September 2024

Har du mulighet for å ta blodprøve og måle hcg da? Enten hos fastlegen eller hos furst? Da får du et klart svar på om hcg er innen normalen eller om det ligger i øvre eller nedre sjikt ☺️ mye forskning som tar utgangspunkt i hcg-nivå 16 dpo og som sier noe om sannsynlighet for SA vs. levende fødsel :Heartred
Klinikken mente det enda så bra ut og dersom det står 2-3 uker på den digitale på mandag så er alt i rute :) Hvis ikke må det nok til en sjekk :)

Hei, jeg søker litt trøst her :p De få nærmeste som vet at jeg er i en IVF prosess alene mener at jeg bør legge bort testingen fordi den «stresser» meg (ingen av de har noen gang testet mer enn en gang pr. Graviditet, men samtidig ikke funnet det ut før uke 6-8)… prøver å forklare at det gir meg en trygghet i dette med å se at streken blir sterkere.. samtidig blir jeg jo også litt usikker på om den faktisk blir sterkere eller om det er bare jeg som ser det :p Synes kanskje den virker svak til å være 4+2, altså 16 dpo, men så er dette første gang jeg faktisk er gravid også da :nailbiting:
Jeg skjønner så godt at de to strekene roer deg, det kjenner jeg meg veldig igjen i. Vet også hvor altoppslukende det kan bli, den der trangen til å teste nesten hver gang man tisser. Og den lille pausen, det lille øyeblikket der man tenker «tenk om streken er borte/svakere». Og så vurderinga, eller det lille «kicket», gleda og lettelsen. Det er lett å bli hekta på, dratt inn av. Og veldig vanskelig å slutte med når man først er i gang.

Jeg er vanligvis opptatt av oversikt, system og kontroll og liker å planlegge og vite hvordan dagene mine ser ut. Å prøve å bli gravid utfordrer det kontrollbehovet en hel masse!

Det er jo så mye som er usikkert i starten, uansett hvor sterk streken er. Etter flere SA og en MA, er det akkurat som om jeg ikke stoler helt på streken likevel. Jeg hadde super stigning, hcg på rundt 14000 i uke 6 og rundt 44000 i uke 7, men mista fortsatt. Sist graviditet ville ikke fastlegen teste for hcg-stigning, fordi hun sa at hcg-stigning ikke er en garanti, uansett om den er kjempegod. Det er ferskvare.

Alt dette for å si at jeg ikke syns du skal bry deg om hva de rundt deg mener, men at om du klarer å f.eks. teste annenhver dag istedenfor hver dag, så kan det hende det vil oppleves beroligende. Det blir litt færre svinger i berg- og dalbanen hodet må gjennom hver gang vi tester :Heartred

Jeg skjønner så godt at de to strekene roer deg, det kjenner jeg meg veldig igjen i. Vet også hvor altoppslukende det kan bli, den der trangen til å teste nesten hver gang man tisser. Og den lille pausen, det lille øyeblikket der man tenker «tenk om streken er borte/svakere». Og så vurderinga, eller det lille «kicket», gleda og lettelsen. Det er lett å bli hekta på, dratt inn av. Og veldig vanskelig å slutte med når man først er i gang.

Jeg er vanligvis opptatt av oversikt, system og kontroll og liker å planlegge og vite hvordan dagene mine ser ut. Å prøve å bli gravid utfordrer det kontrollbehovet en hel masse!

Det er jo så mye som er usikkert i starten, uansett hvor sterk streken er. Etter flere SA og en MA, er det akkurat som om jeg ikke stoler helt på streken likevel. Jeg hadde super stigning, hcg på rundt 14000 i uke 6 og rundt 44000 i uke 7, men mista fortsatt. Sist graviditet ville ikke fastlegen teste for hcg-stigning, fordi hun sa at hcg-stigning ikke er en garanti, uansett om den er kjempegod. Det er ferskvare.

Alt dette for å si at jeg ikke syns du skal bry deg om hva de rundt deg mener, men at om du klarer å f.eks. teste annenhver dag istedenfor hver dag, så kan det hende det vil oppleves beroligende. Det blir litt færre svinger i berg- og dalbanen hodet må gjennom hver gang vi tester :Heartred
Det var veldig betryggende ord ❤️ Tusen takk ❤️

Jeg er også på medicus, vært ganske misfornøyd med dem. Skikkelig følelse av å være på samlebånd..
Jeg er enig. Har fått den følelsen hele veien, men etter at jeg hadde en litt kjip opplevelse med egguttak forrige gang så tok de veldig hensyn til det denne runden. Fikk samme lege på uttak og innsett, og samme sykepleier. Og de begge husket meg :smiley-ashamed004 Det hjalp litt. Embryologen min var også superhyggelig og det har så mye å si! Hun forrige jeg hadde var så kort og negativ hver gang hun ringte. Det har så mye å si at de er hyggelige og kjenner meg igjen når jeg kommer. Så jeg håper at det kan fortsette, og jeg kommer til å gi de beskjed om det neste gang tror jeg.

