Setefødsel

Skåris

Blir kjent med forumet
Er det fler her inne som skal ha setefødsel eller noen som har gjennomført en setefødsel?
For meg er det skremmende å tenke på, og fant ut ved en tilfeldighet på mandag at lillegutt i magen hadde snudd seg fra hodeleie til seteleie så sent som inn i uke 38, er 37+4 nå og vært til vekstmåling av han. Han er nå 3,3 kg.. Og det blir ikke noe annen oppfølging enn jordmortimene mine frem til eventuell fødsel, kjenner jeg er engstelig for om han blir for stor!
Hva er deres tanker/ erfaringer rundt setefødsel?

Hat ingen erfaring med setefødsel selv. Men kona til en fetter av meg har hatt 2 setefødsler som har gått veldig bra.
Jeg kan ikke forstå hvordan ho har klart det da ho er kjempe lita og tynn, men man kan jo ha stort nok bekken for det ;)

Om han har snudd seg så seint så kan det jo hende han snur seg tilbake igjen da?

Hat ingen erfaring med setefødsel selv. Men kona til en fetter av meg har hatt 2 setefødsler som har gått veldig bra.
Jeg kan ikke forstå hvordan ho har klart det da ho er kjempe lita og tynn, men man kan jo ha stort nok bekken for det ;)

Om han har snudd seg så seint så kan det jo hende han snur seg tilbake igjen da?

Ok, godt å høre om andre som har hatt gode opplevelser ved setefødsler, er jo desverre slik at en hører mest om de dårlige eller negative opplevelsene.. Også hjelper det jo ikke på at første reaksjonen til folk rundt er "Huffda" når de hører at lillegutt er i seteleie

Nja, håper på det.. Men virker ikke som det er noe jeg skal håpe for mye på dessverre.. Hverken fra legen jeg pratet med i dag eller på jordmor.. Er såpass sent at en ny vending på han blir vanskelig. Hadde trodd de kanskje ville tilby meg å prøve å vende han i dag, men det gjorde de ikke, så er vel kanskje for sent!

Det kan jo gå veldig bra, regner med de måler bekkenet ditt :) ellers får du keisersnitt, har du vurdert et planlagt et?

Mamma fødte broren min, førstemann, med rompa først og hun syns ikke det var forskjell på han og meg som kom vanlig. Hun var sykelig tynn da hun var gravid med broren min, men har tydeligvis et godt bekken for fikk ikke en skrape!

Det kan jo gå veldig bra, regner med de måler bekkenet ditt :) ellers får du keisersnitt, har du vurdert et planlagt et?

De måler vist ikke bekkenet mitt da jeg er 2 gangs fødende.. Da skal det være stort nok!
Jeg får heller ikke keisersnitt da jeg har før normalt en gang tidligere. Jeg er engstelig for setefødsel, men enda mer redd for keisersnitt.. Så da prøver vi først setefødsel, men sjansen for at det alikevell ender i ks er større enn om det hadde vært en " normalfødsel" Så vidt jeg har forstått. Så når jeg er 3-4 cm åpning setter de uansett epidural så den er satt om det skulle ende i det. Noe som også ødelegger litt på hvordan jeg hadde håpet på at det skulle være denne gangen. Hadde håpet på vannfødsel og prøve lengst mulig uten epidural.. Nå vil jo ingen av delene være et alternativ dessverre.. Så det syntes jeg er en liten nedtur, men allikevel ikke noe jeg får gjort noe med!

