Skal du ha med mat på føden?

Skal ha med litt tørr mat til selve fødselen, noe med mye energi. Barsel tiden tar vi nok det som er på sykehuset :)
 
Huff, nøtter også? Den er kjip!
Har en god venn med mange allergier og følsom mage, og han tåler ikke bønner/linser/soya :p
Han synes jeg synd på, for jeg har sverget slik til belgfrukter etter jeg kuttet ut kjøtt!
Bønner sender magen min rett i retur :p linser og kikerter går bra. Men samboer kan ikke ha kikerter pga chrons. Han sliter også med soyamelk og yoghurt, så vi bruker havremelk og lupin yoghurt :)
 
Nesten litt godt å høre at jeg ikke er den eneste :hilarious: Føler nesten ikke folk tror på meg! Men jeg blir helt slått ut av kjøtt.. Jeg også vrir meg i smerter og svetter. Ufattelig vondt! Blir dårlig av melkeprodukter også, men på langt nær så ille som kjøtt der rødt kjøtt er det verste!

Synes det er kjempedårlig at de ikke tilrettelegger bedre :( Burde ikke være vanskelig med utfylt matskjema.
Heldigvis er folk flink å tilrettelegge mat for meg, men jeg besøker jo bare de nærmeste :p
Og jeg er (minst) like flink å tilrettelegge tilbake. Tilrettelegger både for allergier og kresenhet hos de som kommer til meg :)


Mye likt med meg her :) Egentlig synd at du vet hvordan det er å bli syk av kjøtt og meieriprodukter :/

Er nok lettere for de som jobber med mat når det er noen som har enkel problematikk. At man ikke tåler gluten eller laktose. Bare allergisk mot en type frukt f. eks. Når det blir sammensatt så går det i ball B-)
Jeg har nok for kompleks matproblematikk :p
 
*hosthark* da er hun vel strengt tatt ikke veganer *hosthark* :p

Er ikke veganer selv altså, men kjenner jeg blir litt irritert når folk kaller seg veganere når de "jukser". Synes det er et kjempebra valg å ta, men når de likevel spiser animalske produkter skjønner jeg ikke hvorfor de sier de er veganere. De kan jo si at de er vegetarianere og legge til at de prøver å unngå egg/melk osv?
Samme med vegetarianere som spiser fisk...... Eller vegetarianere som har "cheat days" der de spiser en burger i mnd :facepalm:
Jeg er kanskje dømmende, men føler noen folk prøver å kaste seg på en trend en å ta et valg som føles riktig for dem.

Men ja, jeg bruker som regel å lage vegansk mat når jeg får familiebesøk. Jeg er veggis, og vi har laktoseintoleranse i familien og da blir det slik slik at alle kan spise det :) Ingen klager enda, og jeg tror faktisk noen har tenkt for seg selv at det var da rart jeg har hatt kjøtt i maten innimellom fordi jeg har blitt god til å fake/og det finnes så mange gode erstatninger for tiden ;)

Nei hun er jo ikke det. Derfor legger jeg ikke en voldsom innsats i middag når hun kommer på besøk heller og det er ikke for å være frekk. Men hvis du spiser kake fordi du har lyst på kake og du vet at det er både egg og meieri i kaken så er man mer en fleksitaner en noe annet. Derimot skal hun ha for at hun har fått meg til å spise mye mer grønt en før og etter at datteren min ble utredet for intoleranser er jeg f eks flink til å lage næringsrike vafler på havremelk og bokhvete og andre gluten og melkefrie alternativer. Tror ikke noen har kommentert at det ikke var godt. Vi nordmenn er noen skikkelig brød og melkespisere. Vi burde være mye flinkere å berike tarmene og kroppen vår med plantebasert mat. Vi risikerer å miste mye av det viktige mangfoldet som et grønt kosthold gir. Å jeg mener så lenge man ikke blir syk av maten så er mottoen: litt av alt men mest av alt grønt et godt utgangspunkt for både å hindre næringsmangel og forbegygge overvekt/ sykdom.

