Ja, antar at bevegelsene føles annerledes, her slipper jeg jo feks harde spark siden hun ligger med strake bein opp langs kroppen mot hodetJeg merket det ikke når hun snudde seg, men jeg merket en morgen at bevegelsene var annerledes. Jeg regner med hun snudde seg den natta.
De er ikke egentlig opptatte av leie før rundt uke 36. Jeg var til kontroller hver 2.-3. uke fra uke 30-ish, så de registrerte at hun lå i seteleie fram til kontrollen 36+0, men det ble ikke snakket noe særlig om. På barsel syntes en av personalet at hun lå litt rart med det ene beinet, så på bakgrunn av det + seteleie fram til uke 36 fikk vi ekstra kontroll av hoftene etter ca 5 uker. Det får man uansett om barnet ligger i seteleie ved fødsel, fordi det er litt høyere risiko for hofteleddsdysplasi da.
Husk at du kan be om keisersnitt dersom du ikke vil føde vaginalt. Du trenger heller ikke takke ja til vendingsforsøk dersom du ikke vil det. Du styrer skuta!
Godt å vite at man får ekstra oppfølging på sånne ting dersom det blir setefødsel. Vil aller helst føde vaginalt, men både mamma og bestemor endte opp med keisersnitt, så mulig jeg «bare» blir enda en i keisersnittrekka