Seteleie

LilleVannlilje

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Er det erfaringar ute og går ang seteleie, vendingsforsøk og setefødsel vs planlagt keisersnitt?

Her er det sterk mistanke om seteleie. Skal få bekrefta dette på ul neste veke + vendingsforsøk. Vil då vere litt uti veke 37. Spent på kva resultatet blir, og kva veg minien kjem ut til slutt :confused: Veldig spennande og litt skummelt! Interessant å høyre ulike erfaringar ang dette :scratch
 
Anbefaler Foreldrerådets episode om setefødsel :) Den var til nytte for meg. Ellers varierer det veldig fra sykehus til sykehus hva de anbefaler, ut i fra hvilken kompetanse de har, så virker som folk forskjellige erfaringer etter hvor i landet man bor og hvor stort sykehuset er. Planen for meg er vaginal setefødsel, men det er rundt 40% sjanse for at det blir keisersnitt underveis. Skal ikke ha vendingsforsøk.
 
Anbefaler Foreldrerådets episode om setefødsel :) Den var til nytte for meg. Ellers varierer det veldig fra sykehus til sykehus hva de anbefaler, ut i fra hvilken kompetanse de har, så virker som folk forskjellige erfaringer etter hvor i landet man bor og hvor stort sykehuset er. Planen for meg er vaginal setefødsel, men det er rundt 40% sjanse for at det blir keisersnitt underveis. Skal ikke ha vendingsforsøk.
Ja, har forstått at det er ulike strategiar og anbefalinger ute og går. Viser vel berre at det ikkje er ein fasit :joyful: Er det du sjølv som ikkje ynskjer vendingsforsøk, eller gjer dei det ikkje der du er? Her vart det lagt fram som ein selvfølge. Men når eg spurte om det, vart det på slutten av samtalen med jordmor sagt at det sjølvsagt var opp til meg om eg ville eller ikkje.
 
Ja, har forstått at det er ulike strategiar og anbefalinger ute og går. Viser vel berre at det ikkje er ein fasit :joyful: Er det du sjølv som ikkje ynskjer vendingsforsøk, eller gjer dei det ikkje der du er? Her vart det lagt fram som ein selvfølge. Men når eg spurte om det, vart det på slutten av samtalen med jordmor sagt at det sjølvsagt var opp til meg om eg ville eller ikkje.

Jeg har ikke spesielt lyst på vendingsforsøk, har alltid syntes det høres vondt ut og er vel bare halvparten av gangene det funker. Så er vel en kombo av både meg og sykehuset, egentlig. Jeg var ganske mye mer redd for setefødsel for bare en uke siden, merker veldig at det har vært og er en modningsprosess. Skal føde på Ullevål som har god kompetanse på det. Legen anbefalte vaginal fødsel og jeg har mindre lyst på keisersnitt enn setefødsel, men det var ingen tvil om at jeg hadde/har valget selv. Det er veldig fint. Har tatt ct av bekkenet, så vet at det er stort nok, og følges opp med ekstra UL-er for å følge med på veksten hans.
 
Her fekk eg konstantert seteleie i v.35 med mitt første barn. Dei ville prøve å vendingsforsøk, fekk egentlig ikkje eit valg, det var ikkje vellykka og det var ikkje ein god opplevelse for min del. Vart planlagt keisersnitt, da kom jenta vår 3 veker før termin, frisk og rask ❤️ Ein fin opplevelse for oss alle.
 
Her fekk eg konstantert seteleie i v.35 med mitt første barn. Dei ville prøve å vendingsforsøk, fekk egentlig ikkje eit valg, det var ikkje vellykka og det var ikkje ein god opplevelse for min del. Vart planlagt keisersnitt, da kom jenta vår 3 veker før termin, frisk og rask ❤️ Ein fin opplevelse for oss alle.
Syns du der var ubehagelig, eller var det ein dårleg opplevelse på andre måtar? Fint å høyre at keisersnitt gjekk fint :angelic: Mange vegar til Rom!
 
