Setefødsel

Uff - så dumt å høre at dere ikke blir godt ivaretatt på Ahus.
Selv er jeg blitt veldig godt ivaretatt på HelseFonna og hadde en veldig fin setefødsel :happy:

Kan skrive kort hvilken info jeg fikk.
Var veldig redd for setefødsel og ks, og ble møtt med stor forståelse sent i uke 36. Hun gikk igjennom alternativene vaginalt og ks… jeg valgte med en gang vaginal (mest redd for ks).
Hun gikk da nøye igjennom forløpet i en setefødsel, viste hvordan de forløser skuldre og hode, gikk igjennom hvem som skulle være tilstede på føden, og hva som skulle til for at det evt ble ks. Deretter forklarte hun hvorfor de ikke ville tilby vendingsforsøk om jeg likevel ville føde vaginalt. Forstod at det handlet om risikoen for morkakeløsning (1%), og at de i mange tilfeller snur seg tilbake likevel.
Avtalte ny time i uke 38+0… da ble vi enige om igangsetting for det ville være best for meg og min situasjon. Følte meg hele tiden godt ivaretatt :happy:

Nå startet fødselen av seg selv med vannavgang hjemme, før det ble igangsetting.
Det ble en helt fin setefødsel, stort sett uten smertelindring :happy:
En helt ‘etterboka’ setefødsel forstod jeg på personalet til stede :happy:
 
Uff - så dumt å høre at dere ikke blir godt ivaretatt på Ahus.
Selv er jeg blitt veldig godt ivaretatt på HelseFonna og hadde en veldig fin setefødsel :happy:

Kan skrive kort hvilken info jeg fikk.
Var veldig redd for setefødsel og ks, og ble møtt med stor forståelse sent i uke 36. Hun gikk igjennom alternativene vaginalt og ks… jeg valgte med en gang vaginal (mest redd for ks).
Hun gikk da nøye igjennom forløpet i en setefødsel, viste hvordan de forløser skuldre og hode, gikk igjennom hvem som skulle være tilstede på føden, og hva som skulle til for at det evt ble ks. Deretter forklarte hun hvorfor de ikke ville tilby vendingsforsøk om jeg likevel ville føde vaginalt. Forstod at det handlet om risikoen for morkakeløsning (1%), og at de i mange tilfeller snur seg tilbake likevel.
Avtalte ny time i uke 38+0… da ble vi enige om igangsetting for det ville være best for meg og min situasjon. Følte meg hele tiden godt ivaretatt :happy:

Nå startet fødselen av seg selv med vannavgang hjemme, før det ble igangsetting.
Det ble en helt fin setefødsel, stort sett uten smertelindring :happy:
En helt ‘etterboka’ setefødsel forstod jeg på personalet til stede :happy:

Takk for at du deler din opplevelse. Det hørtes jo ut som du ble veldig godt ivaretatt. :happy: Gratulerer så mye med den lille!

Det virker som det er utrolig ulik praksis for setefødsler fra sted til sted. Det synes jeg er veldig merkelig, egentlig. Hvorfor kan de sette i gang folk enkelte steder og ikke andre? Uansett godt du slapp det, at fødselen startet av seg selv og at alt gikk så bra! :Heartred:D Vi venter fortsatt i usikkerhet og spenning, 39+3 i dag, så har potensielt litt ventetid igjen… :wacky:
 
Sniker første satt i sete ble ks for meg men forstod det slik at setefødsel skal skje på fødeavdeling med lege tilgjenglig og ikke kun med jm da risikoen for komplikasjoner er større. Men hvor du havner etterpå avhenger om det er vanlig fødsel og formen på deg og barnet etterpå. Blir det ks skal du ha ekstra tilsyn og på barsel. Men har du født greit før så er sjangsen for en fin setefødsel stor og du havner på hotel igjen.

ble også anbefalt epidural for å være mer klar om det trengtes ks men kansje annerledes når det ikke er nr 1?
 
Uff - så dumt å høre at dere ikke blir godt ivaretatt på Ahus.
Selv er jeg blitt veldig godt ivaretatt på HelseFonna og hadde en veldig fin setefødsel :happy:

Kan skrive kort hvilken info jeg fikk.
Var veldig redd for setefødsel og ks, og ble møtt med stor forståelse sent i uke 36. Hun gikk igjennom alternativene vaginalt og ks… jeg valgte med en gang vaginal (mest redd for ks).
Hun gikk da nøye igjennom forløpet i en setefødsel, viste hvordan de forløser skuldre og hode, gikk igjennom hvem som skulle være tilstede på føden, og hva som skulle til for at det evt ble ks. Deretter forklarte hun hvorfor de ikke ville tilby vendingsforsøk om jeg likevel ville føde vaginalt. Forstod at det handlet om risikoen for morkakeløsning (1%), og at de i mange tilfeller snur seg tilbake likevel.
Avtalte ny time i uke 38+0… da ble vi enige om igangsetting for det ville være best for meg og min situasjon. Følte meg hele tiden godt ivaretatt :happy:

