Savner spekemat :o

Jeg sliter her og [emoji85] Er i Tyskland på juleferie hos svigers og det bugner over av spekemat og pølser [emoji15] Og røykelaksen som vi hadde med oss sier alle er den beste de noen gang har spist [emoji23] HAR SÅ LYST PÅ !!!

Har skikkelig sug på spekemat og gleder meg til å spise mårrpølse på føden [emoji23][emoji1317]
Haha, sist på barselavdelinga måtte mannen min komme med spekemat :D Fikk streng beskjed, haha! smakte sykt godt etter 9 måneder uten. Helt himmelsk.

Jeg sliter her og [emoji85] Er i Tyskland på juleferie hos svigers og det bugner over av spekemat og pølser [emoji15] Og røykelaksen som vi hadde med oss sier alle er den beste de noen gang har spist [emoji23] HAR SÅ LYST PÅ !!!
Røykelaks kan du trygt spise :D

Grunnen til at jeg ikke spiser det er at jeg blir kvalm av laks. Både røykalaks og gravlaks er helt OK, men ikke rakfisk

I og med de er fryst og høyt saltinnhold er det ytters lite sannsynlig det skal være toxoplasma og listeria. Det er like sannsynlig du får det gjennom salaten du kjøper på bit :) jeg spiser ikke salami, men dømmer ingen som gjør det. Jordmoren min sa til meg sist jeg kunne spise det. På Gilde sine sider står det også man kan spise det med henhold til det har blitt fryst på -18 i over en uke.
Interessant! Måtte Google og fant den siden hos Gilde. På Matportalen og Helsedirektoratet står det ikke noe om det da... Vi har ikke dypfryser så jeg får ikke fryst det på -18.

Men jeg tenker at å avstå fra noe man har lyst på er en litt fin øvelse også, og sist smakte spekemat så godt som aldri før etter 9 mnd uten så jeg skal holde ut. Gidder ikke ta sjansen. Spesielt siden helsedirektoratet og matportalen er så absolutte og kategoriske på det.

Så jeg nøyer meg med pepperoni-pizza i ny og ne ;)

I og med de er fryst og høyt saltinnhold er det ytters lite sannsynlig det skal være toxoplasma og listeria. Det er like sannsynlig du får det gjennom salaten du kjøper på bit :) jeg spiser ikke salami, men dømmer ingen som gjør det. Jordmoren min sa til meg sist jeg kunne spise det. På Gilde sine sider står det også man kan spise det med henhold til det har blitt fryst på -18 i over en uke.
http://www.matportalen.no/rad_til_s..._spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst

Matportalen sier faktisk at det ikke holder å fryse det, se linken over.

Da velger jeg å ikke ta sjansen

Interessant! Måtte Google og fant den siden hos Gilde. På Matportalen og Helsedirektoratet står det ikke noe om det da... Vi har ikke dypfryser så jeg får ikke fryst det på -18.

Men jeg tenker at å avstå fra noe man har lyst på er en litt fin øvelse også, og sist smakte spekemat så godt som aldri før etter 9 mnd uten så jeg skal holde ut. Gidder ikke ta sjansen. Spesielt siden helsedirektoratet og matportalen er så absolutte og kategoriske på det.

Så jeg nøyer meg med pepperoni-pizza i ny og ne ;)

Matportalen sier generelt lite om salami da! Bare generelt om spekemat :) de fleste bakterietilfellene oppstår ved feil lagring da. Typ stått på benken lenge, åpen i posen i kjøleskap etc. Brukt samme kniv på rått kjøtt og så tilbereder man noe annet med samme kniven etc. Fersk nyåpnet salami har minimal sjanse for skumle bakterier :)

Matportalen sier generelt lite om salami da! Bare generelt om spekemat :) de fleste bakterietilfellene oppstår ved feil lagring da. Typ stått på benken lenge, åpen i posen i kjøleskap etc. Brukt samme kniv på rått kjøtt og så tilbereder man noe annet med samme kniven etc. Fersk nyåpnet salami har minimal sjanse for skumle bakterier :)
Minimal, men ikke fraværende. Vi har fire barn som smører egen mat, og jeg stoler ikke på at de setter inn med en gang, eller oppbevarer det riktig. Og, når produsenten (Grilstad) fraråder det, så er valget mitt enkelt.

Sniker fra mai.
Dette er en misoppfatning som man ser av og til, og jeg har behov for å korrigere deg. Listeria og toxoplasma er bakterier som kan skade fosteret. Det kan føre til sterke misdannelser og i verstefall død. Jeg kjenner til et barn gjennom jobben min, som fikk smitte i mors liv. barnet er i dag sterkt skadet, og har ikke det jeg forbinder med et verdig liv. Hvor ofte og mye man spiser er helt irrelevant. Det er nok med en skive spekeskinke dersom den har bakterien i seg. Jeg synes derfor det er svært uansvarlig å ta den sjansen når man er gravid og har ansvar for et annet liv i magen sin. "Alt med måte" er også en holdning det er farlig å spre på forum. Er man uvitende og leser forum kan man ta feil valg basert på dette.

Stek heller spekeskinke på pizza eller surr den rundt hvit fisk som stekes i ovnen. Supergodt :)

Signerer denne. Har også sett tilfeller der barn er smittet med toxoplasma eller listeria i mors liv på tidligere arbeidsplass, så jeg tar ikke sjansen.

