Savner spekemat :o

Har sett flere har skrevet at røkelaks er ok, men jeg tør ikke allikevel [emoji85] siden listeria kan forekomme som det står tør jeg ikke. Spiser kjøttpålegg som skinke osv fra nyåpnet pakning, men den er jo varmebehandlet fra før.

Sikkert jeg som er overforsiktig, men tør ikke gjøre noe annerledes enn sist [emoji28]
Forrige svangerskap spiste jeg sushi flere ganger (bare med laksebiter, fordi andre typer fisk kan ha mye tungmetaller), fordi jeg hadde lest at det var Ok.

Jeg har hittil ikke spist røkt laks denne graviditeten eller laks tilberedt på noen annen måte heller pga kvalmen, men kommer til å spise lefse med nyåpnet røkt laks om formen tillater det i jula.

Vil tro rådene til matportalen/nhi er ganske restriktive og føre var. Så når de sier noe er Ok tenker jeg at da er det sikkert en god grunn til det. Spekemat er de jo helt kategorisk i mot, selv om statistisk sett er det svært lav risiko, så da må jo risikoen ved røkt laks og rå laks være ganske lav /ikke-eksisterende når de sier det er Ok? Tenker jeg da :P har ikke lest så inngående om det, altså

Fenalår med potetsalat på føden..

Verste er faktisk 17.mai som gravid. Hvs spiser man da! Tror det blir reker og krabbe.. haha

Enig! Savner også roastbiff i jula. Har ALLTID spist det til frokost julaften og førstedag. Og nå måtte jeg se på alle andre som gjorde det [emoji30]

Verste er faktisk 17.mai som gravid. Hvs spiser man da! Tror det blir reker og krabbe.. haha
17. mai som gravid synes jeg ikke var noe problem sist :) vi pleier å spise pølser, som vi også gjorde da, og eggedosis og sånne ting til dessert. Og is.

Spiser du spekemat på 17. mai vanligvis? :)

Enig! Og jeg som i tillegg har skalldyrallergi, så er det lite igjen på koldtbord :P

17. mai som gravid synes jeg ikke var noe problem sist :) vi pleier å spise pølser, som vi også gjorde da, og eggedosis og sånne ting til dessert. Og is.

Spiser du spekemat på 17. mai vanligvis? :)

Ja:) Spekemat har alltid vært hovedmaten. Bergenseren i meg. Aldri hatt forhold til rømmegrøt f.eks. Hehe.

Enig! Savner også roastbiff i jula. Har ALLTID spist det til frokost julaften og førstedag. Og nå måtte jeg se på alle andre som gjorde det [emoji30]

Mamma stekte den litt i ovnen for meg til den var helt gjennomstekt. Smakte ikke helt det samme, men en god nr 2 ☺️

Nå i disse juletider kjenner jeg og litt på dem! Fikk selvsagt masse spekemat i julegave og... vel, vel... får ta det igjen neste år[emoji4]

Sniker fra august

Aldri vært særlig glad i spekemat (og har generelt få ting jeg må holde meg unna), men akkurat i jula er det magisk med seranoskinke eller lignende og lysten etter det har vært på topp tross kvalmen..

Har skikkelig sug på spekemat og gleder meg til å spise mårrpølse på føden [emoji23][emoji1317]

Her skal min pappa pent få ta med seg seranoskinke på barselbesøk :P

Jeg tenker nå,kan vi spise feta? Det er jo fra pasterisert melk men det står på matportalen at myke oster vi bør ungå.

Back
Topp