Nå startet fødselen av seg selv med vannavgang hjemme, før det ble igangsetting.
Det ble en helt fin setefødsel, stort sett uten smertelindring :happy:
En helt ‘etterboka’ setefødsel forstod jeg på personalet til stede :happy:
Så godt å høre at du er fornøyd! Hva slags fødestilling hadde du under pressfasen, og hva var grunnen til at du fikk igangsetting, hvis du vil dele? Hva slags smertelindring ble det? På Ahus anbefaler de uansett epidural, noe jeg i utgangspunktet ikke har så lyst på, men de mente det nærmest ikke er mulig uten :bag:
 
Så godt å høre at du er fornøyd! Hva slags fødestilling hadde du under pressfasen, og hva var grunnen til at du fikk igangsetting, hvis du vil dele? Hva slags smertelindring ble det? På Ahus anbefaler de uansett epidural, noe jeg i utgangspunktet ikke har så lyst på, men de mente det nærmest ikke er mulig uten :bag:

Her er det visst kun forløsning i ‘vanlig’ fødestilling… med beina opp i disse bøylene. Eg personlig syns det er en grei stilling å presse i!
Men her var det aldri et valg om noe annet, som jeg fikk med meg. Det måtte to JM til for å presse ned rygg/rompa mi når de skulle forløse hode - da ble jeg dratt opp av bevegelsene legene gjorde med hode hennes.

Jeg fikk igangsetting pga tidligere fødsel på under 2t fra første tegn til han var ute. Ønsket ikke å risikere å føde i bil/ambulanse eller hjemme. Det tok de veldig seriøst! Jeg var også tredjegangsfødende med gode fødehistorier bak meg.. noe som gjorde at de såg igangsetting som en grei løsning.. det er heller ikke førstevalget her normalt.
Nå ble det jo vannavgang hjemme uansett, men gikk fint det også, selv om det ble litt mer dramatisk og styrete.

De satte epidural når jeg kom inn, den skal uansett ligge klar til evt ks. Når riene startet skrudde de den av, og den ble skrudd på igjen idet jeg begynte å presse. Fødte derfor egentlig uten smertelindring da epiduralen tar 30 min før den virker, og jeg var ferdig innen den tid. Var ikke noe verre enn vanlig hodeleiefødsel det :happy:
 
Så godt å høre at du er fornøyd! Hva slags fødestilling hadde du under pressfasen, og hva var grunnen til at du fikk igangsetting, hvis du vil dele? Hva slags smertelindring ble det? På Ahus anbefaler de uansett epidural, noe jeg i utgangspunktet ikke har så lyst på, men de mente det nærmest ikke er mulig uten :bag:

Jeg svarer deg også jeg, hvis du vil ha svar fra flere med gode setefødselerfaringer :)

Min fødsel var igangsatt for øvrig, andre årsaker for ingen visste at luringen min hadde snudd seg til seteleie før 4,5 cm åpning da vannet skulle tas :hilarious: Legeteamet mitt tok ikke imot setefødte i knestående, men jeg fikk stå på kne før aktiv pressefase for å få babyen ordentlig godt nede i bekkenet. Jeg varierte også med å ligge på hver side med èn fot i bøyle for å hjelpe baby ned. Det var jordmor som veiledet meg her og hun var skikkelig flink til å foreslå endringer og variere stillinger underveis.
I aktiv pressfase lå jeg på ryggen med beina og bøyler og hadde håndtak å holde fast i. Jeg har helt utrolig mye mer kraft til pressing når jeg ligger slik, men dette er individuelt :) viktigste er at man puster inn, og presser uten å slippe ut luft eller skrike. Spare det til mellom pressene eventuelt, sånn hvis man kan kontrollere det.
Jeg ville i utgangspunktet ikke ha epidural, men valgte å takke ja da jeg ønsket at en eventuell overgang fra vaginal til keiserlig forløsning skulle kunne gå raskest mulig. De bruker stikket til spinalbedøvelse så det er veldig lettvint og der er mye derfor at de ønsker du har epidural. Men det er også en annen grunn, og det er at det er viktig at du er uthvilt nok til å ha mye kraft i pressefase. Ved hodeleie kan de alltids hjelpe baby ut med vakuum, ved seteleie skal du selv stå for så og si all pressing. Det eneste de kan hjelpe til med tang, er å få hodet ut tilslutt. Men da er allerede hele kroppen presset ut. :)
Man kan likevel fint føde i sete uten epidural, men det fordrer et forløp som ikke sliter deg helt ut. Du trenger ikke å få epidural med èn gang men kan vente litt også. Min epidural ga meg ikke veldig til smertelindring, det samme skjedde forrige fødsel. Så ikke alle som får full effekt av den :p

Lykke til ❤️
 
Da er jeg klarert for setefødsel og skal på ny ultralyd om en uke for å følge med på veksten til lille i magen :happy: Så nå er det bare å vente på at det setter i gang! 38+1 i dag :rolleyes:
 
Hvordan gikk det med dere ?

