Setefødsel

Godisbjørn

Flørter med forumet
Hei!

Jeg er 38+3 og i går ble det tatt en ultralyd hvor vi ser at lille har festet seg i seteleie. Det blir dermed setefødsel (andregangsfødende) med alle de tanker og bekymringer det innebærer, hehe :)
Men det jeg lurer på er om noen her har født i sete tidligere og om man fortsatt får komme på barselhotellet? Eller er det kun barselavdeling som gjelder?

Og vær så snill, ikke del negative erfaringer om selve fødselen. Jeg gjør alt jeg kan for å holde meg positiv og holde frykten unna. Lurer kun på om man fortsatt kan komme på hotell hvis alt går bra :)
Tusen takk <3
 
Sniker

Var aldri snakk om noe annet her :happy: Så vi var på barselhotellet i tre netter, som var standard. Jeg var førstegangs og hadde forøvrig en veldig fin fødsel :happy:
 
Hei!

Jeg er 38+3 og i går ble det tatt en ultralyd hvor vi ser at lille har festet seg i seteleie. Det blir dermed setefødsel (andregangsfødende) med alle de tanker og bekymringer det innebærer, hehe :)
Men det jeg lurer på er om noen her har født i sete tidligere og om man fortsatt får komme på barselhotellet? Eller er det kun barselavdeling som gjelder?

Og vær så snill, ikke del negative erfaringer om selve fødselen. Jeg gjør alt jeg kan for å holde meg positiv og holde frykten unna. Lurer kun på om man fortsatt kan komme på hotell hvis alt går bra :)
Tusen takk <3

Lykke til :happy::happy:
Ser ut til å gå den veien her også - forstår deg godt! Jobber også med positiviteten oppe og frykten unna :rolleyes::happy:
Blir det spontan eller igangsatt fødsel? :happy:
 
Førstegangsfødende og skal selv på kontroll på sykehuset tirsdag grunnet seteleie. 36+5 i dag :)
Hvilke undersøkelser har de gjort for å godkjenne setefødsel for deg?
Jeg kjenner til 4 førstegangsfødende som alle fødte i seteleie og er kjempefornøyd med sine fødsler :happy:
 
Sniker
Fødte i seteleie i mars. Det var drømmefødsel for min del :) ❤️ En kjempegod opplevelse. Jeg sa ja til lokalbedøvelse rett før forløsning, synes det var greit med tanke på at de driverproblemer styrer litt med baby på vei ut. Altså rompa kommer ut, så forløses beina, deretter armer og skuldre også henger baby sånn noen sekunder før hodet forløses.
Du kommer til å få ekstra tilsyn og overvåking av baby gjennom fødselen, så de passer godt på og lav terskel for ks.
Seteleie har ingenting å si for om du havner på barselhotell eller barselavdelingen, det er mer formen din/formen til baby.
Her visste jeg ikke om seteleie før etter fødselen var igang, så det ble en overraskelse når vannet skulle tas, hehe. Men det gikk veldig fint!
For flergangsfødende som tidligere har født vaginalt, trenger man ikke måle bekkenet. Så lenge man har født vaginalt skal det gå bra med setefødsel inntil 4kg
 
Førstegangsfødende og skal selv på kontroll på sykehuset tirsdag grunnet seteleie. 36+5 i dag :)
Hvilke undersøkelser har de gjort for å godkjenne setefødsel for deg?
Jeg kjenner til 4 førstegangsfødende som alle fødte i seteleie og er kjempefornøyd med sine fødsler :happy:

Det ble egentlig bare tatt en ultralyd.
Men faktorene som gjør at det godkjennes er blant annet:
- Jeg har født før så vi vet at bekkenet har god nok plass (det kan man såklart ha selvom man er førstegangsfødende også)
- Babyen er såvidt under gjennomsnitt så hun er verken for stor eller for liten
- Det er godt med fostervann
- Alle målinger av babyen ser veldig bra ut og hun er frisk og fin

Lykke til, og tusen takk for at du deler positive opplevelser du har hørt om <3
 
Sniker
Fødte i seteleie i mars. Det var drømmefødsel for min del :) ❤️ En kjempegod opplevelse. Jeg sa ja til lokalbedøvelse rett før forløsning, synes det var greit med tanke på at de driverproblemer styrer litt med baby på vei ut. Altså rompa kommer ut, så forløses beina, deretter armer og skuldre også henger baby sånn noen sekunder før hodet forløses.
Du kommer til å få ekstra tilsyn og overvåking av baby gjennom fødselen, så de passer godt på og lav terskel for ks.
Seteleie har ingenting å si for om du havner på barselhotell eller barselavdelingen, det er mer formen din/formen til baby.
Her visste jeg ikke om seteleie før etter fødselen var igang, så det ble en overraskelse når vannet skulle tas, hehe. Men det gikk veldig fint!
For flergangsfødende som tidligere har født vaginalt, trenger man ikke måle bekkenet. Så lenge man har født vaginalt skal det gå bra med setefødsel inntil 4kg

Åh, tusen takk for at du deler en så fin opplevelse! <3 Kan jeg spørre hvilket sykehus du fødte på?
 
