Sengekant eller ikke?

Hadde hvert interessant med en studie som viste hvor mange babyer som har hatt kvelningsulykke med dyna, bamser, vognpose, babynest osv.
Snorene i Norge og snorene i Amerika har ulik lengde kom det opp på en reportasje her når det var så mye snakk om de, alle ble da også anbefalt å sjekke disse, var de lengre enn at man akkurat fikk knytet rundt skulle man klippe de ned.
Noen putter også baby callen såpass nært senga at ledningen dens er også en risiko faktor.

Prøver ikke å si at sengekant er bra! MEN hvorfor blir det advart mot den og ikke alt det andre? Det er utrolig mye som kan være de risiko faktor
I tillegg bruker de mykere madrasser i usa og det er vanligere å bruke reiseseng istedet for grindseng. Ds blir det jo lettere at baby triller bort til kanten
 
Jeg brukte det til førstemann og kommer til å bruke det til andremann og ;)
 
Vi brukte en stund men tror ikke de skader seg så veldig uten. De er ikke så sterke når de er små
 
Vi bruker sengekant ja... Har ikke vært noe problem her ihvertfall :)
 
Akkurat det med sengekant har de jo kommet forskningsresultater på da. Så sunn fornuft der er vel å høre på anbefalingene.

Det går jo bra med nesten alle.. Men en og annen skjer det hos.
Tørr du å ikke høre på disse anbefalingene?

Sunn fornuft for meg er å høre på forskning på krybbedød. Det er en grunn for at krybbedødtallene har stupt de siste 10 årene. Forskning.

Så bra du påpeker det åpenbare som er å følge råd fremkommet i forskning :)

For de av dere som sier at "da er jo alt farlig" og at dette grenser til hysteri så frarådes også f.eks bamser, babynest, tepper, puter osv i sengen til barnet. Sjekk ut sidene om risikofaktorer og forebygging. https://lub.no/krybbedod og https://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/
Hvorfor ta unødige sjanser med ditt barns liv fordi du ikke gidder høre på forskning?
 
Har lest at flere leger i 2015 går ut å advarer mot å bruke Sengekant pga økt fare for krybbedød. Men uten sengegavl vil jo babyen sparke å slå inni hardt tre å kanskje skade seg?
Så i tvil om hva jeg skal gjøre
Du vil heller ha en levende baby med et evt blåmerke enn en som omkommer i krybbedød. Skal mye til å slå seg i kantene!! Og bruk godkjent sprinkelseng etter dagens krav. F.eks ikke din gamle fra 80-tallet eller liknende. Skal ikke være mer enn 6.5cm mellom sprinklene om jeg ikke husker helt feil.
 
Hadde hvert interessant med en studie som viste hvor mange babyer som har hatt kvelningsulykke med dyna, bamser, vognpose, babynest osv.
Snorene i Norge og snorene i Amerika har ulik lengde kom det opp på en reportasje her når det var så mye snakk om de, alle ble da også anbefalt å sjekke disse, var de lengre enn at man akkurat fikk knytet rundt skulle man klippe de ned.
Noen putter også baby callen såpass nært senga at ledningen dens er også en risiko faktor.

Prøver ikke å si at sengekant er bra! MEN hvorfor blir det advart mot den og ikke alt det andre? Det er utrolig mye som kan være de risiko faktor

Ett dødt barn er ett dødt barn for mye. Spesiellt når dødsårsaken er f. Eks krybbedød forårsaket sengekant, babysest osv.

Kanske du vil ha tall på at1000 barn dør årlig av dette, eller noe sånnt for at det er bra nok årsak?
Det får du ikke.

For meg holder det at ett eneste barn har dødd bare pga bruk av sengekant etc. Og når de går ut og advarer mot det, ja da har de også funnet slike resultat igjennom forskning.

I norge er det under 20 barn i året som dør pga krybbedød.
De barna er noens øyenstener, de er ikke bare et lavt tall i en statistikk, de er en baby, et individ, et lite menneske.

Så for hvert barn en redder fra krybbedøden, er en stor seier. Hvem vet hvem som blir reddet?

Jeg overlevde å ligge på magen i babytiden, men veldig mange gjorde ikke det.
Kanskje jeg da bare skal drite i anbefalingene, og legge min neste baby på magen? Trosse anbefalingene for at jeg vet best? Det er jo tross alt mitt barn.