Blir ganske provosert av å høre deg fortelle at de har latt deg gå så lenge når klinikksjefen sier til meg at hun vet det ikke er bra for spesielt eldre kvinner å stimulere lengre. Det beste er å ta ut på dag 10-12.
Enig. Jeg ble overrasket selv når hun sa det nå. Aldri hørt før. Men hun mente at det var større fare for at de kunne sprekke når vi var eldre, og jeg har klart å holde på dem selvom de er store. Og siden de fleste av eggene mine blir befruktet så tror jeg de har valgt å pushe det litt. Hovedproblemet mitt er at folliklene vokser så ujevnt (jeg har mange, men det er alltid noen som «stikker fra» de andre) og så er det jo ved selve delingen. De faller ofte fra på dag 2/3. Men jeg vet jo at de kan bli «overmodne» også, og det er jo umulig å vite hvilke egg som blir befruktet- om det er de store, veldig modne eller de som utvikler seg litt senere.
Jeg hadde tatt en test en endometriet, eller fått en fastlege til å skrive ut antibiotika kur tilfelle kronisk betennelse.
Jeg hadde tenkt å ta en hysterskopi, for å sjekke for polypper og om alt ser greit ut, tan en test for bakteriell vaginose (som er enkelt å gjennomføre) og be på mine knær om en antibiotika-kur hos fastlegen. I tilfelle kronisk betennelse. Hvis jeg både må sjekke for polypper og ta en test av endometriet så begynner det jo å koste endel. Og så kommer jeg til å insistere (prøve iallfall) på prednisolon neste gang.

Det er dessverre ingen tegn på babystrek her, 12 dpo. Jeg er fortsatt sykt trøtt og har ømme bryster, men det er jeg ganske sikker på at er cyclogesten. Trykket/presset på livmor har avtatt helt, og nå er det mer typiske mens murringer som kommer og går. Det har nok ikke gått denne gangen heller, men jeg skal holde ut til tirsdag og blodprøve før jeg kaster inn håndkle ;)

Skulle ha innsett i dag. Det viste seg at eggstokkene ennå var for store (8-10 cm) og det var litt fri væske i buken. De ville ikke ta sjansen på innsett. Slutter på Utrogestan nå, fortsetter med Fragmin og har i tillegg fått Parlodel som skal hjelpe eggstokkene å komme tilbake til normal størrelse. Er sliten, kvalm og lei, men vil gjøre det som er best for kroppen min og et mulig svangerskap.

Av de 12 befrukta eggene våre, hadde én liten blastocyst klart seg bra. Det var den de ville satt inn om jeg ikke hadde vært overstimulert med fare for ohss. To egg til så ganske bra ut. Vi får beskjed på mandag om de overlever til nedfrysning.

Skulle ha innsett i dag. Det viste seg at eggstokkene ennå var for store (8-10 cm) og det var litt fri væske i buken. De ville ikke ta sjansen på innsett. Slutter på Utrogestan nå, fortsetter med Fragmin og har i tillegg fått Parlodel som skal hjelpe eggstokkene å komme tilbake til normal størrelse. Er sliten, kvalm og lei, men vil gjøre det som er best for kroppen min og et mulig svangerskap.

Av de 12 befrukta eggene våre, hadde én liten blastocyst klart seg bra. Det var den de ville satt inn om jeg ikke hadde vært overstimulert med fare for ohss. To egg til så ganske bra ut. Vi får beskjed på mandag om de overlever til nedfrysning.
Gratulerer med minst en på frys!!! Har fulgt med fra sidelinjen og kjent meg igjen i plagene du beskriver. Har også alltid hatt totalfrys. Det går som regel helt over så snart mens kommer

Uff, skjønner at det var en skikkelig kjip beskjed å få, men som du sier så gjør de det de tror er best for deg og blastocysten :Heartpink håper du får alle tre på frys!

Huff, det skjønner jeg må være skuffende :Heartred Krysser fingre for den lille blasto’er og de to andre som er på god vei:Heartred

Gratulerer med minst en på frys!!! Har fulgt med fra sidelinjen og kjent meg igjen i plagene du beskriver. Har også alltid hatt totalfrys. Det går som regel helt over så snart mens kommer
Betryggende! :Heartred Noe man kan gjøre selv dfor å bli raskere bra?

Så utrolig kjedelig!! Krysser fingrene for at det blir flere på frys.

Hvor lenge ble du stimulert? En ting jeg ikke forstår helt er hvorfor mange stimuleres så lenge for å få med mest mulig egg da det er så vanlig at «eldre» kvinner får færre gode egg ved å gjøre det! Embryologene, men også legene på medicus sier jo nå det.