Nå sier jeg ikke det for å skryte men når jeg spør mine barn hva de vil ha til middag begynner de alltid med grønnsakene... først på listen er brokkoli og gulrot. Eldste spiser mye salat mens lillemor ikke ville tatt i det med ildtang. Når vi får besøk av andre barn som bare spiser ris og ketchup tenker jeg alltid på hvordan de får i seg næring :( mange barn er kresne fordi de ikke ble introdusert for mange nok smaker og de samme smakene ofte nok og flere har problemer med å få barna til å spise variert nok. Vi lager også ofte f eks monster smoothie med avokado brokkoli spirer kokte grønnsaksrester fra dagen før banan og ananas mango kokosmelk linfrøolje chiafrø etc barna elsker det og de får i seg masse de ellers ikke ville som f eks spinat.
 
Nei hun er jo ikke det. Derfor legger jeg ikke en voldsom innsats i middag når hun kommer på besøk heller og det er ikke for å være frekk. Men hvis du spiser kake fordi du har lyst på kake og du vet at det er både egg og meieri i kaken så er man mer en fleksitaner en noe annet. Derimot skal hun ha for at hun har fått meg til å spise mye mer grønt en før og etter at datteren min ble utredet for intoleranser er jeg f eks flink til å lage næringsrike vafler på havremelk og bokhvete og andre gluten og melkefrie alternativer. Tror ikke noen har kommentert at det ikke var godt. Vi nordmenn er noen skikkelig brød og melkespisere. Vi burde være mye flinkere å berike tarmene og kroppen vår med plantebasert mat. Vi risikerer å miste mye av det viktige mangfoldet som et grønt kosthold gir. Å jeg mener så lenge man ikke blir syk av maten så er mottoen: litt av alt men mest av alt grønt et godt utgangspunkt for både å hindre næringsmangel og forbegygge overvekt/ sykdom.

Nå sier jeg ikke det for å skryte men når jeg spør mine barn hva de vil ha til middag begynner de alltid med grønnsakene... først på listen er brokkoli og gulrot. Eldste spiser mye salat mens lillemor ikke ville tatt i det med ildtang. Når vi får besøk av andre barn som bare spiser ris og ketchup tenker jeg alltid på hvordan de får i seg næring :( mange barn er kresne fordi de ikke ble introdusert for mange nok smaker og de samme smakene ofte nok og flere har problemer med å få barna til å spise variert nok. Vi lager også ofte f eks monster smoothie med avokado brokkoli spirer kokte grønnsaksrester fra dagen før banan og ananas mango kokosmelk linfrøolje chiafrø etc barna elsker det og de får i seg masse de ellers ikke ville som f eks spinat.

Om hun ikke spiser kjøtt, men spiser melk/egg er hun vel for å være helt nøyaktig vegetarianer :p Veganer er jo når man utelukker all mat med animalsk opprinnelse (melk, egg, honning osv). Vegetarianere kan spise egg og melk, men holder seg unna kjøtt (inkludert fisk) :) Fleksitarianer er et tullete uttrykk synes jeg som skaper forrvirring :hilarious: Mannen min er vel teknisk sett et fleksitarianer. Han spiser ikke kjøtt hjemme, men spiser det hvis han får det servert på besøk