De måler vist ikke bekkenet mitt da jeg er 2 gangs fødende.. Da skal det være stort nok!
Jeg får heller ikke keisersnitt da jeg har før normalt en gang tidligere. Jeg er engstelig for setefødsel, men enda mer redd for keisersnitt.. Så da prøver vi først setefødsel, men sjansen for at det alikevell ender i ks er større enn om det hadde vært en " normalfødsel" Så vidt jeg har forstått. Så når jeg er 3-4 cm åpning setter de uansett epidural så den er satt om det skulle ende i det. Noe som også ødelegger litt på hvordan jeg hadde håpet på at det skulle være denne gangen. Hadde håpet på vannfødsel og prøve lengst mulig uten epidural.. Nå vil jo ingen av delene være et alternativ dessverre.. Så det syntes jeg er en liten nedtur, men allikevel ikke noe jeg får gjort noe med!
Kjenner til det har selv fått mye snudd om ang. forventninger til fødsel. Ønsker deg i allefall lykke til :)

Blir setefødsel for min del også :-) 37+6 idag. Var på sykehuset forrige fredag for måling, og skal tilbake neste fredag (13.nov). Dette er for å sjekke størrelsen hans, at han ikke er blitt for stor. Synes du skal høre om det samme :-) blir baby over 4kg skal de ikke fødes i seteleie.

jenta lå i seteleie lenge . å jeg forberedte meg på setefødsel å var helt klar for det.Jg hadde en manuell vending og baby er nå festet i hodet leie. Men jeg hadde absolutt gått for setefødsel først og så for man bare ta det som det kommer underveis.man for kjempe god oppfølging under fødsel. Jeg kom med rompa først og det gikk kjempe fint :)Hvis du føler deg utrygg kan du jo be om litt mere informasjon.

Er det fler her inne som skal ha setefødsel eller noen som har gjennomført en setefødsel?
For meg er det skremmende å tenke på, og fant ut ved en tilfeldighet på mandag at lillegutt i magen hadde snudd seg fra hodeleie til seteleie så sent som inn i uke 38, er 37+4 nå og vært til vekstmåling av han. Han er nå 3,3 kg.. Og det blir ikke noe annen oppfølging enn jordmortimene mine frem til eventuell fødsel, kjenner jeg er engstelig for om han blir for stor!
Hva er deres tanker/ erfaringer rundt setefødsel?
Setefødsel for 8 uker siden her, sitter igjen med en fantastisk opplevelse:) Følte meg godt ivaretatt gjennom hele prosessen, fra jeg kom på sykehuset til baby var ute. Anbefaler deg å være åpen på å prøve - husk at de har veldig lav terskel for å avbryte og gjennomføre et kontrollert keisersnitt hvis noe skulle skje underveis. Jeg føder i alle fall gjerne i sete igjen:)

Og du - jeg tenkte akkurat det samme! Ønsket vannfødsel og ingen epidural. Var veldig skuffende i forkant at det ikke ble noen av delene. Men når det kommer til epidural så fikk jeg bestemme selv. Den ble satt på 6-7 cm hos meg, og da var det mitt eget valg.

Sannsynligvis blir det setefødsel her også, og på grunn av andre ting har jeg allerede hatt en prat med jordmor og lege om det. At sjansen for KS er litt høyere er skummelt, men det er fortsatt ikke en veldig stor risiko. Epidural en synes jeg også er nedtur, men såvidt jeg skjønner er det like mye for å kunne kontrollere pressingen som I tilfelle KS. En myk rumpe kan lettere enn et hardt hode komme nedover en umoden livmorhals og gi pressetrang før mor og barn egentlig er klare.

Sannsynligvis blir det setefødsel her også, og på grunn av andre ting har jeg allerede hatt en prat med jordmor og lege om det. At sjansen for KS er litt høyere er skummelt, men det er fortsatt ikke en veldig stor risiko. Epidural en synes jeg også er nedtur, men såvidt jeg skjønner er det like mye for å kunne kontrollere pressingen som I tilfelle KS. En myk rumpe kan lettere enn et hardt hode komme nedover en umoden livmorhals og gi pressetrang før mor og barn egentlig er klare.
Skriver under på det, men jeg fikk ekstrem trykketrang med en gang epiduralen ble satt. Og det varte i 4 timer før jeg fikk lov til å presse aktivt. Ikke vondt - men ganske heftig at kroppen bare tar over!:)

Blir setefødsel for min del også :) 37+6 idag. Var på sykehuset forrige fredag for måling, og skal tilbake neste fredag (13.nov). Dette er for å sjekke størrelsen hans, at han ikke er blitt for stor. Synes du skal høre om det samme :) blir baby over 4kg skal de ikke fødes i seteleie.