Krybbedødtallene gikk drastisk nedover når babyene ble lagt på rygg.
Forskning reddet da mange babyer for krybbedød.
Samme har andre råd og forskninger gjort på krybbedød.


Ingen vet hvem krybbedødtragedien rammer, en får bare råd om å gjøre det og det for å unngå det.

Om ditt barn overlevde å bruke sengekant, så kan jeg si at det gjorde mitt og flesteparten av andre sine også. Bare ikke alle.

Du gjør hva du vil, men ikke sitt her på et babyforum og fnyse av anbefalinger for å unngå krybbedød. Det kan du gjøre for deg selv. Du trenger bare ikke å skrive det.

Jeg er så absolutt ingen hysterisk mor, men jeg forholder meg til slike råd og anbefalinger.
Hysteriske helsesøstre som er tabellfokusert og andre "uviktige" råd tar jeg med en klype salt.

Jeg har jobbet såppass lenge med akuttmedisin, og jeg har opplevd krybbedød på nært hold. Det vondeste, verste, ubeskrivelig....

Jeg blir provosert når en sitter her og synser og mener og bagatelliserer slike alvorlige anbefalinger. Og da mener jeg til alle som har svart i denne tråden. Ikke ment som å bare svare deg jeg siterte.
 
Bruker sengekant, for datteren sparker seg opp slik at hun dunker hode mot sengen . Tror det blir ganske vondt om hun dunker hodet rett i sengen. ;)
 
Men krybbedød er jo død hvor man ikke vet årsaken, men hvis det er pga kveling pga sengekant/babynest/bamser, så er det jo kveling som er dødsårsak..
 
Ett dødt barn er ett dødt barn for mye. Spesiellt når dødsårsaken er f. Eks krybbedød forårsaket sengekant, babysest osv.

Kanske du vil ha tall på at1000 barn dør årlig av dette, eller noe sånnt for at det er bra nok årsak?
Det får du ikke.

For meg holder det at ett eneste barn har dødd bare pga bruk av sengekant etc. Og når de går ut og advarer mot det, ja da har de også funnet slike resultat igjennom forskning.

I norge er det under 20 barn i året som dør pga krybbedød.
De barna er noens øyenstener, de er ikke bare et lavt tall i en statistikk, de er en baby, et individ, et lite menneske.

Så for hvert barn en redder fra krybbedøden, er en stor seier. Hvem vet hvem som blir reddet?

Jeg overlevde å ligge på magen i babytiden, men veldig mange gjorde ikke det.
Kanskje jeg da bare skal drite i anbefalingene, og legge min neste baby på magen? Trosse anbefalingene for at jeg vet best? Det er jo tross alt mitt barn.

Krybbedødtallene gikk drastisk nedover når babyene ble lagt på rygg.
Forskning reddet da mange babyer for krybbedød.
Samme har andre råd og forskninger gjort på krybbedød.


Ingen vet hvem krybbedødtragedien rammer, en får bare råd om å gjøre det og det for å unngå det.

Om ditt barn overlevde å bruke sengekant, så kan jeg si at det gjorde mitt og flesteparten av andre sine også. Bare ikke alle.

Du gjør hva du vil, men ikke sitt her på et babyforum og fnyse av anbefalinger for å unngå krybbedød. Det kan du gjøre for deg selv. Du trenger bare ikke å skrive det.

Jeg er så absolutt ingen hysterisk mor, men jeg forholder meg til slike råd og anbefalinger.
Hysteriske helsesøstre som er tabellfokusert og andre "uviktige" råd tar jeg med en klype salt.

Jeg har jobbet såppass lenge med akuttmedisin, og jeg har opplevd krybbedød på nært hold. Det vondeste, verste, ubeskrivelig....

Jeg blir provosert når en sitter her og synser og mener og bagatelliserer slike alvorlige anbefalinger. Og da mener jeg til alle som har svart i denne tråden. Ikke ment som å bare svare deg jeg siterte.
Og jeg prøver å si at det er en god del andre ting som må advares for da!