Og ja, helt enig. Kostholdet til mange (ikke alle, seff) nordmenn er litt på trynet. Før jeg ble veggis var jeg også slik, så jeg forstår jo hvordan det er å gå i den fella.... Men det er ufattelig mye kjøttdeig, skinke og pølser i forskjellige varianter ute og går. Ikke rart jeg ble dårlig når jeg tenker tilbake! Mange sier til meg: åååå, så synd det er i deg som ikke kan spise kjøtt. Hva spiser du? Men hallo... Jeg spiser ALT untatt kjøtt! Å ikke spise kjøtt har åpnet en ny, grønnere, mer smakfull og variert verden. Jeg synes mer synd i de som ikke forstår hva man spiser når man ikke spiser kjøtt. Spesielt i juletider får jeg mye uønsket "sympati". Men jeg svarer bare med at jeg heller synes synd i dem som synes synd i meg fordi jeg ikke kan spise ribbe og pinnekjøtt, fordi det for meg er mange mer viktige og gode ting i jula å se frem til isteden for en middag :joyful: Og ja, som du sier.. Grønt er det beste! Jeg legger meg ikke opp i hva andre spiser, men ufattelig mange er redde for at jeg skal få mangler som gravid og jeg får uendelig med spørsmål. Jeg tror jeg følger mer med på hva jeg får av næring enn de fleste. Og helsepersonell og aktuell forskning sier jo det også: et plantebasert kosthold kan ikke bare fungere for alle stadier i livet inkludert spedbarnsalderen og graviditet, men kan faktisk være forebyggende mot livsstilsykdommer som diabetes, kreft, hjerte- og karsykdommer og overvekt :)

Mine barn er oppdratt på grønnsaker :p De spiser det de får på skole/bhg/besøk, men hjemme spiser vi alle den maten jeg lager. Og de elsker alle grønnsaker. Og ja, det er kjempetrist med de som spiser ris og ketchup som du nevner. Jeg vet det kan være vanskelig med kresne barn for jeg har et slikt i familien, og foreldrene der spiser variert og godt men barnet er kresent uansett. Men i noen tilfeller tror jeg det er mangel på introduksjon av variert mat (men som sagt og forklart over, ikke alltid!). Rart mange spør meg og blir sjokkerte "lager du ikke egen middag til barna??? De må jo spise kjøtt???" men ingen reagerer på alle barna som spiser pastaskruer, pølser og ketchup dag ut og dag inn. Som sagt, jeg vet noen barn bare er kresne og er ikke de jeg sikter til. Barn må jo spise noe. Jeg er sær på at barna alltid må smake på maten og det har jeg vært hele veien, og liker de virkelig ikke maten tvinger jeg de aldri til å spise. Men de MÅ smake på alt og sitte pent med bordet uansett om de spiser eller ikke. Og da ender det som regel opp med at de spiser maten likevel :p
 
Mye likt med meg her :) Egentlig synd at du vet hvordan det er å bli syk av kjøtt og meieriprodukter :/

Er nok lettere for de som jobber med mat når det er noen som har enkel problematikk. At man ikke tåler gluten eller laktose. Bare allergisk mot en type frukt f. eks. Når det blir sammensatt så går det i ball B-)
Jeg har nok for kompleks matproblematikk :p
Ja, det er jo synd! Men samtidig godt å ikke føle seg skrullete :p
Men jeg har fått mye mer energi og bedre form etter at jeg kuttet ut kjøtt, og et mer variert og grønt kosthold.
Så egentlig ikke så dumt at jeg fikk en ekstra push :p

Huff! Har en god venn som nesten ikke tåler noe stakkars.
Han har kryssallergi pga pollen og tåler ikke mange grønnsaker, og han tåler (eller ønsker ikke spise, der er jeg faktisk usikker) heller ikke kjøtt (han spiser fisk da, hvis ikke hadde han nok fått mangler) :p I tillegg reagerer han på belgfrukter. Han får det til å fungere på et vis da. Lurer på hva han hadde fått servert :hilarious:
 
Bønner sender magen min rett i retur :p linser og kikerter går bra. Men samboer kan ikke ha kikerter pga chrons. Han sliter også med soyamelk og yoghurt, så vi bruker havremelk og lupin yoghurt :)
Soyayoghurt synes jeg ikke er noe serlig, men koghurt, (altså av kokosmelk) er ganske godt! Bare dumt det er en del mettet fett i kokos, men det får bare være :p

Mye å ta hensyn til! Havremelk er heldigvis godt. Og linser er favoritten her egentlig foran de større bønnene. Men er jo en hel verden av hva man kan spise selv om man må tilrettelegge. Bare vanskeligere ute blant folk :p
 
