Sengekant eller ikke?

Fordi det er utrolig mye forskning og noe sier ditt og noe sier datt. Det er farlig å leve i det store og hele. Vi kan jo fakrisk risikere å dø! Siden det er farlig med sengekant bør de også advare mot f eks skyvsenger da. De er ofte tette. Blir akkurat det samme. Skal man følge ALLE anbefalinger her i livet får man ikke gjort stort. Og mye motstridende info.. (Generelt)

Noen sider det er farlig å sove med smokk noen sier det er bra.

Nå er det jo ikke akkurat veldig vanskelig å ordne til en seng i tråd med anbefalingene. Det er bare tull at man ikke får gjort stort om man skal følge alle anbefalinger for å forhindre krybbedød. Du kan da fint gjøre mye selv om baby sover i sprinkelseng med dyne og riktig madrass, og intet mer?

Syns noen av dere overdriver vanskelighetsgraden til retningslinjene fra LUB noe veldig... De er ikke veldig kompliserte, og de er forskningsbaserte.
 
Nå er det jo ikke akkurat veldig vanskelig å ordne til en seng i tråd med anbefalingene. Det er bare tull at man ikke får gjort stort om man skal følge alle anbefalinger for å forhindre krybbedød. Du kan da fint gjøre mye selv om baby sover i sprinkelseng med dyne og riktig madrass, og intet mer?

Syns noen av dere overdriver vanskelighetsgraden til retningslinjene fra LUB noe veldig... De er ikke veldig kompliserte, og de er forskningsbaserte.

Jeg har hatt 2 barn som har satt seg helt fast i sprinklene.. Og måtte lirke ut beina og babyen hylte av smerte.. Babyen sov i samme rom som
Meg og jeg våkner veldig raskt av lyder. Er også mange som mener de anbefalingene er overdrevet.. ALT er farlig i dag.

Du skriver riktig madrass? Hva mener du med det? Kan man kjøpe feil type madrass? Man stoler jo på at møbelbutikken og babybutikken selger sånt som er ok.

regner jeg med du følger ALLE anbefalinger.. Bra for deg det ;) man skal heller ikke samsove har jeg lest.. Vel.. Hadde ikke jeg samsovet med min baby hadde jeg heller ikke fått sovet på ukesvis da babyen nekta å sove. Ja vi har prøvd.. Og helsestasjonen sier jeg gjorde det rette. Vi har hatt baby med store utfordringer mtp søvn og helsestasjonen er selvsagt inne i bildet. Babyen må jo sove. Og foreldrene må sove skal de greie ta seg av de.

Siden det er så enkelt å bare ha de få tingene i senga mener du jo tydeligvis alle unger sover godt slik. Det er faktisk ikke tilfelle ;) babyer er utrolig forskjellige. Noen er enkle noen er mer krevende. Og det er faktisk ikke alle uvaner man får til å plukke bort.
 
Last edited:
Jeg har hatt 2 barn som har satt seg helt fast i sprinklene.. Og måtte lirke ut beina og babyen hylte av smerte.. Babyen sov i samme rom som
Meg og jeg våkner veldig raskt av lyder. Er også mange som mener de anbefalingene er overdrevet.. ALT er farlig i dag.

Du skriver riktig madrass? Hva mener du med det? Kan man kjøpe feil type madrass? Man stoler jo på at møbelbutikken og babybutikken selger sånt som er ok.

regner jeg med du følger ALLE anbefalinger.. Bra for deg det ;) man skal heller ikke samsove har jeg lest.. Vel.. Hadde ikke jeg samsovet med min baby hadde jeg heller ikke fått sovet på ukesvis da babyen nekta å sove. Ja vi har prøvd.. Og helsestasjonen sier jeg gjorde det rette. Vi har hatt baby med store utfordringer mtp søvn og helsestasjonen er selvsagt inne i bildet. Babyen må jo sove. Og foreldrene må sove skal de greie ta seg av de.

Siden det er så enkelt å bare ha de få tingene i senga mener du jo tydeligvis alle unger sover godt slik. Det er faktisk ikke tilfelle ;) babyer er utrolig forskjellige. Noen er enkle noen er mer krevende. Og det er faktisk ikke alle uvaner man får til å plukke bort.

Ja det finnes feil madrass - den må ikke være for myk.