Lykke til :happy::happy:
Ser ut til å gå den veien her også - forstår deg godt! Jobber også med positiviteten oppe og frykten unna :rolleyes::happy:
Blir det spontan eller igangsatt fødsel? :happy:

Ja, det er jo en litt spesiell situasjon, så godt vi er flere som kan dele litt tanker <3
Det er ingen plan om igangsetting enda, jeg håper det starter av seg selv :)
 
Sniker
Fødte i seteleie i mars. Det var drømmefødsel for min del :) ❤️ En kjempegod opplevelse. Jeg sa ja til lokalbedøvelse rett før forløsning, synes det var greit med tanke på at de driverproblemer styrer litt med baby på vei ut. Altså rompa kommer ut, så forløses beina, deretter armer og skuldre også henger baby sånn noen sekunder før hodet forløses.
Du kommer til å få ekstra tilsyn og overvåking av baby gjennom fødselen, så de passer godt på og lav terskel for ks.
Seteleie har ingenting å si for om du havner på barselhotell eller barselavdelingen, det er mer formen din/formen til baby.
Her visste jeg ikke om seteleie før etter fødselen var igang, så det ble en overraskelse når vannet skulle tas, hehe. Men det gikk veldig fint!
For flergangsfødende som tidligere har født vaginalt, trenger man ikke måle bekkenet. Så lenge man har født vaginalt skal det gå bra med setefødsel inntil 4kg
Så fint at du deler! Var det første bebis for deg? Syns det er så skummelt det at hodet sitter igjen til slutt, er så redd for at de ikke skal få det ut da o_O Men det er bare noe jeg har fått for meg :oops:
 
Så fint at du deler! Var det første bebis for deg? Syns det er så skummelt det at hodet sitter igjen til slutt, er så redd for at de ikke skal få det ut da o_O Men det er bare noe jeg har fått for meg :oops:

Nei, jeg har født vaginalt tidligere. Men jeg kjenner noen førstegangs som hadde ukomplisert setefødsel også :)
Heldigvis skal de måle så babyen ikke er for stor, og de kan hjelpe til med en tang dersom noe skulle skje med hodet til slutt - men det går som regel veldig fint :)
Jeg synes også det var fint at de setter en elektrode på babyens rompe etter vannavgang så de hele tiden ser at den har bra puls. Det gjorde meg en del roligere hvertfall!
 
Nei, jeg har født vaginalt tidligere. Men jeg kjenner noen førstegangs som hadde ukomplisert setefødsel også :)
Heldigvis skal de måle så babyen ikke er for stor, og de kan hjelpe til med en tang dersom noe skulle skje med hodet til slutt - men det går som regel veldig fint :)
Jeg synes også det var fint at de setter en elektrode på babyens rompe etter vannavgang så de hele tiden ser at den har bra puls. Det gjorde meg en del roligere hvertfall!
Godt å høre :happy: Får du beveget deg litt rundt? Vet de oftest setter epidural, men orker ikke bli lenket til sengen :bag:
 
Godt å høre :happy: Får du beveget deg litt rundt? Vet de oftest setter epidural, men orker ikke bli lenket til sengen :bag:

Nei, du blir litt mer lenka til senga når de setter på elektrode og/eller epidural. Men jeg synes ikke det gjorde så mye som jeg trodde på forhånd. Har trodd at det var best for meg å bevege meg rundt, men trivdes godt med å variere stillinger i senga i stedet når smertene ble intense. Også fikk jeg sitte på stor yogaball ved siden av senga, det likte jeg. Men babyen hadde best puls når jeg lå i senga, så det var ikke så lenge.
Nå vet jeg ikke når i prosessen du blir litt mer fastlåst på grunn av elektrode, men ikke får vannet går hvertfall. Så jeg antar at du i starten av fødselen nok kan bevege deg mer fritt :)

Hvis du har en gravidpute du trives med anbefaler jeg å ha med denne på føden. Siden jeg måtte være så mye oppi senga, var det veldig deilig å kunne bruke bbhugme puta for å gjøre fødesenga litt mer komfortabel :)
 
Jeg fødte i seteleie i 2018 på Ahus, jeg ble godt ivaretatt hele veien og hadde en veldig fin fødsel. Nå havnet jeg på barselavdeling, men det hadde ingenting med seteleie å gjøre☺️ Selv om ting ble litt annerledes enn hva jeg hadde tenkt meg var jeg aldri bekymret og jeg føder gledelig vaginalt igjen om det skulle vise seg at lillesøster i magen også velger å sette seg med rumpa ned. Min strakk seg forøvrig raskt ut av seg selv og har ikke hatt noen problemer med hoftene i ettertid.
 
Så fint at du deler! Var det første bebis for deg? Syns det er så skummelt det at hodet sitter igjen til slutt, er så redd for at de ikke skal få det ut da o_O Men det er bare noe jeg har fått for meg :oops:

Det er akkurat det jeg ser for meg også - når hode er inne og resten ute :sorry::oops:
 
Godt å høre :happy: Får du beveget deg litt rundt? Vet de oftest setter epidural, men orker ikke bli lenket til sengen :bag:

Jeg hadde både elektrode og epidural, men kunne bevege meg ganske bra rundt. Stod for det meste i prekestol, og i selve pressefasen stod jeg på kne :)
 
Back
Topp