Salami

om årsaken hadde vært noen annen til at jeg husket datoen, bille jeg heller kalt hukommelsen min for psyko hahahahaha :P

Gilde sier det er ok http://www.gilde.no/graviditet-og-k...gn=245133672&gclid=CI6ctuHyjMkCFSgXwwodXDgDtA

Jeg har fått min venninne i Mattilsynet til å sjekke.
Det er ikke så altfor mange år siden Det ble oppdaget listeria i Salami fra Gilde. Det er heller ikke så mange år siden det var en stor sak om ei som mistet begge barna sine fordi hun hadde spist mat som var infisert med listeria.
JEG forholder meg til helsemyndighetene, ikke en komersiell aktør. Hva andre velger får stå for deres reging.

Sushi skal vel være trygt :)
Koser meg med det selv ihvertfall :)

Jeg fikk beskjed at siden jeg hadde toxoplasmose som liten var jeg nå immun og kunne spise spekemat osv.

Men kan jeg ikke det allikevel da?
Nei, for det kan fortsatt inneholde listeria som er dødelig for fosteret.

Blir det varmt nok? Trodde det måtte i stekepanne å nesten kremeres :p Neida, men tenker oppå en pizza så blir den jo veldig varmebehandlet, i en stekepanne også, men under 4 cm ost tenkte jeg at det ikke ble varmebehandlet nok.. :/
Jeg pleier ikke ha 4 cm med ost på :P Mine skiver pleier å være ganske godt varma. Ekstra godt er det når de har vært i ovn, og da er de i alle fall varma nok.

Det er ikke så altfor mange år siden Det ble oppdaget listeria i Salami fra Gilde. Det er heller ikke så mange år siden det var en stor sak om ei som mistet begge barna sine fordi hun hadde spist mat som var infisert med listeria.
JEG forholder meg til helsemyndighetene, ikke en komersiell aktør. Hva andre velger får stå for deres reging.

Jeg fant ingenting på salami, men skinke derimot: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/03/18/63056/listeria-funnet-i-gilde-skinke

Så da kan du heller ikke spise det ;)

Her var det mange forskjellige meninger :-)
Studerer ernæring og har vært så heldig å akkurat bli ferdig med emnet ernæring under graviditet rett før jeg ble gravid.
Hvis dere vil lese notatene mine så værsågod: http://majaskogstad.com/2015/10/19/ernaering-under-graviditet/
Håper dere får nytte av det, synes det er vanskelig selv å huske på hvilke matvarer jeg må unngå.
Har spist kokt skinke noen uker, men kom på nå at det kanskje ikke er så lurt...

Evt du kan fryse ned salami først og når det er opptini så må den spises så raskt som mulig. Aller helst innen 5 dager :)

Det er listeria som kan være i salami, og listeria dør kun ved steking, ikke frysing (toxoplasma derimot dør ved frysing også, hvis det er flere dager i mer enn 18 kuldegrader). Men varmes det i minimum 72 grader i minimum 15 sekunder sammenhengende er det helt ok, så på ostesmørbrød, pizza eller stekt i panna er salami og pepperoni fint ("fattigmannsbacon" har jeg fått høre det blir kalt).

Det er listeria som kan være i salami, og listeria dør kun ved steking, ikke frysing (toxoplasma derimot dør ved frysing også, hvis det er flere dager i mer enn 18 kuldegrader). Men varmes det i minimum 72 grader i minimum 15 sekunder sammenhengende er det helt ok, så på ostesmørbrød, pizza eller stekt i panna er salami og pepperoni fint ("fattigmannsbacon" har jeg fått høre det blir kalt).

tror det er flere som har skrevet dette nå .... ;) så jeg lar salami meningen min død ut... jeg holder meg uansett langt unna uansett :)

Jeg pleier ikke ha 4 cm med ost på :p Mine skiver pleier å være ganske godt varma. Ekstra godt er det når de har vært i ovn, og da er de i alle fall varma nok.
Jeg har toasten min i ovnen, trykker på grillknappen ;) bang-herlig toast <3
Skjønner ikke hvorfor jeg legger meg oppi dette, spiser ikke salami på toasten min uansett hehe :p

Jeg har toasten min i ovnen, trykker på grillknappen ;) bang-herlig toast <3
Skjønner ikke hvorfor jeg legger meg oppi dette, spiser ikke salami på toasten min uansett hehe :p

eter ikke salami sjøl så haha :p

eter ikke salami sjøl så haha :p
Det er ikke det beste jeg vet heller :P Men fårepølse er godt. Og det er jo i samme kategori. Savner det mest når jeg ikke kan då det da hehe

Det er ikke det beste jeg vet heller :p Men fårepølse er godt. Og det er jo i samme kategori. Savner det mest når jeg ikke kan då det da hehe

var fårepølsen jeg har lurt på, men som jeg så fint skal klare meg uten til lille bøllefrø er ute :)
er så mye annet godt jeg skal klare og spise uansett så hihi :P

var fårepølsen jeg har lurt på, men som jeg så fint skal klare meg uten til lille bøllefrø er ute :)
er så mye annet godt jeg skal klare og spise uansett så hihi :p
Helt sant. Men guri hvor godt det var med skive med fårepølse på føden :D

Back
Topp