Seteleie?

Jeg merket det ikke når hun snudde seg, men jeg merket en morgen at bevegelsene var annerledes. Jeg regner med hun snudde seg den natta.

De er ikke egentlig opptatte av leie før rundt uke 36. Jeg var til kontroller hver 2.-3. uke fra uke 30-ish, så de registrerte at hun lå i seteleie fram til kontrollen 36+0, men det ble ikke snakket noe særlig om. På barsel syntes en av personalet at hun lå litt rart med det ene beinet, så på bakgrunn av det + seteleie fram til uke 36 fikk vi ekstra kontroll av hoftene etter ca 5 uker. Det får man uansett om barnet ligger i seteleie ved fødsel, fordi det er litt høyere risiko for hofteleddsdysplasi da.

Husk at du kan be om keisersnitt dersom du ikke vil føde vaginalt. Du trenger heller ikke takke ja til vendingsforsøk dersom du ikke vil det. Du styrer skuta!
Ja, antar at bevegelsene føles annerledes, her slipper jeg jo feks harde spark siden hun ligger med strake bein opp langs kroppen mot hodet:hilarious:
Godt å vite at man får ekstra oppfølging på sånne ting dersom det blir setefødsel. Vil aller helst føde vaginalt, men både mamma og bestemor endte opp med keisersnitt, så mulig jeg «bare» blir enda en i keisersnittrekka:hilarious:

Sniker!
Tredje jenta her lå i hodeleie frem til uke 36, snudde seg til seteleie da. Prøvde ytre vending, akupunktur og øvelser, men denne frøkna hadde bestemt seg - hun skulle entre verden med rumpa først. Mitt lokale sykehus tar ikke i mot setefødsler, så jeg måtte søke meg til en annen by 1,5 time unna.

Det ble blålys oppover etter vannavgang og styrtfødsel 17 minutter etter ankomst på sykehuset. Har født to i hodeleie og setefødselen var definitivt den letteste! Hvis du skulle ende opp med å føde i sete, så sug til deg all informasjon og drit i kommentarer fra utvitende. Jeg sleit mest med at folk sa «åh, stakkars deg. Uff, det gjør sikkert vondt. Oi» osv.
Såpass, ja! Godt å høre at setefødsel var den letteste av de! Foreløpig er det ikke så mange som vet at det muligens blir setefødsel (jeg har fortsatt troa på at hun snur seg, selv om jordmor ikke helt tror det), og jeg tror jeg skal holde det «hemmelig» for å slippe sånne kommentarer, hehe.

Oi, jeg var heller ikke klar over at det kunne være «arvelig», interessant! Hun her har ligget med hode og føtter opp på hver eneste ultralyd så langt, men jeg håper hun snur seg snart:hilarious:
Jeg har hørt så mye forskjellig om vending, er det smertefullt?
Jeg har ingen erfaring selv, men spurte jordmora mi i går, fordi min ligger i tverrleie. Hun sa at det ikke er vondt, men kan være litt ubehagelig siden de faktisk må trykke og skyve en del på magen. Håper det er sant :smiley-ashamed004 Men kanskje noen her har ordentlig erfaring, og ikke bare betryggende ord fra en jordmor?

Jeg har ingen erfaring selv, men spurte jordmora mi i går, fordi min ligger i tverrleie. Hun sa at det ikke er vondt, men kan være litt ubehagelig siden de faktisk må trykke og skyve en del på magen. Håper det er sant :smiley-ashamed004 Men kanskje noen her har ordentlig erfaring, og ikke bare betryggende ord fra en jordmor?
Jeg har prøvd ytre vending☺️ jeg syns ikke det gjorde vondt, men ubehagelig. Man blir liksom uvel på den samme måten som når babyen romsterer veldig inni der. Også er man veldig støl i magen i et par dager etterpå.

Ja, antar at bevegelsene føles annerledes, her slipper jeg jo feks harde spark siden hun ligger med strake bein opp langs kroppen mot hodet:hilarious:
Godt å vite at man får ekstra oppfølging på sånne ting dersom det blir setefødsel. Vil aller helst føde vaginalt, men både mamma og bestemor endte opp med keisersnitt, så mulig jeg «bare» blir enda en i keisersnittrekka:hilarious:
Jeg lå i seteleie da jeg ble født, og ble tatt med keisersnitt. Fødte vaginalt selv. :) Jeg foretrekker faktisk seteleiebevegelsene framfor hodeleie. :bag: Begge mine lå som din, ikke så mye armslag da.:hilarious: Jeg har en teori om at lillesøster snudde seg fordi hun lå med ryggen mot venstre. Storebror lå med ryggen mot høyre,det er drt visst mye trangere. Men, hvem vet. Kanskje storesøster bare tenker lenger frem enn storebror gjør.:laughing002