Syns du der var ubehagelig, eller var det ein dårleg opplevelse på andre måtar? Fint å høyre at keisersnitt gjekk fint :angelic: Mange vegar til Rom!
Det var veldig ubehagelig og eg syns dei var veldig hardhendte .. Gjorde det også uten at sambuar var tilstede, dette er 7 år sidan no. Keisarsnittet og alt rundt det gjekk kjempefint ☺️ Den opplevelsen var fin med god ro og utruleg flinke folk rundt meg gjennom heile prosessen.
 
Er det erfaringar ute og går ang seteleie, vendingsforsøk og setefødsel vs planlagt keisersnitt?

Her er det sterk mistanke om seteleie. Skal få bekrefta dette på ul neste veke + vendingsforsøk. Vil då vere litt uti veke 37. Spent på kva resultatet blir, og kva veg minien kjem ut til slutt :confused: Veldig spennande og litt skummelt! Interessant å høyre ulike erfaringar ang dette :scratch

Eg er i uke 35+1 og skal på leiekontroll på mandag. Her ligger han i tverrleie. Hvis han er det fortsatt på mandag, blir det vendingforsøk på meg og. Krysser alt for at han snur seg til dess. :) Masse lykke til
 
Det var veldig ubehagelig og eg syns dei var veldig hardhendte .. Gjorde det også uten at sambuar var tilstede, dette er 7 år sidan no. Keisarsnittet og alt rundt det gjekk kjempefint ☺️ Den opplevelsen var fin med god ro og utruleg flinke folk rundt meg gjennom heile prosessen.
Blir utan mann her også, pga den der forbanna coronaen :banghead: Trur det skal gå bra så lenge det ikkje skjer noko akutt. Kvir meg mest til å fasta faktisk :joyful::yuck:
 
Blir utan mann her også, pga den der forbanna coronaen :banghead: Trur det skal gå bra så lenge det ikkje skjer noko akutt. Kvir meg mest til å fasta faktisk :joyful::yuck:
Må du fasta? Det måtte ikkje eg, men no er det jo nokon år sidan og da :) får håpe du får ein bedre opplevelse enn eg fekk den gongen. Lykke til :smiley-angelic003
 
Må du fasta? Det måtte ikkje eg, men no er det jo nokon år sidan og da :) får håpe du får ein bedre opplevelse enn eg fekk den gongen. Lykke til :smiley-angelic003
Ja, må komma fastande. Er vel pga ein liten risiko for at ting blir satt i gang av vendinga, eller at ungen blir stressa og ein plutseleg endar opp med akutt keisersnitt. Men trur faren for det er heller liten, heldigvis. Takk for det! Kryssar fingrane for at det går bra :angelic:
 
En Veninne av meg sa det var sykt smertefullt å ha vendigsforsøk, og ville ikke valgt det igjen. Så om denne ungen ikke snur seg av seg selv blir det setefødsel. Skal også begynne å gjøre øvelser som jeg finner på YouTube for å få babyen til å snu seg selv
 
Jeg hadde misslykket vendingsforsøk forrige uke. Litt ubehagelig, men ikke vondt!
Jordmor anbefalte å prøve akupunktur og ulike øvelser i håp om at han snur seg selv, hvis ikke blir det planlagt keisersnitt:)
 
Her har han ligget i sete hele veien, og ligger også på 90-percentilen. Så da er et nok utelukket med vaginal fødsel, det er vending som funker eller keisersnitt. Jeg skal også inn på kontroll på mandag, så blir det vel vendingsforsøk. Jeg har et akuttt KS fra før, og har ikke lyst på et KS til. Så tar sjansen på vendingsforsøk, men vil jo helst at mannen skal få være med.
 
