SF-mål

Smukka91

Glad i forumet
Marsboerne2017
Har dere vært og målt SF mål hos lege/jordmor? Jeg var idag 22+0, og har SF mål på 23cm. Var litt mye sa legen
 
Nå begynner kurvene på helsekortet først på 23 uker, men da ligger 80% mellom 21 og 24 cm og veksten er vanligvis ca 1 cm pr uke. Så det ser ut som du havner omtrent(veldig omtrentlig altså) på 90% percentilen. Ville ikke bekymret meg hvertfall.
 
Skal ikke til jordmor før jeg er 23+5, så er enda litt over 2 uker til.
Men hva betyr det at man har for høye SF mål? Er det at fosteret er stort, eller ?
 
Jeg ble målt til 16 cm hos legen i uke 20. Hun sa at det var lavt. Men, oul uka før og sjekk på fødepol to uker etterpå sa begge at størrelsen til baby er helt som den skal :) Mao, ville ikke bekymret meg før det evt. skjer en endring i din egen kurve :)
 
Skal ikke til jordmor før jeg er 23+5, så er enda litt over 2 uker til.
Men hva betyr det at man har for høye SF mål? Er det at fosteret er stort, eller ?
Tror det enten kan skyldes at fosteret er stort i forhold til hvor langt man er på vei og/eller at man har mye fostervann. Så lenge man følger sin egen SF kurve er det nok ingen grunn til bekymring :)
 
Som FrkVerpesyk sier så er det viktigste at man følger sin egen kurve. Dvs en første målinga er ikke like informativ som de som kommer etterpå. Sf målet er en ca måling av størrelsen på livmora da de måler fra toppen av livmorskanten ned til symfysebeinet. Men det er litt individuelle varisjoner i hvordan de måler (f.eks hvor langt ned) så man bør måles av samme person for at det skal være best mulig sammenlignbart. Så ville ikke bekymra meg noe før neste måling.. det er jo likt som at noen av babyene våre vil ligge på 90% persentilen når de blir født. Sånn er det jo bare, noen er større og noen er mindre enn gjennomsnittet og det er ikke nødvendigvis noe galt med det.
 
Var å målte idag! 23+0, 22cm :) sa ikke noe på det
 
24+0 og ble målt til 23 cm, dette var hos legen. Gleder meg til jordmortime neste uke, for dem målte ikke likt sist- så da fulgte jeg jordmor sine mål:)
 
22+2 i dag, ble målt til 21,5 cm, jordmor var veldig fornøyd med det :)
 
Var hos jordmor i går og ble målt til å være akkurat på den røde streken, 23 cm. Hun sa at alt var bra og at det så ut til at babyen trivdes godt der inne :) Er 24+2
 
23+5 idag (23+3 i følge jordmor..) og ble målt til 23 cm. Hun sa det var innafor :)
 
Ja det gjorde jeg. Eller, nesten helt flatt hvertfall. Så ikke min egen mage.
Okey, for jordmor og lege gjør det forskjellig. Legen ba meg ligge flatt og viste hvordan jeg kan måle selv, men jordmoren sa jeg ikke trengte å ligge flatt. Men er jo et stort avvik i forhold til målene jordmor og lege har tatt
 
22+0 målte legen 23cm, 23+6 målte jordmor 23cm (lå ikke flatt). Samme dag målte jeg 26cm. Idag 24+5 målte jeg 28cm!!! Og Jeg har målt slik som legen har vist meg... Syns det er altfor høyt
 
Når jeg var hos jordmor, så hadde hun en turnuslege med seg for dagen. Jordmor målte meg til 23cm, og turnuslegen målte 25 cm. Da sa jordmor at sålenge det er samme personen som måler hver gang (med samme teknikk) så spilte det ikke så stor rolle. Man må følge sin egen kurve.

Så hos meg ble det registrert 23 cm, siden det er jordmor som skal ta mine mål fremover
 
22+0 målte legen 23cm, 23+6 målte jordmor 23cm (lå ikke flatt). Samme dag målte jeg 26cm. Idag 24+5 målte jeg 28cm!!! Og Jeg har målt slik som legen har vist meg... Syns det er altfor høyt

Man skal ikke måle selv fordi det vil ikke bli nøyaktig :) det beste er om kun jordmor eller kun legen gjør det
 
Back
Topp