Hvor lenge ble du stimulert? En ting jeg ikke forstår helt er hvorfor mange stimuleres så lenge for å få med mest mulig egg da det er så vanlig at «eldre» kvinner får færre gode egg ved å gjøre det! Embryologene, men også legene på medicus sier jo nå det.
Jeg hadde ikke store nok follikler på ultralyd (de største var vel 16-18mm), så tok da sprøyter i tre dager til, totalt 11 dager med follikkelstimulerende sprøyter. Har tillit og tiltro til bioingeniører, sykepleiere og leger på UNN :)

Må legge til at jeg tror en del av mine utfordringer også er veldig mobile eggstokker som ikke ligger helt ideelt til i magen, og at jeg har en del plager med mage/tarm fra før. Det måtte en sykepleiers kroppsvekt til omtrent for å dytte på magen min og holde eggstokken i ro. Dagens overkropptrening for henne, ganske tungt for magen og eggstokkene.

Jeg har tatt de ut på dag 12 de to første gangene (da var de største 26-27 mm), men denne gangen tok jeg de ut etter 10 dager. Aner ikke hvor store de var da, men på ul fredagen før uttaket var de største 17-19mm. Jeg fikk ut mye færre egg (kun 5, mot 14 forrige gang). Men de som kom ut var tydeligvis litt bedre kvalitet på. Jeg tror ikke jeg vil gå 12 dager med stimulering igjen. Men mine follikler modnes veldig fort.

@Maja82 leste jeg et sted at du hadde fått anbefalt q10 av legen på klinikken? Eller var det en annen? :smiley-ashamed004

Jeg hadde ikke store nok follikler på ultralyd (de største var vel 16-18mm), så tok da sprøyter i tre dager til, totalt 11 dager med follikkelstimulerende sprøyter. Har tillit og tiltro til bioingeniører, sykepleiere og leger på UNN :)
Jeg har også i utgangspunktet det, men det kan være greit å stille spørsmål ved det neste gang, og se hva de sier? De to første gangene gikk jeg 11 dager, og denne gangen forteller legen meg at det er lurt å ikke gå så lenge på grunn av alder og fare for at eggene blir overmodne. Mine egg var 17-19mm sist, og jeg satt ovitrelle på det (etter 9 dager) fordi legen mente at de kom til å fortsette å vokse og da bli over 20mm ved uttak. Det gjorde de, og jeg fikk færre egg- men bedre kvalitet på de jeg fikk. For første gang fikk jeg blasto på frys!

Jeg har også i utgangspunktet det, men det kan være greit å stille spørsmål ved det neste gang, og se hva de sier? De to første gangene gikk jeg 11 dager, og denne gangen forteller legen meg at det er lurt å ikke gå så lenge på grunn av alder og fare for at eggene blir overmodne. Mine egg var 17-19mm sist, og jeg satt ovitrelle på det (etter 9 dager) fordi legen mente at de kom til å fortsette å vokse og da bli over 20mm ved uttak. Det gjorde de, og jeg fikk færre egg- men bedre kvalitet på de jeg fikk. For første gang fikk jeg blasto på frys!
Jeg gikk kortere sist, og fikk færre egg ut, og de var av dårligere kvalitet, så er nok mange faktorer som spiller inn.

Ja, høres ikke ut som om du ble stimulert for lenge, vet bare at de gjør det flere steder. Sjefslegen på klinikken så at hun har vært på mange forelesninger i det siste hvor dette spesielt er fokus. At man før trodde at det var om og gjøre å få ut flest mange egg, men at det egentlig gir færre gode egg. Men de gjør det jo fortsatt på klinikken jeg er på og..

Jeg trodde forøvrig at sprøyte skulle settes når største var over 17 mm, eller var det når 3 er over 17. 3 år siden jeg har gjort det så jeg husker ikke helt. Men ja, man må jo ha tiltro når man gjør dette. Jeg hadde også det, helt til jeg ikke hadde det lengre. Men det betyr jo ikke at de gjør feil der du er :)

Jeg har tatt de ut på dag 12 de to første gangene (da var de største 26-27 mm), men denne gangen tok jeg de ut etter 10 dager. Aner ikke hvor store de var da, men på ul fredagen før uttaket var de største 17-19mm. Jeg fikk ut mye færre egg (kun 5, mot 14 forrige gang). Men de som kom ut var tydeligvis litt bedre kvalitet på. Jeg tror ikke jeg vil gå 12 dager med stimulering igjen. Men mine follikler modnes veldig fort.

@Maja82 leste jeg et sted at du hadde fått anbefalt q10 av legen på klinikken? Eller var det en annen? :smiley-ashamed004

Ifølge embryologen på klinikken er det best å ta ut egg på dag 10-12, f. Eks dag 15/16 er for lenge, da ser man ofte flere fragmenter og egg som ikke utvikler seg optimalt. Men yngre kvinner tåler det mye bedre! Jeg blir bare forbanna av at det er helg som ofte styrer uttak/innsett.

Ja, fikk anbefalt Q10 og melatonin!

Jeg gikk kortere sist, og fikk færre egg ut, og de var av dårligere kvalitet, så er nok mange faktorer som spiller inn.

Ja, det er absolutt det! Og legene vet dette mye bedre enn meg som synser og forstår bare deler av forskningen! Det jeg blir frustrert av er at uttak og innsett ofte times etter når det er kapasitet på klinikkene! Og, da blir jeg provosert..

Back
Topp