Jeg hadde misslykket vendingsforsøk forrige uke. Litt ubehagelig, men ikke vondt!
Jordmor anbefalte å prøve akupunktur og ulike øvelser i håp om at han snur seg selv, hvis ikke blir det planlagt keisersnitt:)
Veldig spent på kommande vendingsforsøk sjølv! Høyrt litt ymse :nailbiting: Tips om ulike øvelsar ein kan gjere? Har vel strengt tatt ikkje veldig trua, men kvifor ikkje prøve det som prøvast kan? :p
 
Veldig spent på kommande vendingsforsøk sjølv! Høyrt litt ymse :nailbiting: Tips om ulike øvelsar ein kan gjere? Har vel strengt tatt ikkje veldig trua, men kvifor ikkje prøve det som prøvast kan? :p

Masse lykke til! Husk å puste og prøv å slappe av! De stopper fort om de ser det ikke går eller blir vondt:happy:
Jeg skulle prøve øvelser fra spinningbabies.com. Har ikke akkurat troen selv, men verdt ett forsøk:hilarious:
 
Sniker

Jeg fødte i sete i november 2019. Vi gjorde et vendingsforsøk, men det var mislykket. Jeg syns det var ganske vondt, måtte virkelig puste meg gjennom det - men kunne gjort det igjen uten å grue meg for mye. Måtte forøvrig ikke faste, og det ble poengtert at det var helt frivillig og opp til meg. Samme opplevde jeg da det ikke gikk og valget stod mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Ble oppfordret til å prøve vaginalt, og var det vi endte opp med å gjøre og hadde da en veldig fin fødsel :)

Jeg fikk noen øvelser fra jordmor, det gikk i hovedsak ut på å stå med knærne i sofaen og hendene i gulvet og riste på rumpa :hilarious: Fikk ikke lov å gjøre det alene, mannen måtte passe på at jeg ikke falt/ikke kom meg opp igjen.
 
Sniker

Jeg fødte i sete i november 2019. Vi gjorde et vendingsforsøk, men det var mislykket. Jeg syns det var ganske vondt, måtte virkelig puste meg gjennom det - men kunne gjort det igjen uten å grue meg for mye. Måtte forøvrig ikke faste, og det ble poengtert at det var helt frivillig og opp til meg. Samme opplevde jeg da det ikke gikk og valget stod mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Ble oppfordret til å prøve vaginalt, og var det vi endte opp med å gjøre og hadde da en veldig fin fødsel :)

Jeg fikk noen øvelser fra jordmor, det gikk i hovedsak ut på å stå med knærne i sofaen og hendene i gulvet og riste på rumpa :hilarious: Fikk ikke lov å gjøre det alene, mannen måtte passe på at jeg ikke falt/ikke kom meg opp igjen.
Takk for erfaringsdeling :happy: Håpar at vendinga blir ein ok opplevelse, men alltid litt skummelt med ukjente ting. Ynskjer sjølv å føda vaginalt dersom vending ikkje fungerer, så sant andre faktorar og mål tilseier at det er gjennomførbart vel å merka. Det eg kanskje er aller mest spent på, er kva anbefaling sjukehuset gir meg ang vaginal fødsel vs. planlagt KS. Høyrer til eit nokså lite sjukehus, så usikker på kor mykje erfaring og kompetanse dei har med setefødslar. Ynskjer jo ikkje å gjennomføra setefødsel dersom dei anbefaler KS pga lite erfaring ved sjukehuset. Fyrstegangs og store barn i familien, så kan jo vere at setefødsel ikkje er aktuelt uansett. #spent!
 
Seteleie ble bekreftet da jeg var på sjekk i uke 35+0, skal på kontroll til uken når jeg er 36+0 og skulle bli henvist til sykehuset igjen om hun ikke har snudd seg da. Legen mente jeg skulle kunne føde fint i seteleie fordi babyen lå på 50-percentilen nå og mest sannsynlig ikke ville bli veldig stor.

Sånn jeg tenker nå så ønsker jeg ikke vendingsforsøk, eller å føde i seteleie da jeg ikke stoler på disse vekstestimeringene. Leser jo stadig om at de bommer med ganske mye. Første barn var 4,3 kg, og jeg tviler veldig på at dette barnet blir en hel kg mindre...
 
Jeg har skrevet litt om min opplevelse av valg og slik i en tråd i augustforumet! Tror den er på side 2 og heter noe som «har babyen lagt seg med hodet ned»
 
Back
Topp