Hvor stor var din når du målte han nå sist?
Ja, stresser meg litt at de ikke tar en til måling når det er enda nærmere. Skal høre med jordmoren min neste time, i følge legen på Ahus skulle jeg ikke ha noe mer oppfølging annet enn fra henne nå før fødsel, og så vidt jeg vet kan han jo fortsatt vokse en god del til de neste ukene!?

jenta lå i seteleie lenge . å jeg forberedte meg på setefødsel å var helt klar for det.Jg hadde en manuell vending og baby er nå festet i hodet leie. Men jeg hadde absolutt gått for setefødsel først og så for man bare ta det som det kommer underveis.man for kjempe god oppfølging under fødsel. Jeg kom med rompa først og det gikk kjempe fint :)Hvis du føler deg utrygg kan du jo be om litt mere informasjon.

Så fint å høre at de klarte å vende henne over og at hun fortsatt ligger i hodeleie her ble jeg ikke tilbudt en manuell vending, kanskje fordi det var for sent nå?
Ja, jeg har valgt å gå for setefødsel og håper det blir en god opplevelse håper jordmor kan svare meg litt mer, har time hos henne på tirsdag

Hvor stor var din når du målte han nå sist?
Ja, stresser meg litt at de ikke tar en til måling når det er enda nærmere. Skal høre med jordmoren min neste time, i følge legen på Ahus skulle jeg ikke ha noe mer oppfølging annet enn fra henne nå før fødsel, og så vidt jeg vet kan han jo fortsatt vokse en god del til de neste ukene!?

De estimerte han til å være 2990gr sist kontroll, og om han følger kurven sin vil han være ca. 3600gr ved termin. Babyene kan jo vokse veldig forskjellig opp mot termin, så jeg ville absolutt ha fått jordmor til å sjekket det opp for deg :-) det er ikke egen kvinneklinikk der du kunne ringt?

Setefødsel for 8 uker siden her, sitter igjen med en fantastisk opplevelse:) Følte meg godt ivaretatt gjennom hele prosessen, fra jeg kom på sykehuset til baby var ute. Anbefaler deg å være åpen på å prøve - husk at de har veldig lav terskel for å avbryte og gjennomføre et kontrollert keisersnitt hvis noe skulle skje underveis. Jeg føder i alle fall gjerne i sete igjen:)

Så godt å høre at du sitter igjen med en god opplevelse En hører jo dessverre mest av det negative,og det er jo for meg skremmende fordi det er et ukjent området og at det blir klassifisert som risikofødsel.. Men håper det går bra og skal bruke tiden frem mot fødsel til å psyke meg opp til at dette klarer jeg

De estimerte han til å være 2990gr sist kontroll, og om han følger kurven sin vil han være ca. 3600gr ved termin. Babyene kan jo vokse veldig forskjellig opp mot termin, så jeg ville absolutt ha fått jordmor til å sjekket det opp for deg :) det er ikke egen kvinneklinikk der du kunne ringt?

Ok, så da var han litt mindre enn lillegutt i magen her da tror jeg skal be om en til sjekk i uke 39 kanskje. Bare for å berolige meg selv litt også
Ehm.. Jeg er litt usikker, jeg skal føde på Ahus, vet ikke om de har kvinneklinikk.

Huff ja, det er sant.. Vet du om det er større sjangs for mer alvorlig rifter hos mor ved en setefødsel med tanke på at det største skal ut sist og da ganske så fort ut.
Du får ikke den gradvise utvidelsen som en gjør når hodet kommer først vel?
Da jeg fødte min første sønn funket ikke epiduralen og jeg fikk trykketrang 2 timer før jeg fikk trykke.. Det var helt forferdelig, for det går virkelig ikke an å kjempe imot kroppens instinkt. Så det håper jeg ikke at jeg må gjennom igjen.

Back
Topp