Såpass, ja! Godt å høre at setefødsel var den letteste av de! Foreløpig er det ikke så mange som vet at det muligens blir setefødsel (jeg har fortsatt troa på at hun snur seg, selv om jordmor ikke helt tror det), og jeg tror jeg skal holde det «hemmelig» for å slippe sånne kommentarer, hehe.
etter å ha prøvd begge deler foretrekker jeg fødsel med hodet først, men! Jeg var helt åpen for en vaginal setefødsel til, dersom det hadde blitt slik. Så selv om setefødselen var mer på alle måter, kunne jeg fint gjort det igjen.

En annen ting er jo at man møter enorm respekt av alle rundt deg når du kan skilte med vaginal setefødsel. :laughing002

Hvordan blir det om babyen ligger med ryggen på mors høyre side? Min ligger slik nå og jordmor sier at om han ikke skifter side så blir han stjernekikker. Hode er ned og ryggen på høyre side, armer og ben opp mot ansiktet. Noen som vet?

Jeg lå i seteleie da jeg ble født, og ble tatt med keisersnitt. Fødte vaginalt selv. :) Jeg foretrekker faktisk seteleiebevegelsene framfor hodeleie. :bag: Begge mine lå som din, ikke så mye armslag da.:hilarious: Jeg har en teori om at lillesøster snudde seg fordi hun lå med ryggen mot venstre. Storebror lå med ryggen mot høyre,det er drt visst mye trangere. Men, hvem vet. Kanskje storesøster bare tenker lenger frem enn storebror gjør.:laughing002
Hehe, jaa, det tror jeg på. Dette er min første, så har aldri opplevd de vonde sparkene folk snakker om :hilarious: Hun her ligger med ryggen mot høyre. Gøy med teoriene:D

Hvordan blir det om babyen ligger med ryggen på mors høyre side? Min ligger slik nå og jordmor sier at om han ikke skifter side så blir han stjernekikker. Hode er ned og ryggen på høyre side, armer og ben opp mot ansiktet. Noen som vet?
Dummeste jeg har hørt ! At en jordmor kan si noe sånt forstår jeg ikke :o

Er gravid med min nummer tre nå og hun ligger likt som søskene sine har gjort i store deler av svangerskapet, altså med hodet ned og ryggen mot høyre side. Har hittill ikke opplevd stjernekikker.

Mamma har født 6 barn, og alle vi (bortsett fra den ene som ble født for tidlig og døde) lå også på samme måte, ingen stjernekikker.

Dummeste jeg har hørt ! At en jordmor kan si noe sånt forstår jeg ikke :eek:

Er gravid med min nummer tre nå og hun ligger likt som søskene sine har gjort i store deler av svangerskapet, altså med hodet ned og ryggen mot høyre side. Har hittill ikke opplevd stjernekikker.

Mamma har født 6 barn, og alle vi (bortsett fra den ene som ble født for tidlig og døde) lå også på samme måte, ingen stjernekikker.
Åååå det var godt å høre!! Jeg tror nemlig ungen vil fortsette å ligge sånn, virker som han trives godt i den stillingen :love017

Oi, jeg var heller ikke klar over at det kunne være «arvelig», interessant! Hun her har ligget med hode og føtter opp på hver eneste ultralyd så langt, men jeg håper hun snur seg snart:hilarious:
Vil ikke kalle det smertefullt - men rimelig ubehagelig, og magen kjennes øm og støl ut ei stund etterpå. Man får et muskelavslappende middel intravenøst som hjelper livmoren til å ikke spenne seg underveis, så det hjelper godt på :)

Her lå junior med hodet ned og ryggen mot høyre hele svangerskapet. Var vel stjernekikker, men snudde meg på siden ved 8cm og han fikk snudd seg så kom «rett» vei. Veldig enkel fødsel på tross av alt :)

Sniker fra oktober :)
Tror du vil få forskjellig svar fra person til person. Jeg syntes det var vondt, men jeg hadde ei som virket ny (muligens under opplæring i vending). Mens når den erfarne overlegen prøvde så var det kun ubehagelig.
Jeg ville nok prøvd vending igjen hadde det ikke vært for at det er så lang reisevei.

Jm her sa at de var vanligst med ryggen mot venstre. Men alle mine har lagt med rygg og rumpe på høgre side, ikke stjernekikkere. De kan jo rotere kroppen fordiom hode står ned, så hun stresset ikke med det nå på sist kontroll. Hun sa babyen da lå i et 2.leie?

Back
Topp