Planlagt setefødsel hvor han var estimert til 3580 gram og derfor under maks størrelse på 4000 for setefødsel.

Ble igangsettelse onsdag 18/8 grunnet hepatose (lave verdier, men nok til å settes i gang). Ballong falt ut etter 6 timer, deretter 16 modningstabletter som ga åpning og mormunn som trakk seg opp, men ingen rier. Ble forsøkt et par naturlige metoder uten hell og deretter riestimulerende drypp som satt fart på det hele på ettermiddagen lørdag 21.08. Etter rier i 4 timer med lystgass, fikk jeg epidural som var helt magisk. Kroppen jobbet seg bra til 10 cm tross feber underveis som måtte reguleres.

Vi nådde 10 cm på morgenen søndag, og lå der i 2 1/2 time med forsøk på press, rumpen kom ned i kanalen, men ikke godt nok ned og to leger + overlege anbefalte da ks. Vi var veldig forberedt på at det kunne bli det og det føltes faktisk ok, selv om jeg gjerne skulle sluppet det.

Da de tok han ut uttrykte overlegen at «han var stor og så fin» og det viste seg I etterkant at både hodemål og vekt ville gjort det å fullføre en setefødsel uforsvarlig og litt skummelt. Derfor utrolig glad for at de ikke tok noen sjanser. Vekt 4045 HS 34,5 og hodemål 37,5!

Vår fine lille gutt er nå over 5 måneder og helt perfekt :Heartblue
 
Så bra at dere fikk samtalen deres til slutt og at overlegen tok seg god tid til dere (,selv om forløpet og ventetiden absolutt ikke var greit. Så mye unødvendig rot! :confused:) Nå gjenstår bare ventetiden. :)

Det høres ut som dere har samme informasjon som oss så langt, bare at vi har fått den gjennom privat fødselsveiledning. Det var nytt for meg at de ikke lar deg føde i knestående eller at de ikke setter i gang setefødsler, da! Det var greit å vite. Det trodde nemlig jordmor. Det jeg lurer på nå er hva som skjer hvis fødselen ikke starter av seg selv innen rimelig tid, eller hva som skjer hvis babyen viser seg å være rundt fire kilo om en uke eller to, men da blir det vel keisersnitt når man først kommer inn der. Får bare satse på at fødselen starter av seg selv snart, hvis ikke skal jeg ta en telefon og stille litt spørsmål.

Masse lykke til med ventetiden og fødsel, og gi en lyd om hvordan det har gått når fødselen er over! :Heartpink:hello2
 
Hvordan gikk det med dere ?

Planlagt setefødsel hvor han var estimert til 3580 gram og derfor under maks størrelse på 4000 for setefødsel.

Ble igangsettelse onsdag 18/8 grunnet hepatose (lave verdier, men nok til å settes i gang). Ballong falt ut etter 6 timer, deretter 16 modningstabletter som ga åpning og mormunn som trakk seg opp, men ingen rier. Ble forsøkt et par naturlige metoder uten hell og deretter riestimulerende drypp som satt fart på det hele på ettermiddagen lørdag 21.08. Etter rier i 4 timer med lystgass, fikk jeg epidural som var helt magisk. Kroppen jobbet seg bra til 10 cm tross feber underveis som måtte reguleres.

Vi nådde 10 cm på morgenen søndag, og lå der i 2 1/2 time med forsøk på press, rumpen kom ned i kanalen, men ikke godt nok ned og to leger + overlege anbefalte da ks. Vi var veldig forberedt på at det kunne bli det og det føltes faktisk ok, selv om jeg gjerne skulle sluppet det.

Da de tok han ut uttrykte overlegen at «han var stor og så fin» og det viste seg I etterkant at både hodemål og vekt ville gjort det å fullføre en setefødsel uforsvarlig og litt skummelt. Derfor utrolig glad for at de ikke tok noen sjanser. Vekt 4045 HS 34,5 og hodemål 37,5!

Vår fine lille gutt er nå over 5 måneder og helt perfekt :Heartblue

dette hørtes skikkelig dramatisk ut! Så bra at alt gikk godt med dere
 
Back
Topp