På sykehuset så har jeg for eksempel opplevd at det er kjøtt og kålstappe til middag. Da er nå poteter og gulrot i utgangspunktet OK, men litt lite hold å spise bare det. Det er som oftest smør og melk/ fløte i stappa, men siden jeg har opplyst at jeg ikke tåler det så har jeg fått uten. Så da har jeg i utgangspunktet litt mer næring og mat på tallerkenen :)

Så lukter jeg og ser blank kraft på stappa og tallerkenen og mistenker at det er kjøttkraft. Pleier sjekker med kjøkkenet og det stemmer. De har smelt til med kjøttkraft i kålstappa. Når pleier da spør hvorfor så var svaret: den blir jo så smakløs og kjedelig ellers.....
Pleier: jamen hun er jo vegeterianer.
Kjøkkenet: ja, men litt kraft er vel ikke så farlig. Er jo ingen kjøttbiter i den B-)

Det samme når det er fiskeretter. Da har jeg fått saus på maten fordi at den er glutenfri og laktosefri, men akk: ikke fiskefri. Jeg har også fått fisk for at den som lagd mat til meg har venner som er vegeterianere som spiser fisk, så da trumper det det som jeg har skrevet at jeg ikke spiser.

Får brødskiver som er innafor, men oster jeg ikke tåler og makrell i tomat så jeg må mase om/ gå på leting etter ost jeg kan spise og syltetøy.

Dette er bare noen eksempler som gjør at det blir mange runder frem og tilbake med mat før jeg ender opp med noe å spise. Noen ganger har jeg fått middag like før det igjen er kveldsmat. Så føre var denne gangen så jeg ikke blir helt gåen etter KS og mange sykehusdager.

Små riskjeks uten palmeolje blir nok med, Änglamark/Hippo/Nestlè skviseposer med grønnsaker og frukt, Harvest energibarer, Chiaknekkebrød, noe gluten- og laktosefri bakst til de første dagene. (Boller/ sunne muffins). Så satser jeg på at sykehuset har frukt til meg.
 
Ja, det er jo synd! Men samtidig godt å ikke føle seg skrullete :p
Men jeg har fått mye mer energi og bedre form etter at jeg kuttet ut kjøtt, og et mer variert og grønt kosthold.
Så egentlig ikke så dumt at jeg fikk en ekstra push :p

Huff! Har en god venn som nesten ikke tåler noe stakkars.
Han har kryssallergi pga pollen og tåler ikke mange grønnsaker, og han tåler (eller ønsker ikke spise, der er jeg faktisk usikker) heller ikke kjøtt (han spiser fisk da, hvis ikke hadde han nok fått mangler) :p I tillegg reagerer han på belgfrukter. Han får det til å fungere på et vis da. Lurer på hva han hadde fått servert :hilarious:

Livskvaliteten min ble også bedre :) Fikk senere problemer med gluten og laktose og fått mer energi etter at det ble borte fra kostholdet også. Andre allergier har kommet til litt pø om pø.

Jeg har supre D- vitaminverdier og legene har lurt på hvordan jeg kan ha det som ikke spiser fisk. Når jeg sier at fisken ikke inneholder D-vitamin naturlig, men får det fra maten de spiser blir de litt overrasket. Til og med de glemmer det litt innimellom for det er så mye fokus på fiskespising. Jeg får i meg alt jeg trenger fra giftfrie mikroalger som inneholder DHA, EPA og vitamin D. Så jeg får det rett fra kilden og ikke filtrert gjennom fisken.

Jeg både føler meg og ser friskere og yngre ut nå enn da jeg var i 20- åra. Så mat har hatt effekt på meg hvertfall. (Skjønt nå ser jeg ut som trollene til Ivo Caprino nå p.g.a. mangel på søvn og plager som har slått til i siste trimester) :nailbiting::p:D

Føler med vennen din!!!!
 
