Setefødsel

Så fint å høre at de klarte å vende henne over og at hun fortsatt ligger i hodeleie her ble jeg ikke tilbudt en manuell vending, kanskje fordi det var for sent nå?
Ja, jeg har valgt å gå for setefødsel og håper det blir en god opplevelse håper jordmor kan svare meg litt mer, har time hos henne på tirsdag

Ja ble veldig fornøyd når det gikk så fint. Men jeg hadde også gått for setefødsel om ikke. Jeg snudde på dagen uke 37. det er fra da de tar vendig fra..Har hørt det er veldig forskjellig praksis. ikke alle sykehus som pleier å bruke vending. hvor langt er du på vei nå? du kan jo høre med jordmor hva de pleier å gjøre.

Ja ble veldig fornøyd når det gikk så fint. Men jeg hadde også gått for setefødsel om ikke. Jeg snudde på dagen uke 37. det er fra da de tar vendig fra..Har hørt det er veldig forskjellig praksis. ikke alle sykehus som pleier å bruke vending. hvor langt er du på vei nå? du kan jo høre med jordmor hva de pleier å gjøre.

Jeg er 37+4. Mulig de ikke gjør det på Ahus da han ikke engang nevnte det for meg, har også hørt at de ikke forsøker om en har morkake på fremre vegg, det har jeg! Men skal høre meg jordmor hvor gjorde de vending på deg?

jeg hadde også morkaken foran på magen. Det hadde ikke noe å si. Jeg var også bekymret for det. Det var helt utrolig flinke:) virkelig! og dette har de gjort i mange år ! en ting som er viktig er at du har nok fostervann. Eller ihvertfall ikke lite. Drammen sykehus på føde/barsel poliklinikk..

Ok, så da var han litt mindre enn lillegutt i magen her da tror jeg skal be om en til sjekk i uke 39 kanskje. Bare for å berolige meg selv litt også
Ehm.. Jeg er litt usikker, jeg skal føde på Ahus, vet ikke om de har kvinneklinikk.

Gjør det :-) lykke til! :-)

Huff ja, det er sant.. Vet du om det er større sjangs for mer alvorlig rifter hos mor ved en setefødsel med tanke på at det største skal ut sist og da ganske så fort ut.
Du får ikke den gradvise utvidelsen som en gjør når hodet kommer først vel?
Da jeg fødte min første sønn funket ikke epiduralen og jeg fikk trykketrang 2 timer før jeg fikk trykke.. Det var helt forferdelig, for det går virkelig ikke an å kjempe imot kroppens instinkt. Så det håper jeg ikke at jeg må gjennom igjen.

Isj. Det var jo ikke meningen å gjøre deg MER bekymret!

Når vi føder på sykehus med erfaren hjelp er sjansen for alvorlige rifter mindre enn vanlig, men sjansen for småbarnsfamilier og kontrollere klipp er større. For oss som har født før, er en del av utvidelsen allerede skjedd og jordmor skal kunne hjelpe oss å vente til alt er klart. Vi kommer også til å ha en fødselslege I rommet som kan grepene for å hjelpe hodet ut.

Jeg er skuffet over at jeg får bestemme så lite, men det er ganske trygt å vite at det allerede er en skokk eksperter som har tenkt gjennom både plan A og plan B.

I forhold til rifter så fikk jeg et kontrollert klipp. Hadde ingenting vondt i ettertid, bare litt øm:) Idag 8 uker etterpå har det grodd kjempefint, føler meg som før igjen:)

Jeg har også mini i seteleie. Hun ligger helt på snittet i størrelse, og skal sjekke bekkenstørrelse om noen dager. Er 37 uker og skal inn til ny ul rett før uke 39. Da tas endelig beslutning på fødsel vs ks. På ullevål gjør de ikke ytre vending, så det var ikke noen mulighet.

Legen var veldig på vaginal fødsel, men kjenner meg veldig usikker. Det er større risiko for barnet forbundet med setefødsel enn planlagt ks, mens for mor er ks mer risikofylt. Og når man vet at 40-50 % av vaginale setefødsler ender opp med ks, blir jeg ihvertfall usikker. Synes og at det er et tankekors at 90 % av barn i seteleie i Sverige tas med ks. Har fått litt følelsen av at det går litt prestisje på de norske sykehusene i å gjennomføre setefødsler.

Føles litt som å velge mellom pest eller kolera, for ønsker virkelig ikke ks heller. Krysser fingrene for at hun snur seg på slutten...

Isj. Det var jo ikke meningen å gjøre deg MER bekymret!

