Sara sin campingtråd

Planer legges, planer endres, men det BLIR camping i helga, bare en annen plass enn vi først hadde tenkt, grunnet værmeldinga.

Jeg må organisere mat og ordne pakking i kveld, vi kjører så snart vi har fått i oss litt mat etter jobb i morgen.
 
Vel hjemme fra en tur som ikke ble helt optimal, det blåste mye, det regnet i natt og det regnet i morges, men det sluttet å regne, det var varmt og det blåste mindre, men nok til at teltet var nesten tørt når det ble tatt ned. Nå hadde vi en luksus-løsning, mine foreldre hadde med teltet for oss, og tok det med hjem (og har det nå til tørk, den siste finishen før det kan pakkes sammen) Det gjorde at vi kom oss greit avsted, og viste i all tydelighet at vi ikke har noe problem med å komme oss avsted til 12 dersom vi bare har bedre plass-løsning for tramsport. I dag fylte vi nemlig ut i bilen etterhvert som vi pakket. Det siste vi gjorde var å ta ned teltet og det fikk pappa i sitt baggasjerom (De er bare to i bilen, legger ned baksetet, og har jo campingvogn med det meste av tingene i, men et fortelt til vogna som ligger i bilen derav at de har lagt ned baksetet for det er stort/langt.)

Og vi hadde klart å komme oss ut til 11 om det var det om å gjøre. (Men gjorde ikke det altså, ungene var lovet å få leie tråbiler sammen med søskenbarna mens vi pakket ned, og det ble tørt nok i været til at de gjorde det, 11-1130) Da hadde vi en enklere frokost, det ble polarbrød med sjokoladepålegg, planen med egg og bacon droppet vi siden det plaskregnet.) Men, ja, med all tydelighet. Logistikken med å pakke bilen har mye å si for tidsbruken.

Om det blir flere turer på oss er uavklart. 15 åringen vår er ikke så glad i camping, vel joda, han koser seg, men ville helst vært hjemme. Så vi må ha en del forventingsavklaringer før en evt ny tur. Som trolig ikke er før neste år, nå skal han jo på telttur neste helg også da, med speideren. Og så er det september, det renner inn med fotballcuper, leirskole, etc, så høsten tar oss. Det ble ikke mye camping i år, men vi fikk heldigvis denne helga. Med storfamilien/slekta, men det var jo noe av forutsetningen denne helga, for 15 åringen var 14 da vi dro, så vi hadde med kake og gele og pakker på turen. Og han han har jo kost seg, utenom første kvelden da han bare ville reise hjem, men det gikk seg til og alt ble jo koselig når alt kom til alt. Men det blåste så bardunene kom seg løs fra de pinglete teltpluggene. Da kom min far frem med en pakke med plugger som skrus ned i bakken (og skrumaskin)

Så, ja.

Dersom vi skal på camping neste år så må det avklares så tidlig på våren at vi kan både få noen kjøretimer med min far, og skaffe en tilhenger. I tillegg skal da pakkelisten utvides med flere gode teltplugger, og meget mulig noen som skrues ned også ja, og i så fall også mannens skrumaskin. Og jeg ønsker meg en elektrisk stekepanne, eller som min mor fremholder, ei induksjonsplate, kanskje ønsker jeg meg begge deler jeg... Eller, induksjonsplate og ha med stekepanne er kanskje like greit altså, funker også til å koke ris eller nudler på det.

Har vi først en henger så har vi god plass til litt av hvert. Men jeg skal ikke ta av i den planleggingen før det er avklart om vi får med oss ungene på campingtur neste sommer. For jeg har ikke lyst å sette igjen en nesten 16 år gammel gutt alene hjemme. Nå er jeg ikke redd for hjemme-alene-fest altså, gutten har ikke noe sosialt liv, har aldri med venner hjem eller noe, har knapt nok venner, som er noe av problemet. Han hadde sittet på rommet sitt med skjerm, glemt å spise, lagt seg sent. Og sikkert hatt det fint, men jeg hadde ikke klart slappe av og kose meg uten å tenke at han hadde jo også hatt glede av dette. (Vi legger tilrette for at han får trekke seg tilbake i teltet, datadeling fra mannens mobil med stor månedlig kvote så han har dekning og sånne ting, så mulig vi kan med litt med planler rundt slikt få det til) Det vil det neste året vise.

Årene går fort og unger slutter på være med på ferie.

Så spørs det da, for jeg mer mer gira enn mannen min, så... hva det blir til i årene som kommer får vi se.
(Det var nok mer hans stil at vi tok en tur til Oslo i år og lå på hotell. Dog litt vel på sparket-planlagt så det ble alle på et rom, connecting rooms er nok fint når man drar med store unger, men det er ikke helt lett å oppdrive i oslo sentrum midt i juli på 1-2 dagers varsel ;))
 
Jula er over (bokstavelig talt pakket ned i dag, litt sent men sånn ble det i år) og tankene surrer rundt året som kommer.

En 15 åring som ikke er så gira, to jenter på 8 og 13 til sommeren (hun er 12, men har bursdag neste måned) og et par voksne som fyller 45 i løpet av året og altså sansynligvis skal lære seg å kjøre med henger i vår. 15 åringen tror jeg vi kan få med, muligens med eget telt, mye data og gjerne søskenbarn på minst en tur.

Tilhenger er et must for campingtur har vi konkludert med. Det gjør også valget av bil når s maxen på sikt skal byttes ut enklere. Det er ikke umiddelbart planlagt, den går helt fint enda. 2007 modellen, den gamle Toyota Avensis stasjonsvognen når er erstattet med en snerten liten id3 i løpet av høsten, og tanken på en elektrisk hovedbil er sådd, men selv om vi ikke trenger en som har plass til campingferie (den må bare ha krok) så har vi fortsatt u noen år til tre unger som skal sitte komfortabelt. Vi putter alle tre bak i id'n på korte turer, men det er trangt i baksetet. Yngste har enda en del cm igjen før hun kan sitte uten stol eller pute. Hun var 122 cm lang ved siste måling.
Og eldste er jo ikke helt ferdig å være med oss på tur enda. Årets turer har vi nok s maxen til i alle fall. For han skal absolutt være med i bryllup til ei tante i juli og konfirmasjon til ei tante i september.

Spørsmålet er om vi tar en eller to turer i sommer. Om det bryllupet er en egen tur eller en del av sommerferien vår. Det vet vi ikke enda. Vi får se.

Oslotur med hotell falt i smak for flere og vi har bestilt hotell til bryllupet, men da har vi fått ordnet to rom. Ikke connecting for det har de ikke så langt vi har funnet ut, men i alle fall to rom.

Men det er camping jeg fantaserer og drømmer om og planlegger. Det er et par langhelger i mai, kanskje vi kan få til noe da, sånn slekts-camp? Også håper jeg vi får til en tur i løpet av ferien. Selv om det er en rimelig innholdsrik og litt låst juli i år for å få tilrettelagt for både bryllup og bestemor - tid og sånn. Litt tydelig å begynne å legge detaljerte planer, men ønskelista mi for ekstra stæsj på campingtur så snart vi bare har kontroll på det med tilhenger, den begynner å bli innholdsrik....
 
Back
Topp