Prøver ikke som sagt å si at sengekant er bra! MEN at man også må se på andre faktorer som gjerne er i en sove situasjon. Og vi brukte IKKE sengekant!!! Vi bodde i Egypt og vanligvis sover man enten med barnet (som også er en økt risiko for krybbedød) eller har en seng som minner litt om reiseseng, så sengekant var også unødvendig.

Tviler ikke på at krybbedød er forferdelig! Og jeg sto opp flere ganger om natta det første året for å sjekke snuppa for jeg hadde angst for det!

Men hjelper ikke å ta vekk sengekanten også ha 4 halvstore bamser der istedenfor!
 
Men krybbedød er jo død hvor man ikke vet årsaken, men hvis det er pga kveling pga sengekant/babynest/bamser, så er det jo kveling som er dødsårsak..

Krybbedød er død av tilsynelatende helt friske barn.
Ingen har funnet en bestemt årsak, men risikofaktorer. Og ved forskning har en sett at en reduserer krybbedød hvis en gjør sånn istedet for sånn.

De har ikke funnet at det er akkurat kveling, alt er veldig uklart. Muligens noe med oksygenmengden? Mange spekkulasjoner er det.
Men anbefalninger og råd har ihvertfall ført til drastisk nedgang krybbedød.
Hvorfor ikke bare forholde seg til rådene?
 
Krybbedød er død av tilsynelatende helt friske barn.
Ingen har funnet en bestemt årsak, men risikofaktorer. Og ved forskning har en sett at en reduserer krybbedød hvis en gjør sånn istedet for sånn.

De har ikke funnet at det er akkurat kveling, alt er veldig uklart. Muligens noe med oksygenmengden? Mange spekkulasjoner er det.
Men anbefalninger og råd har ihvertfall ført til drastisk nedgang krybbedød.
Hvorfor ikke bare forholde seg til rådene?
For all del! Jeg ønsker ikke mine barn (eller noen andres) noe vondt!
Men bare så drastisk tallene er redusert fra slutten av 80-tallet og til nå, er jo kjempebra. Føler jeg leser noen motstridene råd også, f.eks at spedbarn bør ligge i egen seng, men det bør også samsoves liksom. Forskjellige land har jo og forskjellige anbefalinger og råd! Nå har det seg sånn at senga til lillebror, ikke trenger sprinkelbeskytter,da den ikke har sprinkler, så blir ikke noe issue for oss. Men så stor nytte vi hadde av babynest, kommer vi nok til å benytte oss av det denne gangen og, så sant han liker å ligge i det.
 
Men hjelper ikke å ta vekk sengekanten også ha 4 halvstore bamser der istedenfor![/QUOTE]

Dette er også frarådet. Du bør lese råd om forebygging på landsforening for uventet barnedød sine nettsider. Der står det også om hvordan man skaper godt sovemiljø for barnet.
 
Anbefaler ALLE å lese dette blogginnlegget, fra ei som var så uheldig å miste barnet sitt i krybbedød. Det er et tankevekkende innlegg, og spesielt for de som liker å slenge rundt seg med begreper som "hysteri" - ville dere turt å si det direkte til en som har opplevd det verst tenkelige som kan skje?

http://turkistliv.blogg.no/1451833170_hysteri_over_sprinkel.html

Vi kommer til å unngå bruk av sengekant og babynest i så stor grad som mulig. Selvfølgelig, hvis det viser seg at det er eneste måte å få baby til å sove på, så må vi jo gi oss - men jeg har IKKE tenkt å øke risikofaktorene for mitt barn før det viser seg nødvendig. Om noen av dere vil våge å kalle meg hysterisk, så vil jeg heller kalle dere tankeløse og respektløse. Det er greit å ikke ønske å følge retningslinjer selv, men å kalle de som forsøker å minimere risikoen for DØD for hysteriske er faktisk ganske ugreit.