På sykehuset så har jeg for eksempel opplevd at det er kjøtt og kålstappe til middag. Da er nå poteter og gulrot i utgangspunktet OK, men litt lite hold å spise bare det. Det er som oftest smør og melk/ fløte i stappa, men siden jeg har opplyst at jeg ikke tåler det så har jeg fått uten. Så da har jeg i utgangspunktet litt mer næring og mat på tallerkenen :)

Så lukter jeg og ser blank kraft på stappa og tallerkenen og mistenker at det er kjøttkraft. Pleier sjekker med kjøkkenet og det stemmer. De har smelt til med kjøttkraft i kålstappa. Når pleier da spør hvorfor så var svaret: den blir jo så smakløs og kjedelig ellers.....
Pleier: jamen hun er jo vegeterianer.
Kjøkkenet: ja, men litt kraft er vel ikke så farlig. Er jo ingen kjøttbiter i den B-)

Det samme når det er fiskeretter. Da har jeg fått saus på maten fordi at den er glutenfri og laktosefri, men akk: ikke fiskefri. Jeg har også fått fisk for at den som lagd mat til meg har venner som er vegeterianere som spiser fisk, så da trumper det det som jeg har skrevet at jeg ikke spiser.

Får brødskiver som er innafor, men oster jeg ikke tåler og makrell i tomat så jeg må mase om/ gå på leting etter ost jeg kan spise og syltetøy.

Dette er bare noen eksempler som gjør at det blir mange runder frem og tilbake med mat før jeg ender opp med noe å spise. Noen ganger har jeg fått middag like før det igjen er kveldsmat. Så føre var denne gangen så jeg ikke blir helt gåen etter KS og mange sykehusdager.

Små riskjeks uten palmeolje blir nok med, Änglamark/Hippo/Nestlè skviseposer med grønnsaker og frukt, Harvest energibarer, Chiaknekkebrød, noe gluten- og laktosefri bakst til de første dagene. (Boller/ sunne muffins). Så satser jeg på at sykehuset har frukt til meg.
Omg...........
Har ikke ord.........
altså.... Kjøttkraft er jo kjøtt...
Og fisk er kjøtt... Har noen venner som er "vegetarianere" som spiser fisk. Jeg liker ikke at de kaller seg vegetarianere fordi det fører til slike situasjoner som du beskriver....

Blir helt oppgitt på dine vegne.
Og kjenner jeg skal stille spørsmål til maten jeg eventuelt får på sykehuset før jeg gafler innpå :p
 
Hadde med mat (kjeks og cola) til fødsel sist, da jeg skulle prøve å føde etter 1 KS, men fikk visst beskjed her nede i Belgia at jeg ikke fikk spise egentlig!? De sa jeg fikk drikke litt. Drakk litt av en drikke yoghurt og det kasta jeg opp igjen såklart. Da det ble akutt KS etter en stund kasta jeg opp igjen.

Denne gangen blir det planlagt KS. Lurer på om jeg skal ta med meg noen snacks (type salte kjeks og muligens sjokolade) for etter KS i tilfelle man skulle bli sulten utenom de faste måltidene.
 
Jeg blir dårlig av både kjøtt, fisk og melk (og nøtter). Å bli veganer gjorde det plutselig lettere for meg å få mat ute. Sykehuset i Tyskland var fantastisk, og jeg fikk mye god mat. På sykehuset i Arendal levde jeg stort sett på brødskive med bringebær syltetøy
Lettere?! I Norge er det ikke lett...ingen steder:/
 
Nei hun er jo ikke det. Derfor legger jeg ikke en voldsom innsats i middag når hun kommer på besøk heller og det er ikke for å være frekk. Men hvis du spiser kake fordi du har lyst på kake og du vet at det er både egg og meieri i kaken så er man mer en fleksitaner en noe annet. Derimot skal hun ha for at hun har fått meg til å spise mye mer grønt en før og etter at datteren min ble utredet for intoleranser er jeg f eks flink til å lage næringsrike vafler på havremelk og bokhvete og andre gluten og melkefrie alternativer. Tror ikke noen har kommentert at det ikke var godt. Vi nordmenn er noen skikkelig brød og melkespisere. Vi burde være mye flinkere å berike tarmene og kroppen vår med plantebasert mat. Vi risikerer å miste mye av det viktige mangfoldet som et grønt kosthold gir. Å jeg mener så lenge man ikke blir syk av maten så er mottoen: litt av alt men mest av alt grønt et godt utgangspunkt for både å hindre næringsmangel og forbegygge overvekt/ sykdom.