Når vi føder på sykehus med erfaren hjelp er sjansen for alvorlige rifter mindre enn vanlig, men sjansen for småbarnsfamilier og kontrollere klipp er større. For oss som har født før, er en del av utvidelsen allerede skjedd og jordmor skal kunne hjelpe oss å vente til alt er klart. Vi kommer også til å ha en fødselslege I rommet som kan grepene for å hjelpe hodet ut.

Jeg er skuffet over at jeg får bestemme så lite, men det er ganske trygt å vite at det allerede er en skokk eksperter som har tenkt gjennom både plan A og plan B.

Hehe.. Neida, blir ikke det.. det er sant, det blir hvertfall en fødsel med nøye og god oppfølging, så en får vel heller prøve å trøste seg med det

Jeg har også mini i seteleie. Hun ligger helt på snittet i størrelse, og skal sjekke bekkenstørrelse om noen dager. Er 37 uker og skal inn til ny ul rett før uke 39. Da tas endelig beslutning på fødsel vs ks. På ullevål gjør de ikke ytre vending, så det var ikke noen mulighet.

Legen var veldig på vaginal fødsel, men kjenner meg veldig usikker. Det er større risiko for barnet forbundet med setefødsel enn planlagt ks, mens for mor er ks mer risikofylt. Og når man vet at 40-50 % av vaginale setefødsler ender opp med ks, blir jeg ihvertfall usikker. Synes og at det er et tankekors at 90 % av barn i seteleie i Sverige tas med ks. Har fått litt følelsen av at det går litt prestisje på de norske sykehusene i å gjennomføre setefødsler.

Føles litt som å velge mellom pest eller kolera, for ønsker virkelig ikke ks heller. Krysser fingrene for at hun snur seg på slutten...

Ok, så dette er ditt første barn da? Siden de sjekker bekkenet ditt?
Hos meg siden jeg har født 1 barn fra før sjekker de ikke bekkenet mitt, men sier at det er stort nok. Jeg lurer bare på hvordan de vet det? Er ikke str på barn forskjellige?

Isj, ja.. Tenker litt på det sånn selv. Men har bestemt meg for å prøve setefødsel så lenge legene mener at det er forsvarlig, også må en vel bare stole på at de vet hva de gjør og at de ikke lar det gå for langt før de velger å avslutte forsøket på vaginal fødsel. For min del er det litt den at om det ender i keisersnitt uansett har jeg hvertfall prøvd å gjøre det vaginalt først og gjort det jeg kan. Men skjønner utrolig godt de som velger et planlagt ks også!
Håper du kommer frem til et valg du kan slå deg til ro med! det viktigste er at en følger magefølelsen og deg som føles mest rikitig for deg!
Tror og håper jeg vil kunne slå meg til ro med at jeg skal gjennom en setefødsel, men gir megselv et par dager til med " sørging" over at denne fødselen ikke blir som jeg hadde håpet på!

Legen var veldig på vaginal fødsel, men kjenner meg veldig usikker. Det er større risiko for barnet forbundet med setefødsel enn planlagt ks, mens for mor er ks mer risikofylt. Og når man vet at 40-50 % av vaginale setefødsler ender opp med ks, blir jeg ihvertfall usikker. Synes og at det er et tankekors at 90 % av barn i seteleie i Sverige tas med ks.

Forsiktig med hvordan du bruke tallene, nå!

At risikoen er større, betyr ikke at den er mye større. Og tenk på at lavrisikofødslene inkluderer de superkjappe og superenkle fødslene.

De 40-50% setefødslene som ender opp med KS er vel ikke tall fra Norge? Det ser ut til å inkludere bl.a. barn som ligger I sete pga misdannelser vi sjekket på oul og vet at ikke er våre problem.

Både keisersnitt og setefødsler krever erfaring. At Sverige har så høye ks-tall er mye fordi det er det de er gode på. At Norge har gode tall for setefødsler er viktigere for oss: Norske sykehus som tar setefødsler har god erfaring med det. De norske sykehusene som ikke har erfaringen sender oss videre.

Tror og håper jeg vil kunne slå meg til ro med at jeg skal gjennom en setefødsel, men gir megselv et par dager til med " sørging" over at denne fødselen ikke blir som jeg hadde håpet på!

Høres ut som en sunn innstilling. Heia deg!

Forsiktig med hvordan du bruke tallene, nå!

At risikoen er større, betyr ikke at den er mye større. Og tenk på at lavrisikofødslene inkluderer de superkjappe og superenkle fødslene.

De 40-50% setefødslene som ender opp med KS er vel ikke tall fra Norge? Det ser ut til å inkludere bl.a. barn som ligger I sete pga misdannelser vi sjekket på oul og vet at ikke er våre problem.

Både keisersnitt og setefødsler krever erfaring. At Sverige har så høye ks-tall er mye fordi det er det de er gode på. At Norge har gode tall for setefødsler er viktigere for oss: Norske sykehus som tar setefødsler har god erfaring med det. De norske sykehusene som ikke har erfaringen sender oss videre.

