Så leit at det ble sånn
Var på Ahus i går 37+1, de var forsinket to timer nesten og følte litt på det samme som deg. Stresset og uerfaren lege, som kun fulgte en mal da hun snakket om setefødsel. Tok en ultralyd, men de sier det er vanskelig å estimere vekt med seteleie, han ble målt til 3100. Hun snakket veldig varmt om vending og mente vi burde prøve det, men kjente aldri om han har festet seg. Så ringte hun overlege, overlege mente vi ikke burde prøve vending og det trolig blir mislykket, så jeg sitter igjen mer forvirret enn på lenge når det gjelder vending. Virket som de ikke anbefalte det fordi jeg er motivert for vaginal fødsel uansett (har ikke tatt CT så aner ikke om det går), i tillegg til at de har mye å gjøre. Vet altså ikke hvorfor overlegen mente noe annet, og vi satt derfor opp en time på fredag så jeg kunne tenke på det.
Ringte sykehuset i dag og ba om at en overlege kunne ringe meg så jeg får vite hvorfor de ikke anbefalte vendingsforsøk, ble aldri ringt opp igjen og ringer igjen i morgen. Jordmoren jeg snakket med i dag var imidlertid veldig koselig, men håper virkelig å få snakke med overlegen i morgen..
Jeg følte jeg fikk valget mellom keisersnitt og setefødsel og at jeg «tok» valget i går, men de kan jo ikke si at jeg kan prøve før de vet størrelse på bekkenet. Syns det er rart de setter oss opp på time hos en lege i spesialisering, da legen åpenbart ikke visste nok om dette. Hadde også med spørsmål og følte ikke jeg fikk stilt disse.. Hun mente overlegen kunne svare de ut på timen fredag, men får jo ikke svart på de om det ikke blir time
Anbefaler deg å lese dette skrivet, veldig informativt og fint om setefødsel
https://www.legeforeningen.no/conte...11e13ecd3bb23/pasientinformasjon-seteleie.pdf
Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt i morgen og ytret din bekymring og usikkerhet. Det skal IKKE være sånn her.. Du må få stilt spørsmålene dine og trygges. Videre må de lytte til et evt ønske om keisersnitt og hjelpe deg med å ta en avgjørelse!!
Veien videre for meg er mulig vendingsforsøk fredag, deretter ny UL i uke 39. Skal også på CT en eller annen gang, men aner ikke når..