Savner spekemat :o

Nanakorobi Yaoki

Forumet er livet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
andre som savner det?

Har sååå lyst på fenalår, salami, alt av spekemat egentlig, spesielt i disse juletider.

Jul uten spekemat er ikke det samme synes jeg. Røkalaks som jeg ellers er glad i klarer jeg ikke spise uten å spy..

Haha, litt selvmedlidende merker jeg. Sist var jeg ikke gravid i jula.
Gjett hvem som skal fråtse i spekemat i juli :D hehe

Last edited:
Du kan jo steke den? Ikke helt det samme, men får dekket litt av behovet i alle fall.
Husker jeg hadde det på pizza bl.a :)

Mener det er en salami som er trygg for gravide, fordi den er kokt! Lurer på om den kan være fra Grillstad [emoji4]

andre som savner det?

Har sååå lyst på fenalår, salami, alt av spekemat egentlig, spesielt i disse juletider.

Jul uten spekemat er ikke det samme synes jeg. Røkalaks som jeg ellers er glad i klarer jeg ikke spise uten å spy..

Haha, litt selvmedlidende merker jeg. Sist var jeg ikke gravid i jula.
Gjert hvem som skal fråtse i spekemat i juli :D hehe
Vi hadde julegrøt på jobb i går, med stoooooor speketallerken til. Holdt på å begynne og grine, det så så himla fristende ut! Heiv i meg grøten min, og gikk fra bordet, jeg klarte faktisk ikke se på at de andre spiste spekemat.

Dette er min andre jul som gravid og den spekematen er et så sinnsykt stort savn!!! Jeg skal frotse i spekemat og eggerøre hele sommeren!!!

Samme her! Jeg bare ser på spekemat :(

Har eta litt spekemat eg, så lenge ein ikkje eta for mykje går d nok bra :)
Spekemat har dessverre ikke noe med mengden å gjøre. Hver eneste bit kan gi en bakterie som potensielt kan skade/drepe fosteret. Lav sjanse i Norge men man vet aldri. Derfor må man totalt avstå fra ikke-stekt spekemat.

Jeg husker i forrige graviditet mens jeg lagde pepperoni-pizza, så spiste jeg av gammel vane et pr pepperoni-biter mens jeg lagde pizzaen (de var ikke stekt enda da). Da jeg ble oppmerksom på det ble jeg veldig redd og bekymra. Det gikk heldigvis bra men tok ikke sjansen på å gjøre det igjen. Ba mannen min lage de andre gangene så jeg ikke skulle glemme meg :P

Heldigvis er jeg ikke glad i spekemat utenom salami. Så når jeg lager matpakke til storebror så blir det alltid salami slik at jeg kan lukte på den :)

Har eta litt spekemat eg, så lenge ein ikkje eta for mykje går d nok bra :)

Sniker fra mai.
Dette er en misoppfatning som man ser av og til, og jeg har behov for å korrigere deg. Listeria og toxoplasma er bakterier som kan skade fosteret. Det kan føre til sterke misdannelser og i verstefall død. Jeg kjenner til et barn gjennom jobben min, som fikk smitte i mors liv. barnet er i dag sterkt skadet, og har ikke det jeg forbinder med et verdig liv. Hvor ofte og mye man spiser er helt irrelevant. Det er nok med en skive spekeskinke dersom den har bakterien i seg. Jeg synes derfor det er svært uansvarlig å ta den sjansen når man er gravid og har ansvar for et annet liv i magen sin. "Alt med måte" er også en holdning det er farlig å spre på forum. Er man uvitende og leser forum kan man ta feil valg basert på dette.

Stek heller spekeskinke på pizza eller surr den rundt hvit fisk som stekes i ovnen. Supergodt :)

Har skikkelig sug på spekemat og gleder meg til å spise mårrpølse på føden [emoji23][emoji1317]

Savner det helt enormt! Min mor visste ikke at jeg ikke kan spise det nå, så hun hadde kjøpt inn ekstra mye til jeg kom hjem til jul for hun visste at jeg liker det så godt. Trist :arghh:

I og med de er fryst og høyt saltinnhold er det ytters lite sannsynlig det skal være toxoplasma og listeria. Det er like sannsynlig du får det gjennom salaten du kjøper på bit :) jeg spiser ikke salami, men dømmer ingen som gjør det. Jordmoren min sa til meg sist jeg kunne spise det. På Gilde sine sider står det også man kan spise det med henhold til det har blitt fryst på -18 i over en uke.

Back
Topp