Signerer denne. Har også sett tilfeller der barn er smittet med toxoplasma eller listeria i mors liv på tidligere arbeidsplass, så jeg tar ikke sjansen.

Men tviler sterkt at de ble smittet av fersk salami [emoji4] det som er poenget

Eni... har så lyst på mår,potetsalat og loff....

Men tviler sterkt at de ble smittet av fersk salami [emoji4] det som er poenget
Leste om ei norsk dame som hadde spist fryst salami i uke 37, og barnet fikk listeria og døde som følge av det :(

Tenker at det er litt som bilbelte i bil. Aller mest sannsynlig går det jo bra når man kjører uren bilbelte, men man vet aldri, og derfor bør man ha det på alltid.

Føler det er litt russisk rullet selv om sjansen er veldig liten. Det er nok mange ting vi gjør/spiser som potensielt kan være farlig som vi ikke vet, men tingene vi vet potensielt kan være farlige vil jeg unngå, om ikke annet for å slippe å bekymre meg :)

Savner det veldig! Spiser ikke spekemat eller røkelaks. Eller rakfisk! Eller brie osv til ost/kjeks. Sååå glad i alt dette til vanlig i jula!

Savner det veldig! Spiser ikke spekemat eller røkelaks. Eller rakfisk! Eller brie osv til ost/kjeks. Sååå glad i alt dette til vanlig i jula!
Røka laks er Ok, men ikke de andre tingene du nevner da. http://www.matportalen.no/rad_til_s...vorfor_skal_gravide_bare_spise_fersk_rokelaks
Med røkt laks gjelder nøyaktig samme regel som med skinke og kyllingpålegg: man bør spise det godt innenfor holdbarheten og med en gang pakken er åpnet :)

Så da har du en ting du kan kose deg med Iallefall!

Om jeg slutter å bli kvalm av laks skal jeg spise lefse med røkt laks, mmm

Mamma har laget hjemmelagede spekepølse av elg i år.. det er mange år siden sist, og den er sååååå god!!!! Så jeg skal snike unna en pølse og spare til sommeren :P haha!

Mamma har laget hjemmelagede spekepølse av elg i år.. det er mange år siden sist, og den er sååååå god!!!! Så jeg skal snike unna en pølse og spare til sommeren :p haha!
Ååh den hørtes god ut! Spekemat av vilt er nam!

I sommer blir det spekematfråtsing på flere av oss tydeligvis :D

Ååh den hørtes god ut! Spekemat av vilt er nam!

I sommer blir det spekematfråtsing på flere av oss tydeligvis :D
Jeg er generelt alltid vært vill etter spekemat så dette er noe av det værste med graviditeten - helt ærlig..
Som 3 åring fant mamma meg på kjøkkenbenken med et fenalår på fanget og en kniv. Satt og skar av og maula :P fikk eget fenalår til jul når jeg var 6, for det ønska jeg meg :hilarious:
Og den elgpølsa er sykt god! Laget med solbærsirup, einebær, rosmarin og masse annet deilig krydder :D skikkelig salt «ølpølse» ;) nam nam!

Jeg er generelt alltid vært vill etter spekemat så dette er noe av det værste med graviditeten - helt ærlig..
Som 3 åring fant mamma meg på kjøkkenbenken med et fenalår på fanget og en kniv. Satt og skar av og maula :p fikk eget fenalår til jul når jeg var 6, for det ønska jeg meg :hilarious:
Og den elgpølsa er sykt god! Laget med solbærsirup, einebær, rosmarin og masse annet deilig krydder :D skikkelig salt «ølpølse» ;) nam nam!
Nammmm

Hehe!
Jeg er også vill etter spekemat. Så en sånn bod på kjøpesenteret her om dagen der de solgte elgpølse, rødvinspølse og diverse, og mitt første innfall var at jeg måtte gå og smake (og kjøpe), også bare nei.. Stemmer det. Da ble jeg trist :P

Røka laks er Ok, men ikke de andre tingene du nevner da. http://www.matportalen.no/rad_til_s...vorfor_skal_gravide_bare_spise_fersk_rokelaks
Med røkt laks gjelder nøyaktig samme regel som med skinke og kyllingpålegg: man bør spise det godt innenfor holdbarheten og med en gang pakken er åpnet :)

Så da har du en ting du kan kose deg med Iallefall!

Om jeg slutter å bli kvalm av laks skal jeg spise lefse med røkt laks, mmm

Har sett flere har skrevet at røkelaks er ok, men jeg tør ikke allikevel [emoji85] siden listeria kan forekomme som det står tør jeg ikke. Spiser kjøttpålegg som skinke osv fra nyåpnet pakning, men den er jo varmebehandlet fra før.

Sikkert jeg som er overforsiktig, men tør ikke gjøre noe annerledes enn sist [emoji28]

Har sett flere har skrevet at røkelaks er ok, men jeg tør ikke allikevel [emoji85] siden listeria kan forekomme som det står tør jeg ikke. Spiser kjøttpålegg som skinke osv fra nyåpnet pakning, men den er jo varmebehandlet fra før.

Sikkert jeg som er overforsiktig, men tør ikke gjøre noe annerledes enn sist [emoji28]

Enig med deg :) Vi hadde i tillegg reis med røkelaksen så tar ikke sjangsen :) De få minuttene men glede er ikke verdt risken for meg iallefall :)

Back
Topp