Ellers kan du gi deg med å prøve å lyve om hva jeg påstår,prøv å holde deg saklig. Hvis du ser mine tidligere innlegg i tråden sier jeg at man jo må vurdere selv hvilke retningslinjer det passer for en å følge - hvis noen erfarer at de går utover det normale livet må man jo bare velge annerledes. Jeg kommer jo heller ikke til å tviholde på retningslinjene hvis det for eksempel viser seg at baby nekter å sove uten sengekanten. Men i innlegget du svarer på sier jeg at det er tull at det er VANSKELIG å følge anbefalingene rent praktisk! Det er ikke vanskelig, anbefalingene er faktisk kjempeenkle! Det er bare at for noen er de ikke gjennomførbare av andre årsaker (som søvn) - men å påstå at man ikke følger dem fordi det er så vanskelig er bare tull.

Anbefalingene er kjempeklare. Samsoving er trygt hvis man følger retningslinjene til LUB,så jeg skjønner ikke hvorfor du blander det inn. Har du aldri lest anbefalingene?

Klart, hvis man er lat og ikke gidder å søke opp saklig, faktabasert informasjon kan det føles vanskelig. All informasjon er samlet på EN nettside, og INGEN av anbefalingene øker risikoen for krybbedød - men alle reduserer mest sannsynlig faren for krybbedød (men siden det heldigvis er få som dør i krybbedød er det vanskelig å gjennomføre bombesikker forskning på dette) . Det er ingen som sier at alle MÅ gjøre ALT - det er vanskelig. Men når man lar være å gjøre noe bør det være med god grunn (dine grunner er jo for eksempel helt legitime) , og ikke basert på at man syns det er så vanskelig å lese en enkel nettside. For det er IKKE vanskelig å tilegne seg kunnskapen om hvilke anbefalinger som gjelder.
 
Ja det finnes feil madrass - den må ikke være for myk.

Ellers kan du gi deg med å prøve å lyve om hva jeg påstår,prøv å holde deg saklig. Hvis du ser mine tidligere innlegg i tråden sier jeg at man jo må vurdere selv hvilke retningslinjer det passer for en å følge - hvis noen erfarer at de går utover det normale livet må man jo bare velge annerledes. Jeg kommer jo heller ikke til å tviholde på retningslinjene hvis det for eksempel viser seg at baby nekter å sove uten sengekanten. Men i innlegget du svarer på sier jeg at det er tull at det er VANSKELIG å følge anbefalingene rent praktisk! Det er ikke vanskelig, anbefalingene er faktisk kjempeenkle! Det er bare at for noen er de ikke gjennomførbare av andre årsaker (som søvn) - men å påstå at man ikke følger dem fordi det er så vanskelig er bare tull.

Anbefalingene er kjempeklare. Samsoving er trygt hvis man følger retningslinjene til LUB,så jeg skjønner ikke hvorfor du blander det inn. Har du aldri lest anbefalingene?

Klart, hvis man er lat og ikke gidder å søke opp saklig, faktabasert informasjon kan det føles vanskelig. All informasjon er samlet på EN nettside, og INGEN av anbefalingene øker risikoen for krybbedød - men alle reduserer mest sannsynlig faren for krybbedød (men siden det heldigvis er få som dør i krybbedød er det vanskelig å gjennomføre bombesikker forskning på dette) . Det er ingen som sier at alle MÅ gjøre ALT - det er vanskelig. Men når man lar være å gjøre noe bør det være med god grunn (dine grunner er jo for eksempel helt legitime) , og ikke basert på at man syns det er så vanskelig å lese en enkel nettside. For det er IKKE vanskelig å tilegne seg kunnskapen om hvilke anbefalinger som gjelder.

Svarer ut i fra egne erfaringer hva vi gjør når det kommer til kanten. Å påstå jeg lyver.. Vel.. Ditt problem. Lyve gjør jeg ikke. Det er flere enn LUB som har noe å si når det kommer til forskning vettu. Si jeg ikke har lest.. Frekt. Som jeg har sagt tidligere noen sier en ting andre sier det motsatte. Så får man gjøre det som finnes best.

Selges det da for myke madrasser til baby? Forstår om enkelte kutter selv at de kan være myke. Men om
Noen lager for mye.. Grøss.
 
Svarer ut i fra egne erfaringer hva vi gjør når det kommer til kanten. Å påstå jeg lyver.. Vel.. Ditt problem. Lyve gjør jeg ikke. Det er flere enn LUB som har noe å si når det kommer til forskning vettu. Si jeg ikke har lest.. Frekt. Som jeg har sagt tidligere noen sier en ting andre sier det motsatte. Så får man gjøre det som finnes best.

Selges det da for myke madrasser til baby? Forstår om enkelte kutter selv at de kan være myke. Men om
Noen lager for mye.. Grøss.

Det var du som påstod at jeg mener alle unger sover godt slik. Det vet du meget godt at jeg ikke har sagt, og du kan se at jeg gjentatte ganger har sagt at man må vurdere iht søvn etc. Det er dårlig debattskikk å hevde at andre mener noe de aldri har ytret.

Hvilke vitenskapelige motstridende råd mener du det gis om forebygging av krybbedød, egentlig? Vi snakker her om vitenskap, ikke synsing fra jordmødre som har 0 erfaring med å miste barn i krybbedød. Det er derfor det anbefales å forholde seg til rådene fra LUB, for de baseres på forskning og fornuft, ikke på synsing. Igjen - man er ikke forpliktet til å følge rådene, men man bør i det minste ha større tiltro til råd fra de som aktivt jobber med forebygging av krybbedød, enn av de som fullstendig mangler erfaring med fakta.

Ja, det er mulig å få tak i for myk madrass, men kjøper man fra forhandler av babyutstyr vil de som regel være trygge. Det er ikke anbefalt å kjøpe brukt madrass, for madrasser blir mykere med tiden, og det er vanskelig å vite hvor godt brukt den aktuelle madrassen er. Madrassmykhet er jo bare en anbefaling det også, så akkurat som noen avskriver sengekant med "alt er jo farlig nå til dags" er det folk som sier det samme om myke madrasser.
 
Ett dødt barn er ett dødt barn for mye. Spesiellt når dødsårsaken er f. Eks krybbedød forårsaket sengekant, babysest osv.

Kanske du vil ha tall på at1000 barn dør årlig av dette, eller noe sånnt for at det er bra nok årsak?
Det får du ikke.

For meg holder det at ett eneste barn har dødd bare pga bruk av sengekant etc. Og når de går ut og advarer mot det, ja da har de også funnet slike resultat igjennom forskning.

I norge er det under 20 barn i året som dør pga krybbedød.
De barna er noens øyenstener, de er ikke bare et lavt tall i en statistikk, de er en baby, et individ, et lite menneske.

Så for hvert barn en redder fra krybbedøden, er en stor seier. Hvem vet hvem som blir reddet?

Jeg overlevde å ligge på magen i babytiden, men veldig mange gjorde ikke det.
Kanskje jeg da bare skal drite i anbefalingene, og legge min neste baby på magen? Trosse anbefalingene for at jeg vet best? Det er jo tross alt mitt barn.

Krybbedødtallene gikk drastisk nedover når babyene ble lagt på rygg.
Forskning reddet da mange babyer for krybbedød.
Samme har andre råd og forskninger gjort på krybbedød.


Ingen vet hvem krybbedødtragedien rammer, en får bare råd om å gjøre det og det for å unngå det.

Om ditt barn overlevde å bruke sengekant, så kan jeg si at det gjorde mitt og flesteparten av andre sine også. Bare ikke alle.

Du gjør hva du vil, men ikke sitt her på et babyforum og fnyse av anbefalinger for å unngå krybbedød. Det kan du gjøre for deg selv. Du trenger bare ikke å skrive det.

Jeg er så absolutt ingen hysterisk mor, men jeg forholder meg til slike råd og anbefalinger.
Hysteriske helsesøstre som er tabellfokusert og andre "uviktige" råd tar jeg med en klype salt.

Jeg har jobbet såppass lenge med akuttmedisin, og jeg har opplevd krybbedød på nært hold. Det vondeste, verste, ubeskrivelig....

Jeg blir provosert når en sitter her og synser og mener og bagatelliserer slike alvorlige anbefalinger. Og da mener jeg til alle som har svart i denne tråden. Ikke ment som å bare svare deg jeg siterte.
Legger merke til at veldig mange bruker argumentasjon av denne typen - "det gikk da bra med meg", "førstemann brukte det og det gikk fint med han", "rart vi overlevde før i tiden". Ikke bare angående sengekant, altså, men mye annet også.

Vel, det gikk bra med de fleste, men noen gikk det ikke like bra for. Og "før i tiden" var det slett ikke alle som overlevde i senga, i bilen eller hva det nå enn måtte være snakk om. Forskning er harde fakta, og det må da være et mål å gjøre det tryggest mulig for barnet sitt. Det er slett ikke hysterisk.

Det finnes barn som har overlevd narkotika- og alkohol misbruk i svangerskapet, røyking, som har overlevd å bli kastet ned en trapp for den del. Men ingen synes da at sånt er greit, bare fordi det gikk bra med noen andre ;-)
 
Vi har vuggekant som det heter til trillevugga og har den dyreste fra Turiform med korte tråder :) Har i tillegg pustealarm, så føler meg rimelig trygg :)
 
Back
Topp