SF-mål

Man skal ikke måle selv fordi det vil ikke bli nøyaktig :) det beste er om kun jordmor eller kun legen gjør det
Signerer denne :) min jordmor fant fram veldig fort og hadde stålkontroll, men jordmorstudenten slet veldig, og måtte spørre jordmora flere ganger så dem ble sikker. Så tviiiler på at vi som aldri har holdt på med dette finner det nøyaktige.. :P

Var på kontroll i dag, 23+5 og SF-mål på 23.5 cm, hjertelyd, blodtrykk, blodprosent og vektøkning var også kjempebra i følge jordmor, så da ser alt bra ut så langt :)

Var i går, 23+2 og sf mål på 22cm. Jordmor mente det såg kjempefint ut:-)

Var i dag hos jordmor, uke 25+1 SF mål 28,5. Men jeg forventer å ligge over linje siden i uke 21 var SF 22cm og i uke 23 var babyen ca 810gram ( vekstkontrol ) - 99 percentile (gjennomsnitt vekt er 580gram i uke 23). Men lege og jordmor sa å ikke stresse og jeg vill sett i gang før hvis vekst fortsetter sluk. Jeg har tatt glukosebelastning og alt bra bra :)

Hvorfor måler man symfysen egentlig? Og hvorfor er det ikke bra om symfysen er for lang?

Målte 21+6 til 22cm.

Hvorfor måler man symfysen egentlig? Og hvorfor er det ikke bra om symfysen er for lang?
Man måler for å kunne følge med barnets vekst. Det viktige er at den føler sin egen kurve, ikke at den følger streken slavisk :) viktig å oppdage om babyen plutselig vokser mindre en periode osv.

Da har jeg kommet fra jordmor og hun målte SF til akkurat på den røde streken :P
23+1 og ligger på 22,5cm. Var visst veldig fint :)

De måler for å se at veksten er jevn.
Er ikke bekymringsverdig før man har jevn kurve også plutselig er en måling en del høyere eller lavere.

27+0 og 26 cm :)

Var hos jordmor i dag, var 23cm er 24+2. Det var fint innenfor normalen, bittelitt over den røde streken :)

706dbc8bac4b3acebbc61a8916085f8e

Vente tvillinger då [emoji23]

Var på kontroll på mandag, uke 23+1, og var da 21cm. Legen sa det var litt lite, men kommenterte ikke noe mer. Først skrev hun inn feil på kurven, og da hun endret det kom målingen til den underste streken på det nye skjema. Jeg bekymrer meg såååå mye allerede og nå ligger jeg våken natt etter natt og lurer på om jeg skal bestille ny time. Kan ikke gå og grue meg til 2.januar :(

Back
Topp