Høres ut som en sunn innstilling. Heia deg!
"En studie fra Nordlandssykehuset viser at 41 prosent av planlagte vaginale setefødsler endte med akutt keisersnitt", fra studien "Fødselsmetode ved seteleie" fra 2010.

Min første snudde seg den siste uken så han lå på tvers i noen dager. Var meget ubehagelig.. Men rett før snudde han seg tilbake riktig vei.
Er det kanskje ikke muligheter for at den snur seg riktig vei, når det er sete den sitter i?

"En studie fra Nordlandssykehuset viser at 41 prosent av planlagte vaginale setefødsler endte med akutt keisersnitt", fra studien "Fødselsmetode ved seteleie" fra 2010.

Takk, det var den jeg også hadde lest. På ullevål endte 76 % av seteleier med ks i 2013 ( dette inkluderer både planlagte og haste ks).

Det høres kanskje ut som jeg er veldig mot setefødsel, og det er jeg ikke egentlig. Er bare skeptisk til å gå for vaginalfødsel når sjansen er så stor for ks uansett. Og all forskning tilsier at planlagt ks er langt mindre risikofylt enn haste ks. Føler at man da får det verste fra to verdener; ligge med rier og smerter i lengre tid og så ende opp med ks og de plager det gir.

Min første snudde seg den siste uken så han lå på tvers i noen dager. Var meget ubehagelig.. Men rett før snudde han seg tilbake riktig vei.
Er det kanskje ikke muligheter for at den snur seg riktig vei, når det er sete den sitter i?

Jeg er ikke helt sikker for å være ærlig.. Men som jeg forsto på fødseslegen og jordmor så skulle jeg ikke håpe for mye på det. Men alt er vel mulig,han har nå klart å snu seg en gang ganske sent

Takk, det var den jeg også hadde lest. På ullevål endte 76 % av seteleier med ks i 2013 ( dette inkluderer både planlagte og haste ks).

Det høres kanskje ut som jeg er veldig mot setefødsel, og det er jeg ikke egentlig. Er bare skeptisk til å gå for vaginalfødsel når sjansen er så stor for ks uansett. Og all forskning tilsier at planlagt ks er langt mindre risikofylt enn haste ks. Føler at man da får det verste fra to verdener; ligge med rier og smerter i lengre tid og så ende opp med ks og de plager det gir.

Ca 70 % av setefødslene på Lillehammer også!

Jeg møtte opp til planlagt ks 39+3 på Gjøvik denne gangen og da hadde lillebror snudd seg. Måtte ha gjort det de siste par dagene uten at jeg merket det. Da ble det vaginal fødsel 41+2!

Jeg møtte opp til planlagt ks 39+3 på Gjøvik denne gangen og da hadde lillebror snudd seg. Måtte ha gjort det de siste par dagene uten at jeg merket det. Da ble det vaginal fødsel 41+2!

Så bra! Ingenting er jo bedre enn at mini snur seg og man får en normal fødsel :) (selv om jeg nok ville slitt litt med å måtte dra hjem og vente såå lenge som du måtte når man er mentalt forberedt på å møte babyen på en gitt dato)

Men husk at det er stor forskjell på haste og katastrofe.... Det foregår planlagt og kontrollert i de aller fleste tilfeller. Og det er mer for å være på den sikre siden, ikke at noe har gått alvorlig galt under fødsel. På normale fødsler stopper det jo ofte opp og mor må få hjelp ved drypp f.eks. Ved en setefødsel blir det et kontrollert snitt hvis det stopper helt opp. Og det trekker nok opp tallene på keisersnitt.
Selvfølgelig kan det gå galt, men det kan det med alle fødsler. Jeg har som sagt en kjempefin setefødsel bak meg, og er i barselgruppe med flere som hadde det mye verre enn meg, både vaginal fødsel og hastesnitt - og de fødte ikke i sete...

Så bra! Ingenting er jo bedre enn at mini snur seg og man får en normal fødsel :) (selv om jeg nok ville slitt litt med å måtte dra hjem og vente såå lenge som du måtte når man er mentalt forberedt på å møte babyen på en gitt dato)

Tok meg noen dager å komme meg ovenpå igjen, ja. Hadde sååå lyst til å møte han.

Oij.. Da håper jeg på at lillegutt er like smart som din og snur seg før fødselen, hadde jo vært supert

Hipp hurra, det ser ut som at mini har snudd seg! Jm var 99% sikker på at hodet lå ned. Og jeg er 38 uker, så aldri for sent! :)

Går på oppsatt ul til uka og får det bekreftet. SÅ lettet av å slippe å ta valget om fødsel eller ks :D

Back
Topp