Sengekant eller ikke?

Helenee

Andre møte med forumet
Har lest at flere leger i 2015 går ut å advarer mot å bruke Sengekant pga økt fare for krybbedød. Men uten sengegavl vil jo babyen sparke å slå inni hardt tre å kanskje skade seg?
Så i tvil om hva jeg skal gjøre

vi har brukt det som ser ikke noe i veien med det. Men vi har en tykk som står av seg selv og ikke har tråder. Når hun var helt baby så lå hun jo kun i ro uansett så da var det ikke så viktig, da hadde vi en penere, tynnere med knytting

Vi har sengekant, sånn tykk som står av seg selv. Siden han ligger så urolig setter han fast beina i sprinklenene. Måtte vaske den en dag og da satte han seg fast 6 ganger i løpet av en natt.
Dyne og kosebamser er jo like ille, så kommer til å ha det til han bytter seng.

Vi snakket faktisk om det på den utskrivningssamtalen på barsel... Jordmor også mente dette var litt vel hysteri og så ingen grunn til å fraråde det. Sunn fornuft var tingen ;)

Vi har sengekant men frøkna har ikke brukt senga si enda faktisk, da hun trives utmerket godt i senga vår i babynestet sitt (som er like "farlig" som sengekanten)..

Storebror har hatt sengekant fra han var nyfødt, og lenge rullet jeg tepper og håndklær rundt han for å gjøre det lunere. Det må jo være verre siden den kan dras over seg. Baby nå bruker babynest hele døgnet, selvom det ikke er anbefalt. Ingen av mine babyer ville sovnet om det var helt åpent rundt de, de foretrekker det lunt og tett rundt seg:)

Hva er det som ikke er farlig idag da? Det kommer noe nytt hver dag. Vi brukte det til storesøster og skal bruke det til lillebror. Storesøster satte fast armer og ben og slo hodet og ansiktet i sprinklene uten det.

Så lenge man kjøper en skikkelig en uten lange tråder de kan vikle seg inn i så ser jeg ikke den enorme risikoen. Begge mine har brukt.
Jeg tenker dyne kan være like farlig.

Er man i tvil så kan en jo sjekke babyen jevnlig. :)

Vi har brukt det til alle 3 og hadde brukt det igjen. Som flere skriver så er alt de har i sengen potensielt farlig og kan kvele de.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi brukte ikke det, da han bare rev og slet i den og fikk den over seg (når han ble gammel nok til å åle seg litt rundt) :)

Er man i tvil så kan en jo sjekke babyen jevnlig. :)
På nyhetene for et par år siden uttalte en rettsmedisiner (eller noe sånt) om at mangel på tilsyn var hovedårsaken til krybbedød. Det var kveldning av forskjellige årsaker (både gjenstander og oppkast), overoppheting og sykdom som var dødsårsaken FORDI foreldrene ikke så til barnet og sjekket miljøet barnet var i (feber/påkledning/temperatur i rommet/leie/at barnet var våkent og lekte osv).

Vil ikke at foreldre skal bli redde for å sove og ikke sitte å stirre på barnet 24/7. Men det handler litt om sunn fornuft som jm har fortalt ei lengre opp her. Man tar en risikovurdering ift miljøet og barnets alder og tilstand.

Feks. så sier det seg selv at man sjekker et sykt barn oftere og går inn med en gang det er en lyd. Det er sunn fornuft å legge babyen der det er rent, god luft, i et forsvarlig leie osv. Man sjekker barnets temp og justerer etter behov. Man følger med på barn som er våkne. Man vurderer alle gjenstander barnet kan få tak i. Ang sengekant så er det lengden på snorer og at de er knytt stramt fast feks.

Vi har fjernet kantbeskyttelsen, men det er fordi lillemor la munn og nese helt borti, så var redd hun ikke fikk nok luft. Hun fiklet ikke med trådene og de var knytt på utsiden av sengen:)

På nyhetene for et par år siden uttalte en rettsmedisiner (eller noe sånt) om at mangel på tilsyn var hovedårsaken til krybbedød. Det var kveldning av forskjellige årsaker (både gjenstander og oppkast), overoppheting og sykdom som var dødsårsaken FORDI foreldrene ikke så til barnet og sjekket miljøet barnet var i (feber/påkledning/temperatur i rommet/leie/at barnet var våkent og lekte osv).

Vil ikke at foreldre skal bli redde for å sove og ikke sitte å stirre på barnet 24/7. Men det handler litt om sunn fornuft som jm har fortalt ei lengre opp her. Man tar en risikovurdering ift miljøet og barnets alder og tilstand.

Feks. så sier det seg selv at man sjekker et sykt barn oftere og går inn med en gang det er en lyd. Det er sunn fornuft å legge babyen der det er rent, god luft, i et forsvarlig leie osv. Man sjekker barnets temp og justerer etter behov. Man følger med på barn som er våkne. Man vurderer alle gjenstander barnet kan få tak i. Ang sengekant så er det lengden på snorer og at de er knytt stramt fast feks.

Nei, man kan ikke overvåke dem 24/7 dessverre. For meg er det naturlig å se inn til babyen ganske ofte de første månedene når den sover. Ikke like ofte nå som han er ni måneder, men om han sover litt lenger enn vanlig så sjekker jeg.

Har tykk sengekant som står av seg selv.

Litt dyrere men mye tryggere. Ingen snorer.

Mange nevner snorene, men det denne legen sa var at det ikke var nok frisk luft nedi sengen. Anbefalte å kutte ut det, å bamser å kosetepper. Helt enig i at man ikke skal være hysterisk! Men blir jo litt usikker når leger går ut å advarer om det

Mange nevner snorene, men det denne legen sa var at det ikke var nok frisk luft nedi sengen. Anbefalte å kutte ut det, å bamser å kosetepper. Helt enig i at man ikke skal være hysterisk! Men blir jo litt usikker når leger går ut å advarer om det
Snorene utgjør en kvelningsfare om de er for lange. Flere babyer har mistet livet pga snorene. Så den faren er jo beviselig. Krybbedød blir noe annet. Men jeg kommer ikke til å bryke sengekant om jeg får en baby til, med mindre det blir nødvendig på noen måte.

Det beste er vel å legge babyer på glattcelle ;) det får da være grenser for hysteri..

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp