få melkefritt uten at det er vegansk :p Men helt enig i at vegansk burde være overalt, det er faktisk lovpålagt i barnehager blant annet fordi det anses som et livssyn på samme måte som at muslimer ikke spiser svin :) Så skulle bare mangle! Veganisme handler også om mer enn bare hva man spiser. Veganere holder seg som regel unna lær, pels, fyretestede produkter, ull, dun og alt annet som kommer fra dyr i den grad det er mulig. Vil si at vegansk som regel er selvvalgt på samme måte som vegetarianere. Men, det betyr selvfølgelig at man burde tilrettelegge for dem uansett, synes jeg! :)

Og forresten, jeg tåler ikke kjøtt :hilarious: Får magekramper som bare f**** og vrir meg i smerter, så at jeg er veggis er ikke 100% selvvalgt selv om jeg trolig hadde valgt det uansett :)

Og laktoseallergi er faktisk det som er normen, for vi mennesker er ikke laget for å fordøye kumelkproteiner :p Teknisk sett er det ikke en allergi, det er oss som tåler melk det er noe galt med. Det er jo tross alt ment til babykalver, ikke for mennesker. De fleste andre steder i verden tåler folk faktisk ikke melk! Det er bare vi norske (og en god del andre vestlige land) som faktisk har tilvent oss det. Så, det er vi som tåler kumelk det er noe galt med, for det er faktisk en genetisk mutasjon som gjør at vi ikke er "allergiske" :p

"I Vest-Europa anslås forekomsten av primær laktoseintoleranse å være på mellom to og åtte prosent. I Syd- og Øst-Europa har 30-80 prosent laktoseintoleranse, og i land rundt ekvator er forekomsten av primær laktoseintoleranse mellom 75 og 100 prosent. Det betyr at svært få tåler å drikke melk etter småbarnsalderen" - https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/laktoseintoleranse/

Jeg synes forøvrig man burde tilpasse både laktose/melkeallergi, veganisme, vegetar, glutenallergi og andre intoleranser/behov på offentlige steder som sykehus :)
 
Jeg blir dårlig av både kjøtt, fisk og melk (og nøtter). Å bli veganer gjorde det plutselig lettere for meg å få mat ute. Sykehuset i Tyskland var fantastisk, og jeg fikk mye god mat. På sykehuset i Arendal levde jeg stort sett på brødskive med bringebær syltetøy
 
Er mange selvvalgte veganere også :) svigerinnen min er selvvalgt veganer. Var først vegetarianer. Ser dog hun spiser pizza og omelett innimellom hvis det «passer» henne. Eller kake i selskaper. Derfor gidder jeg ikke lage egen middag til henne om hun kommer. Jeg kan selvsagt lage en pizza uten kjøtt eller noen bønner til tacoen etc. Men gidder ikke lage ekstra når hun innimellom spiser det hun vil bortsett fra kjøtt. Har selv kuttet gluten/ meieri i perioder og da ble det ganske vanskelig å gå på middagsbesøk etc. Datteren min ble utredet for melkeprotein intoleranse og da laget jeg melkefritt 1 år uten problem. Ingen i familien merket noe på kaker eller vanlige middager. I dag finnes mange gode alternativer og erstatninger :)
*hosthark* da er hun vel strengt tatt ikke veganer *hosthark* :p

Er ikke veganer selv altså, men kjenner jeg blir litt irritert når folk kaller seg veganere når de "jukser". Synes det er et kjempebra valg å ta, men når de likevel spiser animalske produkter skjønner jeg ikke hvorfor de sier de er veganere. De kan jo si at de er vegetarianere og legge til at de prøver å unngå egg/melk osv?
Samme med vegetarianere som spiser fisk...... Eller vegetarianere som har "cheat days" der de spiser en burger i mnd :facepalm:
Jeg er kanskje dømmende, men føler noen folk prøver å kaste seg på en trend en å ta et valg som føles riktig for dem.

Men ja, jeg bruker som regel å lage vegansk mat når jeg får familiebesøk. Jeg er veggis, og vi har laktoseintoleranse i familien og da blir det slik slik at alle kan spise det :) Ingen klager enda, og jeg tror faktisk noen har tenkt for seg selv at det var da rart jeg har hatt kjøtt i maten innimellom fordi jeg har blitt god til å fake/og det finnes så mange gode erstatninger for tiden ;)
 
Jeg blir dårlig av både kjøtt, fisk og melk (og nøtter). Å bli veganer gjorde det plutselig lettere for meg å få mat ute. Sykehuset i Tyskland var fantastisk, og jeg fikk mye god mat. På sykehuset i Arendal levde jeg stort sett på brødskive med bringebær syltetøy
Huff, nøtter også? Den er kjip!
Har en god venn med mange allergier og følsom mage, og han tåler ikke bønner/linser/soya :p
Han synes jeg synd på, for jeg har sverget slik til belgfrukter etter jeg kuttet ut kjøtt!
 
Back
Topp