Sengekant eller ikke?

Brukte en tykk som stod av seg selv. Han la seg aldri inntil den før han var stor nok til å snu seg bort igjen selv.
 
Mange nevner snorene, men det denne legen sa var at det ikke var nok frisk luft nedi sengen. Anbefalte å kutte ut det, å bamser å kosetepper. Helt enig i at man ikke skal være hysterisk! Men blir jo litt usikker når leger går ut å advarer om det
Da er det enda farligere med barnevogn som er mye mindre plass rundt barnet mtp luft og avstand til kanten;)
 
Last edited:
Mange nevner snorene, men det denne legen sa var at det ikke var nok frisk luft nedi sengen. Anbefalte å kutte ut det, å bamser å kosetepper. Helt enig i at man ikke skal være hysterisk! Men blir jo litt usikker når leger går ut å advarer om det

Var vel ikke at det kommer lite lift nede i sengen! ;) greia var at barnet kunne kveles fordi det ble liggende med munn og nese mot sengekanten. I hvertfall slik jeg har forstått denne saken
 
Var vel ikke at det kommer lite lift nede i sengen! ;) greia var at barnet kunne kveles fordi det ble liggende med munn og nese mot sengekanten. I hvertfall slik jeg har forstått denne saken
Det er ny forskning som går på det med luft og kvelningsfare grunnet ansikt inn i kanten. Ble vel publisert i november/desember. Vi har demontert vuggekanten her og kommer ikke til å bruke babynestet på natten, av samme grunn som vuggekanten. Snorene tror jeg er lite sannsynlig å få rundt halsen. De er nesten for korte til å knyte. Verre med luften..
 
Jeg skal ikke ha sengekant pga økt fare for krybbedød. Aldri i livet.

Hadde det med førstemann, men da var det heller ikke kommet informasjon om at det kan føre til krybbedød.

Babyen skader seg ikke hvis han kommer bort i en sengekant i tre altså.
 
Alt er jo farlig idag. Sunn fornuft tenker jeg..

Akkurat det med sengekant har de jo kommet forskningsresultater på da. Så sunn fornuft der er vel å høre på anbefalingene.

Det går jo bra med nesten alle.. Men en og annen skjer det hos.
Tørr du å ikke høre på disse anbefalingene?

Sunn fornuft for meg er å høre på forskning på krybbedød. Det er en grunn for at krybbedødtallene har stupt de siste 10 årene. Forskning.
 
Nå brukte jenta mi reise seng med skikkelig madrass siden de ikke har samme de samme sengene vi er vant til i Egypt så aldri tenkt så grundig igjennom dette med sengekant.

Men vil man ikke ha sengekant pga krybbedød risiko må man også slutte å bruke babynest, ha bamser eller noe ekstra i senga, ikke la babyen sove i vogna alene ihvertfall! Spesielt ikke i vognpose.

Tror man må se ann babyen sin.
Snuppa her beveget seg mye så hadde minst mulig i senga inntil hun kunne ha kontroll på hva som var der selv, kunne ikke sove i sånn pose engang fordi hun plutselig var nedi den. Andre barn er jo mer i ro så ikke noe problem, men man må huske på at det ikke er sengekanten i seg selv som er farlig (så lenge de ikke har lange hyssinger) men risikoen for at de skal få hodet for nærme og dermed mindre frisk luft
 
Er så lei av å høre om alt farlig!! Nå om dagen skal jo ikke de stakkars små få ha dyne over seg engang!!! o_O Nei gitt.. Her blir det sengekant, men en litt stiv en som kan knyttes godt! :)
 
Alltid brukt sengekant..nå har mini en Fermliving Snake som sengekant :)
 
Ikke sengekant. Og det er begrenset hvor "hardt" de klarer å slå seg selv :)
 
Hadde hvert interessant med en studie som viste hvor mange babyer som har hatt kvelningsulykke med dyna, bamser, vognpose, babynest osv.
Snorene i Norge og snorene i Amerika har ulik lengde kom det opp på en reportasje her når det var så mye snakk om de, alle ble da også anbefalt å sjekke disse, var de lengre enn at man akkurat fikk knytet rundt skulle man klippe de ned.
Noen putter også baby callen såpass nært senga at ledningen dens er også en risiko faktor.

Prøver ikke å si at sengekant er bra! MEN hvorfor blir det advart mot den og ikke alt det andre? Det er utrolig mye som kan være de risiko faktor
 
Aldri brukt sengekant og ser ikke problemer uten det. Ja de har satt seg fast et par ganger men da hjelper jeg de varsomt ut. Aldri skadet seg.

Vippestol hvorfor og når ble det farlig?
 
Toåringen vår klarte seg fint med sengekant, så lillebror skal og ha det når sprinkelsenga tas i bruk! Må bare finne en jeg liker først :)
 
Har alltid brukt sengekant. Så lenge man passer på at knutene er stramme og ikke går opp er ikke jeg hvor farlig det kan være. Er vel verre for ungen å sette fast armer og bein i sprinklene.
 
Har sengekant til minsten. Liker mindre at han skal sove med hodet ned i dyna.
 
Sengekant er pent og praktisk så ja :)
 
Back
Topp