Hysteri er når frykten for død gjør det vanskelig å leve et normalt liv. Når man lar baby skrike seg til utmattelse hver natt fordi det ikke får til å sove uten babynest, og man fortsatt nekter å bruke babynest. Å ta forholdsregler er derimot ikke hysteri. Vi gjør det jo hele tiden ellers. Tenk hvor mange som tidligere mente det var hysteri å ikke røyke under svangerskap? Hysteri å bruke bilbelte? Det noen så feilaktig kaller hysteri er faktisk det som stadig bidrar til færre og færre dødsfall. Vi burde være takknemlige for de som velger å bruke tid og penger på saklig forskning, i stedetfor å avskrive det som hysteri. Greit nok at noen velger å ikke følge alle råd - det er vanskelig å leve 100% etter retningslinjene - men vis i det minste respekt overfor fakta og de stakkars barna som ikke lever lenger. Ikke kall foreldrene deres hysteriske.
 
Hadde hvert interessant med en studie som viste hvor mange babyer som har hatt kvelningsulykke med dyna, bamser, vognpose, babynest osv.
Snorene i Norge og snorene i Amerika har ulik lengde kom det opp på en reportasje her når det var så mye snakk om de, alle ble da også anbefalt å sjekke disse, var de lengre enn at man akkurat fikk knytet rundt skulle man klippe de ned.
Noen putter også baby callen såpass nært senga at ledningen dens er også en risiko faktor.

Prøver ikke å si at sengekant er bra! MEN hvorfor blir det advart mot den og ikke alt det andre? Det er utrolig mye som kan være de risiko faktor

Det blir jo advart mot "alt det andre" også! :) Anbefalingen er å ha MINST mulig i senga til baby. Ikke bamse, ikke pute, ikke nest, ikke tepper i alle vinkler. Det er heller ikke anbefalt å la baby sove i vognbag over lengre tid (som på natten). Det blir faktisk advart mot veldig mye, men av og til må man oppsøke informasjonen selv, og bruke sunn fornuft. Når vi vet at opphopning av CO2 ("dårlig luft") er en risikofaktor for krybbedød er den logiske konsekvensen at man minker elementer i senga som hindrer gjennomstrømning av frisk luft (inkludert elementer, som kosebamser, som kan komme tett innpå ansikt og dermed gi dårligere luftkvalitet).
 
Har brukt sånne tynne man knyter fast med de store. Liker de ikke. Kjøpt tykk som står selv nå. Elsker den! Barna mine har satt seg fast i sprinklene.. Og fått press på ledd i feil retning.. Vanskelig å få løsnet ungen. Så ja, sengekant brukes!
 
Har brukt sånne tynne man knyter fast med de store. Liker de ikke. Kjøpt tykk som står selv nå. Elsker den! Barna mine har satt seg fast i sprinklene.. Og fått press på ledd i feil retning.. Vanskelig å få løsnet ungen. Så ja, sengekant brukes!
For meg virker det veldig rart å komme med kommentarer om at man fortsatt velger å bruke sengekant til tross for alle tidligere innlegg i denne tråden om HVORFOR man ikke bør benytte det (gjelder ikke kun denne jeg quoter). Har du og andre problemer med å skjønne forskning? Vanskelgheter med å fonne de anbefalte nettsidene? Eller forstår dere ikke at ditt barn også er i risikosonen? Jeg lurer på: hvorfor velger dere ikke å følge anbefalingene fremkommet ved foskning når det gjelder livet til ditt barn?
 
Kan jo ha tråder, men de må jo selvfølgelig henge på utsida av senga slik at barnet ikke får tak i dem.
 
For meg virker det veldig rart å komme med kommentarer om at man fortsatt velger å bruke sengekant til tross for alle tidligere innlegg i denne tråden om HVORFOR man ikke bør benytte det (gjelder ikke kun denne jeg quoter). Har du og andre problemer med å skjønne forskning? Vanskelgheter med å fonne de anbefalte nettsidene? Eller forstår dere ikke at ditt barn også er i risikosonen? Jeg lurer på: hvorfor velger dere ikke å følge anbefalingene fremkommet ved foskning når det gjelder livet til ditt barn?

Fordi det er utrolig mye forskning og noe sier ditt og noe sier datt. Det er farlig å leve i det store og hele. Vi kan jo fakrisk risikere å dø! Siden det er farlig med sengekant bør de også advare mot f eks skyvsenger da. De er ofte tette. Blir akkurat det samme. Skal man følge ALLE anbefalinger her i livet får man ikke gjort stort. Og mye motstridende info.. (Generelt)

Noen sider det er farlig å sove med smokk noen sier det er bra.
 
Back
Topp