Nå sier jeg ikke det for å skryte men når jeg spør mine barn hva de vil ha til middag begynner de alltid med grønnsakene... først på listen er brokkoli og gulrot. Eldste spiser mye salat mens lillemor ikke ville tatt i det med ildtang. Når vi får besøk av andre barn som bare spiser ris og ketchup tenker jeg alltid på hvordan de får i seg næring :( mange barn er kresne fordi de ikke ble introdusert for mange nok smaker og de samme smakene ofte nok og flere har problemer med å få barna til å spise variert nok. Vi lager også ofte f eks monster smoothie med avokado brokkoli spirer kokte grønnsaksrester fra dagen før banan og ananas mango kokosmelk linfrøolje chiafrø etc barna elsker det og de får i seg masse de ellers ikke ville som f eks spinat.
Må si meg uenig her mtp kresne barn. Jeg har nemlig 1 av hvert. Det barnet som er 8 år og har melkeallergi har slitt med mat siden han da ble født, og det henger igjen. Han spiser det samme året rundt-ett påleggsslag og aldri grønnsaker. Kan til nød spise epler uten skall. Dette er ikke fordi han ikke er introdusert for andre ting. Lillebror som ikke hadde samme allergi starten spiser eller smaker på alt og elsker gulrøtter. Vær glad du har barn som spiser alt, det er slitsomt med barn med både allergi og matprobmelatikk mtp hva han klarer spise. For han brekker seg og kaster opp hvis han må prøve noe.
 
Må si meg uenig her mtp kresne barn. Jeg har nemlig 1 av hvert. Det barnet som er 8 år og har melkeallergi har slitt med mat siden han da ble født, og det henger igjen. Han spiser det samme året rundt-ett påleggsslag og aldri grønnsaker. Kan til nød spise epler uten skall. Dette er ikke fordi han ikke er introdusert for andre ting. Lillebror som ikke hadde samme allergi starten spiser eller smaker på alt og elsker gulrøtter. Vær glad du har barn som spiser alt, det er slitsomt med barn med både allergi og matprobmelatikk mtp hva han klarer spise. For han brekker seg og kaster opp hvis han må prøve noe.

Det finnes jo alltid unntak som bekrefter regelen. Som din. Matproblematikk er reelt. Men like reelt er det at mange foreldre ikke er opplyst innen kosthold og ernæring. barnemat på glass og pulver grøt som ble lagt lenge før barnet ble født er ikke spesielt næringsrikt. Kjøpegrøten er full av tilsatte vitaminer som er harde for magen. Mange har enten manglende kunnskap eller interesse for matlaging. Eller en kombinasjon. Jeg tror likevel at man legger grunnlaget når barna er små. Mine spiser ikke «alt» men de spiser mye! Og de har nok sine særegenheter de som alle andre barn. Nøkkelordet er variasjon. Synd å høre om barnet ditt. Jeg er sikker på at du har gjort så godt du har kunnet.

Ofte ser man kresenhet gå i arv. Bare spise pølse, loff, nugatti og syltetøy. Lite introduksjon av grønnsaker, frukt og ordentlig mat. Det var nok mest det innlegget mitt var myntet på. Ikke de med diagnoser eller allergier eller reell matproblematikk. De fleste barn spiser ikke brokkoli fordi de har en eller annen form for diagnose etc det er fordi de ikke er blitt vant til det hjemmefra. Og barn går gjennom sine faser også.

Min datter ble utredet for intoleranser i over et år med hard avføring og mange symptomer. Vi har prøvd både melke og glutenfri diett så jeg vet litt om å tilpasse seg for barn :) som nevnt over i tidligere innlegg.
 
Back
Topp